Help - Search - Members - Calendar
Full Version: prickskyttegevär 90
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Pages: 1, 2
freakmacleod
På detta vapen sitter det på kolven en lista med Sidvinds korrektion.

Finns det någon som möjligtvis kan få tag i denna tabell?

prickskyttegevär 90, Detta menar jag
Born
QUOTE (freakmacleod @ Mar 11 2005, 16:40 )

Förstora bilden, skriv av. Enkelt och snärtigt, vad man nu ska ha det till.
ShyGuy
Testa den här sidan.

Klicka på "Teknik & Taktik"

längst ner - vindbedömning
freakmacleod
QUOTE (Born @ Mar 11 2005, 16:42 )

Det är en polare till mig som har en prickskyttegevär 90 som airsoft o ville ha en sådan tabell på sitt gevär för att få det lite mer authentiskt.
freakmacleod
QUOTE (ShyGuy @ Mar 11 2005, 17:02 )
Testa den här sidan.

Den sidan så finns det ingen Teknik & taktik?

Inte vad jag hittar iaf?
tango.
QUOTE (freakmacleod @ Mar 11 2005, 17:18 )
Testa den här sidan.

Inte vad jag hittar iaf?

NÄMEN TITTA!: där var det ju!

bjuder på den. smile.gif
ShyGuy
Testa den här sidan.

Inte vad jag hittar iaf?

Leta..... Leta lite till..... Fundera.... Läs sedan på ovanstående inlägg, Tango's, om du fortfarande inte hittar "Teknik & Taktik" på www.hvprsk.nu i listan till vänster.

edit: pansarfingrar
Blue52
Ag90 är inte PSG90 .. hur JÄV(/"#¤ svårt ska det vara? Två olika vapen , och balistikkorten skiljer sig åt för båda vapnena. Om du bestämemr dig för vilket vapen du vill ha kan ja knäppa ett kort på tabellen för d vapnet du nu vill ha...
freakmacleod
QUOTE (Blue52 @ Mar 11 2005, 19:27 )
Ag90 är inte PSG90 .. hur JÄV(/"#¤ svårt ska det vara? Två olika vapen , och balistikkorten skiljer sig åt för båda vapnena. Om du bestämemr dig för vilket vapen du vill ha kan ja knäppa ett kort på tabellen för d vapnet du nu vill ha...

ok, så jag har ändrat och bestämt mig, ;)

prickskyttegevär 90 ska det vara
freakmacleod
QUOTE (ShyGuy @ Mar 11 2005, 18:24 )
Testa den här sidan.

Inte vad jag hittar iaf?

Leta..... Leta lite till..... Fundera.... Läs sedan på ovanstående inlägg, Tango's, om du fortfarande inte hittar "Teknik & Taktik" på www.hvprsk.nu i listan till vänster.

edit: pansarfingrar

Det är så här att jag på jobbet använder Firefox, och den webläsaren klarade faktiskt inte av den sidan alls bra...

Men nu ser jag.. ;) Pinsamt värre. Men ser man inte menyn e det svårt att hitta som sagt.
Yman
Vips iväg till kasunen.

*Flyttar*

//Yman, BlåGul
106
QUOTE (freakmacleod @ Mar 11 2005, 17:15 )
QUOTE (Born @ Mar 11 2005, 16:42 )

Det är en polare till mig som har en prickskyttegevär 90 som airsoft o ville ha en sådan tabell på sitt gevär för att få det lite mer authentiskt.

Borde han inte göra en tabell för plastkulor istället? ;) :P
www.technika.nu
Gå in på Norma.cc, där finns en ballistiktabell.
Sedan är det bara att räkna ut kulbanan ut till 800...jag menar givetvis 8 meter och lägga in det i ett excell ark och skriva ut.

MVh Technika
Johnnie
Jag var på P10 i fredags , hade läst i ett nyutskick av årets utbildningsprogram , såg där att prickskytteutbildningen var borttagen , pratade med ett högre befäl och fick höra saker som jag har lite svårt att tro på!
Han sa , enligt nya hv-regler så ska prickskyttegevär 90 systemet inte vara på hv nivå , dom vapen som finns ska endast användas som demostrations vapen så att man kan få känna och skjuta lite med dom , istället ska vi utrustas med AK4B med något nytt kikarsikte påsatt!!!

Så jag undrar lite , är det någon som hört något liknande , kanske finns det redan en tråd om det här , har letat men inte hittat!
Och en sak till undrar jag , hur många hv (ip) har redan prickskyttegevär 90 som ordinarie understödsvapen?!? 5.gif
Bliss
Jag hoppas att det inte är samma befäl som sade att en massa vapen var skickade till Baltikum...... saint.gif
Johnnie
nopp!! det andra var ett befäl nere i halland och var det många mer än jag som var närvarande! så inga ironiska inlägg tack!! bong.gif
Panzerfaust
Att PSG90 är demostrationsvapen stämmer. Iaf än så länge.
Men blir inte tilldelad en PSG90 som det serut i dagsläget.

