QUOTE (Tobias R @ Mar 13 2005, 12:36 )
QUOTE (Bliss @ Mar 13 2005, 09:51 )
Är det bara vår IP som har haft detta uppe, vi har fått klara direktiv att inga utalanden ska göras på enskild soldats nivå, hänvisa uppåt i befälskedjan, det optimala är att det kommer upp MD-nivå.
Hur kan ni få
direktiv om något sådant? Gäller inte yttrandefriheten HV-pers.?
/Tobias
Missförstå mig rätt

Jag vill då inte ståta med namn o nuna i lokalblaskan, vill pressen ha information om hemvärnet så skickar jag dom gladeligen uppåt i hierakin!
Har dessutom något svagt minne av att det egentligen inte är så smart att visa upp sig som hemvärnsman, är ju risk att man får otrevligt besök.
Se även denna tråd
Löjlig Maskering
Pappsen
Mar 13 2005, 15:13
Den här tråden kan mycket väl kopplas till tråden om Hv´s namn.
Alltså, hur ser gemene man på vår verksamhet.
Jag hävdar, med en dåres envishet, att det bara finns ett riktigt verksamt sätt att vinna allmänhetens respekt och "beundran" och samtidigt bli helt "immun" mot lömska mediaangrepp av ovanstående typ;
Gör rätt.
Alltså, med vårt eget uppträdande, sätt att uttrycka oss bland folk och hur vi klär oss, visa att vi är mogna, ansvarstagande och dugliga.
Sluta försöka impa dina polare/flickvänner med tomt skryt, säg ö.h.t inget till civilister om våra övningar, dom fattar ändå ingenting av det.
I alla sammanhang där folk kan se dig, uppträd rakad och klädd i samma uniform som resten av enheten.
Tala ALDRIG med media... en gång till ... TALA ALDRIG MED MEDIA!!
Fokusera på uppgiften, att träna dig till en bättre soldat, låt lömska påhopp och kritik rinna av dig. Som en and; kolugn ovan ytan, men under vattnet paddlar hon på som faan...
Så tänker jag
Womack
Mar 13 2005, 15:18
Jag hittar inte klippen på svt. Vad ska man söka på för att få upp deras program?
Faktum hjälpte inte för mig. Inte faktum + hemvärn heller.
Tobias R
Mar 13 2005, 15:22
QUOTE (Bliss @ Mar 13 2005, 14:44 )
Jag vill då inte ståta med namn o nuna i lokalblaskan, vill pressen ha information om hemvärnet så skickar jag dom gladeligen uppåt i hierakin!
Om pressen är ute efter hur HV upplevs av den breda massan så är det ju nödvändigt att prata direkt med de meniga. Soldaterna kanske tycker att de har något vettigt att framföra till media när de endå är på plats. 'Någon uppåt i kjedjan' kan ju inte framföra min åsikt som fotsoldat.
MVH
Tobias
Tobias R
Mar 13 2005, 15:25
QUOTE (Pappsen @ Mar 13 2005, 15:13 )
Den här tråden kan mycket väl kopplas till tråden om Hv´s namn.
Alltså, hur ser gemene man på vår verksamhet.
Jag hävdar, med en dåres envishet, att det bara finns ett riktigt verksamt sätt att vinna allmänhetens respekt och "beundran" och samtidigt bli helt "immun" mot lömska mediaangrepp av ovanstående typ;
Gör rätt.
Alltså, med vårt eget uppträdande, sätt att uttrycka oss bland folk och hur vi klär oss, visa att vi är mogna, ansvarstagande och dugliga.
Sluta försöka impa dina polare/flickvänner med tomt skryt, säg ö.h.t inget till civilister om våra övningar, dom fattar ändå ingenting av det.
I alla sammanhang där folk kan se dig, uppträd rakad och klädd i samma uniform som resten av enheten.
Fokusera på uppgiften, att träna dig till en bättre soldat, låt lömska påhopp och kritik rinna av dig. Som en and; kolugn ovan ytan, men under vattnet paddlar hon på som faan...
