Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Svensk Krigsfilm
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dagrummet
Nestor
Svensk krigsfilm som utspelas under 1700-talet

Detta verkar ju onekligen intressant.
Krook
Nu vill jag inte vara pessimistisk men jag är inte särskilt imponerad över svensk filmindustri.
Jag hoppas dock på att denna film blir sevärd.
Intressant med lite filosofiska drag i den miljön.

/Krook
stefanf
"- Man skulle kunna kalla den en filosofisk actionfilm. Den ska både locka en bred publik och vara djup"

Jag tycker Peter Englund är en förstklassig författare, men det här projektet är jag lite fundersam om.
Rekomenderar Englunds hemsida: Peter Englund i textarkivet finns mycket läsvärt.

Svenska krigsfilmer... vad är det för fel på "Sverige åt svenskarna"? biggrin.gif
Sverige åt svenskarna
simon
Filmen utspelar sig 1706, och handlar om en liten svensk trupp som är ute och söker förnödenheter. De kommer till en polsk by, där soldaterna går överstyr och det sker en händelse liknande Song My-massakern under Vietnamkriget. Det finns en mängd moraliska aspekter. Ett sådant här övergrepp hade ju lika gärna kunnat hända under Balkankriget, eller någon annanstans i världen, säger Kristian Petri.

brow.gif

(men visst, det blir intressant)
Steken
Äh, filosofi, jag skulle vilja se en hjärndöd krigsaction där svenska soldater får härja utav bara djävulen. Skulle vara roligt att se.
lobo
Otippat att det skall handla om "övergrepp". Det hade ju absolut inte gått att göra en film om någon annan händelse under krigen.
coookieman
Vore intressant om någon kunnde göra en film om Poltava eller varför inte Slaget vid Lund, i ungefärlig stil med Gettysburg. smile.gif
Alien
Eller en upphottad version av Op Garbo..
Stockman
QUOTE (coookieman @ Mar 14 2005, 23:32 )
Vore intressant om någon kunnde göra en film om Poltava eller varför inte Slaget vid Lund, i ungefärlig stil med Gettysburg. smile.gif

Stödjer, det vore det ultimata.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.