Ghostface
Mar 11 2005, 11:40
På faktum (tror jag det hette, zappade som vanligt) på TV igår så visade de ett reportage om hemvärnet.
Ett gäng gamla gubbar som planlade för skydd av objekt motsv och verkade allmänt mossiga.
Heder åt dem för att de var seriösa i sin uppgift, men herregud!!
Lägger vi pengar på sånt här??
Jag har alltid haft en hatkärlek till HV men nu får det vara nog.
Bilden som svenska folket fick besannade deras syn på HV tror jag.
Lägg ner skiten eller gör om till insatskompanier motsv enkom.
Bättre med ett fungerande HV med proffsig pers (högre krav) och bättre mtrl än en massa gubbar som ser det som lite skönt att komma bort från frugans tjat...
Gör om, gör rätt....
Har jag rätt i mitt antagande att du sitter på åskådarläktaren och har dessa åsikter? Gör nåt vettigt av det hela hellre då, gå med i Hv och påverka istället! Seså, framåt marsch!
"Det finns två typer av människor, de som går före och åstadkommer något och de andra som kommer efter och kritiserar......"
Ghostface
Mar 11 2005, 11:52
Du har absolut inte rätt i ditt antagande.
Jag har varit med i HV men gått ur eftersom jag anser att mitt jobb inom FM fyller nog med tid.
Har även varit instruktör för HV så jag vill påstå att jag inte sitter på läktaren.
Tyckt länge att man ska lägga ner HV i sin nuvarande form, men det är en annan ändlös diskussion.
Bilden som gavs var väl inte speciellt smickrande?
Såg du programmet?
Läste du vidare vad jag tyckte man skulle göra med HV istället?
Mvh
Flamdämpare
Mar 11 2005, 12:02
Bara för att en General är misstänkt för att vara en hustruplågare är det inte troligt att alla Yoff är det.
Bara för att en Hemvärnssoldat ser mossig ut är det inte troligt att alla är det.
Ghostface
Mar 11 2005, 12:10
Shit pommfritt.
Det var ett argument som bet. ;)
Som sagt.
Gör en insatsorg med motiverad pers istället...
HV nämner alltid om hur snabbt de är på plats.
Det är ju lysande för en insatsorg och inte bara låsa en del plutoner till objekt.
Insatsplutoner som finns nu är ett lysande steg i rätt riktning och där ställer man även krav på sin personal.
Samöva upp till komp kanske.
Kan bli hur bra som helst men andemeningen är: Förnyelse...
Sker på vissa håll men borde ske inom hela org.
Min uppfattning är att det fullkomligt rasar ut "äldre personal" ur Hv just nu då väldigt många inte fixat alla de förändringar som skett den senaste tiden. De gamla Hv-områdena är nu mera sammanslagna till nya plutoner, kompanier och bataljoner. I stort sett INGENTING är längre som förr, oavsett det gäller objekt eller nånting annat. Kraven är högre, uppgifterna är nya, jobbiga, skrämmande....granen där poststället funnits sedan urminnes tider har "Gudrun" sopat omkull......
Det du beskriver som rätt väg att gå Ghostface är alleredan på g! Dessutom är det ju FORTFARANDE så att journalisten eller media INTE finner de korrekta, drillade, välklädda soldaterna som medialt intressanta utan i de sammanhangen är kanske Nilsson med 40-årsmärket, byxbenen nerstoppade i oranga gummistövlar och hjälmdoket som en plym över skallen som "sticker ut" och väcker uppmärksamhet.
Insatsplutonerna FINNS redan, Insatskompanierna FINNS redan. De övar utav bara helsicke......
Slut.
Flamdämpare
Mar 11 2005, 13:23
Som de flesta av oss säkert vet så är media expert på att vinkla information så att den passar deras syften. Att ge en skev och gammaldags bild av HV passar de vänsterindroktinerade journalisterna bra.
