För ett tag sedan var det dags att byta ut min gamla M90 mot något inte fullt lika slitet, trasigt tja, allmänt härkeliknande!
Väl hemma passade fältjackan föga förvånande utmärkt, men byxorna! Min första tanke var att det är jäklar vad det skiljer från ett par till ett annat i exakt samma vikt/längdklass och nästa tanke var att det faktiskt bara att åka tillbaka till förrådet för att bittert inse att jag nog fick gå upp en viktklass ändå.....
Väl tillbaka på förrådet visar det sig att någon tidigare ägare av byxorna faktiskt sytt in brallorna, tämligen rejält dessutom! ! Men hallå alltså, ska ett par M90-byxor nu plötsligt sitta snyggt över bakdelen också???
Någon som råkat ut för nåt liknande?
QUOTE (c3grp @ Mar 8 2005, 15:43 )
Men hallå alltså, ska ett par M90-byxor nu plötsligt sitta snyggt över bakdelen också???
Har en bekant som hade en tjej på sin pluton. Hon stod med ryggen mot spegeln i tvättrummet och hoppade för att se att uniformsbyxorna satt bra över häcken, så ja, det verkar som det.
APC-mannen
Mar 8 2005, 16:08
QUOTE (c3grp @ Mar 8 2005, 14:43 )
För ett tag sedan var det dags att byta ut min gamla M90 mot något inte fullt lika slitet, trasigt tja, allmänt härkeliknande!
Väl hemma passade fältjackan föga förvånande utmärkt, men byxorna! Min första tanke var att det är jäklar vad det skiljer från ett par till ett annat i exakt samma vikt/längdklass och nästa tanke var att det faktiskt bara att åka tillbaka till förrådet för att bittert inse att jag nog fick gå upp en viktklass ändå.....
Väl tillbaka på förrådet visar det sig att någon tidigare ägare av byxorna faktiskt sytt in brallorna, tämligen rejält dessutom! ! Men hallå alltså, ska ett par M90-byxor nu plötsligt sitta snyggt över bakdelen också???
Jag såg en kvinna i m/90 på en marsch en gång som hade sytt in kilar upptill vid midjan. Hon hade alltså moddat byxorna och gjort dem lite större över baken...
Johnnie
Mar 8 2005, 16:32
har inte haft problem med storlekar , däremot är det ett elände att få uniformen i samma nyans , och jag som är lång har inte så mycket att välja på i förådet , tycker inte att det är speciellt snyggt med ljusgröna kamobyxor och mörkgrön jacka!
QUOTE (Johnnie @ Mar 8 2005, 16:32 )
har inte haft problem med storlekar , däremot är det ett elände att få uniformen i samma nyans , och jag som är lång har inte så mycket att välja på i förådet , tycker inte att det är speciellt snyggt med ljusgröna kamobyxor och mörkgrön jacka!

Hrm, tja, tycker problematiken är den motsatta här hos oss i alla fall; de långa får splitt nya uniformer medan de i smurfstorlekar (som jag då, typ) har betydligt mycket mindre fräscha prylar att botanisera bland. Har för övrigt lagt ner det där med färgmatchningen, liksom inte lönt längre......
AdamKalle
Mar 8 2005, 16:46
QUOTE (c3grp @ Mar 8 2005, 16:39 )
Hrm, tja, tycker problematiken är den motsatta här hos oss i alla fall; de långa får splitt nya uniformer medan de i smurfstorlekar (som jag då, typ) har betydligt mycket mindre fräscha prylar att botanisera bland. Har för övrigt lagt ner det där med färgmatchningen, liksom inte lönt längre......
Har samma problem. 180/75 finns i drivor, jag som vill ha 170/75 eller tom 170/65 får stå ut med begagnat, om det ens finns alls. Skulle egentligen vilja byta jackan då den är på tok för lång, men det är ju knappast lönt förrän man vet om det finns fräscha ex. Byxorna man får ut i mindre storlek är dessutom undantagslöst krokmodellen, och ber man om krokar är de kroniskt slut.