Angåedne AK4 med kikarsikte så finns det KANSKE en liten sanning i detta.
Jag har hört nu från flera oberoende källor att Hensholdt ska utrustas med Fästen för att passa skenan på AK4B. Fick ut min bertil igår och då sa även vapenteknikerna detta. Men det är somsagt ett rykte bara än så länge. Men tydligen är det ett utspritt rykte.

//Panzerfaust som har en oanvändbar hensholdt. unsure.gif
freakmacleod
QUOTE (www.technika.nu @ Mar 12 2005, 20:43 )
Gå in på Norma.cc, där finns en ballistiktabell.
Sedan är det bara att räkna ut kulbanan ut till 800...jag menar givetvis 8 meter och lägga in det i ett excell ark och skriva ut.

MVh Technika

Grejen är ju den att det ska ju vara tabellen från prickskyttegevär 90 vapnet för att på en mer authentisk känsla på vapnet. Alltså att ha en kopia av just tabellen som finns på det vapnet på riktigt.
Maverick
QUOTE (Panzerfaust @ Mar 13 2005, 14:39 )

MEn PSG90 har väl aldrig varit annat än ett "demo" vapen???

Har för mig att detta har diskutterats innan på detta forum
jake the snake
QUOTE (Maverick @ Mar 13 2005, 16:17 )
QUOTE (Panzerfaust @ Mar 13 2005, 14:39 )

MEn PSG90 har väl aldrig varit annat än ett "demo" vapen???

Har för mig att detta har diskutterats innan på detta forum

För hemvärnet eller FM?
KD803
QUOTE (jake the snake @ Mar 13 2005, 16:19 )
För hemvärnet eller FM?

För HV så klart.
Panzerfaust
QUOTE (BJE @ Mar 13 2005, 16:36 )
För hemvärnet eller FM?

För HV så klart.

Ja, det är ju det jag säger. unsure.gif
PSG90 Är och har varit demo vapen. Dock har väl dom flesta bataljoner fått ett par PSG. Men dessa är inte till för annat än demo. Och då har då MD grupperna satt ihop prickskyttekurser för att dom som går kursen skall kunna använda den som demo. Detta fick jag då höra av en kapten som va intstruktör på PSG90 både lokalt här, och inom FBUs prickskyttekurs. När jag sökte den lokala kursen också itron om att det va en befattningsutbilding så sa han att det va ingen idé för jag kunde redan mer än vad som lärs ut inom HV och kursen va ändå bara avsedd för att man skall kunna använda och visa upp PSG som demo.

EDIT: Vill tillägga en sak.
Som jag har förstått det kan man ta ut prickskyttegevär 90 i vissa fall. Har jag hört...
Och då använda dessa, men då är man inte prickskytt. Utan man kan använda PSG90 men då som skarpskytte vapen. Om man är sedan tidigare utbildad skarpskytt. Och utbildad på prickskyttegevär 90, Men att man inte kan få ut PSG90 som prickskyttevapen. Nån mer som hört detta?
Anledningen till att man inte får ut den som prickskytte vapen skall vara för att det inte finns någon utbildning som gör dig till prickskytt i dagsläget. Utan man har bara "lär dig känna vapnet kurser". Och därför har man då tagit skarpskyttar till prickskyttegevär 90 kursen för att man skall ha förkunskaper. Nu vet jag inte om detta är något som bara dalreg gruppen lever efter eller om det är överhela landet. Men han som jag snacka med trodde att det av så, men att det inte alltid efterlevs. Och om inte jag missminner mig va det krav för att gå PSG kursen genom FBU att man hade gått skarpskyttekursen innan? Kanske mins fel där men... jag mins det så.

EDIT2: Vill även minnas att det fanns en kurs som hette "skarpskytte kurs HV" Med prickskyttegevär 90. Att dom böt ut hensholdt mot prickskyttegevär 90 nåt år alltså.

Lite OT nu kanske unsure.gif
Ville bara med detta ha sagt att jag tror att man kan få ut PSG90, för dom finns som sagt på förbanden. Men man får ut dom som skrapskytte vapen isåfall, inte som prickskyttevapen. Nån som hört samma sak?
Johnnie
QUOTE (Panzerfaust @ Mar 13 2005, 20:28 )
QUOTE (BJE @ Mar 13 2005, 16:36 )
För hemvärnet eller FM?

För HV så klart.