Hammurabi
Mar 11 2005, 14:12
Jag tycker det var tråkigt att man försökte förlöjliga HV på det sättet. Har själv 0 erfarenhet av HV, men det känns som det där var en felaktig bild.
Ännu värre var sättet de framställde danskarnas deltagande i Irak.
Om danskarnas PK övningar sa man bla:
"Man skulle kunna tro att det är vuxna människor som leker krig. Och det är just vad det är."
Såna kommentarer ser jag som ett hån mot alla män och kvinnor som gör en insats för världsfreden. Vart vill svt komma med det?
Att man sedan såg det som nåt alldeles fruktansvärt att de danska soldaterna kanske skulle ställas inför situationen att vara tvungen att skjuta en annan människa. Jo visst, det är fruktansvärt, men det kommer väl knappast som en nyhet för någon. Tror de det handlar om semester?
Man fick iallafall lära sig nåt nytt; vissa av de danska soldaterna är tydligen utrustade med Lätt-maskingäver...
Patroels
Mar 11 2005, 14:51
@ Hammurabi
OT/
Det där skulle jag gärne ha sett.
... PK övningar... Va e' det?
/OT
Om själva saken i fråga kan jag bara säga att medias sätt att agera på är internationelt!
MVH
Troels, som har tröttnats på journalister, och deras sätt att "vinkla" en historie på.
Andreas
Mar 11 2005, 15:09
@Patroels: Sett i sammanhannget, PK-övning = Peace Keeping-övningar?
Hammurabi
Mar 11 2005, 15:15
QUOTE (Andreas @ Mar 11 2005, 15:09 )
@Patroels: Sett i sammanhannget, PK-övning = Peace Keeping-övningar?
Korrekt.
I detta fall verkade övningen gå ut på att lugna ner en folkmassa.
Verkar som att reportrarna hängde upp sig på det faktum att figuranterna var iklädda palestinasjalar och lösskägg för att förstärka intrycket av arab-land.
Patroels
Mar 11 2005, 15:24
Taget.
OT/Skulle nog själv kalla den sortens övningar för Riot Control!/OT
Hammurabi
Mar 11 2005, 15:33
QUOTE (Patroels @ Mar 11 2005, 15:24 )
Taget.
OT/Skulle nog själv kalla den sortens övningar för Riot Control!/OT
Jo, fast det var inte riot control det handlade om. Soldaterna hade ingen kravallutr på sig och folkmassan var inte speciellt våldsam. Ingen kravallsituation med andra ord.
NisseNord
Mar 11 2005, 15:43
Innan programserien började så hade jag stora förhoppningar på att de skulle bli bra, mest för att jag hade fått en bra bild av Olle Palmlöv och tyckte att han brukade göra roliga och intresanta radioprogram. Men ju fler avsnitt jag sett av Faktum, desto sämre tycker jag att det är. Ibland så vet jag inte om de försöker att vara rolig eller ironiska, men i så fall så missar de grovt för jag tycker inte att de var varken roligt eller upplever det ironiskt.
Ännu ett skäl att inte betala TV-licensen. SVT låter ett gäng kommunister stå för programinnehållet. Det är då självklart att de drar till Värmland för att intervjua ett gäng mossiga hv-män som säkrar ett förråd och får det att låta som om dessa herrar utgör ryggraden i vår försvar.
scattergun
Mar 11 2005, 15:49
Att dessutom SVT´s attans sändningar når till min eminenta boning är ännu ett skäl att inte betala!
För de som missade avsnittet eller bor i de delar av landet dit tvsändningarna ej når så finns tidigare avsnitt även att downloada på SVTs hemsida.
Bad Karma
Mar 11 2005, 16:35
Jo, fast det var inte riot control det handlade om. Soldaterna hade ingen kravallutr på sig och folkmassan var inte speciellt våldsam. Ingen kravallsituation med andra ord.
