QuizQuoz
Mar 9 2005, 14:48
Hej jag kollade runt på hemvärnet.se och fick syn på detta
BildSå det jag helt enkelt undrar är, vad är de för märke alt. flagga i bakgrunden?
Hitta ingen tråd om olika märken bara enskilda så om ni har märken ni undrar över släng in dem här också.
Lite kul att han inte tagit ut låset ur vapnet
Fu Dahlberg
Mar 9 2005, 17:41
QUOTE (BUCK @ Mar 9 2005, 16:24 )
Lite kul att han inte tagit ut låset ur vapnet

JAJA!! det är anledningen.. har kliat mina grå på varför vapnet ser uppspänt ut, men manöverhandtaget inte är synligt... givetvis...
Angående märket... ingen anning... inget jag har sett eller hört talats om under mina 3 år inom Hv i skaraborgsgruppen.... men det blev en schysst bild.... Guld i rekryteringssyfte...
ser ut som någon har haft kul i klippart eller fotoshop enligt mig...
mvh hvu
Knighthawk
Mar 10 2005, 02:30
Märket tillhör Insatsplutonerna i Skaraborg, detta märke är nytt fom 1:a Januari
Kommer också att kompletteras på fordon. Med olika färg bakgrund beroende på
vilken Insatspluton bilen tillhör.
Strv101
Mar 10 2005, 08:16
Vad säger heraldikern om märket?
Jag har lärt mig att man alltid måste fråga honom om man vill lansera ett nytt märke i FM.
Sabien
Mar 10 2005, 08:57
Verkligen ett steg i rätt riktning om man ser till rekryterings ögon. Men instämmer i inlägget från Strv101. Är det verkligen framtaget av FM?
För övrigt så måste jag säga att märket är riktigt snyggt....
Fu Dahlberg
Mar 10 2005, 10:30
QUOTE (Sabien @ Mar 10 2005, 08:57 )
Verkligen ett steg i rätt riktning om man ser till rekryterings ögon. Men instämmer i inlägget från Strv101. Är det verkligen framtaget av FM?
För övrigt så måste jag säga att märket är riktigt snyggt....
precis... två saker som alltid kommer upp när man skall rekrytera yngre människor... Basker och Stridsväst... där är vi kanske snart... sedan ett "ballt" märke... allt faller på plats...
Däremot undrar jag vad märket exakt symboliserar? en styckad falk?
Strv101
Mar 10 2005, 10:39
Det vanliga är att man använder sig av mytologiska symboler ex: Gripen. (Skärpan av örnen och styrkan av lejonet.) Eller att man har symboler anknyter till orten eller verksamheten.
Detta märke kan jag tycka är snyggt men det säger inget, utan bara anatomiska delar av en fågel
QuizQuoz
Mar 10 2005, 11:06
jag skulle tolka märket som såhär
Örnen? - Jakt
Lodjuret? - Attack
Falken - Spaning
Passande när F7 ligger runt knuten
Fanjunkar´n
Mar 10 2005, 11:07
QUOTE (QuizQuoz @ Mar 10 2005, 11:06 )
Örnen? - Jakt
Lodjuret? - Attack
Falken - Spaning
Snygg uttolkning av ett snyggt märke!
Rickard N
Mar 10 2005, 11:36
Örnen? - Jakt
Lodjuret? - Attack
Falken - Spaning
Var hittar du lodjuret?
QUOTE (Rickard N @ Mar 10 2005, 11:36 )
Örnen? - Jakt
Lodjuret? - Attack
Falken - Spaning
Var hittar du lodjuret?
den sprang förbi när kortet togs ;)
Fanjunkar´n
Mar 10 2005, 12:06
QUOTE (joppe @ Mar 10 2005, 12:04 )
Örnen? - Jakt
Lodjuret? - Attack
Falken - Spaning
Var hittar du lodjuret?
den sprang förbi när kortet togs ;)
Klon duger väl gott (gripklo?)