Ja, det är ju det jag säger. unsure.gif
PSG90 Är och har varit demo vapen. Dock har väl dom flesta bataljoner fått ett par PSG. Men dessa är inte till för annat än demo. Och då har då MD grupperna satt ihop prickskyttekurser för att dom som går kursen skall kunna använda den som demo. Detta fick jag då höra av en kapten som va intstruktör på PSG90 både lokalt här, och inom FBUs prickskyttekurs. När jag sökte den lokala kursen också itron om att det va en befattningsutbilding så sa han att det va ingen idé för jag kunde redan mer än vad som lärs ut inom HV och kursen va ändå bara avsedd för att man skall kunna använda och visa upp PSG som demo.

EDIT: Vill tillägga en sak.
Som jag har förstått det kan man ta ut prickskyttegevär 90 i vissa fall. Har jag hört...
Och då använda dessa, men då är man inte prickskytt. Utan man kan använda PSG90 men då som skarpskytte vapen. Om man är sedan tidigare utbildad skarpskytt. Och utbildad på prickskyttegevär 90, Men att man inte kan få ut PSG90 som prickskyttevapen. Nån mer som hört detta?
Anledningen till att man inte får ut den som prickskytte vapen skall vara för att det inte finns någon utbildning som gör dig till prickskytt i dagsläget. Utan man har bara "lär dig känna vapnet kurser". Och därför har man då tagit skarpskyttar till prickskyttegevär 90 kursen för att man skall ha förkunskaper. Nu vet jag inte om detta är något som bara dalreg gruppen lever efter eller om det är överhela landet. Men han som jag snacka med trodde att det av så, men att det inte alltid efterlevs. Och om inte jag missminner mig va det krav för att gå PSG kursen genom FBU att man hade gått skarpskyttekursen innan? Kanske mins fel där men... jag mins det så.

EDIT2: Vill även minnas att det fanns en kurs som hette "skarpskytte kurs HV" Med prickskyttegevär 90. Att dom böt ut hensholdt mot prickskyttegevär 90 nåt år alltså.

Lite OT nu kanske unsure.gif
Ville bara med detta ha sagt att jag tror att man kan få ut PSG90, för dom finns som sagt på förbanden. Men man får ut dom som skrapskytte vapen isåfall, inte som prickskyttevapen. Nån som hört samma sak?

Jag kan bekräfta att jag har hört samma sak från flera olika personer både yrkesofficerare , hv-befäl och på prick/skarpskytte kurser!
Bara för att man har gått en vecko kurs så kan man inte kalla sig prickskytt , i mina ögon är det jäkligt nervärderande inför dom som är på riktigt utbildade prickskyttar , inom hv kan du aldrig bli något annat än skarpskytt oavsett om du är utrustad med prickskyttegevär 90 eller ak4 med kikarsikte!! camo.gif
scattergun
Varihelafriden försvann den prickskytteutbildning som skissades för HV där man skulle fullgöra 320 timmar innan man fick klartecken??
Johnnie
QUOTE (scattergun @ Mar 14 2005, 16:35 )
Varihelafriden försvann den prickskytteutbildning som skissades för HV där man skulle fullgöra 320 timmar innan man fick klartecken??

Jag fick höra att den prickskyttekursen var alldeles för avancerad och svår för att ligga på hv-nivå , därför ska det bara utbildas skarpskyttar!
Dom tyckte väl inte att det finns tillräckligt med kompetent och villig personal inom hv , men det är min personliga åsikt!

En liten undran bara , rätta mig om jag har fel , men var det inte 400 timmar´s utbildning!? 7.gif
olaevil
OT....Så in i bomben..och spekulering också..........

MEN.....Kan det inte va så att dom 400 000 jägarna eller vad det är nuförtiden.Har ett antal gevär med kikarsikte på hemma som man nog kommer ta med när faran i ÖST anländer och vill ha ett nytt Folk under sig.Jag vet att om jag bor hemma i Sverige och NÄR de landar nära mig så kommer min 7mag vara med mig hela tiden.Inte för jag är en SNIPERKILLE men träffar ett bröstskott på 500 meter gör jag med den bössan iallafall, även med kraftig sidvind.Att utbilda hemvärnare i 400 timmar låter lite konstigt tycker jag.men ni kanske menar dom som gör en grundutbildning som hemvärnare...

MVH
Olaevil
Nattsork
QUOTE (olaevil @ Mar 14 2005, 17:08 )

MEN.....Kan det inte va så att dom 400 000 jägarna eller vad det är nuförtiden.Har ett antal gevär med kikarsikte på hemma som man nog kommer ta med när faran i ÖST anländer och vill ha ett nytt Folk under sig.Jag vet att om jag bor hemma i Sverige och NÄR de landar nära mig så kommer min 7mag vara med mig hela tiden.Inte för jag är en SNIPERKILLE men träffar ett bröstskott på 500 meter gör jag med den bössan iallafall, även med kraftig sidvind.Att utbilda hemvärnare i 400 timmar låter lite konstigt tycker jag.men ni kanske menar dom som gör en grundutbildning som hemvärnare...