Kallas det inte för Crowd control?
jake the snake
Mar 11 2005, 16:38
Terminologin i FM är IMF, Insats mot Folkmassa.
jackhammer
Mar 11 2005, 17:12
Måste ha missat info om serien då jag nästan aldrig tittar på svt men vad handlar serien om
QUOTE (jake the snake @ Mar 11 2005, 16:38 )
Terminologin i FM är IMF, Insats mot Folkmassa.
OT
Insats mot filtmössa?
Terminoligin för denna verksamheten ändras lite då och då, så det är inte konstigt om folk är ovetande om vad IMF är idag. Den kommer säkert få något mer internationellt namn inom kort (igen).
Slut OT
tgb666
Mar 11 2005, 18:08
Fattar inte att journalister väljer det sämsta hela tiden.
Var med en gång när lokalblaskan var med oss på en fältskyttetävling. Dom plåtade hela dagen på skjutbanan. Men de bilder som var med i tidningen sedan var när vi åt och gonade oss i matsalen efter en hel dag på banan. Detta fast de blev överförtjusta när de såg några av oss "yngre" som var med så fokuserade de på de äldre, även om jag tycker att de som blev med har all heder av det då jag lärt mig mycket av dem under åren, men man funderar ju ändå. Men det är väll som det är, svartmålning och nedvärderande kommentarer säljer mest...
bushman
Mar 11 2005, 18:20
ni har inte tänkt tanken att det finns vissa i HV som tycker sig vara över alla andra?
människor som inte låter andra visa sig i tv eller i tidningar.
vissa HV-bat fattar fortfarande inte värdet i att visa upp sina insatssoldater på bild.
de vägrar totalt att låta yngre förmågor att visa upp sig.
risken är ju rätt stor att svt har lyckats söka upp en av dessa avd.
eller så var det så att någon i produktionsteamet känner någon bland de äldre herrar som visades upp.
visst de hade baskerstuk som skulle få jägeriets alla yoff att tugga fraga och enbart spä på fördiommarna mot hv.
vilket jag iofs gissar var repotagets mål.
varför drar ett sthlmsbaserat tv-program annars till värmland för att filma hv män.
det finns ju på närmare håll.
kanske var det så att man fick leta tills man hittade "rätt" hv-gubbar?
Förstår inte vad ni klagar på.
Detta är en ypperlig chans för de som vill se en uppsnäppning av HV. Det är kontraproduktivt att visa dessa om man vill att HV ska läggas ner, däremot produktivt för de som vill utveckla och nyorganisera hela systemet.
Gämförelse: Ser man något som är fel försöker man komma fram till varför det är så och göra något åt saken, istället för att man säger "det här är fel" och lägger ner. Så är det i min lilla värld.
Gusten
Mar 11 2005, 19:59
Visst har de som medverkade i Hv inslaget en erfarenhet som vi unga kanske saknar men när det var över satt jag och skakade på huvudet. TACK Faktum för att de spädde på ännu mera som andra måste anstränga sig ännu mera för att ändra det rykte om att Hv bara består av gamla gubbar med kaffe i ryggsäcken..... Varför måste de visa sekvensen då mannen halkar i diket? Det var många saker som inte framgick om den förnyelse som Hv genomgår. Som föregående talare skriver att det finns insats som mer hade visat hur Hv ser ut i dagens läge. Mina kursare utbrast spontant när jag berättade att jag var med i Hv: "då har du en sån där grå uniform va..?". Snacka om att folk har en felaktig bild och inte blir den bättre av program som Faktum....

/Gusten
Edit: JJJlswköfqdfui (skriver som en kratta...)
whamou
Mar 11 2005, 22:37
Detta var nog den mest icke-representativa bild av Hv jag sett på länge... Vad fan håller SVT (den politiskt oberoende fi-kanalen) på med??? Tag med grabben till en Hv-övning a´la SIB, släng in honom i ett källarutrymme och rensa skarpt....
Sen får vi se om han vill håna oss...