Så tänker jag
Hur ska man rekrytera folk till HV om man aldrig nämner något om verksamheten eller syns i media?
jake the snake
Mar 13 2005, 15:26
QUOTE (Pappsen @ Mar 13 2005, 15:13 )
Det där är en uppmaning man inte får göra i firman. Alla har rätt att tala med media. Man kan uppmana folk att hänvisa till pressofficer, men inte förbjuda någon att tala med media.
Fanjunkar´n
Mar 13 2005, 15:30
@Tobias R
Gör skillnad på hur den enskilde soldaten och den infoansvarige på kompaniet/bataljonen bör uppträda gentemot pressen.
Min erfarenhet från media är att t o m när de lyckats skriva en positiv artikel så har de fått med felaktigheter. Bättre då att knipa ihop.
Pappsen
Mar 13 2005, 16:30
Jaadu Tobias, vill man så kan man missuppfatta allt... suck :(
Men det är klart, ditt inlägg är en målande beskrivning av hur media behandlar det du säger.... så som du behandlar det jag sade...

misstolka allt som misstolkas kan...
Alltså Fanjunkarn förstog mitt inlägg rätt, min hälsning till er var inte en lag som alla ska följa utan en rekomendation från en vän till en annan, baserad på mina år av visdom och erfarenhet och den övning jag fått inom mitt yrke som sjöbefäl.
Där jag konfronterats med media i olika olycks- och katastrofsammanhang och då media konsekvent förfalskat/förvanskat/ feltolkat... osv ALLT som redovisats sakligt och korrekt.
Om du vill rekrytera till Hv, tja tänk själv... är det en bra ide att, jag citerar mig själv: ".. försöka impa dina polare/flickvänner med tomt skryt..."
eller genom att berätta om bakgrunden, syftet och ide´n med ett folkförankrat försvar och den goa gemenskap/kamratskap man får?
Jag vänder mig emot ett överdrivet beskrivande av "häftigheten" i vår verksamhet, det drar till sig personer vilka kan vara skadliga för omgivningen/ sig själva / vår verksamhet.
Citerar mig själv igen: "...med vårt eget uppträdande, sätt att uttrycka oss bland folk och hur vi klär oss, visa att vi är mogna, ansvarstagande och dugliga..."
Ge inte mediahyenorna ens doften av ett "köttben" att flockas kring. Så tycker jag
Tobias R
Mar 13 2005, 18:32
QUOTE (Pappsen @ Mar 13 2005, 16:30 )
Jaadu Tobias, vill man så kan man missuppfatta allt... suck :(
Men det är klart, ditt inlägg är en målande beskrivning av hur media behandlar det du säger.... så som du behandlar det jag sade...

misstolka allt som misstolkas kan...
Alltså Fanjunkarn förstog mitt inlägg rätt, min hälsning till er var inte en lag som alla ska följa utan en rekomendation från en vän till en annan, baserad på mina år av visdom och erfarenhet och den övning jag fått inom mitt yrke som sjöbefäl.
Där jag konfronterats med media i olika olycks- och katastrofsammanhang och då media konsekvent förfalskat/förvanskat/ feltolkat... osv ALLT som redovisats sakligt och korrekt.
Om du vill rekrytera till Hv, tja tänk själv... är det en bra ide att, jag citerar mig själv: ".. försöka impa dina polare/flickvänner med tomt skryt..."
eller genom att berätta om bakgrunden, syftet och ide´n med ett folkförankrat försvar och den goa gemenskap/kamratskap man får?
Jag vänder mig emot ett överdrivet beskrivande av "häftigheten" i vår verksamhet, det drar till sig personer vilka kan vara skadliga för omgivningen/ sig själva / vår verksamhet.
Citerar mig själv igen: "...med vårt eget uppträdande, sätt att uttrycka oss bland folk och hur vi klär oss, visa att vi är mogna, ansvarstagande och dugliga..."
