Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Toppmilitär anhölls
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dagrummet
Pages: 1, 2
simon
Aftonpravda
Hero
Synd att det läggs sån fokus på hans yrke i detta samanhang....
henke
I detta fall är det en högt uppsatt person. Det skulle bli artiklar om en högt uppsatt VD i ett börsnoterat välkänt företag eller högt uppsatt politiker blev MISSTÄNKT något liknande med. Därför förstår jag nyhetsvärdet i det hela och att man kopplar till hans yrkesroll.

Journalisten verkar dessutom tycka det är anmärkningsvärt att han har tillgång till hemliga uppgifter om rikets säkerhet samtidigt som han är misstänkt för kvinnomisshandel. Den kopplingen förstår jag inte annat är att det visar att det finns kvinnomisshandlare i alla klasser, inte enbart bland låginkomsttagare.

Så i detta fall tycker iaf jag är det mer befogat och i allmänhetens intresse att ta upp yrkesrollen, just för han är högt uppsatt i en ledande ställning samt välkänd både bland ledande politiker och allmänhet. Grejerna om hemliga handlingar, etc ser jag som mer utfyllnad för det inte finns något mer att skriva för tillfället och det ser lite tunnt ut annars.
henke
OBS!
Spekulationer om VEM det är TILLÅTS INTE HÄR då det strider mot PUL samt kan orsaka onödigt lidande för utpekade parter.

Det finns andra sidor som brukar ägna sig åt att försöka luska ut vem som är vem på censurerade bilder. Besök de sidorna/forumen i fall du är intresserad av det.
/Henke
Vargas
Jag kan bara hålla med henke om att det faktiskt finns ett visst nyhetsvärde i att det verkligen handlar om en toppmilitär i det absoluta skiktet av försvarsledningen. Precis som det skulle vara om det handlade om en toppolitiker eller en känd finansman.

Det jag personligen hoppas för mannen i fråga, den aktuella kvinnan och deras barn är att man från media visar ett visst hänsyn till den personliga integriteten och inte "outar" honom offentligt. Vem personen är kommer att komma till folks kännedom. Kunskapen finns i alla fall relativt spridd i organisationen.
Är mannen skyldig så kommer han definitivt inte komma lindrigt undan från något håll och finner man han oskyldig så är skadan redan gjord.
Personligen så tror jag inte FM kommer att kunna undvika att få skit stänkt på sig från det här i och med att det rör sig om en så pass hög och tongivande ledare i försvarsmakten.
Utan att ge sig i någon spekulation i skuldfrågan, så anser jag dessutom det vara bittert ironiskt att några veckor efter att ett antal generaler och amiraler gick ut med slagord om att rötägg har ingen plats i försvarsmakten.
En otroligt tragisk situation vid sämsta tänkbara tillfälle.
Maverick
Hade ett liknande ärende i min stad....

Chefen (ägaren) för ett av stadens större företag (multinationellt och välkänt) hade slagit sin fru under en längre tid. Till slut tröttnade damen och efter att en kväll ha fått stryck sa hon till mannen att nu räckte det.
Hon knallade ner till polisen... Anmälde honom för misshandel..
Nu kommer knorren... som en del i den inledande utredningen gjordes en slagning på honom och man konstaterade att han ägde ett antal skjutvapen. Då han är känd för att vara burdus i sitt sätt tog polisen det säkra före det osäkra...