FAAN VAD ARG MAN KAN BLI!!!!!!!!
NisseNord
Mar 11 2005, 22:59
Nu vet jag inte riktigt hur vad de vill säga med detta inslag, det jag gissar på är att man faktiskt vill göra ett halvpositivt inslag, eller bara en motpol till inslaget om danskarna. Något i stil med "Danmark skickar sina soldater till Irak för att döda irakier, i sverige så grillar man korv"
Om ni kollar på resterande inslag så ser ni att de finns väldigt många i samma stil, tex när han ska göra ett inslag om Rosengård, och inte vågar gå ut ur bilen.
whamou
Mar 11 2005, 23:57
QUOTE (NisseNord @ Mar 11 2005, 22:59 )
Nu vet jag inte riktigt hur vad de vill säga med detta inslag, det jag gissar på är att man faktiskt vill göra ett halvpositivt inslag,
Vad då positivt??? Hur kan man främja svensk FRIVILLIG försvarsvilja genom att visa gorvgrillande old-timers? Inget ont om "de vise", men de är ju knappast en representativ grupp för Hv. De lär ju inte heller vara ett dragplåster för unga förmågor att söka sig till Hv.
Har ingen förståelse för vad som ska vara positivt med detta inslag.
Och programmet har fyllt sin funktion. Nu sitter det en massa hormonstinna hemvärnare hemma i stugorna och muttrar över kommunisttv och att det visst inte bara är gamla gubbar i HV utan även superspecialmegahäftigaelitsoldater. Herregud, släpp hörnflaggan och kom in i matchen.
bushman
Mar 12 2005, 08:48
QUOTE (Born @ Mar 12 2005, 05:25 )
Och programmet har fyllt sin funktion. Nu sitter det en massa hormonstinna hemvärnare hemma i stugorna och muttrar över kommunisttv och att det visst inte bara är gamla gubbar i HV utan även superspecialmegahäftigaelitsoldater. Herregud, släpp hörnflaggan och kom in i matchen.
men vad hjälper det om vi sitter hormonstinna och övn-kåta.
det är ju folk i den ålder som visades i faktum som styr HV.
människor som totalt har missat värdet i att rekrytera yngre.
det finns en massa av den sorten som ser HV som deras lilla privata sandlåda där de just grillar korv och umgås i uniform med sina likar.
något slags ordens-sälskap i m90 enl de själva.
kan jun säja att sånna repotage ger ju bara de yngre yoff mer rädsla för att befatta sig med HV.
vad jag inte fattar är att det inte fanns någon info-officer med från MD-grp eller från närmsta högre regemente.
iofs så är min erfarenhet av min MD-grp´s info/press-officer skrämmande, och faktum repotaget skulle mycket väl kunna vara en produkt, av hans lysande kunskaper om media-bilden av det nya HV.
men jag gissar att de fick leta ett tag för att få tag i rätt bilder.
de ville visa gamla gubbar.
inget ont i dessa gubbarna som visades de her nog erfarenhet som slår en samlad jägerigrp på fingrarna, vad gäller lokal kännedom.
och gör nog stor nytta som skyddsvakter vid inpasseringskontroller och dyl.
men i avseende att utföra spaning och rörlig strid funkar de ej.
Gusten
Mar 12 2005, 18:23
Så det är bättre att hålla käften då eller?? F ö så stämmer bara en sak in av det du påstår, att jag bor i stuga. Du kan väl precisera lite mer vilken "match" då som skulle passa och vad man istället för att vifta med hörnflaggan? ;) /Gusten
QUOTE (Gusten @ Mar 12 2005, 18:23 )
Så det är bättre att hålla käften då eller?? F ö så stämmer bara en sak in av det du påstår, att jag bor i stuga. Du kan väl precisera lite mer vilken "match" då som skulle passa och vad man istället för att vifta med hörnflaggan? ;) /Gusten
Matchen mellan media och FM tex. Är det så svårt att inse att programmet gjordes i första hand för att smutskasta HV och i andra hand för att reta upp HV-soldater. Och nu när det snackas så mycket om det fruktansvärda programmet på ett "militärt" forum så har man ju iallafall lyckats med det ena av målen.
