Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Årets MÖP-pryl
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Sytare
Satt och läste om XM8'an borta på Armed forces journal: 1 Killer weapon och bestämmer mig för att surfa runt lite och hittar detta....

Amerikaner :P ;) laugh.gif saint.gif vissel.gif

Huvudvapnet i fråga är en ZM LR300 och den som inte känner igen en Glock vid det här laget...
Innuendo
Sitter glocken fast, eller ska det fungera som ett pistolhölster på huvudvapnet?
JAg ser inte heller det praktiska i det där.
NBC
Ser ut som om de tänkt sig att Glockens pistolgrepp ska fungera både som ett främre grepp och "extravapen" blink.gif
Som om det inte kan vara nog mycket att tänka på i snabba situationer så vill de att man ska tänka på vilket vapen man ska avfyra. Känns mer som en amerikansk plojgrej för vapenfreaks...
Nestor
Varför montera på ÄNNU mera plast?!
Dessutom är det väl bra mycket bättre att ha pistolen i sitt hölster?
AdamKalle
QUOTE (Hendrix @ Mar 12 2005, 14:26 )
Varför montera på ÄNNU mera plast?!

Därför att vapen nuförtiden ska se stora, klumpiga, tunga och bökiga ut, fattar du väl. :P
404 Skenberg
Jag säger detta.
Intressant tanke bakom den lösningen.

Frågar mig varför?
Får svaret: Det är jänkare.

Den enda orsaken som jag skulle kunna tänka mig som skulle vara bra för den kombon är om du är i skogen och finner ett komplex med både fi och civ och du kan/bör ej bruka 5,56 eller 7,62.

Men i min värld så hör pistolen hemma i ett hölster.
Och det finnes bättre vapen som är mer lämpade för genomsök/rensning av hus när det finnes civila i området.

Bara ngr tankar

Mvh
404 Skenberg
Sytare
Jag kommer hux flux på en sak som kan ha med detta att göra. Såg i nå'n Combat and Survival (nämner den blaskan och det lär väl hagla BS-ord efter mig) att det fanns "Less than Lethal" ammunition i pistolkaliber och att man kunde tänkas blanda den med ordinarie ammuntion, ungefär som med spårljus. I med 3-4 mindre dödliga kulor och om fanskapet inte fattar vinken, hagla på med några helmantlade...
olaevil
Tänk va bra att ha ett extra vapen under mag byte... ;)

Ibland Tänker dom lite konstigt.
scattergun
Om man ändå ska ha ett extragrepp på förstocken så varför inte sätta ett magasin i det?! laugh.gif Kan tänka mig att det sabbar balansen en del på vapnet, men i övrigt så gäller väl som alltid.....Den som har flest skott vinner!! B)
nastyheadwound
Tänk va bra att ha ett extra vapen under mag byte...

Jag tänkte samma sak. Håll fast vapnet mot skuldran så kan man (med lite övning) byta mag och peppra på med Glocken samtidigt. Om man nu till äventyrs tycker att Matrix är en bra instruktion i taktiskt uppträdande. B)

För övrigt så säger det ju sig själv att man får snabbare effekt om man skjuter någon med både 5.56mm och 9mm samtidigt än var och en för sig. ;)
scattergun
Tror att det är svårt att ladda om med vapnet i anläggning samtidigt som man skjuter med en förstocksmonterad pistol. Däremot tror jag att det skulle vara kanon om man kunde justera pistolen så att den samsköt med riktmedlet på geväret....Ibland har det ju hänt att man stått där med nånting i siktet bara för att få höra "död mans klick" och med en sån häringa grunka så hade man ju bara behövt trycka av på nästa avtryckare.....typ som en reservtank på bössan!! fun_icon_nana.gif

Torde dock vara lättare att göra ett liknande montage på en pistol utan yttre mantel. Skulle själv vilja ha en Ruger 22:a med ljuddämpare monterad under förstocken i ett liknande grepp.... tänk dig bara!!
-Njae...eftersom jag är i första hand så skjuter jag tyst till att börja med och ser hur länge jag får hålla på!! B)
JohanErik
Jag håller med om att det kan vara vettigt med fler typer av ammo en en och att kunna avge eld under magbyte är ju praktiskt. Men som det ser ut på bilden blir det ju bara klumpigt.

