Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Skrota frivilligorganisationerna?
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
Pages: 1, 2
Topic
camo.gif Varför ska vi ha ett antal olika organisationer, med olika budgetar, som utbildar mot ett gemensamt mål och med tyngdpunkt mot hemvärnet?
Klarar inte Hv av att utbilda sina egna sjukvårdare, signalister m.m.?

Det tror jag att vi klarar av idag, det finns en enorm kompetens som i många fall inte utnyttjas. Dessutom så har en del organisationer uteslutit det ena könet (läs män) från deras utbildningar som i många fall passar BÅDE män och kvinnor.

För in alla under samma organisation och låt sedan den enskilde individen utbilda sig till det som den tycker är intressant. Det finns grabbar som tycker att det t.ex. är kul att laga mat eller köra tgb. Det finns t.o.m. grabbar som vill ta hand om skadade och sjuka! Nu raljerar jag lite, men principen borde vara att man får välja själv i samråd med sin chef! banghead.gif
Badboy
Finns det idag behov att ha frivilligverksamhet överhuvud taget?
Vi har inget folkförsvar, vi har 10 år på oss att rusta och alla människor 16-70 är totalförsvarspliktiga.

FM utbildar värnpliktiga, officerare samt en ungdomsverksamhet i PR-syfte, Hv ingår som del i FM. resten BORT!!

Vi väntar inte på invasionen, sluta sprid pengar med dyngspridare på alla som kan komma på en anledning till att ta emot dem.

/Magnus B
C 2.a pjäs
QUOTE (Badboy @ Mar 7 2005, 13:17 )
Vi väntar inte på invasionen...

Tala för dig själv...
navy2.gif
simon
QUOTE (C 2.a pjäs @ Mar 7 2005, 13:20 )

Tala för dig själv...
navy2.gif

amen broder. ;)
Darkwand
QUOTE (C 2.a pjäs @ Mar 7 2005, 13:20 )

Tala för dig själv...
navy2.gif

Här väntar man på två invasioner någon måste ju tänka på dig också.
Dajo
QUOTE (Gre @ Mar 7 2005, 12:46 )
camo.gif Varför ska vi ha ett antal olika organisationer, med olika budgetar, som utbildar mot ett gemensamt mål och med tyngdpunkt mot hemvärnet?

Det tror jag att vi klarar av idag, det finns en enorm kompetens som i många fall inte utnyttjas. Dessutom så har en del organisationer uteslutit det ena könet (läs män) från deras utbildningar som i många fall passar BÅDE män och kvinnor.

För in alla under samma organisation och låt sedan den enskilde individen utbilda sig till det som den tycker är intressant. Det finns grabbar som tycker att det t.ex. är kul att laga mat eller köra tgb. Det finns t.o.m. grabbar som vill ta hand om skadade och sjuka! Nu raljerar jag lite, men principen borde vara att man får välja själv i samråd med sin chef! banghead.gif

Du har inte tänkt på att tex Röda Korset har annan verksamhet än den militära biten? Dom utbildar bla allmänheten i HLR.

Hur mycket kompetens samt resurser för tjänstehundsutbildning finns det i HV?
Hur mycket kompetens samt resurser finns det till avelsutvärdering vilket tar större tid i anspråk än alla kontrakttimmar tillsammans?
Kan det ersätta dom hundratals hundar från olika delar av landet som SBK varje år utbildar åt HV?

Ska HV ägna sig åt boskapsskötsel om Blå Stjärnan läggs ner?
Något för Insatsplutonerna kanske.

Anledningen till att många frivilligorganisationer är "fristående" från försvaret är att mycket av det dom sysslar med är inte tillämpningsbart för FM men kompetensen dom besitter genom att utöva sin hobby är värdefull.

Nä... klart vi ska behålla våra frivilligorganisationer.
Dom behövs.
Magnus Redin
Vi väntar inte på invasionen, sluta sprid pengar med dyngspridare på alla som kan komma på en anledning till att ta emot dem.

