A2Keltainen
Mar 10 2005, 19:26
Army frowns on Dungeons and Dragons
IDF says players are detached from reality and automatically given a low security clearance
Hanan Greenberg
Ynet News
2005-02-28
http://www.ynetnews.com/articles//0,7340,L-3052074,00.html
Lockwed
Mar 10 2005, 19:37
Hjälp jag som spelat D&d i flera år!
Inte nog med det jag har sysslat med levande rollspel och teater också.
Jaha så jag har en svag personlighet.... Det är iaf tur att jag har ett starkt kaffe.
Vinter
Mar 10 2005, 19:40
Tycker dom samma sak om skådespelare tro?
QUOTE (Vinter @ Mar 10 2005, 19:40 )
Eller folk som gillar att läsa romaner eller se filmer... :P
Kreativitet + fiktion är farligt, man kan få för sig att världen går att förändra.
Limpan
Mar 11 2005, 01:16
QUOTE (Vinter @ Mar 10 2005, 19:40 )
Attans, där rök min karriär inom Sayeret Matkal...
Med tanke på att fd Premiärminister Barak klädde ut sig till kvinna när han eliminera 3 PLO ledare i Libanon för en massa år sedan, så gör ju Israelerna ett misstag om de börjar förringa folk som gillar teater.
Stella-Polaris
Mar 11 2005, 15:51
QUOTE (A2Keltainen @ Mar 10 2005, 19:26 )
Army frowns on Dungeons and Dragons
IDF says players are detached from reality and automatically given a low security clearance
Hanan Greenberg
Ynet News
2005-02-28
http://www.ynetnews.com/articles//0,7340,L-3052074,00.html Håller med IDF. Borde gälla spelare av Battlefield, Doom och liknande oxå B)
scattergun
Mar 11 2005, 15:52
Men inte Delta Force, som av amerikansk militär konstaterats lära in bra stridsbeteende i moderna krigssituationer!!
QUOTE (Lockwed @ Mar 10 2005, 19:37 )
Hjälp jag som spelat D&d i flera år!
Inte nog med det jag har sysslat med levande rollspel och teater också.
Jaha så jag har en svag personlighet.... Det är iaf tur att jag har ett starkt kaffe.
Hmm... Jag lirar World of Warcraft så ofta jag kan och har funderingar på att börja lajva mörkeralv.
Är jag olämplig som soldat nu?
Föressten, är inte lumpen lite som lajv? Man ligger i skogen och krigar mot fi som inte finns. Visserligen är det främst för att man ska lära sej något och inte för skojs skull men ändå...
Läste föressten ett inlägg av en snubbe på ett forum (här eller på luderstorm. Minns inte riktigt) som blev hemförlovad då han i ett samtal med psykologen på förläggningen nämnde att han lajvade och hjärnskrynklaren ansåg därmed att han hade svårighet med att skilja på fantasi och verklighet. Visserligen var han där pga en kortare depression han fick under eller efter GSUn men lajvandet gavs visst som främsta orsak...
Stella-Polaris
Mar 11 2005, 16:46
QUOTE (scattergun @ Mar 11 2005, 15:52 )
Men inte Delta Force, som av amerikansk militär konstaterats lära in bra stridsbeteende i moderna krigssituationer!!

Typ Combat mission när man får sin svindyra uberkatt bortskjuten? Det svider ju en hel del :P
Snauhi
Mar 11 2005, 16:46
Det kan vara sant.. Men inte är det alla som spelar DAD have svag personlighet.
Jag berättade för mönstringspsykologen att jag spelade rollspel, och det var nästan det enda vi pratade om under psyk-förhöret. Det slutade med att hon skrev "mycket bra soldatmaterial" på lappen hon skickade till inskrivningsnubben. Hon tyckte dock att jag var olämplig som befäl. Jag känner inte till hennes exakta motivation till det hela men jag antar att det hade med rollspel att göra.
Personligen så anser jag att rollspel är en verklighetsflykt som vilken annan. Att ha en väl utvecklad fantasi kan ju också hjälpa en del när man står i ett värn mitt i natten och väntar på en B-styrka som inte finns.