Gusten
Mar 12 2005, 18:33
QUOTE (Born @ Mar 12 2005, 18:29 )
QUOTE (Gusten @ Mar 12 2005, 18:23 )
Matchen mellan media och FM tex. Är det så svårt att inse att programmet gjordes i första hand för att smutskasta HV och i andra hand för att reta upp HV-soldater. Och nu när det snackas så mycket om det fruktansvärda programmet på ett "militärt" forum så har man ju iallafall lyckats med det ena av målen.
Och rätt tillvägagångssätt (sätt att reagera) enl dig är....?/Gusten
Slappna av, ta ett djupt andetag, räkna till 10 och inse att det finns människor som inte förstår bättre.
Tobias R
Mar 12 2005, 18:37
Jag tyckte det var en riktigt rolig dokumentär. Jag höll på att garva käken ur led när gubben halkar i diket och lägger sig på rygg!
/Tobias
Limpan
Mar 12 2005, 20:27
Men i linje med vad C 3grp säger i början av tråden så vill jag nog framhålla att Hv:s uppgift inte är att smickra varken den enskilda individen, FM eller samhället i allmänhet, även om man måste tänka på vilken profil man presenterar offentligt. Om folk vill sitta och garva i stugorna (inte en syftning på dig, Tobias R) så må man göra det, det är ju faktiskt roligt. Men faktum är att gubben som drattar på arslet i diket gör det inom ramarna för en frivillig samhällsnyttig insats. Ge honom en eloge för att han engagerar sig och inte ett hånflin för att han inte gör det med så snärtiga jägarrullningar som man kanske skulle kunna önska, för när dom flesta av oss fortfarande ligger och drar sig i sängvärmen på lördagsförmiddagen så håller han mödosamt på att gruppera i skogen efter att ha stått uppställd i kylan sen gryningen. När vi så småningom börjar röra på oss och förbereda oss för kvällens begivenheter har han utvärdering med ett befäl som med alltmer sinande entusiasm försöker motivera och peppa sin personal. Om vi som medborgare vill se ett annat Hv kan vi avdela de resurser som krävs för detta och mobilisera vårt politiska inflytande - det påstås ju att vi lever i en demokrati vars offentliga makt utgår från folket. Eller? Jag vill påstå att om det stämmer så har vi den Hvpersonal vi vill ha och förtjänar.
Som sagt, det är lätt att kritisera. Frågan är om det är särskilt konstruktivt alla gånger. Och är det rimligt att man tillåter sig ha en uttalad åsikt om andras engagemang man inte själv har något?
FireFist
Mar 12 2005, 20:44
Som HV ser ut i dag så har vi personer i olika ålder med olika förutsättningar och erfarenheter i uniform. Jag tillhör samma kompani som "gubben som dratttar i diket" och tar direkt illa vid mig av en del kommentarer här. En jävla inställning till vapenbröderna är vad det är. Tror faktiskt jag hellre tillhör ett grilla-korv-kompani om alternativet är att buntas ihop med hobbykrigare med taskig människosyn.
Skäms.
Limpan
Mar 12 2005, 20:48
Word.
Tobias R
Mar 12 2005, 22:53
Men faktum är att gubben som drattar på arslet i diket gör det inom ramarna för en frivillig samhällsnyttig insats. Ge honom en eloge för att han engagerar sig och inte ett hånflin för att han inte gör det med så snärtiga jägarrullningar som man kanske skulle kunna önska, för när dom flesta av oss fortfarande ligger och drar sig i sängvärmen på lördagsförmiddagen så håller han mödosamt på att gruppera i skogen efter att ha stått uppställd i kylan sen gryningen.
