Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Bära RA 135:an på 304K selen
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
I22 Vargen
Tjena,
Jag skall bära en 135:a på mitt 304K bälte, men får ut en RA med en ficka för den "gammla" stridselen...den med fickor som satt på bröstet i grågrön plasmaterial. Är det någon som har något schysst tips på alternativ ficka?

Funkar det att klämma ner den i en 304K ficka om jag hänger på en sådan till på min sele?

Alla tips välkomna!
CP2
Ta originalfickan, flytta upp metalclipsen "en våning" och hepp så duger den som den är! Trivs själv inte alls med att stoppa radion i 304-ficka, får inte riktigt plats.....
I22 Vargen
QUOTE (c3grp @ Mar 9 2005, 13:31 )
Ta originalfickan, flytta upp metalclipsen "en våning" och hepp så duger den som den är! Trivs själv inte alls med att stoppa radion i 304-ficka, får inte riktigt plats.....

Ok, tack för denna utmärkta idé.... jag har inte fickan framför mig....hur kan man flytta "Klippset" !? finns det alltså flera våningar?
CBRN-fåne
Några varv eltejp? Fungerar hjälpligt för mig, jag har satt den på vänster
ryggrem i höjd med skärpet. Hörsnäcka över axeln, handmikrotelefon
under. Skön att ligga på (inte!) när man får några sekunders paus.
CP2
QUOTE (I22 Vargen @ Mar 9 2005, 13:52 )
QUOTE (c3grp @ Mar 9 2005, 13:31 )

Ok, tack för denna utmärkta idé.... jag har inte fickan framför mig....hur kan man flytta "Klippset" !? finns det alltså flera våningar?

Det kräver att du har tillgång till en vass kniv och förmåga att "sprätta" lite försiktigt. Hade du haft väskan framför näsan hade du fattad direkt, men kort: På baksidan av plastväskan finns två band i textil fästa. Det ena bandet (nere) håller clippsen på plats, rätt tajt sytt runt omkring. Det övre bandet håller fästet till selen, men är identiskt sytt som nedre bandet! Hitta en skarp kniv eller en sprättare och var lite försiktig så löser det sig! Samma "metod" användes på ordinarie väskor när folk som hade selen ute ville se lite mer moderna ut aka 304k. Dvs på den gamla goda tiden......
I22 Vargen
Ok, får kolla när jag har den i handen då. Tack tack.... vet inte hur poppis man blir om jag sprättar och har mig dock, men vad sjutton ska man göra!!?
camo.gif
Fk Satan
Tryck ner radion i en bröstficka på M90 jackan, det sättet tycker jag fungerar bäst. Utb. året jag låg inne körde nästan 100% som använde ra135 på detta sätt.
CP2
QUOTE (Fk Satan @ Mar 9 2005, 14:21 )
Tryck ner radion i en bröstficka på M90 jackan, det sättet tycker jag fungerar bäst. Utb. året jag låg inne körde nästan 100% som använde ra135 på detta sätt.

Låter ungefär lika "ont" som att ha den i en benficka!!!
I22 Vargen
Till c3grp: Kan man trycka in klämmorna i det "övre" bandet med våld, eller måste det sprättas och sys något där. Loss går ju oftast och få saker, men att få dit dom på sin nya plats kanske är klurit?
BlackIce
Jag har en extra 304k ficka på ryggen (fastsatt i bältet) där jag stoppar ner 135an. Tycker det fungerar fin fint smile.gif
The Swede
Beroende på hur sliten väskan är så går det att få loss clipsen utan att sprätta.
Man kan behöva ta hjälp av en skruvmejsel för att få in kanten på clipset under tygbandet bara.

Observera dock vad som står i Beskrivning Del 1 Ra 135:

En station upprättad i packfickan bör inte bäras vid livrem eftersom räckvidden då blir kortare än normalt på grund av antennens låga placering.

En annan sak att tänka på med RA 135 är att räckvidden sänks från 3 km till 0,5 km om man viker ner antennen.

The Swede pansar2.png
AdamKalle
Funderar lite på om man inte kan använda buntband på något sätt, så man kan fippla på radiofickan på bältet utan att våldföra sig på fickan.

Edit: Har nu letat fram ett buntband modell kraftigare, med möjlighet till att öppna bandet utan verktyg och använda detsamma flera gånger. Det skulle nog faktiskt fungera med två sådana för att fästa fickan på valfri plats på bältet eller oket.
The Swede
Tog lite bilder för att visa hur det ser ut:

Till vänster ser ni hur clipset sitter i orginal och till höger hur det sitter när man flyttat på det.
Notera att man ska vända det ett halvt varv så den långa delen kommer uppåt.
Efter att ha studerat väskan lite noggrannare märkte jag att man måste sprätta lite sömmar för att få in kroken i det nya läget men det är inga problem.

Det går även att sticka in själva stridsbältet under det lodräta bandet, på så vis behöver man inte ändra på clipsen:

The Swede pansar2.png
heiho
Eller så kan man ta 2 Aliceklips från en gammal amerikansk stridssele och sätta fast fickan med.
Aliceclips
I22 Vargen
Tackar tackar för alla svae.... det var massor med fina tips..... Vi får se vilket jag använder då jag har materielen hemma och kan pula lite.

Tack igen.
biggrin.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.