Jag väntar på civila sammanbrott pga vanskötsel av staten och ev växthuseffekt, att terrorister och tokdårar skall upptäcka hur enkelt det är att sabotera och jag är orolig för hur världen skall hantera energikrisen när det blir svårt och kanske omöjligt att bygga ut fossilbränsleproduktionen i takt med efterfrågeökningen.

Frivilligverksamheten är bra då den ger mycket förmåga per satsad peng.
Men om man inte anser att vi behöver stora mängder enklare förmåga eftersom inget ont kommer att hända på 10 år är det givetvis överflödigt.
C 2.a pjäs
QUOTE (Darkwand @ Mar 7 2005, 14:08 )
Här väntar man på två invasioner någon måste ju tänka på dig också.

Varför skulle jag invadera Norrland? Näe, DEN invasionen kan du känna dig helt säker inför.
Badboy
QUOTE (Magnus Redin @ Mar 7 2005, 14:17 )
Men om man inte anser att vi behöver stora mängder enklare förmåga eftersom inget ont kommer att hända på 10 år är det givetvis överflödigt.

Exakt min poäng!
Här ställer vi om till ett insatsförsvar, tar bort tanken på att vidmakthålla hela befolkningens kompetens genom repövningar, varför då inte låta denna tanke genomsyra hela FM?
Försvarsmaktens hundtjänstenhet har nog hyfsad koll på avel, (Hundskolan Sollefteå) och RödaKorset kan väl driva sin egen verksamhet framåt, eller?
Behövs RK enbart i syfte att utbilda HVsjukvårdare - NEJ!

Jag ser inte längre syftet att bibehålla den folkliga utbildningsnivån i organisationer utanför försvarsmakten. Det är kul att kunna MÖPA runt gratis, men sker det på bekostnad av militär effekt, -nej tack!

Förtydligande: Det vore ju önskvärt med en krisorganisation (blå stjärnan, driftvärn, osv, men det skall inte på något sätt tas ur FM:s del av kakan.

/Magnus B

Edit: Förtydligandet
C 2.a pjäs
QUOTE (Badboy @ Mar 7 2005, 14:28 )
Jag ser inte längre syftet att bibehålla den folkliga utbildningsnivån i organisationer utanför försvarsmakten. Det är kul att kunna MÖPA runt gratis, men sker det på bekostnad av militär effekt, -nej tack!

Vilken effekt? Försvarsmakten har väl knappast någon effekt längre? Så jag tycker att den som kan sko sig på det sjunkande skeppet ska göra det, tror inte någon miljon hit eller dit till Lottakåren spelar någon rockenroll i det långa loppet. Möjligen blir lottorna mer försvarsvänligt inställda och ser genom den demokratiska processen till att vi har ett försvar (på pappret) en mandatperiod till. Och då ska man ju tvärtom ÖKA pengarna till frivilligorganisationerna.
Badboy
QUOTE (C 2.a pjäs @ Mar 7 2005, 14:32 )

Vilken effekt? Försvarsmakten har väl knappast någon effekt längre? Så jag tycker att den som kan sko sig på det sjunkande skeppet ska göra det, tror inte någon miljon hit eller dit till Lottakåren spelar någon rockenroll i det långa loppet. Möjligen blir lottorna mer försvarsvänligt inställda och ser genom den demokratiska processen till att vi har ett försvar (på pappret) en mandatperiod till. Och då ska man ju tvärtom ÖKA pengarna till frivilligorganisationerna.

Ok, då lägger vi ner skiten så får lottorna 40 miljader istället, är det det du menar..? dry.gif
Det låter ju väldigt funktionellt att du vill jobba för en mer försvarsvänlig lottakår, men du skiter i FM..

FrivMÖPsvarning...