Kallade upp PIKETEN 6n.gif från en stad söder om oss.... Som gjorde en inbrytning gasmask.gif kl 4-5 på morgonen (minns inte exakt tidpunkt då detta utsspelade sig för ca 5-7 år sedan). och grep honom i underkläderna sovandes i sin säng..... wub.gif

smile.gif

Fördes ut till bil ungefärligen lika lättklädd....... smile.gif

Var ett rätt bar rabbalder om detta i tidningarna i alla fall lokalt.... Detta då han var en "känd företagsledare"
Hotel Charlie One
En snabb sökning här i forumet visar att flera av oss har träffat honom och för egen del är jag mycket överraskad blyg.gif

Håller med om att detta ur "pr"-synpunkt är utomordentligt obra för FM
Magnus Redin
QUOTE (henke @ Mar 9 2005, 09:26 )
Journalisten verkar dessutom tycka det är anmärkningsvärt att han har tillgång till hemliga uppgifter om rikets säkerhet samtidigt som han är misstänkt för kvinnomisshandel. Den kopplingen förstår jag inte annat är att det visar att det finns kvinnomisshandlare i alla klasser, inte enbart bland låginkomsttagare.

Jag vet att misstänkt inte betyder skyldig. (Det betyder lösnummersäljande! biggrin.gif )

Men om han är skyldig till misshandel, speciellt upprepad misshandel är det ett tecken på att psyket inte är i riktigt god ordning och att det är klent med ledarskapsförmåga. Han borde då inte vara lämplig som befäl, speciellt inte som högre befäl med tillgång till stora mängder hemliga uppgifter.
Adam Wilhelm
Glöm inte att han är misstänkt, ej dömd.
stene
Vissa grupper behöver ha en högre moralisk karat än andra. Av det främsta skälet till att om de blir förmål för utpressning så kan konsekvenserna bli grava för ett stort antal människor. Att bli pressad på information kring försvarsanläggningar och rutiner för att man misshandlat eller är pedofil (talar inte om detta fallet utan rent allmänt) kan kosta ett stort antal människor deras liv.

Därför är det direkt livsfarligt att ha viktiga strukturer i ett samhälle i händerna på grupperingar som håller samman för att man vet obehagligheter om varandra. Tyvärr är stora delar i vårt samhälle baserat på hållhake-principen mer än på kraven på högt moraliskt karat.
A2Keltainen
QUOTE (Adam Wilhelm @ Mar 9 2005, 10:48 )
Glöm inte att han är misstänkt, ej dömd.

Problemet är att folk i Sverige i stor utsträckning tenderar att bli "nästandömda" eller "0,5 * dömda" så fort de blir misstänkta för ett brott och/eller grips av polisen. Tänk dig själv att:

1. Det sker ett mord i din hemstad.

2. Du, som är helt oskyldig till mordet, blir misstänkt och gripen för mordet.

3. Du har inget alibi vid tidpunkten för mordet, men släpps senare tack vare brist på bevis.

4. Den riktiga mördaren blir inte gripen eller dömd.

Tror du inte att du skulle få dras med ryktet om att du faktiskt var misstänkt och gripen för mordet, ett mord som ingen ännu dömts för och vars tidpunkt du inte har alibi för?
Magnus Redin
QUOTE (A2Keltainen @ Mar 9 2005, 16:22 )
Tror du inte att du skulle få dras med ryktet om att du faktiskt var misstänkt och gripen för mordet, ett mord som ingen ännu dömts för och vars tidpunkt du inte har alibi för?

Var i världen skulle man inte drabbas av rykten efter något sådant?
Du kunde nog ha valt ett bättre exempel.

Det som irriterar mig är att polisen ofta inte håller tyst under pågående utredning av brott med nyhetsvärde. Polisen består uppenbarligen inte bara av proffs som tar jobbet och folks rättigheter på allvar.
A2Keltainen
QUOTE (Magnus Redin @ Mar 9 2005, 16:48 )
Var i världen skulle man inte drabbas av rykten efter något sådant?