MVH
Olaevil

bara för att du är bäst så är inte alla andra det.

Det krävs en hel massa träning innan man blir en bra prickskytt.
olaevil
QUOTE (Nattsork @ Mar 14 2005, 10:01 )

MVH
Olaevil

Det var inte så jag menade.Det finns ett ganska STORT antal Jägare och Tävlingskyttar i Sverige som skjuter BRA.Som jag sa så vet jag att en träff på det avståndet kan jag göra.PGA jag har skjutit min bössa mycket.Och på långa avstånd.Kan ju inte va den ända som gör sånt.....Vi har ju fantastiska tävlingskyttar i Sverige.Så det som jag menar igentligen är väl att vi troligtvis har ett antal mäniskor som kan skjuta på Längre avstånd som med en snabb utbildning på prickskyttegevär 90 eller med eget vapen kan andvändas i dom situationerna vi behöver ett längre skott.Jag skrev inte att jag var BÄST.....Och är det heller.Fakta är att jag har skjutit ett antal GRISAR på långa avstånd men har polare som är mycke bättre än mig.
JAG är en FET 35 Bastare.......

MVH
Olaevil
Johnnie
QUOTE (olaevil @ Mar 14 2005, 18:13 )
QUOTE (Nattsork @ Mar 14 2005, 10:01 )

MVH
Olaevil

Det var inte så jag menade.Det finns ett ganska STORT antal Jägare och Tävlingskyttar i Sverige som skjuter BRA.Som jag sa så vet jag att en träff på det avståndet kan jag göra.PGA jag har skjutit min bössa mycket.Och på långa avstånd.Kan ju inte va den ända som gör sånt.....Vi har ju fantastiska tävlingskyttar i Sverige.Så det som jag menar igentligen är väl att vi troligtvis har ett antal mäniskor som kan skjuta på Längre avstånd som med en snabb utbildning på prickskyttegevär 90 eller med eget vapen kan andvändas i dom situationerna vi behöver ett längre skott.Jag skrev inte att jag var BÄST.....Och är det heller.Fakta är att jag har skjutit ett antal GRISAR på långa avstånd men har polare som är mycke bättre än mig.
JAG är en FET 35 Bastare.......

MVH
Olaevil

Jag jagar och skjuter väldigt mycket själv , har en 338wim mag , det är inget vapen som jag skulle släpa ut i skogen och skjuta på lede fi när avståndet är 500 meter!
Jag har skjutit ganska mycket med prickskyttegevär 90 på långa avstånd och i svåra väderlekar , det är inte så lätt med det vapnet fasten man kan justera det i sida och höjd!
Bara en liten fråga , har du en aning om hur långt 500 meter är och hur mycket vindavdrift och rotations avdrift påverkar kulan , har du ens skjutit på det avståndet , det finns nämligen inte så många platser som har dom möjligheterna att skjuta på när det gäller civila vapen!!?? camo.gif
Panzerfaust
QUOTE (Johnnie @ Mar 14 2005, 16:56 )

Jag fick höra att den prickskyttekursen var alldeles för avancerad och svår för att ligga på hv-nivå , därför ska det bara utbildas skarpskyttar!
Dom tyckte väl inte att det finns tillräckligt med kompetent och villig personal inom hv , men det är min personliga åsikt!

En liten undran bara , rätta mig om jag har fel , men var det inte 400 timmar´s utbildning!? 7.gif

<OT>
Men är det inte så, ironiskt nog... att Skarpskytte utb och prickskytte utb är lika långa? Om man tittar på dem som ges under GU alltså.
Har jag för mig iaf... Kanske mins fel.

Personligen fattar jag inte vad man fjantar om. Sätt upp en lång kurs och tro mig, ansökningarna kommer ramla in ändå. Så tar man väl dom som är mest lämpliga.
Även fast jag bara är skarpskytt så använder ju mina befäl mig som prickskytt oftast. Beroende på antalet soldater på övningen också förståss.
Lika bra att ge oss vapen och bättre utb så vi kan lösa den uppgiften något sådär bra. Antingen gör man saker fullt ut eller så skiter man helt i det. bong.gif

Är ännu lite sur (läs jävligt sur) för att jag inte fick behålla min gamla AK.
Kommande övning som vi ska ha kommer ske med ett prickskytte hot.
Smart att ta bort min AK lagom till det. Min HV befäl är inte heller speciellt glada för detta. Lär ju KNAPPAST komma något nytt hensholdfäste dom närmsate åren iaf. Får jag inte ut PSG till denna övning tänker jag inte vara med på den.
</OT SLUT>
Johnnie
QUOTE (Panzerfaust @ Mar 14 2005, 20:18 )
QUOTE (Johnnie @ Mar 14 2005, 16:56 )

<OT>
Men är det inte så, ironiskt nog... att Skarpskytte utb och prickskytte utb är lika långa? Om man tittar på dem som ges under GU alltså.