/Magnus B
Topic
QUOTE (Dajo @ Mar 7 2005, 14:12 )

För in alla under samma organisation och låt sedan den enskilde individen utbilda sig till det som den tycker är intressant. Det finns grabbar som tycker att det t.ex. är kul att laga mat eller köra tgb. Det finns t.o.m. grabbar som vill ta hand om skadade och sjuka! Nu raljerar jag lite, men principen borde vara att man får välja själv i samråd med sin chef!  banghead.gif

Du har inte tänkt på att tex Röda Korset har annan verksamhet än den militära biten? Dom utbildar bla allmänheten i HLR.

Hur mycket kompetens samt resurser finns det till avelsutvärdering vilket tar större tid i anspråk än alla kontrakttimmar tillsammans?
Kan det ersätta dom hundratals hundar från olika delar av landet som SBK varje år utbildar åt HV?

Anledningen till att många frivilligorganisationer är "fristående" från försvaret är att mycket av det dom sysslar med är inte tillämpningsbart för FM men kompetensen dom besitter genom att utöva sin hobby är värdefull.

Dom behövs.

Jag är fullt medveten om att RK utbildar allmänheten. Det ska de fortsätta med. Men varför inte nyttja FM spetskompetens till att utbilda militära sjv?
SBK... De flesta i mitt MD har gått med för att få hunden certad, sen skiter de i sitt förband. Dessutom har jag träffat på ett fåtal fältmässiga/krigsdugliga hundförare i Hv. Känmns som om FHTE eller ngt förband med hundkompetens ska ha hand om utbildning av paketet hund+förare.
Dajo
QUOTE (Magnus Redin @ Mar 7 2005, 14:17 )

Exakt min poäng!
Här ställer vi om till ett insatsförsvar, tar bort tanken på att vidmakthålla hela befolkningens kompetens genom repövningar, varför då inte låta denna tanke genomsyra hela FM?
Försvarsmaktens hundtjänstenhet har nog hyfsad koll på avel, (Hundskolan Sollefteå) och RödaKorset kan väl driva sin egen verksamhet framåt, eller?
Behövs RK enbart i syfte att utbilda HVsjukvårdare - NEJ!

/Magnus B

Hur har hundskolan tid och möjlighet att börja avelsutvärdera över 10 000 hundar per år?
Detta gör dom inte idag.
Hur många hundskolor ska vi ha i Sverige?
10-20 eller ännu fler?
Jag tror nämligen inte att Sollefteå är tillräckligt stort för att rymma dom 10 000tals hundar med sina hundförare/ägare som krävs för att man ska kunna få kontroll över avelsmaterialet och få fram lämpliga tjänstehundar.
Dessutom ska man hinna utbilda dom också.
Kompetensen tar för övrigt 20-30 år att bygga upp och går inte att köpa för pengar...

Vem finansierar Röda Korset om man inte gör det via FM som frivilligorganisation?
Jag tror nog det är mycket få som vill betala för att få göra en insats i Röda Korset.
Vi kanske skulle debitera varje HV-soldat 500kr för varje kontraktstimma han gör för att täcka kostnaderna?
Orimligt...
Att lägga ner tex Röda Korset som frivilligorganisation innebär att HV tappar dom flesta av dom instruktörer som Röda Korset tillhandahåller idag.

Frivilligorganisationerna är ett extremt billigt sätt för FM att tillgodose sina behov av kompetens till totalförsvaret.
C 2.a pjäs
QUOTE (Badboy @ Mar 7 2005, 14:36 )
[Ok, då lägger vi ner skiten så får lottorna 40 miljader istället, är det det du menar..?  dry.gif
Det låter ju väldigt funktionellt att du vill jobba för en mer försvarsvänlig lottakår, men du skiter i FM..

Putsa glasögonen lite. Naturligtvis vill jag inte ge 40 miljarder till Lottakåren, 38 räcker gott... Skämt åsido, det finns säkert pengar till vissa frivilligorganisationer, där Lottakåren med stor säkerhet är en.

