Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Antipiratbyrån hackad
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dagrummet
Pages: 1, 2
Womack
Som ämnesrubriken säger, bara att kika in på Antipiratbyrån och titta själva!
Dom verkar inte ha det lätt..
Kimster
Om du inte har hängt med i svängarna så har de faktiskt legat nere i flera dagar.
Womack
Men innan var sajten bara nere. Nu finns det faktiskt även lite text där.
Kiowa
Var ju ganska roligt att få veta att dom läst Antipiratbyråns email i fyra år biggrin.gif
Mårten
Av någon anledning tycker jag det är extremt kul... laugh.gif
Lonnelid
Owned som man brukar säga på internetska ....
BA02
Jag såg att TFT skulle lägga av...undrar om det har att göra med Antipiratbyrån ?

Länk
Kanna
Tyvärr har texten i den här artikeln ändrats sedan jag läste den tidigare i morse men tydligen gick en av Antipiratbyråns informatörer under kodnamnet "The Swede". Hmmm...nu tror jag att jag vet hur han fick råd att köpa en gammal PBV. ;)
Här nämns "The Swede".

Edit: Lade till länk.
Alien
"Is this what they call...'poetic justice..?"
Darkwand
Hackade versionen av Antipiratbyråns sida

Hittade länken på www.piratbyran.org
Womack
Kan tipsa om Debatt som går på SVT 1 22.00 imorgon tisdag.
Saxat från svt:
"Samhällsprogram. Kampen mellan Antipiratbyrån och de som laddar ner musik och film från nätet blir allt hårdare. I en razzia mot en Internetleverantör förra veckan beslagtogs hundratusentals musikfiler och filmer. Nu har Antipiratbyråns hemsida blivit omgjord av hackare och Henrik Pontén, jurist på Antipiratbyrån, har mottagit flera allvarliga hot. Lagstiftningen är på väg att skärpas. Men går nedladdningen att förhindra i längden? I studion bland andra Henrik Pontén, jurist Antipiratbyrån, Kjell Sundvall, regissör, och Nabila, rapartist från Göteborg. * Även i SVT1 17/3 och 18/3"
QuizQuoz
QUOTE (Womack @ Mar 14 2005, 20:41 )
Kan tipsa om Debatt som går på SVT 1 22.00 imorgon tisdag.
Saxat från svt:
"Samhällsprogram. Kampen mellan Antipiratbyrån och de som laddar ner musik och film från nätet blir allt hårdare. I en razzia mot en Internetleverantör förra veckan beslagtogs hundratusentals musikfiler och filmer. Nu har Antipiratbyråns hemsida blivit omgjord av hackare och Henrik Pontén, jurist på Antipiratbyrån, har mottagit flera allvarliga hot. Lagstiftningen är på väg att skärpas. Men går nedladdningen att förhindra i längden? I studion bland andra Henrik Pontén, jurist Antipiratbyrån, Kjell Sundvall, regissör, och Nabila, rapartist från Göteborg. * Även i SVT1 17/3 och 18/3"

Debatt redaktionen vägrar bara att ta med någon vettig motpol till Pontén, någon från Piratbyrån.
Min gissning är att Pontén inte kommer dyka upp om han har någon sakkunnig att argumentera emot (då han är sämst), och utan någon Pontén inget program. Så istället slänger de in en rappare som tycker det är bra med fildelning.