Personligen fattar jag inte vad man fjantar om. Sätt upp en lång kurs och tro mig, ansökningarna kommer ramla in ändå. Så tar man väl dom som är mest lämpliga.
Även fast jag bara är skarpskytt så använder ju mina befäl mig som prickskytt oftast. Beroende på antalet soldater på övningen också förståss.
Lika bra att ge oss vapen och bättre utb så vi kan lösa den uppgiften något sådär bra. Antingen gör man saker fullt ut eller så skiter man helt i det. bong.gif

Är ännu lite sur (läs jävligt sur) för att jag inte fick behålla min gamla AK.
Kommande övning som vi ska ha kommer ske med ett prickskytte hot.
Smart att ta bort min AK lagom till det. Min HV befäl är inte heller speciellt glada för detta. Lär ju KNAPPAST komma något nytt hensholdfäste dom närmsate åren iaf. Får jag inte ut PSG till denna övning tänker jag inte vara med på den.
</OT SLUT>

Fick behålla min gamla ak , vägrade byta pga strulet med psg´t , och befälen gick med på det , inga skarpskyttar i sörmlandsgruppens IP byte till ak4b , ska nog lägga till att ville man byta så fick man!!

Jag tror som du , att sätter man upp en prickskytte utbildning inom hv så kommer man att få massor av ansökningar , och jag vet att det finns massor av kompetent personal inom hv!! 5.gif
KD803
Det var inte så jag menade.Det finns ett ganska STORT antal Jägare och Tävlingskyttar i Sverige som skjuter BRA.Som jag sa så vet jag att en träff på det avståndet kan jag göra.PGA jag har skjutit min bössa mycket.Och på långa avstånd.Kan ju inte va den ända som gör sånt.....

Att vara en aldrig så bra skytt gör inte någon till prickskytt. Tvärtom, själva skjututbildningen torde vara en mindre del av utbildningen till prickskytt i och med att vapnet i sig är så bra. Att däremot komma till rätt position utan att röja sig själv och att klara sig själv långa tider kräver nog en hel del utbildning.
Johnnie
<Men är det inte så, ironiskt nog... att Skarpskytte utb och prickskytte utb är lika långa? Om man tittar på dem som ges under GU alltså.

Utbildningarna ska inte vara lika långa , ska kolla upp det när jag kommer hem från jobbet , men prickskytte utb. är mer avancerad och ställer högre krav på skjutning och fys!!
Som sagt kollar det senare om inte någon annan hinner före mig!
Johnnie
QUOTE (BJE @ Mar 14 2005, 20:42 )
Det var inte så jag menade.Det finns ett ganska STORT antal Jägare och Tävlingskyttar i Sverige som skjuter BRA.Som jag sa så vet jag att en träff på det avståndet kan jag göra.PGA jag har skjutit min bössa mycket.Och på långa avstånd.Kan ju inte va den ända som gör sånt.....

Att vara en aldrig så bra skytt gör inte någon till prickskytt. Tvärtom, själva skjututbildningen torde vara en mindre del av utbildningen till prickskytt i och med att vapnet i sig är så bra. Att däremot komma till rätt position utan att röja sig själv och att klara sig själv långa tider kräver nog en hel del utbildning.

Vapnet är bra , men det gäller att lära sig hur man ska träffa , när man kommer upp på stora avstånd att skjuta på så är det väldigt mycket saker som spelar in om du träffar , och det tar ganska lång tid att lära sig!
Bara att ligga på skjutbana och skjuta lär man sig fort , men ute i naturen så tillkommer det en massa faktorer som man ska ta med i beräkningarna!
Men en stor del av utbildningen avser själklart att lära sig hur man inte blir upptäckt!
olaevil
QUOTE (Johnnie @ Mar 14 2005, 12:50 )

Vapnet är bra , men det gäller att lära sig hur man ska träffa , när man kommer upp på stora avstånd att skjuta på så är det väldigt mycket saker som spelar in om du träffar , och det tar ganska lång tid att lära sig!
Bara att ligga på skjutbana och skjuta lär man sig fort , men ute i naturen så tillkommer det en massa faktorer som man ska ta med i beräkningarna!
Men en stor del av utbildningen avser själklart att lära sig hur man inte blir upptäckt!