Lottakåren tror jag är en mycket liten men inte obetydlig del i "försvarslobbyn", du vet väl trots allt att stora intressen vill ta bort allt? Då kan det väl kännas skönt med lite stöd ifrån andra håll än rena MÖP:ar som ingen tar på allvar?

Och du har rätt i att jag skiter fullständigt i "Försvarsmakten" numera, för de 40 miljarderna skulle man kunna göra bättre grejer. För du kan väl inte på fullaste allvar tycka att vi har ett bra dimensionerat försvar? Mitt intresse för FM dog den dag som FB00 blev offentligt... Jag tycker att 16 brigader för 40 miljarder var mer befogat att betala skatt till än, vad är det nu, tre stridsgrupper för samma peng? Men, smaken är ju olika.

navy2.gif
imint
Varför inte föra över dom pengar som HV och diverse andra frivillig organisationer kostar till det riktiga FM. Fritidssysselsättningar får gemene man betala för själva. Om man innte platsar som YO så kanske man skall göra något annat på sin fritid. Det är sagt att vi inte blir invaderade i närtid, då kan det inte behövas något HV heller. Om det behövs stöd till det civila samhället så kan man ju dela ut spadar och sandsäckar i förväg!

sätter snabbt på sig flamsäkra kläder...
Badboy
QUOTE (C 2.a pjäs @ Mar 7 2005, 14:47 )
Och du har rätt i att jag skiter fullständigt i "Försvarsmakten" numera, för de 40 miljarderna skulle man kunna göra bättre grejer. För du kan väl inte på fullaste allvar tycka att vi har ett bra dimensionerat försvar? Mitt intresse för FM dog den dag som FB00 blev offentligt... Jag tycker att 16 brigader för 40 miljarder var mer befogat att betala skatt till än, vad är det nu, tre stridsgrupper för samma peng? Men, smaken är ju olika.

navy2.gif

De diskussionen förs på annat ställe på detta forum och kommenteras inte vidare här..

Behöver vi lottakåren för att FM ska överleva så låter jag den hellre dö.
FM bör ombesörja det som är krigsrelaterat, övrigt bör falla under annans "paraply".

Som tidigare nämnts: Hur många fallskärmshoppare, blå stjärnor, flygare, pistolskyttar och SBK-ekipage har vi som ger tillbaka något till FM??

/Magnus B
C 2.a pjäs
Magnus B: I frivilligfrågan har vi kapitalt olika åsikter. Jag föreslår att vi antingen:

*Kör dom via PM

*Ägnar oss åt andra saker

Tråden är säkert inte betjänt av att vi sitter och kraxar på varsin gren.
navy2.gif
Rune Frunkh
Att lägga ner tex Röda Korset som frivilligorganisation innebär att HV tappar dom flesta av dom instruktörer som Röda Korset tillhandahåller idag.

Frivilligorganisationerna är ett extremt billigt sätt för FM att tillgodose sina behov av kompetens till totalförsvaret.

Den kompetens som Frivilligförsvaret tillhandahåller Försvarsmakten anser jag i många fall vara väääldigt övervärderad och krigsoduglig. (Många är säkert jättetrevliga föreningar att vara med i och har säkerligen trevliga föreningskvällar med bullbak och färdigställande av prefabricerade ljusstakar för försäljning på julskyltningen - men de har inget att tillföra i en krigsorganisation!)

De dugliga människor jag kommit i kontakt med, från andra organisationer än Hv och FBU, kan jag lätt räkna på en hands fingrar... Jag har träffat sjukvårdare från RK som inte ens skulle få/klara av att sätta på ett plåster på mig, hundförare som har noll koll på övrig verksamhet m.m.´

Slå ihop alla avtalsorganisationer till hemvärnet låt FM utbilda.
Dajo
QUOTE (Gre @ Mar 7 2005, 14:38 )
QUOTE (Dajo @ Mar 7 2005, 14:12 )

För in alla under samma organisation och låt sedan den enskilde individen utbilda sig till det som den tycker är intressant. Det finns grabbar som tycker att det t.ex. är kul att laga mat eller köra tgb. Det finns t.o.m. grabbar som vill ta hand om skadade och sjuka! Nu raljerar jag lite, men principen borde vara att man får välja själv i samråd med sin chef!  banghead.gif

Dom behövs.