Det måste ju finnas hur många hörn och kanter som helst som kan fastna nånstans. Nej, det där är inte vettigt. Och dessutom finns det ju redan integrerade "multivapen" som löser ovanstående utan problem.
Pansardvärg
Varför skall man dissa detta "vapensystem"?
Ange gärna en anledning till varför det skulle vara besvärligare än ex vanligt främre grepp eller M203?

Jag ser bara lösningar med vapnet! Om man ofta byter stridsmiljö typ genomsök rum/hus mot strid på längre avstånd så är det idealiskt!

Då kan man använda 9mm inomhus för att slippa använda det andra då det lättare drar igenom väggar och skadar oskyldiga/egna!
Och som tidigare påpekat att alltid ha eldberedskap vid magbyte!
Och man slipper tiden mellan bytet av prim och sec-vapen!

Att dissa ett vapensystem man bara sett på bild är väl kanske lite överdrivet?
Pansardvärg
QUOTE (NBC @ Mar 12 2005, 12:40 )
Som om det inte kan vara nog mycket att tänka på i snabba situationer så vill de att man ska tänka på vilket vapen man ska avfyra.

Övning, övning och övning så slipper man nog det problemet!

Bara för att vi i sverige är vana vid att ha dålig skarp övning så....
LK100
QUOTE (Pansardvärg @ Mar 20 2005, 17:38 )
Bara för att vi i sverige är vana vid att ha dålig skarp övning så....

Har vi inte ganska bra skarpövningar? Beror väl lite på vem man jämför med men tar man tex USA så ligger vi hästlängder framför. Hade lite skjutningar med dessa under utlandstjänst å de va sjukt imponerade av en vanlig instinktivskytteövning.
Vinter
QUOTE (LK100 @ Mar 20 2005, 19:32 )
Har vi inte ganska bra skarpövningar? Beror väl lite på vem man jämför med men tar man tex USA så ligger vi hästlängder framför. Hade lite skjutningar med dessa under utlandstjänst å de va sjukt imponerade av en vanlig instinktivskytteövning.

Får man fråga vart dom Amerikanska soldaterna kom ifrån, och vilket truppslag?

Vapen ställningen ovan är troligen för polisiärt bruk, less leathal ammo.
serg. Runander
varför antingen eller, när man kan få båda på en gång.
vart skall granattillsatsen sitta är det någon som tänkt på det??
LK100
QUOTE (Vinter @ Mar 20 2005, 19:42 )
QUOTE (LK100 @ Mar 20 2005, 19:32 )

Får man fråga vart dom Amerikanska soldaterna kom ifrån, och vilket truppslag?

Kommer inte ihåg exakt men jag har för mig att det var ingengörstrupper. Inga SF-grabbar alltså. Deras uppfattning var i allafall att en vanlig värnpliktig soldat i Sverige får betydligt bättre skarpövningar under sin utbildning än en vanlig amerikansk soldat. Själva fick dom aldrig genomföra skarpa övningar som innefattade förflyttning. Istället handlade det på sin höjd om att sitta i sitt värn å skjuta saabmål. Självklart finns det förband i USA som har mer avancerade övningar än detta men de jag syftade på var mer ordinära soldater.
Rolex
Jag har också hört andrahandsuppgifter på att Sverige faktiskt är rätt duktigt på skarpa övningar, trots allt. Ryska soldater fick t ex vad jag hört nästan aldrig skjuta skarpt utom på skjutbana.
Dajo
Hur mycket skarpt förutom PEK på skjutbana övar Svenska ingenjörstrupper?

Själv har jag skjutit mycket mer skarpt mot papptavlor/SAABmål ute i skogen än vad jag skjutit på skjutbana samt lösplugg tillsammans.

Jag misstänker dock att en US Ranger har tränat betydligt mer tillämpade övningar med skarp ammonition än vad jag gjort under mina 10 månader på K3.
Dajo
QUOTE (Rolex @ Mar 21 2005, 05:43 )
Jag har också hört andrahandsuppgifter på att Sverige faktiskt är rätt duktigt på skarpa övningar, trots allt. Ryska soldater fick t ex vad jag hört nästan aldrig skjuta skarpt utom på skjutbana.

Under min GU så hade vi relativt ofta utländska militärer som vi förevisade olika typer av strid.

