Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Egen stridsvagn
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > MARK
Yxgubbe

Kanonkul - men larvigt
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,616804,00.html
johanp
host, den är atombombsäker... host
jonte72
QUOTE (johanp @ Mar 14 2005, 11:15 )

Aftonbladet har koll som vanligt biggrin.gif
Däremot har vagnen likt de flesta andra i forna WP utrustas med förhöjd skyddsnivå mot radioaktiv strålning - till följd mot USA:s neotronvapen baserade i Europa under kalla kriget.
Nestor
Undrar vilken "ball-faktor" den där skulle ge som Epa-traktor?
Tänker mig vråltrimmas dtridsvagn med
"JAG GASAR TILL DET RASAR" och "HÅRDIGAR ÅKER OFJÄDRAT" dekaler på bakluckan(Bakluckan!?)
cf112
Var det inte nån snubbe som hade BYGGT sin egen "stidsvagn/bandvagn"?..
Fk Satan
Det är snarare elektroniken i den som är atomsäker... så vid händelse av en EMP så kommer vagnen att fortfarande fungera. Sedan är det kanske inte så mkt elektronik i den... laugh.gif
Ormtunga
Hm. Jag bor ju nästan där...

Om ni vill ha info kan ni fråga slipZen, han torde veta.
slipzen
Det är cirkus 150m ifrån mitt hus. Det var lite intressant att se den grejen sladda förbi.

Det var öppet hus på hans "privata motormuseum"

Mer en lekplats för MÖPar.

EDIT: Ett mycket väl larmat, säkert och bevakat museum, för här finns mängder av gamla militärfordon. Pansarfordon, jeepar, motorcyklar, kanoner...

Visst, sålänge man inte går in på baksidan....

The Swede
Hmmm, tror minsann att jag måste åka dit och se till att få provköra lite. wub.gif
SBP
QUOTE (The Swede @ Mar 23 2005, 21:16 )
Hmmm, tror minsann att jag måste åka dit och se till att få provköra lite. wub.gif

VA?? Har inte Mr Tank redan varit där??? :P
Darkwand
Stämde Aftonbladets uppgift om att T55:an tillverkades så sent som 1980 i Polen ?
hadde den också sin 100mm kanon då eller något bättre?
jonte72
QUOTE (Darkwand @ Mar 25 2005, 13:49 )
Stämde Aftonbladets uppgift om att T55:an tillverkades så sent som 1980 i Polen ?
hadde den också sin 100mm kanon då eller något bättre?

Det stämmer nog, för den tillverkades fram till 1981 i Sovjetunionen. Ett antal har också tillverkats i Kina, men då heter den Type-59.
Nestor
Rätta mig om jag har fel, men har inte T55 byggts i, vad är det, 50.000 exemplar?
Eller var det 60.000?
LIQUID_
Om man inte vill åka ryskt kanske det här är något som vill ha ett bangående fordon ? Homemadetank 6n.gif
Rokare
QUOTE (LIQUID_ @ May 20 2005, 11:54 )
Om man inte vill åka ryskt kanske det här är något som vill ha ett bangående fordon ? Homemadetank  6n.gif

Maila den länken till

To: LBB@k3.mil.se
CC: njet@fmlog.mil.se

Så ska du få se på en bitter kamp mellan "Vill ha!! Klarar oss inte utan!" och "USCH vad onödigt!!"

B)

GMY
coookieman
Om det är någon mer som är intresserad av att införskaffa ett pansarfordon så kolla här

Fråga mig inte vad för regler som gäller för att importera en vagn, det positiva med att ha en egen är ju att regeringen inte kan säga att den ska skrotas pga nedskärningar.... :P
Panzerfaust
"-Om man jagade med den skulle älgen se konstig ut på middagsbordet, säger hans kompis."

No shit... ;)

Min stora fråga är, vad kostar dom att ha ståendes?
Hur försäkrar man en sån pryl, går man på hemförsäkringen och tar med den där?
J-Star
QUOTE (johanp @ Mar 14 2005, 11:15 )

Kan det menas att den är NBC (eller åtminstone N) säkrad?

/J
TeLu
Hur kul skulle det inte vara att ha en OT810 på HV-pluten och glida runt med camo.gif
http://www.tanksforsale.co.uk/ot810/ot810.htm
arvid_eriksson
hur mycket kosta det att köpa den tro 7.gif

QUOTE (LIQUID_ @ May 20 2005, 10:54 )
Om man inte vill åka ryskt kanske det här är något som vill ha ett bangående fordon ? Homemadetank  6n.gif

och det såg inte mycket ut som en tank utan mera en bandvagn med bara ramen på
LIQUID_
QUOTE (arvid_eriksson @ May 26 2005, 22:17 )
hur mycket kosta det att köpa den tro 7.gif

QUOTE (LIQUID_ @ May 20 2005, 10:54 )
Om man inte vill åka ryskt kanske det här är något som vill ha ett bandgående fordon ? Homemadetank  6n.gif

och det såg inte mycket ut som en tank utan mera en bandvagn med bara ramen på

Kanske därför jag skrev bandgående och inte tank.
arvid_eriksson
men DOM sa att det var en tank

Description:
This is very cool! A couple of guys actually build a home made tank and cruise around some field. Huge amount of horsepower check out how fast this thing moves!
LIQUID_
QUOTE (arvid_eriksson @ May 27 2005, 12:27 )
men DOM sa att det var en tank

Description:
This is very cool! A couple of guys actually build a home made tank and cruise around some field. Huge amount of horsepower check out how fast this thing moves!

Nu är det ju han som driver hemsidan som säger det...
Lindström
Att den är "atombombssäkrad" betyder förmodligen som ni skrivit att den har extra lager skydd mot EMP och att den är kapabel att klara av en viss effekt av atombombens chockvåg och värme.

Vad gäller Neutronbomben som uppfanns av USA 1971, tror jag inte att detta gäller denna vagnen. Efter att denna uppfanns, var man tvungen att förse pansvarvagnar med förbättrat skydd mot Neutronbomber. Vissa material som stål och utarmat uran som används som sköldar kan förvärra läget ifall de utsätts för stark strålning vilket är fallet med Neutronbomber. Materialet kan då hettas upp så de själva blir radioaktiva och avger strålning ett längre tag. Bland annat i form av röntgenstrålar.

Men i allmänhet är Stridsvagnar mycket kapabla att stå emot atombomber (självklart inte nära inpaktspunkten) och det var just därför som Neutronbomben uppfanns. (Det och för att attackera byggnader med stark motståndskraft mot vanliga bomber.)
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.