Help - Search - Members - Calendar
Full Version: vad är detta
SoldF.com Forum > Besök och gästforum, C 9x19 > Öppet hus
Guest_danne
tjena, jag undrar va detta e för något , har aldrig sett en sådan förut http://www.armen.mil.se/images/local/minia...dsstallning.jpg
finns de några fler bilder på den kanske :P
Jimbo
här ser man fordonet lite bättre....

http://www.armen.mil.se/photo.php?id=91925&nid=26616
QuizQuoz
F7s Pyrana

Test och försök
The Swede
QUOTE (QuizQuoz @ Mar 7 2005, 18:56 )
F7s Pyrana

Test och försök

Nja, snarare en Mowag Piranha 2 :P
Guest_danne
hur lätt e de att styra LEMUR systemet som sitter på????
QuizQuoz
QUOTE (The Swede @ Mar 7 2005, 18:58 )
Mowag Piranha 2

Så heter den kanske ja... hursomhelst så tillhör den F7, Insatskompani skulle gissa på 1:a Flygbassäk
juppjupp
e LEMUR systemet lätt att styra???e de den nya tksp som sitter på, M3M eller vad den heter
Badboy
QUOTE (juppjupp @ Mar 7 2005, 19:08 )
e LEMUR systemet lätt att styra???e de den nya tksp som sitter på, M3M eller vad den heter

Nä, det är i stort sett omöjligt, jag vet endast 2 som klarar av det i dagsläget.. dry.gif

(Vad menar du, egentligen??)

/Magnus B
juppjupp
tksp som sitter på taket, den e väl inte manuellt styrd(nån som sitter bakom och skuter), hur styr man den, e de svårt
Badboy
QUOTE (juppjupp @ Mar 7 2005, 21:04 )
tksp som sitter på taket, den e väl inte manuellt styrd(nån som sitter bakom och skuter), hur styr man den, e de svårt

Okej...
Nej, TKsp:n sitter på en vapenplattform som sköts innifrån vagnen.

"Allting är svårt om man inte kan det"
Jag är själv inte utbildad på det, men:
Nej, det är inte svårt att använda systemet, det utformas för att vara så enkla som möjligt att använda, så att skytten/operatören har lite "reservförmåga" till att sköta annat.

/Magnus B
106
Bild på interiören

Skytten sitter alltså precis bakom vagnchefen och det han ser av omvärlden är det som visas på skärmen. Utan att ha skjutit med det systemet antar jag att riktdonet fungerar ungefär som övriga, alltså luta åt vänster för att vrida vapnet (här en Tksp eller Grsp) åt vänster, luta bakåt för att elevera och luta framåt för att dumpa, osäkra och tryck på lämplig knapp för att avfyra. Att avfyra ett vapen är sällan svårt rent tekniskt, vare sig det är en pistol eller akan på t ex JAS39, att bedöma avstånd, framförhållning mm är svårare.
juppjupp
coolt, men e de svårt att skjuta på små mål, som soldater tex, eller e den till för stora mål??
106
SÖK.
Eller så går du helt enkelt in på en ypperlig sida med information om flera av försvarets vapensystem. Vad sidan heter? SoldF.com kanske.
Vinter
http://www.army-technology.com/projects/piranha/

Lite mer info.
Ignis nitidus
om lemur: http://www.boforsdefence.com/pdf/LEMUR.pdf
heiho
QUOTE (106 @ Mar 12 2005, 00:12 )
Bild på interiören

Skytten sitter alltså precis bakom vagnchefen och det han ser av omvärlden är det som visas på skärmen. Utan att ha skjutit med det systemet antar jag att riktdonet fungerar ungefär som övriga, alltså luta åt vänster för att vrida vapnet (här en Tksp eller Grsp) åt vänster, luta bakåt för att elevera och luta framåt för att dumpa, osäkra och tryck på lämplig knapp för att avfyra. Att avfyra ett vapen är sällan svårt rent tekniskt, vare sig det är en pistol eller akan på t ex JAS39, att bedöma avstånd, framförhållning mm är svårare.

Lådan till höger.
Rörpost eller hundbur???????????
The Swede
LOL
106
QUOTE (heiho @ Apr 10 2005, 20:55 )
QUOTE (106 @ Mar 12 2005, 00:12 )

Lådan till höger.
Rörpost eller hundbur???????????

Rörpost såklart. Det blev så dyrt med Lemur att man inte hade råd med interkom. För att rationalisera ytterligare delar skytten och skyttet på samma brevlåda, särav en lucka vid skyttens fötter och en bakåt för skyttet. Dessutom helt emp-säkert och kopplar man det till en bur på taket, med tillhörande luftburen brevbärare, är det helt plötsligt nätverksbaserat. Tyvärr innebär det att man inte kan genomföra missioner i sydostasien pga att där förekommande virus skulle kunna slå ut nätverket.
gislemark
Garvar mig blodig!!!!!!!!! laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.