Ja du har så rätt.Men jag har inte jagat på bana heller.Vad jag menade var ju att om man tar en vanlig menig rekryt och som aldrig har skjutit ett skott så bör det ta
längre tid för honom än för en Äldre man som har jagat och tävlingskjutit hela sitt liv.Det som diskuterades var ju hemvärnet som skulle ha utbildning 400 timmar utbildning på prickskjuteri.DÅ om igen kanske det går att kanske välja ut dom som redan är vana att skjuta än medelsvensson som har en AK4 hemma i skåpet och är ute och övar 2-3 dagar om året.

Ska jag ytterligare förtydliga mig....Johnnie

MVH
Olaevil
Stockman
Varför monterar man inte ljuddämpare på prickskyttegevär 90? Det borde ju vara svårare att upptäcka skytten om geväret inte ger ifrån sig nåt ljud. En dum fråga kanske men fråga man inget får man heller inget veta.
Panzerfaust
QUOTE (Johnnie @ Mar 14 2005, 20:42 )
<Men är det inte så, ironiskt nog... att Skarpskytte utb och prickskytte utb är lika långa? Om man tittar på dem som ges under GU alltså.

Utbildningarna ska inte vara lika långa , ska kolla upp det när jag kommer hem från jobbet , men prickskytte utb. är mer avancerad och ställer högre krav på skjutning och fys!!

Att prickskytte är mer avancerat fattar jag, men jag har för mig dom va nästan lika lång ändå? men då mins jag säkert fel då.
Johnnie
QUOTE (olaevil @ Mar 15 2005, 00:01 )
QUOTE (Johnnie @ Mar 14 2005, 12:50 )

Ja du har så rätt.Men jag har inte jagat på bana heller.Vad jag menade var ju att om man tar en vanlig menig rekryt och som aldrig har skjutit ett skott så bör det ta
längre tid för honom än för en Äldre man som har jagat och tävlingskjutit hela sitt liv.Det som diskuterades var ju hemvärnet som skulle ha utbildning 400 timmar utbildning på prickskjuteri.DÅ om igen kanske det går att kanske välja ut dom som redan är vana att skjuta än medelsvensson som har en AK4 hemma i skåpet och är ute och övar 2-3 dagar om året.

Ska jag ytterligare förtydliga mig....Johnnie

MVH
Olaevil

Det är så mycket mer än bara själva skottet som det handlar om , jag är helt övertygad om att det är lättare att lära upp en ny skytt än att ta en gammal älgjägare eller banskytt som har lärt sig skjuta på sitt sätt , när man skjuter i terräng på långa håll så är skillnaden som natt och dag om du jämför med banskytte på 300 m eller skjuta älg på 150m!?!?
Har man någon gång provat att skjuta på så långa håll i terräng så är det svårt , oavsett om man är van skytt eller inte , dom gånger jag har varit på prickskyttegevär 90 utbildningar så har det visat sig att en som inte har skjutit speciellt mycket har lärt sig nästan lika fort som vana skyttar!!!
Sen har det aldrig pratats om medelsvensson utan det här handlar om engagerade hv/IP soldater som mer än gärna tar till sig en sån utbildning!!

Men ta du din 7mm och spring ut i skogen och träna lite!
Johnnie
QUOTE (Panzerfaust @ Mar 15 2005, 00:18 )
QUOTE (Johnnie @ Mar 14 2005, 20:42 )

Att prickskytte är mer avancerat fattar jag, men jag har för mig dom va nästan lika lång ändå? men då mins jag säkert fel då.

har kollat lite , grundläggande skarpskytteutbildning är minst 120 timmar , medan för prickskytten är det minst 320 timmar enligt "skjutR PSG90"
, sedan tillkommer en massa andra saker som fysprov , överlevnad mm även dom skiljer sig mellan prick och skarp!!! B)
olaevil
önskar att det fanns skog här bara........
Mest buskar och kullar.Därför blir det längre avstånd än 150 meter som du pratar om.
Längsta skjutbanan vi har i närheten är 1600 meter......inga 300 meter.
Skottkänsla är något som tar tid att få.Du skulle bli rädd om du kom hit och såg var alla gamla gubbar gör med öppna riktmedel och gamla M1:or och Studsare.
Men du är ju mr.Sniper och kan tydligen inte läsa vad jag skriver så jag låter denna diskutionen avslutas här.
Skottkänsla är inget man får på en vecka på skjutbanan.
Hemvärnsmän har en fördel att dom vet var dom kan hålla sig dolda.

Mvh
Olaevil
Johnnie
QUOTE (olaevil @ Mar 15 2005, 15:25 )
Mest buskar och kullar.Därför blir det längre avstånd än 150 meter som du pratar om.
Skottkänsla är något som tar tid att få.Du skulle bli rädd om du kom hit och såg var alla gamla gubbar gör med öppna riktmedel och gamla M1:or och Studsare.
Men du är ju mr.Sniper och kan tydligen inte läsa vad jag skriver så jag låter denna diskutionen avslutas här.

