QUOTE (Rolex @ Mar 21 2005, 05:43 )
Jag har också hört andrahandsuppgifter på att Sverige faktiskt är rätt duktigt på skarpa övningar, trots allt. Ryska soldater fick t ex vad jag hört nästan aldrig skjuta skarpt utom på skjutbana.
Under min GU så hade vi relativt ofta utländska militärer som vi förevisade olika typer av strid.
Jag vill minnas att den Brittiska militär atache'n (stavning??) förevisades rörlig minstrid mot fordon och han blev mycket imponerad och undrade hur många års träning soldaterna hade.
Skvadronchefens svar var 3 månader.
"Nej nej, jag menade hur lång utbildning dom har totalt och inte bara denna "kursen"?"
Svaret var mycket chockerande för den stackars Skotten då Skvadronchefen insisterade på att dom värnpliktiga soldater som stod framför honom endast hade tjänstgjort i 3 månader och att vi innan dess hade gått i skolan eller jobbat med något civilt yrke.
Något liknande inträffade någon månad efteråt då vi hade NBC-utbildning och skulle sanera oss (med vetemjöl och vatten) och fordonen (med avfettningsmedel) efter att ha blivit beskjutna med motorsågskedjeolja.
Det lilla jag hörde av konversationen mellan vår plutonschef och den höga militären från en baltisk stat var att plutonchefen bedyrade flera gånger att detta var första gången vi genomförde detta och att vi hade haft den första teoretiska genomgången dagen innan.
Så jag vill nog påstå att en genomsnittlig Svensk soldat står sig mycket bra om man jämnför internationellt.
Det visar ju inte minst dom som tjänstgjort utomlands.