Som HV ser ut i dag så har vi personer i olika ålder med olika förutsättningar och erfarenheter i uniform. Jag tillhör samma kompani som "gubben som dratttar i diket" och tar direkt illa vid mig av en del kommentarer här. En jävla inställning till vapenbröderna är vad det är. Tror faktiskt jag hellre tillhör ett grilla-korv-kompani om alternativet är att buntas ihop med hobbykrigare med taskig människosyn.
Skäms.
Absolut! Jag ber ödmjukast om ursäkt om mitt inlägg uppfattades som nedvärdernade mot gubben i fråga eller hela HV. Jag har största respekt för dem som ställer upp frivilligt oavsett om det handlar om HV, rödakorset eller stadmissionen. Jag tyckte bara det var väldigt roligt när han trillade. Inte för att han var HV eller till åren kommen, utan just för att han trillade på det sättet. Skulle säkert själv lyckats göra en sån 'manöver' om jag befunnit mig i samma situation med kameror som gör att man vill framstå som professionell, vilket gör en nervös och det ena leder till det andra.
Alltså; jag föraktar inte HV eller andra frivilligorg på något sätt, men jag förbehåller mig rätten att garva när någon står på näsan. (Om ingen skada föreligger vill säga).
MVH
Tobias
EDIT: Jag tillhör också själv en typ av grillakorvförband, nämlig logistik. Så jag är själv ingen höjdare på att framrycka i svår terräng.
EDIT2: Stavfel
bushman
Mar 12 2005, 23:48
QUOTE (FireFist @ Mar 12 2005, 20:44 )
Skäms.
just det där med "hobby-krigare med taskig männískosyn" har jag upplevt mer från kaffe och bulle hållet än från IP.
jag är också numera med i ett saftochkaka-komp, mer berorende på att jag har ett jobb som gör att jag inte kan planera mina övn, och inte vill missa en massa pengar.
jag hade svårt att utföra 100 timmar om året i IP, och ansåg inte att HV skulle gå före mitt jobb.
vad gäller människosynen så är det väl inte så jäkla bra av en PC ur reguljära HV att vara full på stadshotellet. och kalla medlemmar ur IP för "turbaner". för att vi hade en kille som var muslim i IP.
kan man inte tåla andra religioner så skall antingen hålla käft om sina åsikter eller så gå ur HV, och framföra sina ideer med likasinnade i bruna skjortor.
jag skiter i vad folk har för åsikter, ty de är som rövhål, alla har rätt att ha ett.
men så fort man är i uniform eller som i detta fall chf skall man hålla sig jävligt lågt med dessa.
har man åtagit sig att vara chf så får man fan se till att hålla inne med sina uttalanden offentligt.
det jag bara undrar är om ingen på HKV kontrollerade innehållet i fakums repotage?
om HKV tycker att vi är ett prioriterat förband bör de väl också se till att repotage som dessa styrs upp mer.
jag tror att vi måste se till att börja medieutbilda hv-befäl från grpchf och uppåt.
det är inte speciellt svårt.
kommer det journalister så se till att hålla sunkkalle med orange gummistövlar borta från fotografen, och säj åt murveln att söka upp info/pressofficer eller lägst KC.
inga egna uttalande från enskilod soldat.
vad gäller det muslimhatande PC´n så är han idag stf batchf och kvar i hv, han skall vara glad att det var ca 6 år sen han utalade sig om "turbaner".
i dag hade han förmodligen åkt ut med huvudet före.
@tobbe r:att du har svårt med HV förstår jag, du hade ju en viss johansson under gu......
Limpan
Mar 12 2005, 23:52
@Tobias R:
Ingen fara, kompis. Gränsen mellan flatgarv och hånskratt må vara hårfin men ändå tydlig...
"Tragedy is when I cut my finger. Comedy is when you fall down an open sewer and die."