Mvh
Olaevil

oj oj oj då , blev du lite ledsen i ögat!
Tokiga mig som trodde att det handlade om hur man får fram en bra prickskytt och inte bara ligga stilla och skjuta fältskytte på fasta mål , men håll dig du till dina "gamla gubbar med öppna riktmedel" , jag sätter min slant på kompetenta personer som med ett jäkla tålamod kan verka i det skymda dag ut och dag in utan att röja sig , och sen när dom får möjligheten så avlossar dom det skottet som dom är tränade att klara av!!!

Ironin väller över mig känner jag! clap.gif

M.V.H
MR.SNIPER ;)

Ska nog lägga till att jag känner själv sådana här "gamla gubbar" och jag kan hålla med om att det är imponerande när dom skjuter!! Men det är inte samma sak som dom sysslar med och det är otroligt svårt att lära sig att verka på ett annat sätt än man är van vid!
"det är svårare att lära en gammal hund sitta om den bara lärt sig ligga"

ds.
HvPrsk
[spam]
Sandlåda, sandlåda...sandlåda!
[/spam]

- HvPrsk
Dajo
QUOTE (olaevil @ Mar 15 2005, 15:25 )

Mvh
Olaevil

Det är inte skottet i sig som är svårt. Det fixar man till med en dag i lektionssalen och en dag på skjutbanan.
Är eleven en god skytt från början så får man bra resultat.

MEN en prickskytts arbete är mer än bara skottet. Det svåra är att placera sig rätt och att kunna rycka fram/tillbaka utan att bli upptäckt.
Att lösa sin uppgift självständigt under flera dagar ställer mycket stora krav på mognad, påhittighet och erfarenhet.
Att hitta en optimal skottplats kräver många timmars träning.

Man akn möjligen få en gröngöling till prickskytt på 320 timmar men sedan måste amn nog öva minst lika mycket till innan man kan använda prickskytten "skarpt".

Själv utbildades jag till skarpskytt med AK5B och det var många gånger samma utbildning men betydligt kortare och komprimerat när det kom till den fältmässiga biten. En skarpskytt kan arbeta självständigt på liknande sätt som prickskytten men då under en mycket begränsad tid.
Oftast för att säkra en flank när övriga plutonen grupperat för eldöverfall.

Jag har provat att ligga i eldställnign och observerat en vaktpost för att dokumentera deras avlösningsschema och redan efter 6 timmar hade jag tappat mycket koncentration och det kröp i mig.
Att då ligga där ytterligare något dygn är något jag itne skulle vilja göra.
Spaningsuppdrag suger men man har i alla fall någon som avlöser en...

Prickskyttar ser fräcka ut på film (Sniper) men är en djävla pisstjänst i verkligheten. Skulel någon vilja skicka mig på prickskytteutbildning så skulle jag springa så fort jag kunde därifrån.
NisseNord
En person som klarar av att ligga en månad på samma ställe är ju helt värdelös ifall han bommar första skottet.

Jag skulle säga att båda egenskaperna kräver lika mycket träning. Om det nu finns folk som är jäkligt bra på en av dessa saker så varför ska man då helt nedvärdera dem bara för att de inte kan den andra? Sedan behöver man inte ta de "gammla" gubbarna. Det finns unga som är minst lika bra.
Dajo
QUOTE (NisseNord @ Mar 15 2005, 23:20 )
En person som klarar av att ligga en månad på samma ställe är ju helt värdelös ifall han bommar första skottet.

Jag skulle säga att båda egenskaperna kräver lika mycket träning. Om det nu finns folk som är jäkligt bra på en av dessa saker så varför ska man då helt nedvärdera dem bara för att de inte kan den andra? Sedan behöver man inte ta de "gammla" gubbarna. Det finns unga som är minst lika bra.

Själva skyttet är som sagt inte speciellt svårt att klara om man har normaltalang eller något över. Det svåra är att "komma till skott" och framför allt att återvända till bas för att få nytt uppdrag.

En prickskytt som skjuter bra men som inte pallar trycket i fält eller inte klarar att hålla sig gömd är totalt värdelös som prickskytt oavsett hur många år man varit med i hemvärnet eller hur länge man övat.