Stella-Polaris
Mar 11 2005, 17:33
Nu när jag tänkt på saken framstår tanken med det hela solklart.
Man vill att soldaten skall använda sin fantasi och snabbt kunna ta beslut och handla därefter. Han skall ha förmåga att snabbt kunna tackla uppkomna problem och på ett fantasifullt sätt variera sitt agerande. Alltså ett befäl bör ej vara fantasi lös, ha förmåga att snabbt tackla uppkomna problem och handla därefter. Detta nämns i texter från FM upprepade ggr.
Att nu släppa in rollspelare i FM äventyrar hela den hirakiska uppbyggnaden, bestående av stelbenta byråkrat officerare med total avsaknad av fantasi eller handlingskraft, och är ett stort hot mot deras aktoritet. Detta kan därför ej tillåtas.
En soldat skall ej tänka själv och enbart kunna handla i ett exersis mässigt förfarande och på order av sin chef..... Den sk tyska modellen där man eftersträvande soldater som kunde agera självständigt i svåra situationer är helt förkastlig och ett hot mot Yoff kåren. Detta då det är ett hot mot förbands moralen om vpl befäl uppvisar egenskaper som överstiger stambefälets. :P
Ok bli inte upphetsade nu. Lite retsam ironi behövs ibland ;)
Mr_Confused
Mar 12 2005, 01:57
Det var som... på tolkextramönstringen verkade psykologen mest tycka det var intressant att jag spelar rollspel och lajvar. Hon sade t.o.m. att det ju kunde vara bra i t.ex. fångförhörsövningar. Ångrar nästan att jag valde bort det, det kunde ju vara kul att spela värsta sadisten och skrämma slag på stackars förhörsoffer
Vid den vanliga mönstringen sade jag dock ingenting om det - jag får erkänna att jag var lite paranoid för att hamna hos en psykolog som t.ex. läst De övergivnas armé, vilket ju skulle kunna påverka dennes bedömning ganska rejält (för er som inte läst denna bok så kan jag rekommendera den, det är en "avslöjande" bok om rollspelskulturen som lockar till många skratt...).
Det finns ju rötägg som spelar rollspel... men sådana finns det överallt, och de blir förhoppningsvis bortsållade oavsett vad för hobbies de har.
A2Keltainen
Mar 12 2005, 06:29
QUOTE (Mr_Confused @ Mar 12 2005, 01:57 )
Vid den vanliga mönstringen sade jag dock ingenting om det - jag får erkänna att jag var lite paranoid för att hamna hos en psykolog som t.ex. läst De övergivnas armé, vilket ju skulle kunna påverka dennes bedömning ganska rejält (för er som inte läst denna bok så kan jag rekommendera den, det är en "avslöjande" bok om rollspelskulturen som lockar till många skratt...).
Vem blir först att svara rätt på denna fråga (och utan att fuska genom att googla)?
Vilken känd svensk TV-personlighet gjorde under 1980-talet ett TV-program om hur hårdrocken förstörde ungdomen, ett program som bland annat innehöll guldkorn som när han sa att hårdrocksgruppen "W.A.S.P.":s namn betydde "We Are Satan's People", eller som han uttalade det "Viiii aaarrrr saaaatanns piiiipåll?

Lajvare:
http://xnguyen.com/Misc/RPG_Nerds.mpegSamma film, fast i slow motion och med Bon Jovi's "Blaze of Glory" som soundtrack:
http://www.sportlounge.net/ltoh/MegaDorks.wmvSamma film, fast med specialeffekter och soundtrack av Slayer:
http://members.cox.net/cowicidespacefour/cowddmovie.swfNär jag ser hur de springer omkring och skriker "Lightning bolt! Lightning bolt!" så får jag ökad förståelse för IDF. :P

Edit:
Spegel av filmerna ovan:
http://83.227.192.52/soldf/movies/larpg/original.mpghttp://83.227.192.52/soldf/movies/larpg/bon_jovi.wmvhttp://83.227.192.52/soldf/movies/larpg/slayer.swf
Vinter
Mar 12 2005, 07:38
Sivert"lätt distraherad" Öholm?
