Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Skyttegruppbefäl
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Apan Bosse
Efter mycket om och men har jag slutligen fått en tjänst som jag känner mig riktigt nöjd med, nämligen Skyttegruppbefäl vid Helikoperflotiljen Malmen/Linköping. Jag har sökt runt lite men inte hittat några svar som jag finner mig nöjd med, varvid jag tar mig friheten att fråga här istället smile.gif

Hur är malmen som ställe. Som jag fattat är det inte sådår jättestort, men det kanske är bra iallafall. Hur är stället där man ligger, befälen, Linköping osv.?

Hur är det att ligga som närskytte på malmen. Är det generelt så att man tar och säkrar teräng eller? Stod i de andra trådarna att det skiftade från förband till förband. Och det har inget med bevakning att göra va?

De som ska ingå i min grupp sen, kommer de att rycka in senare eller samtidigt som jag, tänkte mest på det nya vpl. systemet?

Slutligen måste jag bara kolla om det är någon mer som ska till malmen/Linköping i Januari 2006?

mvh//
Apan Bosse smile.gif
Born
Du menar inte närskydd? Isåfall så är bevakning prio 1-2-3 och 4.
carl0s
Kan svara på hur Linköping är...

Malmen är väll inte alltför stort, iofs tar flygfältet stor plats, men annars mycket fräsha lokaler osv.

Linköping som stad är helt okej, finns mycket o göra, bra ställen o gå ut på o så.. du behöver inte oroa dig =)
Born
I malmslätt finns inte mycket att göra, en videobutik och ett par pizzerior. Dock går det bussar in till Linköping med täta mellanrum.

Bor själv 50 m från vakten, så har du några specifika frågor så är det bara att höra av dig.
Apan Bosse
tackar för svaren smile.gif

@Born: mjo vet att det är bevakning men jag tänkte mer av typen Bevakningssoldatsaktigt så det var det jag bytte från smile.gif
Born
Ok, det är viss skillnad, du bevakar i regel ett område istället för ett objekt, dvs du rör dig mer på "fältet" och bevakar än i en liten vaktkur med porrfilm och chips. ;)
Apan Bosse
OK, men det låter ju bra, bättre än Högvaktssoldat iallafall smile.gif

Men du har inget hum om hur många vpl. som utbildas där varje år respektive hur många som jobbar där? smile.gif

Edit: Jo är det någon som vet om man får åka tåg eller om man är förvisad till bussen om man bor i Västerås?

mvh//
Apan Bosse
Karin
QUOTE (Apan Bosse @ Mar 14 2005, 19:32 )

Hmmm och om det vet du? Inget?
Nåja, alla har ju inte vad som krävs. Närskydd blir säkert jättebra för dig... ;)
Born
QUOTE (Karin @ Mar 14 2005, 20:39 )

Nåja, alla har ju inte vad som krävs. Närskydd blir säkert jättebra för dig... ;)

Lyssna inte på tanten. Hon vet inte vad hon pratar om.
Du kommer få jättekul och leka i skogen med puffror med alla dom andra pojkarna.
strvkomp
QUOTE (Karin @ Mar 14 2005, 20:39 )

He is pushing your buttons... :P
Apan Bosse
@Karin:Ursäkta, menade inget illa om Högvaktssoldater. Jag menade mer på att jag uppfattar det som en roligare tjänst än högvaktssoldat, tror det här passar mig bättre smile.gif

Som sagt, inget illa menat om dig eller någon annan, du får ursäkta om du tog illa upp det var kanske lite klantigt formulerat smile.gif

mvh//
Apan Bosse
Küthler
Du kommer att få åka tåg.

Närskydd vid Hkpflj innebär att man utbildas för att strida med pansarterrängbilar, granatgevär och kulsprutor. Det skall dock sägas att närskyddsplutonerna vid årets arméslutövning mest bevakade infarterna till 4. helikopterskvadronens bas.

Som skyttegruppbefäl vid Hkpflj kommer du (antagligen) att krigsplaceras vid ett av helikopterbataljonens skyddskompanier. Detta innebär att din egentliga uppgift kommer vara att stå post utanför en helikopterbas, men närskyddsplutonerna övar mycket strid.

Under utbildningsåret 04/05 hade gruppcheferna drygt två månaders försteg före soldaterna, och en närskyddspluton utbildades på Malmen och en på Berga örlogsbas. Berga örlogsbas avvecklas dock som basering för Hkpflj under 2005.

I och med den nya organisationen kommer gruppchefer och soldater att rycka in samtidigt, första gången i januari 2006. Närskyddsplutonerna kommer troligen från och med det året vara förlagda i Kvarn och till största delen utbildas på Prästtomta skjutfält.

Har du några ytterligare frågor om värnplikten vid Hkpflj kan du skicka mig ett meddelande.

För övrigt är inte Malmslätt mycket att ha, så ta buss 213 in till Linköping om du vill göra något annat utanför kasernområdet än att äta pizza eller handla på ICA.
Patron
Jasså, jag kanske ser här min blivande chef, själv är jag en nedlagd KB elev som fick ringa Pliktverket och fixa ny tjänst, och då blev det som skyttesoldat i malmen, januari 2006.
Alla chefs poster var upptagna så de vart till och åka in som en go o glad soldat smile.gif

Ser fram emot att göra vpl.där och i det nya systemet, hoppas vi ses då 6n.gif

//Patron
BJK
QUOTE (Born @ Mar 14 2005, 18:54 )
I malmslätt finns inte mycket att göra, en videobutik och ett par pizzerior. Dock går det bussar in till Linköping med täta mellanrum.

Bor själv 50 m från vakten, så har du några specifika frågor så är det bara att höra av dig.

Skulle du kunna rekommendera någon pizzeria i Linköping som har goda pizzor med oxfilé kanske?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.