Det är tur att SVT är så ovinklat och väl balanserat. dry.gif
Haegg
Jag är inte avundsjuk på de på stockholmspolisen som ska reda ut den här soppan. Olaga hot, olaga avlyssning, beslagtagna servrar, ddos-attacker, dataintrång osv osv. Vi har väl knappast sett slutet på händelseförlopet heller så listan lär väl växa med tiden. Det här blir nog en utredning som kan suga lite resurser.
Nestor
Borde inte polisen lägga resurserna på "riktig" brottslighet istället för att jaga finniga tonåringar som är för fattiga för att köpa sin musik?
Vikström
@Hendrix

Tillslaget mot bahnhofs lokaler var knappast riktat mot "finniga tonåringar", det är inte ens ett brott om sagda tonåring laddar ner musik för att han inte har råd att köpa skivor. Däremot blir det ett brott i samma stund som han sprider musiken vidare, och är han så dum att han sprider den i mer eller mindre industriell form och därför drar på sig uppmärksamhet så får han fan skylla sig själv när polisen knackar på dörren. Jag tror inte du riktigt fattat vad det här handlar om.

edit: stava!
Kimster
QUOTE (Hendrix @ Mar 15 2005, 10:20 )
Borde inte polisen lägga resurserna på "riktig" brottslighet istället för att jaga finniga tonåringar som är för fattiga för att köpa sin musik?

När företag känner sig bestulna och kanske förlorarar miljarder så är väll det ett brott också Allt handlar inte om misshandel på gatan.
Nestor
QUOTE (Kimster @ Mar 15 2005, 11:00 )
QUOTE (Hendrix @ Mar 15 2005, 10:20 )
Borde inte polisen lägga resurserna på "riktig" brottslighet istället för att jaga finniga tonåringar som är för fattiga för att köpa  sin musik?

När företag känner sig bestulna och kanske förlorarar miljarder så är väll det ett brott också Allt handlar inte om misshandel på gatan.

Visserligen.
Är formodligen bara lite bitter över den senaste tidens rundor om rättssystemet...
stefanf
Vet inte om ni läste en kolumn i Metro 2/3-05:

Carlos Rojas Beskows kolumn

Han säger att piratkopiering är ett "skitbrott".
Som något svar säger, han är bara sur för att han åkte dit. Många brottslingar försöker ju förklara bort sig, men lille Carlos misslyckas totalt.

Dessutom, hans argument - om jag blir straffad för det här kanske jag gör grövre brott, därför borde jag gå fri. OK, då ska alltså t.ex. kvinnomisshandlare gå fria, för nästa gång kanske dom våldtar eller mördar. Suck.
granQ
"problemet" enligt mig är hur dom kan säga "vi blir bestulna på miljarder minst varje dag".

Visst om man antar man skulle betalt för allt man tankat så blir förlorar dom en massa pengar men faktum är att väldigt få skulle köpa 1% av det dom tankar.

och alla har väl tankat något och upptäckt "detta var ju bra film/spel/musik" och sen gått köpt den fast ni kanske inte alls hade trott det var något ni gillar.

Annan skillnad är att butikstölder tex förlorar en massa pengar på, pågrund av att dom producerat skivan, skickat den runt jorden, en försäljare köpt den och sen inte få sälja den.

När folk tankar så "snor" dom bara tänkbara köpare.

Är dock lite trött på hur dom alltid försöker vinkla det till att det är samma som att sno i butikerna för det är det verkligen inte.
joppe
QUOTE (stefanf @ Mar 15 2005, 15:18 )
Vet inte om ni läste en kolumn i Metro 2/3-05:

Carlos Rojas Beskows kolumn

Han säger att piratkopiering är ett "skitbrott".
Som något svar säger, han är bara sur för att han åkte dit. Många brottslingar försöker ju förklara bort sig, men lille Carlos misslyckas totalt.

Dessutom, hans argument - om jag blir straffad för det här kanske jag gör grövre brott, därför borde jag gå fri. OK, då ska alltså t.ex. kvinnomisshandlare gå fria, för nästa gång kanske dom våldtar eller mördar. Suck.

Med tanke på att "missförstådde stackarn"carlos sålde skivor med piratkopierat innehåll så är det klart han skulle straffas.
Jag är positivt inställd till hemladdning, men hemladdning för eget privat bruk är en sak.. hemladdning för att sälja en helt annan.
stefanf
Exakt. Han lär nog ha satt det i ganska stort system, annars hade inte skadeståndet varit så (relativt) högt som det var.