Tror det var han som var programledare, han frågade ut OKEJs chefredaktör inte sant?
A2Keltainen
Mar 12 2005, 07:45
QUOTE (Vinter @ Mar 12 2005, 07:38 )
Tror det var han som var programledare, han frågade ut OKEJs chefredaktör inte sant?
Rätt, det var Öholm. Däremot så minns jag inte om OKEJ:s chefredaktör var där. Jag skulle verkligen vilja ha en kopia av det programmet.
Rifleman/Medic
Mar 12 2005, 08:54
QUOTE (A2Keltainen @ Mar 12 2005, 07:45 )
QUOTE (Vinter @ Mar 12 2005, 07:38 )
Rätt, det var Öholm. Däremot så minns jag inte om OKEJ:s chefredaktör var där. Jag skulle verkligen vilja ha en kopia av det programmet.
Det var Anders Tegnér som fick svara på herr Öholms frågor. Om han då var reporter eller chefsredaktör på Okej låter jag vara osagt.
Limpan
Mar 12 2005, 14:56
Kunde vara intressant att se hur många 'aktiva' eller f.d. rollspelare som finns bara här på forumet, eller? Jag börjar:
1
QUOTE (Limpan @ Mar 12 2005, 14:56 )
Kunde vara intressant att se hur många 'aktiva' eller f.d. rollspelare som finns bara här på forumet, eller? Jag börjar:
2
Prickskytten
Mar 12 2005, 16:43
3
...men jag tror att det kommer att bli många fler, vilket kommer att resultera i bannor från BlåGul för att det ligger i fel tråd... för att inte tala om att det ligger i Luckan.
Optimist - Javisst!
Doggydriver
Mar 13 2005, 18:26
4Lajvandet hölls på basic nivå (arrangörsgrupp), men en hel del vanligt rollspel hann man ju med
Vikström
Mar 13 2005, 19:33
5
En hel del rollspelande under högstadiet vart det.
Lockwed
Mar 13 2005, 19:52
Ja jag vet ju inte hur man gör sånna där stora fina siffror så jag svarar bara "SÄXX"
Har inte lajvat på några år nu men man är väll tvungen att sticka iväg snart igen så att man inte har lärt sig ett icke existerande språk i onödan
QUOTE (Lockwed @ Mar 13 2005, 19:52 )
Har inte lajvat på några år nu men man är väll tvungen att sticka iväg snart igen så att man inte har lärt sig ett icke existerande språk i onödan

Kanske på
Dragonbane?
Visserligen får du nog inte tala det språk du lärt dig men å andra sidan kan du kombinera ditt lajv- och militär-intresse med tanke på att det äger rum på ett av Sveriges största övningsfält uppe i Älvdalen (vad det nu heter). Verkar inte som svenska försvaret delar israelernas syn på rollspelare.
ollevarm
Mar 15 2005, 17:02
6
Prickskytten
Mar 15 2005, 17:52
QUOTE (Hugin @ Mar 15 2005, 14:15 )
Yay! Dragonbane hade jag tänkt att åka på. Verkar kunna bli riktigt kul om allting funkar smidigt.
@ollevarm: Du bör nog vara nummer
7 ;)
QUOTE (Hugin @ Mar 15 2005, 14:15 )
Oooh, det där verkar hur kul som helst!
*vill*Fan för att vara arbetslös :(
9För övrigt anser jag att både IDF och Sievert Öholm har rätt. Andra fullkomligt sanna saker:
Onani får dina handflator att bli håriga och din ryggrad att förtvina.
Alla judar har kroknäsa och är giriga samt konspirerar för att ta över världen.
Dalregementet kommer att återuppta värnpliktsutbildning med första inryck januari 2006.
Svarta katter för otur med sig.
Försvarsmaktens nya enhetsvapen kommer att bli gevär m/96 fast med 10-skottsmagasin.
Varulvar och vampyrer finns och regeringen har tillsatt flera utredningar med syfte att bland annat ta fram en fullmånedetektor som till en billig penning ska kunna distribueras till svenska folket samt har FM fått i uppdrag att utveckla ammunition för eldhandvapen och understödsvapen som innehåller höga halter av silver.