Jag är fullt medveten om att RK utbildar allmänheten. Det ska de fortsätta med. Men varför inte nyttja FM spetskompetens till att utbilda militära sjv?
SBK... De flesta i mitt MD har gått med för att få hunden certad, sen skiter de i sitt förband. Dessutom har jag träffat på ett fåtal fältmässiga/krigsdugliga hundförare i Hv. Känmns som om FHTE eller ngt förband med hundkompetens ska ha hand om utbildning av paketet hund+förare.

Något förband? Ska man bedriva verksamheten rikstäckande blir det över 100 st utbildningsorter.

Menar du att man ska anställa alla dom som idag direkt eller indirekt jobbar med tjänstehundar i SBK?
Om vi tänker oss att bara 10% av dom som är med idag behövs (det finns många i SBK som inte på något sätt är inblandade i tjänstehundsutbildning eller avelsutvärdering) så pratar vi om 7000 personer som ska anställas. Det betyder drygt 2100 miljoner kronor per år i lönekostnader och sedan tillkommer lokaler, veterinärvård, hundmat osv
Var ska man göra av dom minst 75% av hundarna som itne uppfyller kraven?
Minkföda? Hur tror du "Uppdrag granskning" skulle se på det?

Vem tror du utbildar hundarna till Flygvapnet (ja flygvapnet har en pytteutbildning på egen hand)?
Där blir hunden krigsplacerad och inte ägaren som det är i HV.

Vem ska finansiera RK?

Såvitt jag vet så används den kompetens som finns på förbanden till att utbilda trupp samt även att ge RK utbildning.
Var ligger problemet?
Ska vi slösa spetskompetens på att utbilda en snubbe som sedan inte kommer på övningarna eller ska man använda den till att utbilda RK vars medlemmar brinner för sin uppgift att utbilda bla HV?
Badboy
QUOTE (C 2.a pjäs @ Mar 7 2005, 14:55 )
Magnus B: I frivilligfrågan har vi kapitalt olika åsikter. Jag föreslår att vi antingen:

*Kör dom via PM

*Ägnar oss åt andra saker

Tråden är säkert inte betjänt av att vi sitter och kraxar på varsin gren.
navy2.gif

Sorry, debatterar gärna detta i denna tråd, hmm, vad hette den nu igen.. ;)
Bara vi håller oss till ämnet så är det liksom grejen att vi SKA ha olika åsikter..

/Magnus B
*tonar ner och vinner debatten på ett alternativt sätt*
larsev
QUOTE (imint @ Mar 7 2005, 14:52 )
Varför inte föra över dom pengar som HV och diverse andra frivillig organisationer kostar till det riktiga FM. Fritidssysselsättningar får gemene man betala för själva. Om man innte platsar som YO så kanske man skall göra något annat på sin fritid. Det är sagt att vi inte blir invaderade i närtid, då kan det inte behövas något HV heller. Om det behövs stöd till det civila samhället så kan man ju dela ut spadar och sandsäckar i förväg!

Och hur mycket kostar HV och de frivillga försvarsorganisationerna Staten i jämförelse med Försvarsmaktens totala kostnad?
Vad skulle det kosta Staten om den utbildning (både militör och civil) som frivilligorganisationerna utför skulle upphandlas kommersiellt (till vilket jag även räknar FM YO och RO) ?
C 2.a pjäs
QUOTE (Badboy @ Mar 7 2005, 14:57 )
[)
Bara vi håller oss till ämnet så är det liksom grejen att vi SKA ha olika åsikter..