Det spelar ingen roll om det är i Sverige eller i utlandet. Min poäng var att du i mångas ögon kommer att vara "mer eller mindre skyldig", trots att du enligt lagen är oskyldig. Hur många tror du skulle bemöda sig att kolla upp på vilka grunder du faktiskt greps/häktades? Jag tror att det är väldigt få. Det innebär att polis och domstolsväsende tyvärr genom missar eller illvilja, även om jag tror att det senare är väldigt ovanligt här i Sverige, kan förstöra väldigt mycket för helt oskyldigt folk.
järv
Finns ju en tråd sedan tidigare där flera personer tyckte det var ok att slå tjejer bara man hade tillräckligt goda skäl.. Får ser om någon av dessa herrar dyker upp och nu och moraliserar över den misstänkta "kvinnofridskränkaren"..
dxl
Järv....

Du menar inte på fullt allvar att det som skrivs i den tråden du hänvisar till och det som den här officeraren är anmäld för är gämförbart hoppas jag.
järv
Varför skulle det inte kunna vara det?
dxl
Därför att i den tråden så handlade det om att slå till någon som slår dig eller som gör något mot dig på KROGEN om jag inte missminner mig.

Kvinnofridskränking är tamigfan ljusår ifrån det.

edit
ja
järv
Tänk om det är en närstående som slår dig på krogen?

Men det här fick mig att tänka på en helt annan sak; vad händer om en eller flera liknande händelser inträffar i samband med "skymningsläge"?
roninn
Läs på lite om rekvisiten om kvinnofridskränkning och grov kvinnofridskränkning alternativt fridskränkning och grov sådan innan vi börjar blanda in vanliga krogbråk i det hela.

Förövrigt börjar det nu dra väldigt OT om vi skall blanda in fylla och krogbråk.
Kimster
QUOTE (järv @ Mar 10 2005, 02:32 )
Finns ju en tråd sedan tidigare där flera personer tyckte det var ok att slå tjejer bara man hade tillräckligt goda skäl.. Får ser om någon av dessa herrar dyker upp och nu och moraliserar över den misstänkta "kvinnofridskränkaren"..

haha.. du ju då rolig. Jag skrev i den tråden att slå kvinnor, att du kopplar den hit är ju bara.. nej järv, du provocerar bara som vanligt, och jag ska inte mata trollen som någon beskrev tidigare.
Hitta du på din kopplingar och vrid och vänd du.. personligen bryr jag mig inte.

Dra inte OT bara..
simon
Toppmilitären begärd häktad

Det är vedervärdiga handlingar som han stått för, och var tydligen inte den härliga kille som många personer här har beskrivit honom som, på hemmaplan...

Usch och fy. brow.gif
järv
Nu ska vi ju vänta tills han är dömd också.. Det är inte som någon påstod att det behövs "bevis för oskuld".

Min poäng var att det av tidigare trådar att döma verkar finnas flera som kan tänka sig att bruka fysiskt våld mot kvinnor, och om offret då är någon närstående så kan det räknas som kvinnofridskränkning. Misshandel som misshandel. De som inte känner sig träffade av beskrivningen behöver givetvis inte ta åt sig.
Rokare
@Järv

Jag är för en sund diskussion på detta forum, där vi skall ha det högt i tak och man skall kunna diskutera livligt.. Men snälla.. Ditt inlägg luktar så mycket bensin så att det tåras i mina ögon..

Nu ska vi ju vänta tills han är dömd också.. Det är inte som någon påstod att det behövs "bevis för oskuld".

Räcker inte första meningen här? Och det du skrivit kursivt säger väl allt...

Min poäng var att det av tidigare trådar att döma verkar finnas flera som kan tänka sig att bruka fysiskt våld mot kvinnor, och om offret då är någon närstående så kan det räknas som kvinnofridskränkning. Misshandel som misshandel. De som inte känner sig träffade av beskrivningen behöver givetvis inte ta åt sig.