QuizQuoz
Mar 10 2005, 12:25
Örnen? - Jakt
Lodjuret? - Attack
Falken - Spaning
Var hittar du lodjuret?
oj... var det en klo
tyckte det var ett kattdjur som gick till attack, två bakben och en svans
nu ska jag gå till en psykolog och kolla på konstiga bilder och tolka dem.
Sabien
Mar 10 2005, 12:59
Är det någon som vet om det är fler HV insats som ska få nya uniforms märke ?
Jag kan själv tycka att det hade varit passande att alla HV insats hade haft samma utformning av märke, typ färg och form men sedan olika motiv för att syfta på region och heraldik...
I22 Vargen
Mar 10 2005, 13:49
Tycker det ser ut lite som Kycklingsallad det där märket.... Bitar och Grönt
Challe
Mar 10 2005, 14:40
I22 Vargen
Mar 10 2005, 14:49
QUOTE (I22 Vargen @ Mar 10 2005, 13:49 )
Tycker det ser ut lite som Kycklingsallad det där märket.... Bitar och Grönt

Ser schysst ut, jag bara larvar mig lite!!
QuizQuoz
Mar 10 2005, 15:02
är det ett utbildningtecken? jag menar... det sitter ju på höger arm
Kimster
Mar 10 2005, 15:46
Förmodligen är det inget utbildnigstecken, snarare ett plutonsmärke som deras pluton gjort själva. Det är ganska vanligt att hemvärnsplutoner skapar sina egna igenkänningsmärken i synnerhet insatsplutonerna. Min egna har ett t.ex. Även kompanier har gjort egna. Om detta är i protest mot de ordinarie förbandsmärkena som är gravt fula eller oppassande eller kanske rent av saknas av en eller flera anledningar, låter jag vara osagt.
Ni måste se märken och grader som bärs inom HV kisandet med ena ögat, annars står ni där med 1000 frågor ni inte begriper er på.
Challe
Mar 10 2005, 16:01
Kimster är en klok man! Han har rätt angående vårat plutonsmärke. Det är alltså inget utb.tecken. Vi i IP är ruggit nöjda med det B)
Är det inte eg lite av en "Contradiction in Terms" att ha ett heraldiskt vapen på en kamouniform!? När jag letar lite på nätet står det så här kring tinkturer = färger. Det framgår ju att en vapensköld tydligt ska "skrika ut" vem som kommer. Då verkar det ju underligt att med ett vapen som smälter in i uniformen och naturen.
Metallerna är guld (gult), och silver (vitt).
Färgerna är svart, blått, rött, grönt & purpur.
Dessutom finns det pälsverk, hermelin, trä, och andra "naturliga färger".
De här är de enda färger som finns. Ljusblått och mörkblått är samma färg. Vitt, grått och silver likaså. Heraldiska vapen skall inte ha nyanserade färger. De skall ha klara starka färger som riktigt skriker ut vem det är som kommer (med det menas inte neonfärger). Under tidig medeltid så skilde man inte ens på blått och grönt, eftersom man hade så dåliga färger att det var svårt att se någon skillnad på dem. Grönt blev aldrig någon särskilt vanlig färg eftersom den kontrasterar så dåligt mot gräset.
Under 1800-talet införde man dessutom färgerna brunt och orange.
Sedan är det ju den här eviga debatten om förbandstecken på höger ärm!? Förbandstecken ska sitt på vänster ärm för att visa vilket förband man tillhör.
Utbildningstecken bärs på höger ärm. Under GU fungerar/fungerade utbildningstecknet jägare på vissa jägarförband som förbandstecken. Det innebär inte att man kan knåpa ihop sitt eget förbandstecken och smälla dit på höger ärm.
Amf/KJ har gjort det tydligt hur det ska vara: Thorleif på vänster ärm och treudd på höger.