Man kanske skulle ta med sig en "sprätt" när man åker till förrådet och inte sprätta kragspeglar mm förrän man är säker på att det är värt att byta?
Johnnie
Mar 8 2005, 16:47
Håller med dig om att det finns ganska mycket nya uniformer , men det är jackorna som är problemet hos oss , dom finns bara i ljus och ännu ljusare grönt och det matchar inte mina införskaffade mörkgröna M90H byxor!
Tobias R
Mar 8 2005, 16:57
Jag vet inte hur mycket tid ni spenderar i försvaret osv men ett tips är att köpa/få tag en egen M90 och sy om den så den sitter som man vill. Se i tråden 'Hemslöjd'.
/Tobias
Lite Ot men ändå...
Hur är dragkedjan på era M90 jackor?
På min var den sydd några cm för högt upp vilket gjorde att man inte kunde sy på kragspeglar eller dra den ända upp.
Lite mysko var att samtliga i hela förrådet i mon storlek var felsydda.
Så min kommer morsan att få modifiera men man ska väl ändå kunna använda tilldelad matriel direkt ur förrådet utan att behöva göra stora ändringar på den?
Tobias R
Mar 8 2005, 20:34
QUOTE (Dajo @ Mar 8 2005, 19:29 )
Lite Ot men ändå...
På min var den sydd några cm för högt upp vilket gjorde att man inte kunde sy på kragspeglar eller dra den ända upp.
Så min kommer morsan att få modifiera men man ska väl ändå kunna använda tilldelad matriel direkt ur förrådet utan att behöva göra stora ändringar på den?
Vet inte om den är 'felsydd'. Dock kan man konstatera att det skiljer sig ganska mycket mellan olika årgångar av M/90. Själv tycket jag det är ganska praktiskt med att ha dregkedja hela vägen upp så man kan få upp kragen när det är kallt.
/Tobias
QUOTE (c3grp @ Mar 8 2005, 15:43 )
Jajemen. Två gånger har det hänt mig. Gissa om jag blev förvånad första gången. Nu tittar jag alltid om byxorna ser manipulerade ut innan jag tar på mig dem.
/Krook
Det finns två varianter en med dragkedja hela vägen, och en där dragkedjan slutar tidigare. Som sagt, den första är inte alls kompatibel med kragspeglar..
QUOTE (AdamKalle @ Mar 8 2005, 16:46 )
Har samma problem. 180/75 finns i drivor, jag som vill ha 170/75 eller tom 170/65 får stå ut med begagnat, om det ens finns alls.
*vissel vissel* Hmm är det mitt fel? *Karin tittar i garderoben* Ja, här hänger två helt nya uniformer. Jaha hmmm strl 170/65 ja hmmm. *vissel*
Fu Dahlberg
Mar 8 2005, 23:02
QUOTE (Karin @ Mar 8 2005, 22:59 )
Har samma problem. 180/75 finns i drivor, jag som vill ha 170/75 eller tom 170/65 får stå ut med begagnat, om det ens finns alls.
*vissel vissel* Hmm är det mitt fel? *Karin tittar i garderoben* Ja, här hänger två helt nya uniformer. Jaha hmmm strl 170/65 ja hmmm. *vissel*
så det är du som tagit alla?
QUOTE (Fu Dahlberg @ Mar 8 2005, 23:02 )
Om det jag har hört om dig stämmer så skulle du ändå inte ha användning för en uniform som var 170/**.
Fu Dahlberg
Mar 8 2005, 23:10
QUOTE (Karin @ Mar 8 2005, 23:07 )
QUOTE (Fu Dahlberg @ Mar 8 2005, 23:02 )
Om det jag har hört om dig stämmer så skulle du ändå inte ha användning för en uniform som var 170/**.
hehe nää...
jacka 200/95
Byxa 200/85
MEN.... jag kan ju krympa i tvätten (aka dusch)
QUOTE (BUCK @ Mar 8 2005, 22:14 )
Det finns två varianter en med dragkedja hela vägen, och en där dragkedjan slutar tidigare. Som sagt, den första är inte alls kompatibel med kragspeglar..
