QUOTE (BJE @ Mar 13 2005, 16:36 )
QUOTE (jake the snake @ Mar 13 2005, 16:19 )
För hemvärnet eller FM?
För HV så klart.
Ja, det är ju det jag säger.
PSG90 Är och har varit demo vapen. Dock har väl dom flesta bataljoner fått ett par PSG. Men dessa är inte till för annat än demo. Och då har då MD grupperna satt ihop prickskyttekurser för att dom som går kursen skall kunna använda den som demo. Detta fick jag då höra av en kapten som va intstruktör på
PSG90 både lokalt här, och inom FBUs prickskyttekurs. När jag sökte den lokala kursen också itron om att det va en befattningsutbilding så sa han att det va ingen idé för jag kunde redan mer än vad som lärs ut inom HV och kursen va ändå bara avsedd för att man skall kunna använda och visa upp PSG som demo.
EDIT: Vill tillägga en sak.
Som jag har förstått det
kan man ta ut prickskyttegevär 90 i vissa fall.
Har jag hört...Och då använda dessa, men då är man inte prickskytt. Utan man kan använda
PSG90 men då som skarpskytte vapen. Om man är sedan tidigare utbildad skarpskytt. Och utbildad på prickskyttegevär 90, Men att man inte kan få ut
PSG90 som prickskyttevapen. Nån mer som hört detta?
Anledningen till att man inte får ut den som prickskytte vapen skall vara för att det inte finns någon utbildning som gör dig till prickskytt i dagsläget. Utan man har bara "lär dig känna vapnet kurser". Och därför har man då tagit skarpskyttar till prickskyttegevär 90 kursen för att man skall ha förkunskaper. Nu vet jag inte om detta är något som bara dalreg gruppen lever efter eller om det är överhela landet. Men han som jag snacka med trodde att det av så, men att det inte alltid efterlevs. Och om inte jag missminner mig va det krav för att gå PSG kursen genom FBU att man hade gått skarpskyttekursen innan? Kanske mins fel där men... jag mins det så.
EDIT2: Vill även minnas att det fanns en kurs som hette "
skarpskytte kurs HV" Med prickskyttegevär 90. Att dom böt ut hensholdt mot prickskyttegevär 90 nåt år alltså.
Lite OT nu kanske
Ville bara med detta ha sagt att jag
tror att man kan få ut
PSG90, för dom finns som sagt på förbanden. Men man får ut dom som skrapskytte vapen isåfall, inte som prickskyttevapen. Nån som hört samma sak?
Jag kan bekräfta att jag har hört samma sak från flera olika personer både yrkesofficerare , hv-befäl och på prick/skarpskytte kurser!
Bara för att man har gått en vecko kurs så kan man inte kalla sig prickskytt , i mina ögon är det jäkligt nervärderande inför dom som är på riktigt utbildade prickskyttar , inom hv kan du aldrig bli något annat än skarpskytt oavsett om du är utrustad med prickskyttegevär 90 eller ak4 med kikarsikte!!