Ge inte mediahyenorna ens doften av ett "köttben" att flockas kring. Så tycker jag
Jag har aldrig påstått att man ska skryta om vad man gör i HV. Men om man vill värva en vän så lär man nog få berätta vad man håller på med om denna ska bli intresserad. Jag misstolkar inget med flit. Jag försöker bara se det ur lite olika perspektiv. Och jag är lite alergisk mot när någon säger "Du
skall inte göra på detta eller detta viset". Mindre bevandrade soldater kan ju tro att det verkligen är så att de inte
ska eller
får tala med media när det i själva verket är deras
fulla rättighet.
/Tobias
Rune Frunkh
Mar 13 2005, 18:34
QUOTE (Tobias R @ Mar 13 2005, 15:22 )
QUOTE (Bliss @ Mar 13 2005, 14:44 )
Om pressen är ute efter hur HV upplevs av den breda massan så är det ju nödvändigt att prata direkt med de meniga. Soldaterna kanske tycker att de har något vettigt att framföra till media när de endå är på plats. 'Någon uppåt i kjedjan' kan ju inte framföra min åsikt som fotsoldat.
MVH
Tobias
Som chef skickar du iväg olämpliga soldater att utföra andra uppgifter, t.ex. att fylla på ammunition, förbereda gud-vet-vad. De lämpliga sparar du och låter medföljande journalist/fotograf ta bilder på. Eventuella frågor svarar du själv på, om du inte känner "mönstersoldaterna" väl och vet att inga grodor hoppar ur deras munnar.
Ta befälet över journalisterna och håll Gris-Karlsson borta från dem! (Det går alltid att hänvisa till säkerhetsregler m.m., speciellt när det är skarpskjutning. Efter att ha sett ett granatgevär i aktion så brukar de flesta förstå att det är farligt även bakom...)
Pappsen
Mar 13 2005, 19:22
Och så drar jag ett djuupt andetag då...
@ Tobias R
jag citerar dig: "jag är lite alergisk mot när någon säger "Du skall inte göra på detta eller detta viset". "
Det är ditt svar på mitt inlägg...
Och sedan citerar jag mig själv: "...min hälsning till er var inte en lag som alla ska följa utan en rekomendation från en vän till en annan"
Nu undrar jag bara, vad är det i ovanstående du inte kan tyda/förstå? Eller läser du inte inlägget du ger mothugg?
Du gör mig förvirrad, kan du utveckla det där med att se saker ur olika perspektiv i relation till mothugget till mitt inlägg? I synnerhet det stycke jag citerat från dig här ovan.
Och... pssst... du behöver inte citera hela mitt inlägg varje gång, det tillför inget, alla kan läsa inlägget precis ovanför...
Tobias R
Mar 13 2005, 21:11
QUOTE (Pappsen @ Mar 13 2005, 19:22 )
Och sedan citerar jag mig själv: "...min hälsning till er var inte en lag som alla ska följa utan en rekomendation från en vän till en annan"
Den 'rekomendationen' var väldigt konstigt formulerad;
Tycker mer det låter som en direkt order. Jag försöker inte 'hugga emot', snarare försöka se det ur olika perspektiv. Mindre insatta personer kan uppfatta inlägget (plus andra inlägg som också sätter sig emot att tala med media) det som att det inte är
tillåtet att tala med media. Allt jag vill säga är att mig veterligen så har varken du eller HV rätt att ta ifrån någon sin yttrandefrihet. Vilket jag heller ej påstår att du gör men jag tyckte det var lite ofensivt formulerat för att enbart vara en åsikt från din sida.
EDIT: Jag förstår förövrigt inte riktigt var denna disskution har mynnat ut. Allt jag frågade var hur man ska få folk till HV om HV aldrig syns.
/Tobias
Komp C
Mar 14 2005, 15:31
Tycker själv att det är svårt det här med media. Vilken vinkling dom kommer att ha i tidningen bygger helt på personligt intresse, jag har haft besök några gånger och dom flesta blev bra artiklar med "bra" bilder etc. En gång dock kom en tjej som var ditbeordrad av redaktören och hon letade efter sånt som var "lökigt".
