Help - Search - Members - Calendar
Full Version: revolver
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
johstr
jag gör lumpen inom flygvapnet och har här sett hölster till revolver och en lumparpolares brorsa ska ha skjutit revolver när han gjorde samma tjänst för ett antal år sen.

Är det någon som känner till vad det är för revolver?
www.technika.nu
Normalt sett hade flottiljpolisen Smith & Wesson m10 med 4" pipa i kaliber .38.
Men jag vet med att en del köpte in 4" S&W M66 i .357 magnum och sköt med .38 spl ammo.

Därtill hade flygande personal S&W M12 .38 revolvrar med 2" pipa.

Båda revolvrarna gick under benämningen M58.
MVH Technika
9x19
M/58, dvs Smith & Wesson Model 12 Airweight (som användes av ff)
M/58B och M/58C, S&W Model 10 (med fyra respektive sex tums piplängd) för vakttjänst och övningsskjutning.

Edit: Jaha, Technika var snabbare. smile.gif
olaevil
QUOTE (9x19 @ Mar 9 2005, 14:07 )
M/58B och M/58C, S&W Model 10 (med fyra respektive sex tums piplängd) för vakttjänst och övningsskjutning.

Vafö på detta viset.
En snubbnos kan jag förstå för piloter men andra revolvrar för flottiljpolisen och markpersonal låter lite konstigt.Var dom för fina för försvarets pistol......

MVH
Olaevil
stefanf
Är det inte så att flygvapnet har en annan Glock än markförsvaret också? Glock 19 istället för Glock 17? Den (19) är väl lite mindre om jag förstått det hela rätt, och kan därför passa t.ex piloter bättre. Men varför ska markpersonalen ha dessa (förutsatt att det verkligen är så)?
jonte72
QUOTE (stefanf @ Mar 10 2005, 11:50 )
Är det inte så att flygvapnet har en annan Glock än markförsvaret också? Glock 19 istället för Glock 17? Den (19) är väl lite mindre om jag förstått det hela rätt, och kan därför passa t.ex piloter bättre. Men varför ska markpersonalen ha dessa (förutsatt att det verkligen är så)?

Piloterna har den lite mindre Glock 19, medan övriga försvaret har Glock 17.
Strv101
Jag misstänker att de som fortfarande har tillgång till revolvern har den som en liten ”ballehets” faktor och kuriosa.

Det finns en anledning till att piloterna har utrustats med en Glock 19 istället för Glock 17. Anledningen är vikt skillnaden på vapnet vid en "våldsam avsittning" (utskjutning med katapultstol). Vid utskjutning ögonblicket är vikt skillnaden mellan dessa två vapen ganska så stor, vilket medför en ökad påfrestning för den redan stressade piloten. Det rör sig om X-kilon.
Till detta kommer det sig också att ett litet vapen är lättare att stuva in i en redan slimmad utrustning än ett större vapen.

Personligen väljer jag bort revolvern för en Glock 19.
stefanf
Tänkte litegrann mer på det häringa. Jag har för mig att nån Yoff (nödvändigtvis inte flygvapen) sa till mig att flygvapnet generellt hade Glock 19, alltså inte bara pilloterna. Detta stämmer alltså inte? Eller har det varit så "förr"?

Var har piloten sitt hölster fastspänt på kroppen?
106
Flygförare (och övrig flygande personal) bar tidigare sin P88B (eller P88D) i det axelhölster som finns på bild i gamla SoldR Mtrl P och i kommande SoldR Mtrl Pistol88. Numer finns dock en överlevnadsväst.

Pistol 88 har inte anskaffats i sådana jättemängder som Pistol m/07, m/40 mfl och har alltså bara tilldelats de som verkligen behöver den i tjänsten, i FV innebär det i princip bara vaktchefer och flygande personal. Så jag misstänker att man huvudsakligen haft P88B/D i FV för att förenkla logistiken, men har inget belägg för att det verkligen är därför.
Vinter
Jag gissar att P88 anskaffades för att täcka ett minimalt behov hos US och officerare, förhoppningsvis har m/40 gjort sitt inom FM B)

Sen blev det antagligen 9mm pga det stora lager med ammo man har kvar. Glock är nog den bästa pistolen för strid som finns, bra val enligt mig.

Men jag skulle heldre vilja ha Glock 37 inom FM :P
Tobias R
QUOTE (Vinter @ Mar 14 2005, 19:52 )
Jag gissar att P88 anskaffades för att täcka ett minimalt behov hos US och officerare, förhoppningsvis har m/40 gjort sitt inom FM B)

Sen blev det antagligen 9mm pga det stora lager med ammo man har kvar. Glock är nog den bästa pistolen för strid som finns, bra val enligt mig.

