Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Bli befäl på plats?
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Batchkov
Har det hänt eller kan det hända att en E soldat blir gruppbefäl helt plötsligt på plats om denne anses vara lämplig för ledning av en grupp?

Hur gör man t ex om GB som rycker in, samtidigt med E soldaterna, och som inte anses lämplig som befäl?

Någon som har erfarenhet av detta?
Krook
Det förekommer att folk byter. Dock är min uppfattning att det inte är så vanligt. De flesta som är GB-uttagna håller måttet och många blir riktigt bra.

Men om en GB inte håller måttet så krävs åtgärder:
1. Tilläggsutbildning
2. Omplacering till Stf Grpch
3. Omplacering till Menig E.

/Krook
Batchkov
Tack Krook för det snabba svaret.

Stf Gruppchef? Vad har denne för uppgift?

Hur kan det komma sig att vissa GB rycker in samtidigt som E soldater? Jag menar de måste väl har lite mer erfarenhet först för att på bästa sätt kunna ledda sin grupp?
Krook
QUOTE (Batchkov @ Mar 13 2005, 23:00 )
Tack Krook för det snabba svaret.

Stf Gruppchef? Vad har denne för uppgift?

Hur kan det komma sig att vissa GB rycker in samtidigt som E soldater? Jag menar de måste väl har lite mer erfarenhet först för att på bästa sätt kunna ledda sin grupp?

En Stf (Ställföreträdande) gruppchef leder gruppen när inte chefen kan göra det och avlastar chefen så mycket det går.

Tja, enligt mig så är det inget krav på att en gruppchef ska mer erfarenhet men det kan ju vara en fördel.
Men det är ju så att en GB-uttagen bedöms ha bättre förutsättningar att leda grupp än vad en E-uttagen har och det brukar stämma och det brukar sällan vara bekymmer mellan dessa kategorier.

/Krook
Henil
QUOTE (Krook @ Mar 13 2005, 22:54 )
Det förekommer att folk byter. Dock är min uppfattning att det inte är så vanligt. De flesta som är GB-uttagna håller måttet och många blir riktigt bra.

1. Tilläggsutbildning

/Krook

Skillnaden mellan min utbildning (som E-soldat) och GB när jag gjorde lumpen:

GB hade en halv dag i "ledning av excercis"-övning när vi hade lite sambandsövning. dry.gif
Steken
När jag låg inne så blev två KB av med sina befattningar, de fick behålla graden men en gick som grpch om jag inte mins fel den andra fick inte föra befäl över något, knappt sig själv.
Batchkov
Hehe, den ena måste ha haft det hårt och / eller så gjorde inte psykologen sitt jobb.

Men i alla fall, då är vi överrens om att en E soldat kan gå uppåt (antagligen maximalt GB) och tvärtom?
Limp
Jag var uttagen som E-sold, en månad efter inryck när jag fått lite koll på vad min tjänst egentligen innebar så anhöll jag om att få byta tjänst och pluton vilket beviljades.

Vet inte hur vanligt det är men på mitt kompani var det en eller två till som också bytte.
Batchkov
Limp: Jaså, till GB tjänst eller?
NisseNord
Under min vpl så tappade vi en gruppchef, en av sjukvårdarna blev då befodrad till sjukvårdare/StfGrpCh, och blev korpral när han muckade.

Tror det var Chefen för den gruppen som förslog vilken han vill ha som steff.
AnimalMother

1. Tilläggsutbildning

/Krook

Om dessa kriterier efterlevs i praktiken står jag undrande kvar och frågar mig vad det var som gjorde att vissa GB:n under min GU inte fick kicken som GB??

Vi hade speciellt en kille som inte hade ett rätt när det gäller att vara föregångsman,

-Vådaskott.
- Skolkning från högvakt (påkommen i NKs varuhus av vår Lt. haha!)
- Upprepad försening vid måndagsuppsällning.
- Allmänt översittardryg, hackade på enskilda soldater.
- Tog inga postpass, inte ens när det verkligen behövdes.

bara för att nämna några...

Balle säger jag bara varför fick inte jag den gruppen istället...?
johanp
hos oss på ssk så var GB stf grp ch, "stf stf" grp ch eller t.o.m. "stf stf stf" grp ch och e-soldat var förare/skytt på pbv eller skytt på rb56 och/eller prickskytt(vilket även en GB kunde bli), dock var det inga GB(eller jo kanske i staben förresten) som var chef över e-soldater. inga skillnader på krav till inrycket mellan GB/E, det byttes även friskt mellan tjänster - INNAN inrycket och med envåld av kompch. tillräckligt krångligt?
Krook
Det nya utbildningssystemet kommer att innebära stora skillnader.
Alla gör 11 månader;
KB försvinner enligt grundidén, dock inte helt säkert;
På vissa enheter blir YO/Fk gruppchef;

Sålunda kommer värnplikten att likriktas inom varje kompetens.

/Krook
JesperL
Okej, så E kan bli GB, men kan man gå från GB till KB då?

Borde ju försvåras rejält i och med att KB ligger inne 5 månader extra, men ifall det verkligen krävs en extra KB? 7.gif
LeadHead
Ifall det behövs en extra KB så får en eller flera andra KB jobba hårdare. salute.gif
johanp
ifall det behövs extra KB som flyttar man de som man har till utbildningskrävande tjänster och sätter en GB som typ transport grp ch och pack grp ch
undass
I år på P7 så hade man ett överintag på KB på ~10-15% så risken att det skulle behövas fler KB än de som tas in är nog ganska liten.
scattergun
E-soldaterna har längre tjänstgöring för att de utbildas på mera avancerade vapensystem eller specialtjänster av olika slag. Det år jag låg inne fick två E-soldater ändrad tjänst till GB-tjänst.