Misshandel som misshandel.. nej så är det väl knappast. Jag kan tänka mig att bruka våld mot kvinnor... Är jag ett svin nu Järv?
straitrock
ÖB har idag begärt hos regeringen att den officer i ledande befattning som misstänks för bland annat grov kvinnofridskränkning, inte längre skall vara placerad i sin chefsbefattning.

http://www.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=26860

http://www.expressen.se/index.jsp?a=252881
roninn

Kvinnofridskränkning och misshandel är INTE samma sak. Misshandel är enstaka handlingar, kvinnofridskränkning (eller fridskränkning om det är mot en man) är upprepade kränkningar mot en person som inskränker denna persons "livsutrymme" mm. Dvs det behöver inte ens slag utan kan räcka med hårda, nedsättande ord och andra handlingar.

I vissa fall har mannen dömts för misshandel i (exempelvis) åtta fall men inte för kvinnofridskränkning eftersom rätten ej ansett att det var ett systematiskt handlande. I andra fall har det kanske bara misshandlats en gång men i kombination med nedsättande ord, annan kränkande behandling så har det blivit kvinnofridskränkning.

Som jag skrev tidigare i tråden KONTROLLERA REKVISITEN för brotten !

Om någon slår på en tjej på krogen kan han ALDRIG dömas för kvinnofridskränkning. Inte ens om han träffar henne på krogen tio helger i rad och slår på henne varje helg. Detta av den enkla orsaken att rekvisiten inte uppfylls.
GC1
QUOTE (järv @ Mar 10 2005, 16:03 )

då spär jag på:
den soldat som inte kan skjuta en kvinna i ryggen skall inte bära vapen!

betyder det att jag tycker att man till vardags skall skjuta kvinnor i ryggen på busshållplatsen på väg till jobbet, ELLER att jag tycker att jag har rätt attt skjuta en kvinnlig pansarskyttesoldat ur en angripsmakt i ryggen för att hindra att hon skjuter min granatgevärskytt under en närstrid i ett anfallsmål (detta under förutsättning att kriget är här)

Järv du är enormt differentierad då du väljer part, allt ifrån att skjuta folk i tveksamma situationer som enligt andra strider mot folkrätten och att gnälla över att folk kan tänka sig att slå en brud på käften i en "duellsituation"

"Om en fiende spelar död och inte uppenbart har gett upp så kan jag inte se en anledning till att inte skjuta honom."
förutom soldatregeln om att inte förorsaka onödigt lidande, och min högst personliga tolkning är att döda någon faller under lidande även om lidandet torde bli förhållandevis kort om man skjuter någon genom huvudet som i falluja...

Järv, bara ett tips, hitta din nivå och håll den. jag lovar att det blir lättare att föra diskussioner om man inte fladdrar så väldigt mellan olika lägen i åsikter som bottnar i samma värderingar......
patgb203
Jag håller med om att man inte skall hänga ut personen i fråga i web-forum, men med tanke på platsen för gripandet, grad, hemort och övrig info som redan lämnats av skvallerpressen kan ju knappast någon med någon som helst insyn i FM ha undgått att förstå vem han är.

ÖB har begärt hos regeringen att han ej längre skall inneha sin chefsbefattning. En intressant fråga är ju vad som händer nu? Den befattning det handlar om kan ju knappast stå obemannad, innebär detta att stf går in eller kommer man tillfälligt förordna någon annan eller kommer regeringen att utse någon annan? Hur man än vänder och vrider på det blir man ju tvungen att tala ur skägget. Det är ju som om styrelsen skulle plocka bort en toppdirektör utan att klargöra vem som tar över dennes ansvar.
Mr_mEtZ
DNs artikel
Här har den annars utmärkta tidningen DN gjort en super tabbe då de skrivit att ÖB begärt att han inte skall entledigas då man på Mil.se gått ut med informationen om att det är just det man gjort (att han skall entledigas). Skrev som god medborgare direkt till chefsred. och väntar nu på svar
Pego
Då har han tydligen blivit häktad, trodde aldrig detta om honom :(
Fanjunkar´n
QUOTE (Pego @ Mar 11 2005, 13:51 )
Då har han tydligen blivit häktad, trodde aldrig detta om honom :(

Ja. Häktad på sannolika skäl (den starkaste graden). Tragiskt.
patgb203
Kommentar till min egen fråga ovan:

"Han är utsedd av regeringen och det är enbart regeringen som kan skilja honom från hans tjänst. Det innebär inte avsked, men han är redan nu ersatt av sin ställföreträdare.