Dessutom så trycker den böjda dragkedjan på struphuvudet när man har kragen nervikt och orsakar kväljningskänslor.
Ska jag bli kvitt det måste jag ta fram sax och symaskin alternativt skaffa en två viktklasser större jacka som då blir hopplöst för stor.
The Swede
Mar 9 2005, 17:39
QUOTE (Dajo @ Mar 9 2005, 08:06 )
Dessutom så trycker den böjda dragkedjan på struphuvudet när man har kragen nervikt och orsakar kväljningskänslor.
Ska jag bli kvitt det måste jag ta fram sax och symaskin alternativt skaffa en två viktklasser större jacka som då blir hopplöst för stor.
Eller så bär du jackan som den är avsedd att bäras, dvs INTE stängd hela vägen upp.
The Swede
QUOTE (The Swede @ Mar 9 2005, 17:39 )
QUOTE (Dajo @ Mar 9 2005, 08:06 )
Eller så bär du jackan som den är avsedd att bäras, dvs INTE stängd hela vägen upp.
The Swede
Sedan när ska M90 inte knäppas ända upp?
1994 fick man springa upp på vallarna kring slutvärnet på Karlsborgs fästning om man ertappades med denna dödssynd.
Det var ungefär samma sak som att gå med händerna i fickorna, ha öppna benfickor, ingen huvudbonad samt oputsade kängor.
The Swede
Mar 9 2005, 19:38
Att fältjackan ska bäras med dragkedjan stängd hela vägen upp är ett påfund av diverse övernitiska befäl.
Om ni tittar i skriften Räk90 (Rätt klädd 90) så ser ni hur jackan är avsedd att bäras.
Dragkedjan skall stängas till översta knappen, att stänga dragkedjan helt är något man gör när man behöver vindskydd för halsen, då med kragen uppfälld.
The Swede
QUOTE (The Swede @ Mar 9 2005, 19:38 )
Om ni tittar i skriften Räk90 (Rätt klädd 90) så ser ni hur jackan är avsedd att bäras.
Finns den på nätet?
The Swede
Mar 9 2005, 19:49
QUOTE (Dajo @ Mar 9 2005, 19:46 )
QUOTE (The Swede @ Mar 9 2005, 19:38 )
Finns den på nätet?
Nope men den borde finnas på ett TSF nära dig.
Ska se om jag kan leta rätt på mitt ex. och scanna/ bygga om till pdf.
The Swede
Skuggan
Mar 9 2005, 21:28
noterade i förra veckan att även min "gamla" FBU unif är för liten.... den satt supertight över låren och gick bara inte knäppa, jackan provade jag inte...
det är sorgligt för den uniformen har jag haft i snart 4 år och ganska nyligen sytt på lite märken från min vpl på...
(fick ta HV uniformen istället)
QuizQuoz
Mar 9 2005, 21:37
På m90 jackan så behöver dragkedjan inte vara stängd alls om det ska vara så, den syns ju inte i vilket fall.
När det gäller knapparna så må översta knappen vara öppen. Nu ska jag skumma igenom diverse reglementen och komma med citat om mitt påstående.
@Swede
Skulle vara roligt att få Räk 90 till samlingen.
The Swede
Mar 9 2005, 21:43
QUOTE (QuizQuoz @ Mar 9 2005, 21:37 )
På m90 jackan så behöver dragkedjan inte vara stängd alls om det ska vara så, den syns ju inte i vilket fall.
När det gäller knapparna så må översta knappen vara öppen. Nu ska jag skumma igenom diverse reglementen och komma med citat om mitt påstående.
@Swede
Skulle vara roligt att få Räk 90 till samlingen.
Precis min uppfattning.
Jag knäpper endast översta knappen vid parad motsv. i övrigt har jag den öppen och det har ingen klagat på.