@ granQ. Nej, att ladda ner saker över internet är inte samma sak som att stjäla från en butik. Det är ju ganska uppenbart.
Egentligen - om jag snor 2 kexchoklad på ICA, hur mycket förlorar butiksägaren? Inte mycket. Men om fler börjar göra det så kanske han till slut märker en viss förlust.
Handen på hjärtat, hur många tror du verkligen går och köper nånting som dom tycker är bra när dom väl har det nerladdat?
Bliss
*Viftar hej vilt*

Här är en åtminstone banan_rock.gif
Innuendo
Jag köper saker som jag gillar, det har tom hänt att jag sett en bra film och köpt den fast jag aldrig hade köpt den om jag inte hade sett den innan.

Så på mig har de nog tjänat på att jag har sett/hört grejjerna innan
Ignis nitidus
Kan bara hålla med..
Skivindustrin har garanterat tjänat på det när det gäller mig.
joppe
Men inte på mig biggrin.gif
Womack
Såg debatten alldeles nyss, vad tyckte ni andra som såg den?

Jag tyckte den var intressant. Kul att "Jens of Sweden" himself var med. Och att dom fick dit någon från piratbyrån.
Påsen
Jag tycker att debatten kom in på något djupare som jag tror att hela saken handlar om. Är det rätt att göra något olagligt om omgivningen tycker att det är ok att göra det? Vad ska vi ha för lagar? Ska vi ha lagar som en majoritet av befolkningen är emot för att skydda en minoritets intressen? (jag säger inte att en majoritet av svenska folket är för fri fildelning, men fildelningen väcker frågan).
Allt detta beror på vilken samhällsyn vi har.

För övrigt tycker jag om själva debatten i TV att Pontén gjorde seriösast intryck men att de två sidorna hade olika tankesätt.
Den där Jens tycker jag verkade som en pajas. Ungdomar får väl göra som de vill, för de är ju fria, eller?

/En Påsen som duckar för eventuell kritik
Womack
Jag uppfattade det som att han inte menade att dom får göra så. Men dom gör det ändå. Dvs att det inte går att stoppa.
J-Star
Jag tycker att om folk vill piratkopiera så visst, vi kan inte hindra dem. Men varför kan folk inte sköta det lite diskret?! Gnällspikar som surar över antipiratbyrån är för mig som snorungar som gnäller över att butiker installerar larmbågar och anlitar vakter som gör det svårare att snatta. Don't ask, dont tell. Den som gnäller över att det blir svårare att piratkopiera på grund av antipiratbyråns härjningar förtjänar ingen som helst sympati. Svepskälen om PUL och privatliv är skitlöjligt med tanke på att de människor som gnäller mycket väl kan dyka upp i loggarna hos www.djurbajsporr.com utan att de för en sekund bekymrar sig. De som gnäller på APB gör det för två skäl: 1) de är rädda att åka dit 2) de är sura över att de inte kan snatta musik/film/spel/program lika lätt.

Visst, musikindustrins affärsmodell är sanslöst förlegad... att sälja skivor är löjligt nu när det finns ett alledes utmärkt distributionssystem som gör av med allt det här krånglet med att pressa plattor, skeppa till butik och sälja. Men det är många som lever på det. Rätt många människor skulle bli utan jobb och bli av med massor av pengar om vi istället för att betala för de dyra skivorna betalade artisten direkt för rätten att lyssna på låtarna i vilket medium som helst. Därav motståndet. Om folk verkligen ville bli av med mellanhänderna i musikförsäljningen så finns bättre sätt. Men det är de inte... de vill bara inte betala för sig.

"Jens of Sweden" skall tycker jag bara hålla käft i debatten eftersom han är part i målet. Han tjänar multum på att folk piratkopierar musik. Innan de ovan nämnda nya affärsmodellerna är på plats så skulle han tappa rejält i försäljning om piratkopieringen upphörde.