/Magnus B
*tonar ner och vinner debatten på ett alternativt sätt*

...och får sin självklara belöning.
biggrin.gif
Nänä, de andra får väl klaga om det spårar ur: Jag tycker att det skall finnas frivilligorganisationer, i vilken form och hur många får andra reda ut. Det finns säkert en hel del som man kan avveckla och kanske någon som skall växa. Men, faktum kvarstår, det är landets medborgare som då blir delaktiga i landets försvar, något som oroande många inte längre är. Ju mindre fokus som läggs på frivillig försvaret ju mindre fokus kommer "proffsförsvaret" att få. Många av mina arbetskamrater har ingen aning om det mest elementära om försvaret, och bryr sig heller inte. Tyvärr är det så att staten tar mindre och mindre ansvar för medborgarna (observera "staten", inget partipolitiskt påhopp alltså) och den enskilde får i allt högre grad engagera sig. "Vll jag ha tandvård, polis och försvar för jag skaffa det själv". Och då är det ju bra att det finns friviligorganisationer. Tycker jag åtminstone.
Nifelhel
Jag är benägen att hålla med Badboy.

Jag vill att man skrotar allt inkl HV. För att sedan bygga upp en ny organisaition med vettiga ersättningar, bättre och längre övningar. Och då kan man tillföra tyngre mtrl tex: grk, pbv etc

RK kan vi säga upp avtalet med helt och hållet. De är mer en bromskloss än något som gynnar organisationen i stort. Dem förtjänar inte ens att bära uniform.
FM har ju ett sjvC som kan och bör ta över ansvaret för utbilningen av sjv inom Hv. (För det är väl inte så nu?)

Hundbiten med SBK: Tja vad säger man... inte en gång jag sett dem funka. Dem är mest intresserade av att få sina hundar certade sen drar dem som en avlöning. Öva? sällan att det händer.

SKBR. Brrr kan inte vill inte orkar inte öva. Men fordonen skall dem ha besittning över och nåde den som tillsätter en soldat med förarebevis som förare.

FRO: Har inte lärt mig ett skit. Vet inte vad dem gör alls, mer än fikar och gnäller över Ra-mtrl...

osv

Mao BORT MED SKITEN!!

Nej jag är inte bitter......alls
Fk Satan
Det kommer att ske en översyn av Friv. rörelsen (läs avtals organisationer till Hv). De som inte uppfyller sina åttaganden till Hv blir helt enkelt utan pengar från FM.... De som uppfyller sina åttaganden till FM får sina pengar. Så det kommer att bli en del tjafs och liv om detta det närmaste året.

Så ifall RK inte ställer upp med sjukvårdare osv till Hv så blir de utan pengar. Ifall FRO inte är med på Hv-övningar så blir de utan pengar osv... Så det kommer att bli en stor förändring snart...

Och jag anser personligen att de flesta avtals organisationer bör avskaffas...
ABP
Jag skulle vilja gå ett steg längre än Nifhel såvida det inte var detta han menade då.

1. Vi startar om hela FM

2. Se till att vi sköter alla våra åtaganden vi har till industrin. dvs inte säger upp nått skrivet kontrakt.

3. Bygger upp en helt ny organisation efter behov

4. Se till att vi sköter alla våra åtaganden vi har till industrin. dvs inte säger upp nått skrivet kontrakt.

5. Tar all den mtrl från gamla FM vi behöver. Ger bort resten till övriga Myndigheter (CV90 till Polisen fun_icon_nana.gif )

6. Övertygar Politiker att de bör ge försvarsbesluten i 10års perioder för bättre ligga i fas med mtrl köp mm. (och där sprack min plan)
Dajo
QUOTE (Nifelhel @ Mar 7 2005, 15:06 )

Hundbiten med SBK: Tja vad säger man... inte en gång jag sett dem funka. Dem är mest intresserade av att få sina hundar certade sen drar dem som en avlöning. Öva? sällan att det händer.