Men jag skulle heldre vilja ha Glock 37 inom FM :P

...men man får väll inte använda 9-millimeters kpist-ammon i P88 pga för stor krutmängd. Eller har jag fel för mig?

MVH
Tobias
Rune Frunkh
QUOTE (Tobias R @ Mar 14 2005, 21:55 )
QUOTE (Vinter @ Mar 14 2005, 19:52 )
Jag gissar att P88 anskaffades för att täcka ett minimalt behov hos US och officerare, förhoppningsvis har m/40 gjort sitt inom FM  B)

Men jag skulle heldre vilja ha Glock 37 inom FM  :P

...men man får väll inte använda 9-millimeters kpist-ammon i P88 pga för stor krutmängd. Eller har jag fel för mig?

MVH
Tobias

Sannolikt. Annars är det väääldigt många som har fel/alt. ljugit för mig... blink.gif
404 Skenberg
Kollade i mitt tummade ex av SoldP mtrl från 90 talet.

Där står att reglementerad amunition för Pistol 88/ 88B är M39/b.

Det är även samma amo som jag har brukat i en glock vid flera skjutningar med Fv senast i december förra året.

Mvh
404 Skenberg
Adam Wilhelm
Man fick inte använda 9 mm m/39B i Pistol m/40.
Där skulle användas 9 mm m/39.
I P88 (B, C, D) används 9 mm m/39B och inget annat.
Sir Vival
Och det hela handlar om att den kraftigt mantlade kulan i 9/39b ger upphov till ett tämligen högt gastryck, inte att 9/39b är "hårdladdad" - dvs en kombination av faktorer/egenskaper hos am resp. vapen som ger upphov till en lämplig alt. olämplig kombination.
404 Skenberg
Adam Wilhelm glöm ej att man fick bruka en annan typ av 9mm amo för pistol M/07.

Har för mig att amon kallade den för Skarp patron M/07
Jag har ett minne av att den amon hade en längre kula eller hylsa om man jämförde med M39.

Ngn som har ngr siffror på den amon?

Mvh
404 Skenberg
Fu Dahlberg
QUOTE (404 Skenberg @ Mar 15 2005, 00:13 )
Adam Wilhelm glöm ej att man fick bruka en annan typ av 9mm amo för pistol M/07.

Jag har ett minne av att den amon hade en längre kula eller hylsa om man jämförde med M39.

Mvh
404 Skenberg

9x20 om jag inte missminner mig
Adam Wilhelm

Jag nämnde väl inte Pistol m/07 och dess amm.? biggrin.gif
Axial

Mvh
404 Skenberg

För pistol m/07 används skarp patron m/07. SoldI Mtrl 1969 ger följande beskrivning:
"Skarp patron m/07 har kort, rund projektil och "07" instämplat i hylsbotten."

Det framgår av den jämförande bilden på sidan 112 i samma bok att hylsan till m/07 måhända är något länge men att kulan (och därmed hela patronen) är kortare än m/39.
scattergun
M07 har en svart lackering i övergången hylsa/kula samt kring tändhatten. Stämplas M07 och är som sagt 9x20 med en kortare, lättare och mera rundad kula. Patronen kan inte avfyras i vapen för 9x19, och har ett avsevärt lägre gastryck.
Lt P
QUOTE (scattergun @ Mar 15 2005, 10:50 )
M07 har en svart lackering i övergången hylsa/kula samt kring tändhatten. Stämplas M07 och är som sagt 9x20 med en kortare, lättare och mera rundad kula. Patronen kan inte avfyras i vapen för 9x19, och har ett avsevärt lägre gastryck.

Civilt heter ammunitionen 9mm Browning Long.

/Peder. Stolt ägare av en vinklehake m/07.
scattergun
QUOTE (Lt P @ Mar 15 2005, 12:09 )
QUOTE (scattergun @ Mar 15 2005, 10:50 )

Civilt heter ammunitionen 9mm Browning Long.

/Peder. Stolt ägare av en vinklehake m/07.

Ahaa!?? det var därför du propagerade för den arma skapelsen i en tidigare tråd!?!? laugh.gif Nu förstår jag!!

Måste medge att det är en rätt fräck picka! B)
106
Är man intresserad av snensk militär (finkalibrig) ammunition rekommenderar jag följande sida: medlem.spray.se/Coonan/
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.