The Swede
QuizQuoz
Mar 9 2005, 21:55
Kunde dessvärre inte hitta någonting i UniR som säger att översta knappen får vara oknäppt men i Mtrl P så finns det en bild på sidan 42 som tydligt vissar den möjligheten om man är varm.
Frågan är då vilket reglemente de tabbat sig? Men eftersom vi är soldater så tycker jag att vi gör som SoldR säger!
EDIT: A B C D E F osv...
Vafalls, skulle det vara något som hindrade att man inte använde dragkedjan öht på fältjackan?
När vädret tillåter är det ju underbart att bara knäppa med knapparna och få känna lite vind mot överkroppen.
QUOTE (Karin @ Mar 9 2005, 21:01 )
Vafalls, skulle det vara något som hindrade att man inte använde dragkedjan öht på fältjackan?
När vädret tillåter är det ju underbart att bara knäppa med knapparna och få känna lite vind mot överkroppen.
Du, man skall ha kläder under fältjackan....
Håller f.ö med dig...
QUOTE (2Sharp @ Mar 9 2005, 13:09 )
Inte i frihetens förlovade land, där gör man som man vill!
The Swede
Mar 9 2005, 22:49
QUOTE (2Sharp @ Mar 9 2005, 22:09 )
QUOTE (Karin @ Mar 9 2005, 21:01 )
Håller f.ö med dig...
Vadå? Man lättar ju på klädseln inifrån. :P
QUOTE (2Sharp @ Mar 9 2005, 22:09 )
På LG är man inte som alla andra....
/MagnusB
Nifelhel
Mar 9 2005, 23:23
Jisses vilka modelejon vissa är. Inte visste jag att utseeendet på uniformen spelade så stor roll. Men men jag har väl felprioriterat som vanligt. Det är tydligen hur snyggt den sitter, nyansanpassning osv som gäller.
Måste uniformen tillpassas på så vis att det måste sys, så bör förrådet lösa det, Det ät inget som gemene man skall sitta hemma å göra.
Jag väljer att citera en god vän ang just skillnader i färgnyans, hur snyggt den sitter osv.
har jag varit ute i skogen i 45 minuter är jag jämnt skitig så då spelar det ingen roll
That kind of sums it all up i think..
@Badboy
HEAR HEAR
@Karin
knäppa med knapparna
Brukar man inte knäppa med
fingrarna?
Det är väl klart att man kan bära fältjacka utan något annat plagg under! Hur gör man annars när man ska strida och det är varmt? Strider i t-shirt? Jag vill inte vara utan fältjackan om jag ska kasta mig i skydd osv.
Befinner jag mig i ett extremt varmt klimat med låg risk kan möjligen fältjackan nedprioriteras, men det finns ju 90L för sådana tillfällen.
QUOTE (Inf @ Mar 9 2005, 22:36 )
Det är väl klart att man kan bära fältjacka utan något annat plagg under! Hur gör man annars när man ska strida och det är varmt? Strider i t-shirt? Jag vill inte vara utan fältjackan om jag ska kasta mig i skydd osv.
Befinner jag mig i ett extremt varmt klimat med låg risk kan möjligen fältjackan nedprioriteras, men det finns ju 90L för sådana tillfällen.
Ironi/humor är inget du sysslar med eller?
;)
Vinter
Mar 10 2005, 00:05
90L måste vara den bästa nyheten på länge när det gäller uniformer(om man nu kan kalla den ny). Borde inte vara allt för dyrt att utrusta samtliga värnpliktiga med ett eller två exemplar av det plagget.
Rickard N
Mar 10 2005, 00:39
Har jag fattat rätt om jag tror att 90L inte är gjord av bomull?
Är det i så fall slugt?
QUOTE (Rickard N @ Mar 10 2005, 00:39 )
Har jag fattat rätt om jag tror att 90L inte är gjord av bomull?
Är det i så fall slugt?
Från
www.SoldF.com:
Material: 35%bomull, 65% polyester
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.