Men all reklam är bra reklam som någon sa.
Rune Frunkh
Mar 14 2005, 15:52
All reklam är inte bra.
Huruvida yttandefriheten gäller när man har uniform kan säkert någon annan bättre, t.ex. får du ju inte deltaga i politiska demonstrationer. I den civila världen får du inte säga vad som helst om din arbetsgivare om det är till skada för denna, man får heller inte hetsa mot folkgrupp.
En reporter som kommer och letar lökar borde kanske börja på Slitz eller Café istället... En sådan redaktör hade jag förklarat mitt missnöje för och kanske avbrutit "samarbetet".
bushman
Mar 14 2005, 22:33
vad gäller yttrande frihet i HV så har jag upplevt den på nära håll......
att uttala sig på forum om vad man tycker om inkompetenta officerare och chefer är inte populärt. hej kalle och peter förresten...
men just detta med att inte tala med pressen.
har upplevt detta civilt.
och vi försöker lära våra funktionärer på festivalerna där jag jobbar sommartid att inte uttala sig för pressen.
om det finns ca 5000 funktionärer så är det bättre att de hänvisar till en pressansvarig än att ett par hundra kommer med egna åskiter.
det finns en anledning till varför en av de två stora kvällstidningarna, inte är välkommna på sveriges största festival längre.
men vad gäller uttalanden i uniform så finns det informatörer och pressofficerare.
och om de alla funkar som den jag är van vid, så är det inga problem med att få tag i dem.
dock kanske man hade önskat att FM också hade utbildat de som de utser till medieansvariga.
men så länge det finns HV-områden som hellre säljer bingo-lotter än övar, så får vi dras med clownerna i orange gummistövlar.
nu skall vi inte heller dra dessa äldre herrar över en kant.
de må vara feta och till åren komna, men de kan var ovärderliga i ett krisläge.
vissa av dem sitter inne på kontakter som ingen ung IP-KB kan drömma om.
det krävs lite mer än att peka med hela handen, om man skall rekvirera fordon från lokale bilhandlaren.
och om griskarlsson har just den kontakten så att man kan utr IP med 10 toyota landcruisers, så är griskarlsson nyttig.
dock är det tyvärr så att oftast så är det de som inte kan klä sig ordentligt som suger sig till fotografer, eller om det är tvärtom.
gissar att herrarna i "faktum" inte sett en basker förrän de fick ut dem två timmar innan repotaget.
förresten var det ingen som observerade den korrekt klädde yngre HV-soldaten som gissningsvis var medlem i en IP.
han var inte så intressant att visa tror jag.....
NisseNord
Mar 14 2005, 23:45
QUOTE (Womack @ Mar 13 2005, 15:18 )
Jag hittar inte klippen på svt. Vad ska man söka på för att få upp deras program?
Faktum hjälpte inte för mig. Inte faktum + hemvärn heller.
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=24318Klicka på texten "Se video" så kommer det upp en sida med tidigare program, det är programet som gick 05-03-10 som det hv var med i.
det mest skrämmande är inte hv's agerande.
Samma sak som med röda korset diskussionen om barnsoldaterna.
Reaktionerna här är ju skrämmande.
"vänster vridna kommunister.."
"ALDRIG HJÄLPA MEDIA"
osv, osv.
Nu tror jag inte alla är direkt vänster bara för dom jobbar åt det största svenska tv bolaget.
Förstår inte hur ni som hela tiden vill försvara demokratin kan snacka så mycke skit om andra partier, och om media osv.
För helvete MÖP:ar lär er försvara er.
Det är inte nisse som kör lastbil i skåne som skall förändra synen på svenska försvarsmakten det är Ni som jobbar med det osv. Vad kan man göra då, tja ett första steg kan ju vara att inte direkt börja fästa bayonett såfort en journalist kommer.
Och tro mig när jag säger att ytterst få människor sitter och kollar på faktum och bestämmer sin uppfattning om försvaret utifrån det. Bilden sitter djupt rotad och något om IP har jag då aldrig läst, hört utanför detta forumet.
kör ut IP på någon sommar tillställning och bara stå och infomera lite osv.