- Mel Brooks
Har f.ö. gjort en präktig vurpa med ett grg i famnen i just ett lerigt dike, så somliga närvarande skrattade sig till näsblod, andnöd, hjärtarytmi och inkontinens i varierande grad
Tobias R
Mar 13 2005, 00:39
QUOTE (bushman @ Mar 12 2005, 23:48 )
@tobbe r:
att du har svårt med HV förstår jag, du hade ju en viss johansson under gu......
Jag tror inte jag har svårt med HV. Jag hade inte han så väldigt mycket under GU men jag förstår inte hur han är relaterad till HV? Är han med?

Utveckla gärna vad du menade.
MVH
Tobais
whamou
Mar 13 2005, 04:52
QUOTE (FireFist @ Mar 12 2005, 20:44 )
Som HV ser ut i dag så har vi personer i olika ålder med olika förutsättningar och erfarenheter i uniform. Jag tillhör samma kompani som "gubben som dratttar i diket" och tar direkt illa vid mig av en del kommentarer här. En jävla inställning till vapenbröderna är vad det är.
Inget illa menat... Vad jag blir arg på är att SVT sänder ett program som smutakastar andra länders demokratiskt valda regeringar och deras beslut. Samt att man visar en icke representativ bild va Hv och dess uppgifter. Om det skulle varit ett seriöst program hade man visat ett förband i varierande ålder och med en jävla massa kompetens!
Detta är något jag anser inte skall eller FÅR förekomma i en politiskt oberoende kanal.
Edit: Med detta menar jag inte att personerna i filmen saknar ovannämda kompetens
HotelAlpha
Mar 13 2005, 07:01
Nu var det inget Hv-förband som var ute å öva utan(som jag uppfattat det) en befälsövning med KC och uppåt. Kände själv igen en Batch, en "gubbe" som är mycket seriös med rekrytering av unga Hv-män.
bushman
Mar 13 2005, 09:08
QUOTE (Tobias R @ Mar 13 2005, 00:39 )
@tobbe r:
att du har svårt med HV förstår jag, du hade ju en viss johansson under gu......
Jag tror inte jag har svårt med HV. Jag hade inte han så väldigt mycket under GU men jag förstår inte hur han är relaterad till HV? Är han med?

MVH
Tobais
nämde herre hade väldigt svårt för HV personal.
därför var det rätt komiskt att han hamnade som chf på det bat som måste ha innehållt flest HV-människor per kvadratmeter.
tyvärr är det nog inte bara han som har svårt för HV.
det är nog en vanligen förekommande åkomma bland yngre YOFF.
jag skyller på att det inte finns några rep-övn längre.
hur f-n skall man klara att i krig styra ett gäng 25-30 åringar, om man enbart har jobbat med 19-åringar?
jag tror att i framtiden kommer inte det vara ett problem.
med tanke på det överskott det kommer bli på officerare på FB04 så kommer nog HV att bli få en rejäl kompetenshöjning.
det är tex stor brist just nu på kvalificerad ledningspersonal......
kommer det journalister så se till att hålla sunkkalle med orange gummistövlar borta från fotografen, och säj åt murveln att söka upp info/pressofficer eller lägst KC.
inga egna uttalande från enskilod soldat.
Är det bara vår IP som har haft detta uppe, vi har fått klara direktiv att inga utalanden ska göras på enskild soldats nivå, hänvisa uppåt i befälskedjan, det optimala är att det kommer upp MD-nivå.
Tobias R
Mar 13 2005, 12:35
QUOTE (bushman @ Mar 13 2005, 09:08 )
QUOTE (Tobias R @ Mar 13 2005, 00:39 )
@tobbe r:

MVH
Tobais
nämde herre hade väldigt svårt för HV personal.
därför var det rätt komiskt att han hamnade som chf på det bat som måste ha innehållt flest HV-människor per kvadratmeter.
tyvärr är det nog inte bara han som har svårt för HV.
det är nog en vanligen förekommande åkomma bland yngre YOFF.
jag skyller på att det inte finns några rep-övn längre.
hur f-n skall man klara att i krig styra ett gäng 25-30 åringar, om man enbart har jobbat med 19-åringar?
med tanke på det överskott det kommer bli på officerare på FB04 så kommer nog HV att bli få en rejäl kompetenshöjning.
det är tex stor brist just nu på kvalificerad ledningspersonal......