Ett eget initiativ bör man ju alltid uppmuntra, men tyvärr blir min spontana åsikt istället, skitlöjligt märke!
QUOTE (wedin @ Mar 10 2005, 18:30 )
Amf/KJ har gjort det tydligt hur det ska vara: Thorleif på vänster ärm och treudd på höger.
Amf bär regementsmärket på vänster ärm. De som utbildats för Amfbat bär Thorleif på höger ärm. Enligt de regler som infördes när de nya regementsmärkena kom.
/Krook
QUOTE (Sabien @ Mar 10 2005, 12:59 )
Är det någon som vet om det är fler HV insats som ska få nya uniforms märke ?
Jag kan själv tycka att det hade varit passande att alla HV insats hade haft samma utformning av märke, typ färg och form men sedan olika motiv för att syfta på region och heraldik...

Hallands insatskompani har fått ut en båge med texten INSATS .
Jag trodde att det skulle vara ett märke som hela Svearikes insats plutoner o kompanier skulle ha !?
I början när Insatsplutoner var ett nytt påfund så var direktiven från HKV att det INTE skulle få förekomma några speciella insatsplutonsmärken.
Syftet var något otydligt men jag fick höra ord som "inte sticka ut", "svårt med den omfattande rotationen mellan vanliga HV och IP" och "dyrt", "A och B-lag".
Det gick visst inte så bra med den ordern/inriktningen.
/Krook
Hans Engström
Mar 10 2005, 22:55
Trist är det ju at man ännu fortfarande inte tagit itu med att samordna märkesfloran. Har inget emot märken, men skulel vilja att alla hade svart på grönt och att storleken reglerades. Gamla Livgardesbrigadensmärke syntes på mils avstånd t.ex.
Själv har jag ju burit kompanimärke på höger arm (plus utbildningstecken) och förbandstecken på vänster fram tills jag bytte till HV, men det var kutym på I5 på min tid (Fältjägarmärket på höger arm, Livkomps plus PEK på vänster).
Gillar också att LGG bär LGs förbandstecken trots att vi har eget vapen (se min avatar).
Fast jag gör det enkelt för mig. m90 för icke stridstjänst, gradbeteckning och HV tecken på kragspeglarna,namn i tyg, CG XVi plus kompanibåge på väsnter arm, ett utbtecken på höger arm (2 om jag får tag i Logistik bågen). Stridsuniformen enbart HV kragspeglar.
Rickard N
Mar 10 2005, 23:38
Vad räknas som utbildningstecken?
Kikade lite i UniR FM, men det var inte solklart där. En annan fråga, har man agraff som korpral eller först som furir, det står olika på olika ställen i UniR FM.
Kimster
Mar 11 2005, 00:17
Kopraler har inte haft några så länge jag vart med.
Utbildningstecken är ett märke som det krävs att man får en specefik utbildning inom som rör något inom en befattning eller komplementutbildning. Det måste även vara godkänt av förbandschefen för att få kallas utbildningstecken.
Ex. Prickskyttebåge
Specialutbildningstecken är nästan samma sak, med skillnaden att de kräver en större svårighetsgrad i prestation och tar oftast längre tid att genomföra där man löser t.ex en huvuduppgift under mer eller mindre pressade förhållanden.
Ex. Örnen
Sen finns ju Utbildningslinjetecknen oxå
De visar mest bara vilken enhet eller typ av pluton inom det egna förbandet man tillhör.
/edit
...Hittade
UnirFM2003
Utbildningstecken
Visar viss vidareutbildning för militär personal alternativt viss
genomförd militär specialutbildning (kurs med avancerad
specialutbildning åtföljd av ett godkänt prov. Kriterier för
tecknen fastställs av respektive GI eller av högste funktionsföreträdare
på central nivå
GI är GeneralInspektör misstänker jag.