Vet inte vad dom skulle säga "högre" upp men även på pluton nivå borde ni kunna få göra en hel del "försvarsupplysning".
Hur många hemvärnsdistrikt har kommit på vad dom kan göra på sveriges nationaldag tex?
Syns man inte, finns man inte.
Och IP syns inte.
Tobias R
Mar 15 2005, 18:37
QUOTE (granQ @ Mar 15 2005, 18:17 )
det mest skrämmande är inte hv's agerande.
Samma sak som med röda korset diskussionen om barnsoldaterna.
Reaktionerna här är ju skrämmande.
"vänster vridna kommunister.."
"ALDRIG HJÄLPA MEDIA"
osv, osv.
Nu tror jag inte alla är direkt vänster bara för dom jobbar åt det största svenska tv bolaget.
Förstår inte hur ni som hela tiden vill försvara demokratin kan snacka så mycke skit om andra partier, och om media osv.
För helvete MÖP:ar lär er försvara er.
Det är inte nisse som kör lastbil i skåne som skall förändra synen på svenska försvarsmakten det är Ni som jobbar med det osv. Vad kan man göra då, tja ett första steg kan ju vara att inte direkt börja fästa bayonett såfort en journalist kommer.
Och tro mig när jag säger att ytterst få människor sitter och kollar på faktum och bestämmer sin uppfattning om försvaret utifrån det. Bilden sitter djupt rotad och något om IP har jag då aldrig läst, hört utanför detta forumet.
kör ut IP på någon sommar tillställning och bara stå och infomera lite osv.
Vet inte vad dom skulle säga "högre" upp men även på pluton nivå borde ni kunna få göra en hel del "försvarsupplysning".
Hur många hemvärnsdistrikt har kommit på vad dom kan göra på sveriges nationaldag tex?
Syns man inte, finns man inte.
Och IP syns inte.
Håller med dig fullständigt!
/Tobias
roboso
Mar 16 2005, 14:41
QUOTE (Ghostface @ Mar 11 2005, 11:40 )
På faktum (tror jag det hette, zappade som vanligt) på TV igår så visade de ett reportage om hemvärnet.
Ett gäng gamla gubbar som planlade för skydd av objekt motsv och verkade allmänt mossiga.
Heder åt dem för att de var seriösa i sin uppgift, men herregud!!
Lägger vi pengar på sånt här??
Jag har alltid haft en hatkärlek till HV men nu får det vara nog.
Bilden som svenska folket fick besannade deras syn på HV tror jag.
Lägg ner skiten eller gör om till insatskompanier motsv enkom.
Bättre med ett fungerande HV med proffsig pers (högre krav) och bättre mtrl än en massa gubbar som ser det som lite skönt att komma bort från frugans tjat...
Gör om, gör rätt....
Du glömmer att Hemvärnet bokstavligen ÄR våra nationella skyddsstyrkor.
Och det finns även speciella insatsförband inom HV, ja.
Ragulin
Mar 17 2005, 09:38
Jag kommer sent in i ämnet, men jag såg delar av programmet tillsammans med hustrun (skeptiker) och jag höll på att dö av skam. Hade vissa problem att rättfärdiga företeelsen måste jag säga. Ett gäng grånande mysgubbar som puttrade omkring i illasittande basker, halkade ner i diket och grillade korv... En trevlig sammanslutning för gentlemen med barnasinnet kvar...
Borde man inte ha en viss självbevarelsedrift? Jag menar om nu ett satirprogram hör av sig och vill göra ett "reportage" om Hemvärnet, borde man inte då tänka över vilken bild man vill visa upp eller är man så kåt på att vara i TV att man inte inser att man är påväg att skämma ut sig själv och hela verksamheten? Jag har länge lurat mig själv och trott att Åsa-Nisse, Klabbarparn et consortes har lämnat in utrustningen, men SÅ STÅR DE DÄR i skogen och planerar att försvara sitt "krigsviktiga" förråd mot "terrorister". Jag rodnade tammefan ända ner till naveln!!!
