Help - Search - Members - Calendar
Full Version: SoldR Mtrl Vapen i pärmform?
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
AdamKalle
Vi har på HV-expeditionen ett litet "bibliotek" med diverse böcker, reglementen och liknande. Nu är det så att det behöver uppdateras och vi har ombetts komma med förslag på vad som ska köpas in.

Jag tänker föreslå att SoldR Mtrl Vapen-serien ska finnas, och vet att jag någonstans sett serien i form av en pärm i stället för lösa böcker/häften. Mina två frågor är alltså, finns denna pärm eller har jag sett i syne, och vad har den i det fall den finns för M-nummer?
KD803
Pärmen finns, men innehållet är samma böcker/häften som vanligt. För att få plats med samtliga häften som kommit ut hittills får du nog räkna med minst tre pärmar. Dessutom sitter hålen i SoldR Mtrl Vapen AK4 lite fel, så den passar inte i pärmen. banghead.gif

M-7742-101032 SoldR Mtrl Vapen heter den. Däremot så var pärmarna omöjliga att få tag på sist jag var på bokförrådet, den ska tydligen vara slut.

edit: La till förrådsbeteckning och -benämning.
106
Pärmarna i samma färg som de äldre häftena (t ex SoldR Mtrl FU) och som hette endast SoldR Mtrl Vapen är visst slut. Nu finns de i den ljusare grönfärg som de nyare häftena (t ex SoldR Mtrl Ksp90B) och på pärmen står SoldR Mtrl Vapen 2, men bokförrådet kände inte till några pärmar som heter del 1. M-nr på SoldR Mtrl Vapen 2 är M7742-101051.
Dessutom sitter hålen i SoldR Mtrl Vapen AK4 lite fel, så den passar inte i pärmen.

Har inte det problemet på min, däremot sitter hålen lite för högt upp på SoldR Mtrl P.
AdamKalle
QUOTE (BJE @ Mar 12 2005, 13:30 )
Pärmen finns, men innehållet är samma böcker/häften som vanligt. För att få plats med samtliga häften som kommit ut hittills får du nog räkna med minst tre pärmar. Dessutom sitter hålen i SoldR Mtrl Vapen AK4 lite fel, så den passar inte i pärmen. banghead.gif

M-nummer har jag inte i huvudet. Däremot så var pärmarna omöjliga att få tag på sist jag var på bokförrådet, den ska tydligen vara slut.

Synd, det hade varit klockrent att åtminstone ha alla häften samlade på ett ställe. Annars lär de bara spridas ut över hela bokhyllan eller än värre efter ett tag. Lutar åt att föreslå reglementena till de vapen som förekommer inom HV, även fast det kanske vore bäst om alla fanns. Plus att det lär vara ett klockrent tillfälle att införskaffa en SoldR Mtrl Vapen AK4 åt sig själv, när det ändå ska beställas. clap.gif

QUOTE (106 @ Mar 12 2005, 13:41 )
M-nr på SoldR Mtrl Vapen 2 är M7742-101051.

Då börjar man ju genast undra om detta endast avser själva pärmen, eller pärmen komplett med innehåll. 7.gif
KD803
Har inte det problemet på min, däremot sitter hålen lite för högt upp på SoldR Mtrl P.

Förhoppningsvis så är det bara några måndagsexemplar, men just de som fanns på mitt bokförråd var samtliga av den typen.
KD803
QUOTE (AdamKalle @ Mar 12 2005, 13:41 )
Då börjar man ju genast undra om detta endast avser själva pärmen, eller pärmen komplett med innehåll. 7.gif

Det är bara för pärmen. Det finns mig veterligt inget fastställt innehåll i pärmen, utan det är upp till var och en.
106
QUOTE (BJE @ Mar 12 2005, 13:46 )

Förhoppningsvis så är det bara några måndagsexemplar, men just de som fanns på mitt bokförråd var samtliga av den typen.

Hämtade mina på F16 (F20, LSS eller vad det heter den här veckan).
AdamKalle
Var det förresten inte SoldR Mtrl Vapen ksp 58 som uppdaterades med en ny version efter det att det kommit ut, eller är det kanske Tksp jag tänker på nu?

Edit: Söktjänsten "Publikations- och läromedelsförteckning för Försvarsmakten", där man kan söka på M-nummer osv, får det ju att växa små gråa hår. Den tycks helt enkelt inte acceptera att exempelvis SoldR Mtrl Vapen Ak 4 faktiskt existerar. Malajn.gif
106
QUOTE (AdamKalle @ Mar 12 2005, 14:25 )
Var det förresten inte SoldR Mtrl Vapen ksp 58 som uppdaterades med en ny version efter det att det kommit ut, eller är det kanske Tksp jag tänker på nu?

SoldR Mtrl Tksp finns i två utgåvor, 2001 respektive 2004.
KD803
QUOTE (106 @ Mar 12 2005, 14:22 )
Hämtade mina på F16 (F20, LSS eller vad det heter den här veckan).

Och jag hämtade mina på Lv6... dry.gif

edit: Använd "Uppsala Garnision". Det känns som det namn som kommer att vara längt. vissel.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.