Jaha, du menar så. Jag kan inte minnas att ha hade svårt med HV men det stämmer säkert.
Var behövds det ledningspersonal?!

(Jag=ledning)
/Tobias
Tobias R
Mar 13 2005, 12:36
QUOTE (Bliss @ Mar 13 2005, 09:51 )
Är det bara vår IP som har haft detta uppe, vi har fått klara direktiv att inga utalanden ska göras på enskild soldats nivå, hänvisa uppåt i befälskedjan, det optimala är att det kommer upp MD-nivå.
Hur kan ni få
direktiv om något sådant? Gäller inte yttrandefriheten HV-pers.?
/Tobias
Vargas
Mar 13 2005, 12:51
QUOTE (bushman @ Mar 13 2005, 09:08 )
Ska jag vara ärlig så tror jag att FB04-effekten på HV:s rekrytering blir relativt liten. De flesta jag talat med är på "fisens mosse" är i många fall inställda på att hålla sig långt från den FM som r*vkn*llat dom en sista gång. Man är ute efter att se om sitt hus och göra andra saker nu.
Sen kommer det förmodligen att dimpa in fd YO i HV. Det är bara positivt tror jag.
Limpan
Mar 13 2005, 13:44
Jag diskuterade det här tidigt med min plutonchef och hans stf i Kosovo. Som YO respektive RO var dom båda av den åsikten att Hv var något slags låssasförband, hopskrapat av det som övriga FM sållat bort. Jag undrar bara hur så'na människor tänker sig att man annars ska kunna upprätthålla kunskaper och färdighetsnivå efter GU? Om dom har något bättre förslag så är jag idel öra. När jag blev antagen til US hade det gått 11 år sedan min GU. Hade jag inte hållit mig hjälpligt á jour genom FBU och Hv under den tiden så hade jag suttit så jävla hårt på läktaren så det finns inte ens på mätar'n, och den snubben plockade man ut för skarp tjänst i utlandet! Det rimmar ju så där, va...
Därmed inte sagt att man inte bör slipa upp Hv till bättre skärpa - men med vilka medel? Man har det personalunderlag man får, man har den utrustning man får, man har den tid man får och dom pengar man får. Det enda som inte minskar, utan tvärtom hela tiden ökar, är de allmäna kraven på personalens engagemang, tidsinsats, kompetensnivå och förmåga - och framför allt utseende och yttre intryck. Varje Hv-soldat förväntas se ut som en forngermansk hjälte från tyska värvningsaffischer, vara 185 cm lång och vältränad som en OS-gymnast, med en blick av stål och ryggrad som en fura, blixtsnabb i tanke och handling och med en hopkurad panters energi och explosivitet och i uthållighet och ihärdighet som havets våg mot stranden. Det är det viktiga.
Själva verksamheten och övningen är mindre väsentlig för det är det ändå ingen som varken begriper sig på eller ens är intresserad av. Om vi klär upp ett par hundra tusen skyltdockor och ställer ut dom här och var i skogen så har vi raskt det territorialförband alla drömmer om, ständigt på post 24 timmar om dygnet, året runt. Det, mina kära vänner, det är skärpa det! Sen finns det tydligen någon sorts lallare som lunkar runt i gummistövlar med korv och pilsner i fickan och bygger fördämmningar av sandsäckar vid översvämmningar och så'nt men det är liksom inte lika sexigt på nå't vis...
Låter det gnälligt? Kolla hur den kritik som riktas mot Hv generellt brukar se ut - då kan vi börja snacka gnälligt! Fast nu predikar jag ju för de redan troende, föståss.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.