/J
granQ
stefanf
granQ. Nej, att ladda ner saker över internet är inte samma sak som att stjäla från en butik. Det är ju ganska uppenbart.
Egentligen - om jag snor 2 kexchoklad på ICA, hur mycket förlorar butiksägaren? Inte mycket. Men om fler börjar göra det så kanske han till slut märker en viss förlust.
Handen på hjärtat, hur många tror du verkligen går och köper nånting som dom tycker är bra när dom väl har det nerladdat?

När det gäller musik så har jag inte köpt något, enklaste förklaringen. Om det vore som film så säljer dom VHS band när alla har dvd spelare. Med andra ord. Jag vill inte ha en cd skiva för 100 kronor. Jag vill ha musik jag kan lagligt ha på datorn, mobilen och mp3 spelaren. Vilket inte ens blir lagligt om jag köper låten digitalt, nej då har jag endast rätt har den på en av dom.

Alltså blir varje låt i minst 3 versioner, vilket med dagens musik priser blir 30 kronor för en låt. 300 för ett album, och detta då det finns även laglig musik.EDIT: Menar att det finns även gratis laglig musik att tanka istället för betala 10 kronor per låt per enhet du vill lyssna på den.

Vad gäller filmer köper jag dock det, vill ha dvd film. Säljs dvd film och köper även filmer, och framförallt, när jag redan tankat ner dom en gång och sett att den är riktigt bra. Köpte även lagliga versioner när jag var i thailand och kunde köpa olagliga på samma hylla.

Exempelt med kexchocklad på ICA stämmer inte riktigt. då han faktiskt förlorar pengar om jag snor en, om flera snor så förlorar självfallet flera.

Men om flera bestämmer sig för göra sin hemmagjorda chocklad säljer han mindre men man kan inte säga han gör förlust på chockladen bara för folk bestämmer sig för göra eget. Vad det gäller för honom är att vakna och börja sälja saker folk behöver för göra sin chocklad.

Ibland känns det lite som när tågföretagen drev igenom lagen att framför bilar skulle det gå en man med en rödflagga, allt för att dom inte skulle kunna konkurrera med tågindustrin.
Påsen
QUOTE (Womack @ Mar 15 2005, 23:33 )
Jag uppfattade det som att han inte menade att dom får göra så. Men dom gör det ändå. Dvs att det inte går att stoppa.

Så uppfattade jag det. Om det inte går att stoppa så får vi göra det.
Men det kan ha varit så att han uttryckte sig konstigt.
Womack
QUOTE (Påsen @ Mar 15 2005, 23:51 )
QUOTE (Womack @ Mar 15 2005, 23:33 )

Så uppfattade jag det. Om det inte går att stoppa så får vi göra det.
Men det kan ha varit så att han uttryckte sig konstigt.

Ja han var lite sladdrig i käften ibland, men det var han ju inte ensam om dock. Kändes som det hoppades ganska friskt mellan frågorna från alla håll.
Vikström
QUOTE (J-Star @ Mar 15 2005, 23:43 )
"Jens of Sweden" skall tycker jag bara hålla käft i debatten eftersom han är part i målet. Han tjänar multum på att folk piratkopierar musik. Innan de ovan nämnda nya affärsmodellerna är på plats så skulle han tappa rejält i försäljning om piratkopieringen upphörde.

Av samma anledning borde då också film och musikindustrin också hålla käften, för dom är definitivt part i målet. Vilket Jens inte är i ordets strikta mening, däremot har han ett intresse i frågan som han helt klart har rätt att värna om.