PVRb-sold till GB Norrl. Skytte
Küthler
Jag kan bara svara för min egen pluton, men hos oss har det varit så här.

En GB tilldelas en uppgift (som kan ta 10 minuter eller 5 dygn att lösa) och tilldelas andra GB, E-soldater eller F-soldater hjälper för att lösa uppgiften. GB-n är ansvarig för att uppgiften löses, och förutsätts vara den som fördelar arbetet.

Även E- och F-soldater kan tilldelas uppgifter, men då flera behövs sätts normalt en GB som chef.

Om KB-eleverna (som hos oss varit plutch) är frånvarande kan på samma sätt en GB sättas som chef över en halv pluton eller mer (har själv varit med om detta).

Hos oss har GB setts som någon slags resurs man tagit fram då det behövts en arbetsledare eller folk som inte klagar då man tilldelats otacksamma uppgifter. I övrigt har GB varit ganska jämställa med E-soldater.

GB och E-soldater ryckte in samtidigt, men GB blev korpraler efter fem månader.
corneliu
Hos oss på LSS har det blivit så att en E soldat har blivit Korpral = Ptrl C, och en PB elev, furir, har blivit Ptrl C så att det går att ändra det har man ju förstått...
Meradan
Jovisst brukar det kunna ändras rätt friskt på befattningarna där folk ligger inne lika länge. Men det är en annan femma att en GB skulle få en PB-tjänst då GB:n saknar två månader av utbildningstiden (iaf om det är försteg som körs).
A2Keltainen
QUOTE (Krook @ Mar 14 2005, 22:27 )

Vilka? Det enda förband jag i dagsläget känner till som har RO/YO som krigstida gruppchefer, eller i det här fallet patrullchefer, är FJS.
Elgen
QUOTE (A2Keltainen @ Mar 27 2005, 08:30 )

Vilka? Det enda förband jag i dagsläget känner till som har RO/YO som krigstida gruppchefer, eller i det här fallet patrullchefer, är FJS.

Transportledningsgrupper har redan sedan tidigare RO som grpch och stf.
A2Keltainen
QUOTE (Elgen @ Mar 27 2005, 09:22 )

Transportledningsgrupper har redan sedan tidigare RO som grpch och stf.

Flygvapnets klargöringsgrupper har väl RO som gruppchef, om jag inte minns helt fel.
gizama
Ett kort svar på frågan!

JA!
Det skedde under min GU när det fanns GB uttagna som inte höll måttet och E sold fick Provtjänstgjöra som Grp Ch
Honken
Under värnplikten hade vi inte en, utan två YO som befäl för vår 6-mannagrupp med mekaniker.
st:anger
Under min värplikt ( Amf1 -02 ) så blev en menig/f-soldat befordrad till Ställföreträdande Gruppchef.

Under vår slutövning motog han korprals gradbeteckningarna av vår kapten

Den GB som var stfGrpC behöll graden men blev " vanlig soldat " då denne inte ville ha det ansvaret som medföljde tjänsten.
Racoon Pioneer
Även på min pluton hade vi en 7.5 månaderssoldat som blev befordrad til stf stabsgruppC.

Dessutom uppstod denna märkliga situation att en tredjedel av våra befäl på kompaniet försvann med Liberiastyrkan (eller var det LA03...?) vilket fick som följd att KB fick ett mycket stort ansvar för trupputbildningen och i högre grad upptogs i yrkesbefälskollegiet. Detta var mycket stimulerande och utvecklande. Dock fick nog finslipningen av våra egna befattningsfärdigheter stryka på foten då vi själva inte längre hade lika befälstätt.

/RP
Krook

Det finns fler och än fler blir det.
Ex:
Specialrepgrp, Tpled (som tidigare nämnts), diverse j-patruller, Fjärrsbgrp (i US iaf).

/Krook
Kn Glock
Amröj gruppchefer skall vara minst YO/Fk från och med i år.

Dock blir det ännu mer av det nästa år.
amfvrak

Tillägg: Attackdykarnas patrullchefer är YO/RO. StfC brukar tydligen vara RO, men i vissa fall kan mycket duktiga vpl ta den platsen.
A2Keltainen
QUOTE (A2Keltainen @ Mar 27 2005, 09:36 )
Flygvapnets klargöringsgrupper har väl RO som gruppchef, om jag inte minns helt fel.

Jag avsåg att skriva YO ovan, och inte RO.

Intressant att det är så vanligt med grupper med YO/RO som gruppchef. Det trodde jag inte, men det är väl å andra sidan en naturlig följd av att man inte har yrkesunderofficerare, men ändå har kvar de befattningar de fyller i övriga försvarsmakter.
Krook
QUOTE (A2Keltainen @ Mar 30 2005, 02:12 )
QUOTE (A2Keltainen @ Mar 27 2005, 09:36 )

Jag avsåg att skriva YO ovan, och inte RO.

Intressant att det är så vanligt med grupper med YO/RO som gruppchef. Det trodde jag inte, men det är väl å andra sidan en naturlig följd av att man inte har yrkesunderofficerare, men ändå har kvar de befattningar de fyller i övriga försvarsmakter.

Till viss del kommer detta att kunna ändras med kontraktssoldater. Förvisso ska dessa först och främst agera som instruktörer men jag bedömer det som troligt att de kommer att truppföra en hel del också.

En smygövergång till två-befälssystem kanske?

/Krook
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.