För övrigt har Mossad en svensk lokalavdelning vars civila fasad kallas Hem och Skola. Öholm ska visst vara hedersmedlem där....
Allvarligt, såna generaliseringar som IDF gör är väl något grova, ungefär som att säga att
alla fotbollsspelande 18-åringar har trasiga knän och därför automatiskt undantas från jägartjänster.
AutoExec
Mar 17 2005, 11:00
10
Limpan
Mar 17 2005, 11:39
Dang! Snart kan vi ha ett alldeles eget konvent.
"Ska'ru på SoldFCon i år?"
Mr_Confused
Mar 17 2005, 22:15
Ah, ni får räkna in mig också...
11, alltså
Rifleman/Medic
Apr 8 2005, 10:59
"Dad, listen to yourself. You are hanging with nerds!"
Bart Simpson till Homer när han får reda på att Homer skaffat sig vänner som spelar rollspel.
Jag är benägen att hålla med Bart!
ÄÄÄ är väl bara hälsosamt med spel som går ut på att man måste umgås, faktum är att rollspel borde idag framhävas framför nätverkspel mm.
12
Meradan
Apr 8 2005, 15:09
QUOTE (ABP @ Apr 8 2005, 12:04 )
ÄÄÄ är väl bara hälsosamt med spel som går ut på att man måste umgås, faktum är att rollspel borde idag framhävas framför nätverkspel mm.
12
Jo, speciellt när man nu till och med är ute i den friska naturen och andas naturaliserad luft. Men det är klart, då är det svårt för folk att få kvalsterallergi och andra såna här "moderna" sjukdomar.
En del lajv kan ju till och med vara bättre att vara på än att åka runt i en varm bil för att försöka se så mycket som möjligt av de femton länder man åker genom på sin semester. Iaf om man väljer rätt roll..
13
Rifleman/Medic
Apr 10 2005, 09:32
QUOTE (ABP @ Apr 8 2005, 11:04 )
12
Förlåt om jag gjorde mig otydlig. Även nätverkspelen är för nördar.
Idrott mina herrar, det är en riktig sysselsättning.
Kan man räknas som en halv? Har inte riktigt börjat, bara försökt flera gånger :P
Limpan
Apr 10 2005, 17:29
Bara du själv kan avgöra det. Nå - är du IN or OUT??? :P
hur blir det nu då?
14 eller 14,5
Mörkeralv självklart
Limpan
Apr 11 2005, 10:56
@Wemla:
Vi har bara heltidstjänster. Du blir nummer 15
Okej..
Nr 15 dåda
Medeltidslajv om några veckor!!
Limpan
Apr 11 2005, 13:07
Jag och en polare lurade lite på att hänga med på ett lajv i sommar men sen reste han bort och blev tsunamierad i Thailand så numera är han inte lika pigg på tanken...
Fast han lever och är glad för det!
C DK012
Apr 14 2005, 22:03
16
(Fast i ärlighetens namn så var det ett tag sedan)
Omnixar
Apr 15 2005, 20:15
17
Men bara "Efterkatastrofen-" och "Framtidslajv"
Visst var det bättre förr, men vem vill leva kvar i forntiden?
Däremot fick vårat vaktlag på Kavallerikasern i mitten av den gågna veckan emottaga ett exepmlar av rollspelet DOOM.. Vi snackar alltså: Spelplan, Fyra olika träningar, En massa pjäser, dörrar, vapen och annat trevligt. Inklusive en regelbok modell civil..
Allt detta följdes av Vaktchefens order:
- Sätt er in i hur spelet fungerar och instruera nästa pluton som tar över vakten efter er om två veckor. De ska nämligen inte få spela tv-spel i vaktens dagrum längre, det är FM bestämt. Det här Doom är därför inköpt som ett alternativ och får spelas när som helst på ledig tjänstetid...
Kan någon förklara logiken för mig !? :P
// Omnixar
18
* sparka ner en dörr, störta in, fullständingt slakta en ond magiker och hans fem medhjälpare * = TILLFREDSSTÄLLELSE!!!!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.