Sedan tror jag knappast att du kan belägga att olika mp3-spelare nyttjas i huvudsak för att spela piratkopierad musik. Jag har pratat med personer som jobbar åt en annan tillverkare av mp3-spelare och dom var inte det minsta oroade för att deras försäljning skulle minska i någon större utsträckning ens vid en stor minskning i piratkopieringen. Och det lagförslag som ligger bryr dom sig överhuvdtaget väldigt lite om.
Vikström
QUOTE (granQ @ Mar 15 2005, 23:48 )
När det gäller musik så har jag inte köpt något, enklaste förklaringen. Om det vore som film så säljer dom VHS band när alla har dvd spelare. Med andra ord. Jag vill inte ha en cd skiva för 100 kronor. Jag vill ha musik jag kan lagligt ha på datorn, mobilen och mp3 spelaren. Vilket inte ens blir lagligt om jag köper låten digitalt, nej då har jag endast rätt har den på en av dom.

Alltså blir varje låt i minst 3 versioner, vilket med dagens musik priser blir 30 kronor för en låt. 300 för ett album, och detta då det finns även laglig musik.

Jag kan lösa ditt problem på stående fot. Köp skivan för 100kr och gör mp3 av den själv och lägg över på din olika apparater. Fullständigt lagligt.

Och med köpa digitalt gissar jag att du menar att du köper låten på nätet och laddar ner den lagligt? För cd-skivor är väldigt digitala. Hur som helst, inte heller i detta fallet ska det föreligga något hinder att duplicera din lagligt inköpta musik för privat bruk.
Kimster
QUOTE (fu. vikström @ Mar 15 2005, 23:53 )
Sedan tror jag knappast att du kan belägga att olika mp3-spelare nyttjas i huvudsak för att spela piratkopierad musik. Jag har pratat med personer som jobbar åt en annan tillverkare av mp3-spelare och dom var inte det minsta oroade för att deras försäljning skulle minska i någon större utsträckning ens vid en stor minskning i piratkopieringen. Och det lagförslag som ligger bryr dom sig överhuvdtaget väldigt lite om.

Jag skulle nog satsa en stor peng på att mp3spelare idag spelar säkert 70-80% piratkopieradmusik. Det är min högst personliga tro, och jag finner den inte alls orimlig.

Om försäljningen skulle minska vågar jag inte sia om, men några siade om för några år sen att piratkopieringen inte kommer att påverka skivförsäljningen något nämnvärt.. ..och vad händer ?
Zareb
QUOTE (J-Star @ Mar 15 2005, 23:43 )

På vilket sätt skulle han tappa i försäljning? Man använder inte MP3spelare enbart för piratkopierad musik. Kan ärligt säga att jag har betalat för varenda låt jag har på min.
granQ
QUOTE (fu. vikström @ Mar 15 2005, 23:22 )
QUOTE (granQ @ Mar 15 2005, 23:48 )

Alltså blir varje låt i minst 3 versioner, vilket med dagens musik priser blir 30 kronor för en låt. 300 för ett album, och detta då det finns även laglig musik.

Jag kan lösa ditt problem på stående fot. Köp skivan för 100kr och gör mp3 av den själv och lägg över på din olika apparater. Fullständigt lagligt.

Och med köpa digitalt gissar jag att du menar att du köper låten på nätet och laddar ner den lagligt? För cd-skivor är väldigt digitala. Hur som helst, inte heller i detta fallet ska det föreligga något hinder att duplicera din lagligt inköpta musik för privat bruk.

om jag köper en cd skiva så får jag inte göra det.

är 99.9% säker på du inte får göra digitala kopier av musik och använda i tex mobilen eller mp3 spelaren. Du gör ju då en olaglig kopia enligt lagen.

samma sak med dataspel eller windows XP tex, får inte installera det på mer än en dator. Får inte heller göra någon säkerhetskopia.

och även om cd skiva lagar informationen digitalt så anser jag inte att det är en "digital" tjänst jag köper utan en "fysisk produkt"..

EDIT: Får bli kvällens sista inlägg, är trött märker jag.