Toni Eriksson, pressekreterare på försvarsdepartementet, säger:
- Det är inte otroligt att frågan behandlas vid regeringens ordinarie sammanträde nästa torsdag, men det måste beredas som alla andra ärenden."
armywoman
Var just inne på aftonblaskan & glanade. Där fanns en bild på den häktade officeraren med ansiktet översuddat. Min fråga är varför även hans kragspeglar samt baskermärke suddats över också Det har ju redan i tidigt stadium gått ut i massmedia på vilket förband han jobbar/tillhör samt att han är General. Har jag missat nåt eller?! 7.gif Nån som har ett bra svar?!

// undrande Armywoman
Moro
QUOTE (armywoman @ Mar 11 2005, 15:45 )
Var just inne på aftonblaskan & glanade. Där fanns en bild på den häktade officeraren med ansiktet översuddat. Min fråga är varför även hans kragspeglar samt baskermärke suddats över också Det har ju redan i tidigt stadium gått ut i massmedia på vilket förband han jobbar/tillhör samt att han är General. Har jag missat nåt eller?! 7.gif Nån som har ett bra svar?!

// undrande Armywoman

Det kanske inte är samma person, de ville väl ha en bild och tyckte att det passade med typ vilket befäl som helst...
Bara min tanke om det hela.
Pego

// undrande Armywoman

För att inte avslöja vem han är, alla generaler har ju inte samma antalet stjärnor, samt så kanske han inte har basker med generalsmärke på sig..kanske har det truppslag han tillhör från grunden...bara en tanke smile.gif

tragiskt det här...
larsev
QUOTE (Mr_mEtZ @ Mar 11 2005, 11:46 )
DNs artikel
Här har den annars utmärkta tidningen DN gjort en super tabbe då de skrivit att ÖB begärt att han inte skall entledigas då man på Mil.se gått ut med informationen om att det är just det man gjort (att han skall entledigas). Skrev som god medborgare direkt till chefsred. och väntar nu på svar

TNR 111712 fanns följande text i DN:
"Överbefälhavare Håkan Syrén begärde redan på torsdagen hos regeringen att officeren ska entledigas från sin höga chefsbefattning inom militärledningen. Regeringen måste nu på ett regeringsmöte ta ställning till om mannen ska fråntas befattningen eller inte".

Det verkar som din påpekan har gjort verkan B) .
simon
QUOTE (Pego @ Mar 11 2005, 16:14 )
Var just inne på aftonblaskan & glanade. Där fanns en bild på den häktade officeraren med ansiktet översuddat. Min fråga är varför även hans kragspeglar samt baskermärke suddats över också Det har ju redan i tidigt stadium gått ut i massmedia på vilket förband han jobbar/tillhör samt att han är General. Har jag missat nåt eller?!  7.gif  Nån som har ett bra svar?!

// undrande Armywoman

För att inte avslöja vem han är, alla generaler har ju inte samma antalet stjärnor, samt så kanske han inte har basker med generalsmärke på sig..kanske har det truppslag han tillhör från grunden...bara en tanke smile.gif

tragiskt det här...

För oss som redan listat ut vem det är så ter det sig inte så konstigt att man retuscherat bilden mer än bara ansiktet
Sir Vival
Däremot har man missat att retuchera/beskära en annan sak, som gör att bilden är otroligt lättspårad.

Har gjort Expressen uppmärksam på detta.
Rokare
BG får ursäkta om jag kan tyckas grinig...

Misshandel som misshandel.. nej så är det väl knappast. Jag kan tänka mig att bruka våld mot kvinnor... Är jag ett svin nu Järv?