Rickard N
Mar 11 2005, 08:37
Kolla på sidan 184 i UniR FM

Så ett båge med "prickskytt" är utbildningstecken, men en båge med "pansarskytte" är det inte?
Märket Pansarskytte är väl ett utbildningslinjetecken medan Prickskytt är ett utbildningstecken.
ShyGuy
Mar 11 2005, 09:16
QUOTE (Hans Engström @ Mar 10 2005, 22:55 )
Själv har jag ju burit kompanimärke på höger arm (plus utbildningstecken) och förbandstecken på vänster fram tills jag bytte till HV, men det var kutym på I5 på min tid (Fältjägarmärket på höger arm, Livkomps plus PEK på vänster).
Fältjägarmärket på vänster arm, Livkomps plus PEK på höger.....antar jag att du menar.
Så var det iallafall när jag var där.
@Rickard N & Bliss
"Pansarskytte" är väl också ett utbildningstecken. Soldaterna får ju utbildning i att strida från/med stridsfordon.
QUOTE (ShyGuy @ Mar 11 2005, 09:16 )
Fältjägarmärket på vänster arm, Livkomps plus PEK på höger Syns inte märkena väldigt dåligt om man har dem på armen och framför allt, gör det inte jääävligt ont att sätta dit dem?!
Jag kanske är lite vek man jag brukar sätta märkena på ärmarna.
Kimster
Mar 11 2005, 14:34
Pansarskytte vore ett typiskt utbildningslinjetecken i mina ögon. (om det nu ens finns en sån båge?) Pansarskytte är ett typförband, prickskytt är en utbildning/befattning inom ett förband. T.ex man kan utbildas till prickskytt inom Pansarskytteförbandet.
Utbildninglinjestecken bärs ju bara om man tjänstgör på det respektive förbandet i enheten som linjetecknet representerar.
Insatsbågen inom HV är även det ett utbildningslinjetecken.
QuizQuoz
Mar 11 2005, 14:42
Men det finns ju andra förband (F4) som har tecken på höger ärm för vilket kompani man tillhör. Det är alltså fel? Om det nu bara är utbildning(linje)tecken om man inte tillhöt US dvs.
Samma fel som på bilden så att säga?
Kimster
Mar 11 2005, 14:48
Fel och fel... allt från hur hårt man vill tolka och följa reglementet.
Tro inte vi lever i en perfekt värld.
QuizQuoz
Mar 11 2005, 14:53
QUOTE (Kimster @ Mar 11 2005, 14:48 )
Fel och fel... allt från hur hårt man vill tolka och följa reglementet.
Tro inte vi lever i en perfekt värld.
Hade det varit en perfekt värld så hade vi ju inte behövts.
Men det finns ju inte ens en antydan i UniR att man skulle få ha tillhörighetstecken på höger ärm. Vet inte vad som stått i äldra reglementen och om det är något som levt vidare.
ShyGuy
Mar 11 2005, 16:56
QUOTE (wedin @ Mar 11 2005, 13:54 )
QUOTE (ShyGuy @ Mar 11 2005, 09:16 )
Fältjägarmärket på vänster arm, Livkomps plus PEK på höger Syns inte märkena väldigt dåligt om man har dem på armen och framför allt, gör det inte jääävligt ont att sätta dit dem?!
Jag kanske är lite vek man jag brukar sätta märkena på ärmarna.

Fältjägare - Lite hårdare, lite tuffare :P
Skämt åsido, Själklart ska det va
ärmarna inte
armarna.
Observant B)
@Kimster - Böjer mig för blågul.
undass
Mar 15 2005, 00:17
Finns det en komplett lista över samtliga utbildningstecken inom FM? Om ja, hur får man tag på den?
Hans Engström
Mar 15 2005, 00:54
Aaargh, blandade höger och vänster. Armen och ärmen är jag väl förtrogen med, men när sammanhanget är tydligt godkänns oftast armen som identifikation for arm och ärm tillsammans.