Menar att cd skivor lagrar inte lagar informationen ;)
dxl
Granq

Man får kopiera vad du vill till dig själv och till dina vänner så länge du äger orginalet....

nuff said

edit:
ja
Vikström
QUOTE (granQ @ Mar 16 2005, 00:39 )
om jag köper en cd skiva så får jag inte göra det.

är 99.9% säker på du inte får göra digitala kopier av musik och använda i tex mobilen eller mp3 spelaren. Du gör ju då en olaglig kopia enligt lagen.

samma sak med dataspel eller windows XP tex, får inte installera det på mer än en dator. Får inte heller göra någon säkerhetskopia.

Musik får kopieras för enskilt bruk, du får till och med ge din polare en kopia utan att bryta mot lagen. Det är jag 100% säker på.

Däremot får du som du helt riktigt påpekar inte ens göra en säkerhetskopia av mjukvara, det samma gäller kompletta publikationer i digital form tex nationalencyklopedin på cd-skiva får du inte kopiera, fast det står dig fritt att kopiera ur pappersversionen.

edit: bah! puck2a
Kimster
http://www.idg.se/ArticlePages/200503/15/2...132_MMM.dbp.asp

..hehe.. öhm ja.. nej jag vet inte vad jag ska säga.. Malajn.gif
A2Keltainen
QUOTE (Kimster @ Mar 16 2005, 01:40 )
http://www.idg.se/ArticlePages/200503/15/2...132_MMM.dbp.asp

..hehe.. öhm ja.. nej jag vet inte vad jag ska säga.. Malajn.gif

Om någon är intresserad av den produkten, så rekommenderas även en titt på LaCie Silverscreen. Med den senare så får man dock riskera att Anti-piratbyrån upptäcker alla ens w4r3Z, då den inte har samma superüberstealthegenskaper som "boken". biggrin.gif

40 GB variant:

http://www.lacie.com/products/product.htm?pid=10480

80 GB variant:

http://www.lacie.com/products/product.htm?pid=10481
AdamKalle
QUOTE (dxl @ Mar 16 2005, 00:45 )
Man får kopiera vad du vill till dig själv och till dina vänner så länge du äger orginalet....

nuff said

Visst, men så lägger ju musikindustrin in sitt löjliga "kopieringsskydd" på skivorna för att gemene man inte ska kunna göra så, de som verkligen vill kopierar ju skivan ändå.
ABP
Musik och filmindsustrin har ju sig själva att skylla varför det blir så populärt med nedladdning.

1. De har monopol på enskilda filmer och låtar. Detta gör att de kan trycka priserna uppåt. Det är ju knappast så att de går med förlust de stackarna.

2. När DVD började komma tog man 250 spänn skivan med motiveringen att det var så få som köpte och att priserna skulle gå ner tack vara den lägre tillverkningskostnaden. Har det hänt än? NEJ

3. De tar extra betalt för bonusmaterialet. De snikna jä.....

4. Se till att filmer har biopremiär i Europa och USA samtidigt. Säger sig självt att folk laddar hellre ner och ser en film idag än att de behöver vänta 6 månader på att den skall komma på bio och ytterligare 6 månader på DVD.
J-Star
QUOTE (ABP @ Mar 16 2005, 06:54 )
Musik och filmindsustrin har ju sig själva att skylla varför det blir så populärt med nedladdning.

1. De har monopol på enskilda filmer och låtar. Detta gör att de kan trycka priserna uppåt. Det är ju knappast så att de går med förlust de stackarna.

2. När DVD började komma tog man 250 spänn skivan med motiveringen att det var så få som köpte och att priserna skulle gå ner tack vara den lägre tillverkningskostnaden. Har det hänt än? NEJ

3. De tar extra betalt för bonusmaterialet. De snikna jä.....

4. Se till att filmer har biopremiär i Europa och USA samtidigt. Säger sig självt att folk laddar hellre ner och ser en film idag än att de behöver vänta 6 månader på att den skall komma på bio och ytterligare 6 månader på DVD.

