QUOTE (Snauhi @ Mar 15 2005, 16:12 )
QUOTE (jonte72 @ Mar 15 2005, 15:11 )
QUOTE (Snauhi @ Mar 15 2005, 14:47 )
QUOTE (jonte72 @ Mar 15 2005, 10:46 )
QUOTE (Hendrix @ Mar 15 2005, 10:15 )
Det jag åsyftar är att Om Kina skulle få för sig att angripa Taiwan är att det KAN sprida sig till andra potentiella konflikthärdar i regionen.
Det förstod jag, men Sydkorea har ett mycket starkt och modernt försvar som blir tufft för Nordkora.
Ja,om man glömmer om NK's kärnvapen.
Om NK använder kärnvapen mot Syd Korea eller Japan kommer garanterat USA att använda betydligt fler och starkare kärnvapen som sänder Nordkorea tillbaks till stenåldern.....
Och sen använder Kina sina och då har vi ett kärnvapenkrig.
Terrorbalansen i ett nötskal...
Visst finns möjligheten att något av länderna skulle kunna tänkas använda kärnvapen och i så fall är nog NK de som trycker på knappen först eftersom de i mina ögon har minst att förlora på det. NK är urfattigt och de enda som har de bra är de högst uppsatta i partiet och inom försvarsmakten och det är väl i mångt och mycket samma personer som befinner sig inom båda maktsfärerna. Om de bombades tillbaka till stenåldern skulle de säkerligen falla med den kommunisitiska flaggan i topp, oavsett vad man nu tycker om det.
Kina skulle inte tjäna något på att kärnvapenbomba Taiwan t.ex. eftersom de enligt min mening bara är ute efter Taiwans tillgångar och därför försöker lägga beslag på landet och spränger man det i luften så finns det ju inga tillgångar att ta av.
Kina skulle även förlora på att bli kärnvapenbombat av USA som vedergällning på ett kärnvapenanfall mot Taiwan eftersom Kinas ekonomi skjutit i höjden de senaste åren och då skulle allt det vara till ingen nytta.