Jag vill minnas att den Brittiska militär atache'n (stavning??) förevisades rörlig minstrid mot fordon och han blev mycket imponerad och undrade hur många års träning soldaterna hade.

Skvadronchefens svar var 3 månader.

"Nej nej, jag menade hur lång utbildning dom har totalt och inte bara denna "kursen"?"

Svaret var mycket chockerande för den stackars Skotten då Skvadronchefen insisterade på att dom värnpliktiga soldater som stod framför honom endast hade tjänstgjort i 3 månader och att vi innan dess hade gått i skolan eller jobbat med något civilt yrke.

Något liknande inträffade någon månad efteråt då vi hade NBC-utbildning och skulle sanera oss (med vetemjöl och vatten) och fordonen (med avfettningsmedel) efter att ha blivit beskjutna med motorsågskedjeolja.

Det lilla jag hörde av konversationen mellan vår plutonschef och den höga militären från en baltisk stat var att plutonchefen bedyrade flera gånger att detta var första gången vi genomförde detta och att vi hade haft den första teoretiska genomgången dagen innan.

Så jag vill nog påstå att en genomsnittlig Svensk soldat står sig mycket bra om man jämnför internationellt.
Det visar ju inte minst dom som tjänstgjort utomlands.
Spitfiremk2
Kom ihåg att svenska värnpliktiga är gräddan av svensk ungdom och i utlandet är det tyvärr ofta tvärtom.....

För att kommentera bilden så är det nog bara någon som haft lite tid och vapen över biggrin.gif
Dajo
QUOTE (Spitfiremk2 @ Mar 21 2005, 15:54 )
Kom ihåg att svenska värnpliktiga är gräddan av svensk ungdom och i utlandet är det tyvärr ofta tvärtom.....

För att kommentera bilden så är det nog bara någon som haft lite tid och vapen över biggrin.gif

Det är sant. En och annan ungdomsbrottsling i staterna har ju fått ett ultimatum, (Ungdoms)Fängelse eller USMC...
Det är säkert bra för samhället att få strulande ungdomar på rätt köl men bra soldatämnen?

Men å andra sidan har dom också dom som gör militärtjänstgöring bara för att få stipendium för vidare studier. Tänk om vi i Sverige hade 2 års fria studielån att spendera på högskoleutbildning från CSN som belöning för ett års lumpande.

Samma sak i UK där många av rekryterna är sådana som inte platsar någon annanstans.

Jag såg en dokumentär om brittiska armen på discovery för en tid sedan och det var ingen vacker syn... Killar som hoppat av skolan vid typ 12 års ålder och spelat TV-spel sedan dess och har nu vid 18 års åldern blivit utsparkade av sina föräldrar och det är bara armen som tar emot dom.

Jag skulle aldrig vilja tillhöra UK's arme.. Bli tvingad att marschera som en clown och göra honör på ett så tramsigt sätt.
LK100
QUOTE (Dajo @ Mar 21 2005, 14:17 )
Hur mycket skarpt förutom PEK på skjutbana övar Svenska ingenjörstrupper?

Ingen aning. Vet bara att SäkI är ger betydligt friare tyglar än den amerikanska motsvarigheten. Sen hur lite mer kvalificerade förband har det där borta vet jag inget om. Gissar precis som du att dom kör mer tillämpat. Jag pratade mer om "vanliga" soldater. Personligen tycker jag att vi hade mycket bra skarpskjutningar på K3.
LK100
QUOTE (Dajo @ Mar 21 2005, 23:40 )
Samma sak i UK där många av rekryterna är sådana som inte platsar någon annanstans.

Jag såg en dokumentär om brittiska armen på discovery för en tid sedan och det var ingen vacker syn... Killar som hoppat av skolan vid typ 12 års ålder och spelat TV-spel sedan dess och har nu vid 18 års åldern blivit utsparkade av sina föräldrar och det är bara armen som tar emot dom.

Efter kravallerna så här års förra året kom det ner förstärkning i form av runt 1000 man från just UK. Att dessa britter visslade dribble.gif på 14-åriga tjejer från sina lastbilsflak under patruller i Pristina gjorde väl inte ett hos albanerna då rätt impopulärt KFOR populärare. I regelrätt krig torde väl dessa gossar fungera men på peacekeepinguppdrag....nej tack.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.