Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Laddning av AMOS
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Boa
Funderar lite på laddningen av amos...
Vet att det är någon typ av automatladdning.. Men vill veta lite mer specifikt.
7 granater i karusell???
Hur laddas magasinet? Hur lång tid tar det??
Någon som besitter kunskaperna och som kan förklara för en lekman??
Sytare
När jag var och såg på SSG-skjutningen för ett par år sen på P10's övningsfält så fick man en chans att titta baktill i tornet. Där såg det ungefär som i ett vinställ som kunde manövreras med en kedja. Bekymmret var det (vilket de villigt erkände) att man inte fått det att fungera tillförlitligt och att man antagligen skulle bygga om den biten. Följaktligen så laddade man GRK'n från bollhavet. (alltså där man annars sätter skyttesoldaterna!)
Boa
Tackar Toll.
Då har jag fått ett litet humm om hur det går till i alla fall.
Vinställ och kedjor... som en vanlig lördagskväll med andra ord...
NisseNord
Hiitade en fin film där man ser lite av laddningen, som amatör tycker jag att det ser ut att gå lite sakta, det känns som att de skulle ha kunnat gå fortare. Är det någon som vet varför, är det så enkelt att de inte behövs gå snabbare?

http://ljugtomten.ath.cx/military/ssg_120_amos(2).mpg
Vc_90
1. Det där är en relativt gammal film

2. Istället för att stirra sig blind på hastigheten hos just den mekanismen, kolla på skjutider etc. Då inser man att det är rätt fort.

3. Någon skall stoppa in sin hand där. Vill du stoppa in din hand i en äggvisp? Skulle mekanismen gå ännu fortare skulle det nog krävas ett skydd till laddaren och vips skulle den intjänade tiden förloras.

4. Precisionen. Inget glapp får uppstå mellan bakstycket och eldröret. Min personliga åsikt är att slitaget skulle öka för att det en dag skulle uppstå läckor.

5. Alla granater kommer inte laddas per automatik, det kommer finnas en laddare i vagnen (Ang Borns orginalfråga)
För övrig info om GRKPBV 90120 ta en kik på MSS hemsida!
NisseNord
Ok, tack

Jag kan inget om laddsystem själv det var bara en känsla jag hade, dessutom trodde jag att systemet var helautomatiskt, man ser ju aldrig hur ammunitionen kommer dit. Så jag jämnförde felaktigt med tiden på de automatiska laddsystem som jag kände till.

En närbesläktad fråga som jag kom på nu är om det är någon fördel, tex svårareatt lokaliser och liknande, med att ha individuella banor vid MRSI. Ifall man hade 'akan hastighet' på eldrören och tex magasin med 6 granater per eldrör så skulle man ju också kunna få 12 granater att träffa på samma plats innom en sekund. Men det kanske är precisionen och uthålligheten som det faller på då.
Vc_90
Nu är inte artradar mitt gebit men min spontana uppfattning är att det borde vara lättare att lokalisera MRSI pga att du då har flera projektilbanor som utgår från samma avsändare till en gemensam mottagare. Dock är det en av de allra största fördelarna med GRKPBV 90120, nämnligen att artbek-hotet praktiskt taget försvinner då man hela tiden förflyttar sig. Något det finns risk för, särskilt om förbandet man understödjer får sammanstöt är att man använder "begagnade zoner" dvs att man tvingas återkomma till en grupperingsplats man nyligen använt.
A2Keltainen
QUOTE (Vc_90 @ Mar 17 2005, 16:45 )
Alla granater kommer inte laddas per automatik, det kommer finnas en laddare i vagnen

Hur påverkar det eldhastigheten i allmänhet, och MRSI i synnerhet? Finns det några siffror att tillgå angående detta?
Vc_90
QUOTE (A2Keltainen @ Mar 17 2005, 17:37 )
Hur påverkar det eldhastigheten i allmänhet, och MRSI i synnerhet? Finns det några siffror att tillgå angående detta?

Det 4 första granaterna avfyras inom 5 sekunder från det första eldöppnandet. Mao de 2 granaterna i eldröret, samt de 2 i vaggan. Efter detta har man valt att inte ange några tider mer än att MRSI kan fungera med upp till 14 granater. Min personliga åsikt är att tiden det tar för laddaren att lägga ner 2 granater i vaggan är i det närmaste försumbar, förutsatt att granaterna är försedda med rätt antal drivladdningar. Jag tycker fördelarna med att ha en tänkande varelse som laddare istället för en mekanism överväger den minimala om ens existerande tidsförlusten.

MRSI kommer kräva lite förberedelser i vagnen, olika granater skall ha olika drivladdningar beroende på vilken väg de kommer ta till mottagaren. Med förberedda granater kommer det ta lika lång tid att ladda vaggan som att flytta kaffekoppen över tangentbordet.

EDIT: Stavkrupp
simon
Hur prioriterad på listan är AMOS?

kommer AMOS kunna avfyra STRIX-granater?

EDIT: Listan givetvis
Vc_90
Listen? unsure.gif
Om du menar listan över framtida projekt kan inte nån svara på det ordentligt, men många viktiga personer har sett dess enorma fördelar kan man ju sammanfatta det som.

JA, den kommer klara hårdmålsgranater (STRIX)
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.