Det "ena" är värdelöst utan det "andra".
NisseNord
@Dajo

Nu upprepade du bara vad du redan ha skrivit, jag kan läsa. Nu är det väll svårt att bevisa, men jag har normaltalang eller något över vad gällande själva skyttet, och under bra förhållande så är det väll ingen sak att träffa ett mål långt borta om man har ett bra vapen med bra riktmedel. Däremot att lära sig skjuta under svåra förhållanden, mycket sidovind, dålig sikt, stelfrusna fingrar, osv. Det är inget som man lär sig av en dag teori och en på skjutbanan, här krävs erfarenhet. Jag klar det inte alltid, och jag har mer utbildning än så. Så jag upprepar min fråga. Om det finns folk som redan kan en del av utbildningen, varför inte ta dem?
scattergun
Fattar inte vad ni pissar om....skarpskytte är svårt, prickskytte är svårare. Prickskytte innehåller mer än att bara ligga på en banvall och peta in ett skott i bra vind på fyrahundra meter under perfekta förhållanden. Gamle hemvärnsman Jonsson kan oavsett hur bra han är i skogen med älgbössan inte utnyttja målytan på en tredjedel på trehundrafemti meter om det blåser eller något annat stör träffsannolikheten.
Det är ju inte en slump att prickskytten inte arbetar ensam och att utbildningen sker på GB-nivå och E-soldatsnivå. Det är ett kvalificerat jobb som inte kan skötas ensam.
Sluta gnabbas nu!! ;)
NisseNord
QUOTE (scattergun @ Mar 16 2005, 11:02 )
Fattar inte vad ni pissar om....skarpskytte är svårt, prickskytte är svårare. Prickskytte innehåller mer än att bara ligga på en banvall och peta in ett skott i bra vind på fyrahundra meter under perfekta förhållanden. Gamle hemvärnsman Jonsson kan oavsett hur bra han är i skogen med älgbössan inte utnyttja målytan på en tredjedel på trehundrafemti meter om det blåser eller något annat stör träffsannolikheten.
Det är ju inte en slump att prickskytten inte arbetar ensam och att utbildningen sker på GB-nivå och E-soldatsnivå. Det är ett kvalificerat jobb som inte kan skötas ensam.
Sluta gnabbas nu!! ;)

Vad jag pissar om är att jag skulle vilja ha ett svar från de folk som säger att själva skyttebiten är inte så svår och man behövs inte träna på den bite så mycket. Jag håller med dig scattergun om att inte vem som helst kan träffa på långa avstånd även om man har topmodern vapen och ammunition.

Sedan så har jag också sagt att man inte ska ta någon gammal bara för att han har skjutit mycket, men vad sägs om gamle hemvärnsmanen Jonssons son, 25 år, som har följt med sin far ut i skogen och på fältskyttetävlingar sedan han var 15 år gammal. Som nu har 10 år erfarenhet av skytte, på långa avstånd, lärt sig hur vinden blåser i olika teränggavsnit och liknande. Ifall han var intreserad så skulle det varit han som jag hade skickat på prickskytte utbildning, för då vet jag att själva skjutandet kan han, och man kan koncentrera sig på den andra biten.

De som inte håller med mig kan ju tala om varför istället för att bara skriva saker som redan har skrivts i tråden
scattergun
@NisseNord
Ja det låter väl inte så kontroversiellt, och skyttet är inte lätt. Det räcker inte med nån stackars älgjägare för att träffa ett rörligt mål på långa avstånd med vindpåverkan och annat som stör.
Jag tror inte att det räcker med att vara fältskytt för att bli en bra prickskytt. Fältskytte sker under ordnade former mot stillastående mål. Det är stor skillnad att skjuta mot rörliga mål som dessutom skjuter tillbaka om man är klumpig.....men...att ta en van fältskytt är väl bättre än en ovan skytt, en van skogsmänniska är bättre än en ovan, en van orienterare är bättre än en ovan.....

Tror inte att nån säger emot att erfarenhet är bättre än ingen alls. Om någon däremot tror att man kan tillägna sig prickskyttekunskap under en kort tids teoretisk undervisning så tror man fel.

@Dajo
Själva skyttet är som sagt inte speciellt svårt att klara om man har normaltalang eller något över. Det svåra är att "komma till skott" och framför allt att återvända till bas för att få nytt uppdrag.

Om du verkligen skjutit på avstånd över femhundra meter i byiga förhållanden mot ett rörligt mål så skulle du inte säga så.....Det kräver både utbildning och erfarenhet med den utrustning man tilldelats. Att komma till skott blir helvetiskt mycket lättare om man kan skjuta bra, då man kan utnyttja avståndet till sin fördel. En bra skytt behöver inte exponera sig i målets närhet, därav skytteförmågans värde när det gäller att komma till skott.
joppe
Är det ingen som ska ta upp den psykologiska biten att kunna studera målet o ta beslutet att pressa in avtryckaren lungt och metodiskt och avsluta livet på en officer som kanske läser ett brev från sin fru o barn. Så prickskytte är inte bara att vara bra skytt o uthållig.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.