Järv??
Hotel Charlie One
Det söks ganska friskt på ett specifikt namn på FMs hemsida för närvarande.
GC1
QUOTE (Fanjunkar´n @ Mar 11 2005, 14:21 )
Då har han tydligen blivit häktad, trodde aldrig detta om honom  :(

tragiskt iofs men å andra sidan kan det finnas någon som säger äntligen.....
Kanna
QUOTE (GC1 @ Mar 11 2005, 20:35 )
QUOTE (Fanjunkar´n @ Mar 11 2005, 14:21 )
Då har han tydligen blivit häktad, trodde aldrig detta om honom  :(

tragiskt iofs men å andra sidan kan det finnas någon som säger äntligen.....

Det är sant. Man får inte glömma att för varje brott som begås så finns det ett brottsoffer.
Fanjunkar´n
QUOTE (Kanna @ Mar 11 2005, 21:14 )
Det är sant. Man får inte glömma att för varje brott som begås så finns det ett brottsoffer.

Självfallet. Det är ju en del i det tragiska.
GRK-apan
GP har nu släppt namnet på den häktade

Göteborgs-posten
A2Keltainen
QUOTE (GRK-apan @ Mar 12 2005, 17:15 )
GP har nu släppt namnet på den häktade

Göteborgs-posten

Då namnet är släppt, så kanske man även kan posta den här länken:

http://www.opil.mil.se/article.php?id=949

Är det någon som tycker att den här bilden känns bekant, fast då med lite mer suddiga områden?

http://www.opil.mil.se/photo.php?id=80241&aid=949

Edit:

En rent praktisk fråga: Om han blir fälld, vad finns det då för arbetsmöjligheter för honom efter att han avtjänat domen? D.v.s. vem skulle kunna tänkas vilja anställa honom?
Isgubbe
QUOTE (A2Keltainen @ Mar 12 2005, 17:53 )
En rent praktisk fråga: Om han blir fälld, vad finns det då för arbetsmöjligheter för honom efter att han avtjänat domen? D.v.s. vem skulle kunna tänkas vilja anställa honom?

Ännu intressantare är väll om han inte fälls utan förklaras oskyldig vilka arbetsmöjligheter har han då? 7.gif
A2Keltainen
QUOTE (Isgubbe @ Mar 12 2005, 18:12 )
Ännu intressantare är väll om han inte fälls utan förklaras oskyldig vilka arbetsmöjligheter har han då? 7.gif

Bra poäng. Jag skulle nog åtminstone våga satsa en rätt så rejäl slant på att han aldrig blir ÖB, som en del här på SoldF varit lite inne på, oavsett om han blir fälld eller frikänd. Vad säger försvarets regler om att han ska få sitt jobb som C OPIL åter om han blir frikänd? Har han någon möjlighet att stämma, och vinna över försvaret, om han inte får jobbet tillbaka om han blir frikänd?

Jag blir även något fundersam över hur säkerhetstjänsten inom försvaret fungerar, om en så högt uppsatt person som C OPIL under flera års tid haft rykten kring sig som hustrumisshandlare, vilket åtminstone är det intryck jag fått, och ingen reagerat eller gjort något åt saken. En sådan här sak torde ju vara en rätt så uppenbar säkerhetsrisk på flera sätt.
simon
Officeren är nu av med sin befattning.
matte
och ännu en hög chef på Opil misstänks för våldtäkt. Det har media missat av någon anledning...OPIL - Våldtäktsklubben?
imint
QUOTE (matte @ Mar 18 2005, 11:39 )
och ännu en hög chef på Opil misstänks för våldtäkt. Det har media missat av någon anledning...OPIL - Våldtäktsklubben?

Kan du utveckla närmare?
matte
Nej! Det kan jag inte. Jag vet dock att två gånger de senaste veckorna har Chefer på OPIL samlat sin personal och medelat dem att de är i "klammer" med rättvisan.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.