Det där är som att säga "SF får skylla sig själva att biljettpriserna är så dyra... det är deras fel att jag plankar in på bion".

/J
Animal
Tycker mycket av resonemanget påminner om då kassettbandet introducerades.
Samma argument om att musikbranschen skulle förlora en massa pengar o.s.v.

Den som lever får se hur det går med eventuella förluster inom musikbranschen.

Själv har jag litet blandat... en del köper jag och en del har jag bränt själv... ungefär som när man sprang över till kompisen och spelade av hans skiva och kopierade det hela till ett kassettband.
Men det är klart... i och med Internet är ju omfattningen helt annan.
granQ
ni verkar ha bättre koll på vad man får göra med cd skivor...

Ligger begräsningen i 1 kompis?

Får jag göra en mp3:A av min skiva, får jag då skicka den till en kompis?

För mesta "olagliga" musiiken jag har, har jag inte tankat själv utan faktiskt att folk skickat i syfte att jag skall höra en bra låt dom hittat. Men vad vet jag dom kanske skickat sin lagliga kopia till mig?
Status quo
Inför bytesrätt på cdskivor / filmer / datorspel så slipper jag riskera att få nått riktigt skit på halsen för dyra pengar. Jag köper ändå alltid de datorspel jag vill ha efter att ha testat dom först. Jag tänker inte betala dyra pengar för något som jag riskerar att tycka är skit efter 30 min spel. Dessutom kan man inte spela brända spel online så man måste ändå köpa dom, då kan det vara kul om man fått testa spelet först.
Lika så filmer, man vet inte alltid vad man får, jag hyr filmer ibland och jag ser alltid alla storfilmer på bio.. jag behåller heller aldrig nå filmer jag sett på min dator.. det händer så sällan att jag laddar ner något iaf.
Dom skulle förlora pengar på att förhingra mig från att ladda ner saker, tidigare köpte jag aldrig nått.. det började jag göra efter att jag testat sakerna och blivit beroende smile.gif
ABP
Det där är som att säga "SF får skylla sig själva att biljettpriserna är så dyra... det är deras fel att jag plankar in på bion".

Nej men de skall ju inte gnälla på att salongerna är tomma, om de tar hutlösa priser. Eller för att de inte släpper filmerna i sverige förren ett år senare, eller för att de visar dem i så små salonger att en valfri hemmabio är större.

De får ju lära sig att anpassa sig.

Och alla vet ju anledningen till varför de gnäller är ju inte att de förlorar pengar utan på att de inte tjänar så mycket som de skulle vilja.

De borde sänka priserna till rimliga nivåer innan de börjar gnälla.
QuizQuoz
@GranQ

Du får ladda ner original eller kopior av musik och film, då får sedan kopiera upp dessa för privatbruk. Då får ge kopior till din bekantskapskrets.

Du får köpa en musik-cd eller film kopiera upp den och ge till folk i den bekanskapskrets.

Vidare får du ta delar ur böcker Analoga som Digitala och kopiera upp, du får inte kopiera hela böcker.

Då får inte ladda ner / kopiera upp programvara såsom norton eller flashpoint.

Du får inte sälja kopior och du får inte dela ut kopior (t.ex. DC).
Nestor
Antipiratbyråns vision om det stora korståget mot de onda piraterna anser jag vara tämligen överambisöst.

Det fin tydligen 500 000+ fildelare i landet.
Att leta upp samliga av dessa våre en enorm uppgift.
Polisen skulle tvingas inrikta alla resurser mot det.
Pengarna skulle rinna iväg blixtfort.

Nä, leta upp alternativa kanaler att skicka ut musik och film.
Skiv och filmbranchen måste förr eller senare anpassa sig om de inte vill dö ut.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.