Jag tror att inslaget inte blev som hemvärnsgubbarna trodde dom skulle visas med tanke på att bara en var stridsutrustad med väst o ak4b och han var den ende var ung.
Dom trodde nog att dom skulle få visa upp den moderne Hvsoldaten men i stället blev fokuseringen på dom gamla gubbarna. Men dom valde fel att delta i den sortens program (satiriskts samhällsprogram) med olle palmlöf som progamledare, jag tror att dom inte visste vad för sorts program faktum är.
Personligen hade jag inte själv ställt upp o visat mig som hv soldat i ett sådant program.
Kronan på verket var korvgrillningen det var bara ölen o fickpluntan som saknades för att alla fördomar om hv skulle besannas.
Animal
Mar 17 2005, 11:05
Hv-männen kanske inte visste om att det skulle vara med i ett satiriskt program heller.
Typ, "Hej, vi ringer från Sveriges Television och vi vill spegla er verksamhet som hemvärnssoldater. Är ni intresserade?"
Och sen blev det som det blev. :(
Tobias R
Mar 17 2005, 11:50
Skulle inte den ansvarige HV-mannan kunna ställa som villkor att han får se och godkänna det färdiga inslaget innan det sänds. Eller det funkar kanske inte så?
/Tobias
Limpan
Mar 17 2005, 12:33
Nej. Då säger man tack, men då vänder vi oss till något annat kompani. Eller så filmar vi ändå, ni har ingen rätt att hindra oss, vi är från en nyhetsredaktion eller ett samhällsprogram, svenska folket har rätt att veta, tryckfrihetsförordningen, yttrandefrihet, bla bla bla
även om SVT har vinklat det så tror jag inte man kan vinkla så kameran så mycke att det börjar grillas korv och stridsutrustningar flyger av.
Detta har hänt, om dom sen hade kompani anfall med fpl 39 osv vore det en konstig vinkel men INGEN här förutom någon som verkade känna utan medverkat själv vet ju hur det gått till.
Kanske satt gubbarna på samma stol i 20 timmar och snackade om frugan, volvon och tipset. Så dom klippte ut bitarna där dom faktiskt rörde sig, även om det bara var för hämta mer ketchup..
kanske var det krutrök i byggden i veckor efter inslaget och dom klippte bort allt.
Vad vet ni?
inget förutom det som syns på bilden, sen stämmer det inte överens med er bild. men det gör ju inte deras film mindre sann av vad som faktiskt skedde där.
Det handlar inte om hur vänster vridna radikaler har tagit över SVT bara för producera anti hemvärns propaganda och sprida misstro bland folket.
Det handlar om att dom visade upp en bild som var "kass" (enligt er, jag tyckte den var rätt OK trots allt dom svarade bra på frågorna och vem som helst såg ju att det inte var full strid utan ett mer "förklarade").
men tro inte att svt osv är era instrument eller side kicks för att visa hur bra HV kan vara. Det är dom inte utan det är erat ansvar att fixa er bild i media.
Repotage om hur dålig Saab är i tv.
Nästa dag pressmeddelande om hur dom skall fixa problem, bilder på den nya tuffa saaben och inbjudan till somliga journalister om att komma pröva.
Repotage om hur dåligt HV är i tv.
Nästa dag.. inget..
scattergun
Mar 17 2005, 13:50
Det är helt OK att visa upp en bild av saker som inte är som dom ska. Ingen har dött av att tillrättavisas när saker och ting inte fungerar. Det som man kan vara kritisk till är hur media hanterar sanningen, något som flera av oss har negativ erfarenhet av.
För att försvaret ska inta en avslappnad attityd mot media så gäller väl först och främst att media visar en vettig bild av verksamheten och inte försöker falla folk i ryggen med undercover verksamhet.... Det totalt motsatta har ju inte minst visat sig i tråden Jargong under "Öppet hus"!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.