Kimster
Mar 15 2005, 09:53
QUOTE (undass @ Mar 15 2005, 00:17 )
Finns det en komplett lista över samtliga utbildningstecken inom FM? Om ja, hur får man tag på den?
Ingen officiell nej.
Att någon annan skulle lyckats få tag ialla utb.tecken och gjort en egen lista finner jag föga troligt, ej heller om FM ens har koll själva.
Personligen tyckte jag inte märket var så särdeles snyggt. För otydligt och heraldisk inte riktigt rätt tredelad, men nu vet ju inte jag vad symboliken skall föreställa. Om det är tre olika förband som slagits ihop så kan man ju förstå tre symboler, men annars blir det bara rörigt. Sedan är väl inte skölden av den typ som numera anses kutym inom armén, ser mer ut som en avart av kavalleriskölden.
Symbolerna på skölden var däremot fina, en och en.
/P
QuizQuoz
Mar 15 2005, 13:12
Funderar på ifall det har kommit någon ändrig av reglerna för tecken på höger ärm. Förra året då jag låg på F7 så hade inte R3 endast flottiljmärket, men idag när jag träffa en polare på R3 som öva på brandstationen här, så hade han flottiljmärket på vänster ärm och kompanitecken på höger ärm (ingen båge). Så antingen så har det kommit någon ändring eller så gäller det med att kisa inte bara Hv.
Jag tycker det börjar likna något mellanting mellan Gröna Lund och en bordell. Det sitter snart märken överallt på fältjackan. Ser inte vettigt ut.
Vore det inte bättre att lägga lite krut på att ta på sig reflexen? Den är det tydligen ingen hip-faktor på.
Fu Dahlberg
Mar 15 2005, 16:56
QUOTE (Malaj @ Mar 15 2005, 14:34 )
Vore det inte bättre att lägga lite krut på att ta på sig reflexen? Den är det tydligen ingen hip-faktor på.

Vi gar fått ut nya reflexband också... med texten "Hemvärnet syns i alla väder"
Dessa SKALL bäras, synd bara att de är tillräckligt stora att passa en elefant
QUOTE (QuizQuoz @ Mar 11 2005, 14:53 )
Men det finns ju inte ens en antydan i UniR att man skulle få ha tillhörighetstecken på höger ärm. Vet inte vad som stått i äldra reglementen och om det är något som levt vidare.
En sak som framgår i reglementet är att:
Förbandschef (motsv.) får göra avsteg från UniRFM.
Med förbandschef avses skolchef, chef för centrum och dylika.
/Krook
QuizQuoz
Mar 15 2005, 19:39
På eget kasernområde (motsv.), ja. Annars måste han/hon ha medgivande från HKV.
QUOTE (QuizQuoz @ Mar 15 2005, 19:39 )
På eget kasernområde (motsv.), ja. Annars måste han/hon ha medgivande från HKV.
Jajemen, "eller för kortare tid"
Vad är "kortare tid"?
/Krook
QuizQuoz
Mar 15 2005, 19:58
QUOTE (Krook @ Mar 15 2005, 19:52 )
Vad är "kortare tid"?
Den tid då press är på plats!
Tracer
Jun 11 2005, 19:29
QUOTE (Kimster @ Mar 11 2005, 14:34 )
Pansarskytte vore ett typiskt utbildningslinjetecken i mina ögon. (om det nu ens finns en sån båge?) Pansarskytte är ett typförband, prickskytt är en utbildning/befattning inom ett förband. T.ex man kan utbildas till prickskytt inom Pansarskytteförbandet.
Utbildninglinjestecken bärs ju bara om man tjänstgör på det respektive förbandet i enheten som linjetecknet representerar.
Insatsbågen inom HV är även det ett utbildningslinjetecken.
Pansarskytte båge erhålls efter att en pansarskytteutbildning genomförts = utbildningstecken anser jag. =) Är själv pansarskytteutbildad
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.