Jag tror inte att flygvapnet håller med dig.
Hundarna där som är utbildade av SBK fungerar ypperligt.
Även HV hundarna fungerar bra.
Att ekipagen sedan inte uppfyller kontraktet är inget unikt för dom.
I "mitt" HV förband är det ca 10% som uppfyller kravet på 20 tim/år och då är befälen medräknade...

RK kan vi säga upp avtalet med helt och hållet. De är mer en bromskloss än något som gynnar organisationen i stort. Dem förtjänar inte ens att bära uniform.
FM har ju ett sjvC som kan och bör ta över ansvaret för utbilningen av sjv inom Hv. (För det är väl inte så nu?)

Och då kommer lönekostnaderna direkt.
Hur många stridsvästar får man för en heltidsanställd som ska ha lön istället för att vara med i en ideell verksamhet?

Jag vill att man skrotar allt inkl HV. För att sedan bygga upp en ny organisaition med vettiga ersättningar, bättre och längre övningar. Och då kan man tillföra tyngre mtrl tex: grk, pbv etc

Och det finansierar man hurdå?
Tanken är väl att göra av med mindre pengar och inte mer?
Jag tror inte att Miljöpartiet och vänsterpartiet vill spendera så mycket mer på försvaret. Sossarna är nog inte så spendervilliga dom heller...

Sjuksköterskor (som utgör grunden och stommen i RK) växer inte på träd utan är en bristvara och det kommer att bli ännu värre framöver.
Badboy
Alla som gapar om frivillighet bör veta att arvode på 120(125?) kr/timma utgår till instruktörer, upp till 8 timmar per dag..
Är det någon som ser kopplingen till 8-16-övningar inom HV?? dry.gif

Det är inte gratis att utbilda inom Friv...

/Magnus B
*har inte bara levt på studiemedel under studietiden..*

Edit: Kan fortfarande inte stava mitt namn rätt..
nina
Sjuksköterskor (som utgör grunden och stommen i RK) växer inte på träd utan är en bristvara och det kommer att bli ännu värre framöver.

Sen när har RK sjuksköterskor som grund?
Dajo
QUOTE (Badboy @ Mar 7 2005, 15:22 )
Alla som gapar om frivillighet bör veta att arvode på 120(125?) kr/timma utgår till instruktörer, upp till 8 timmar per dag..
Är det någon som ser kopplingen till 8-16-övningar inom HV?? dry.gif

Det är inte gratis att utbilda inom Friv...

/Magnu sB
*har inte bara levt på studiemedel under studietiden..*

Inom SBK är det en bråkdel som har arvode och det brukar ofta ligga på 250kr/dag vilket innebär 10 timmar för många.
Av ca 10 pers som anordnar en mentalbeskrivning så är det högst 1-2 pers med arvode och 8-9 som inte har ett öre i ersättning.

Dom pengarna kommer från föreningens egen kassa som främst fylls genom medlemsavgifter samt startavgifter på div tävlingar och kurser.

På instruktörsnivå i HV vet jag att det betalas ut pengar i arvode.
Nifelhel
@Dajo

Så fint att det funkar för flygvapnet, men nu var det om frivilligorgansitionerna inkl HV.
Nej det har inte funkat någonsin med SBK på min pluton. Och min pluton är en av de få som har hundekipage...2st dessutom.

Bättre med ny utr än kunskap mao?
Visst det är kul med nya prylar, men vad ska jag med dem till om jag inte vet hur jag skall använda dem. Kunskap framför mtrl, tack!

@ABP
jo lite så mena jag smile.gif

@Fk Satan
Inte en dag för tidigt...hoppas dem rensar duktigt då.

Missförstå mig rätt! Jag är sedan några år tillbaks aktiv inom Hv och FBU. Jag ser gärna att det finns dock inte i nuvarande form.
Dajo
QUOTE (Anne @ Mar 7 2005, 15:28 )

Sen när har RK sjuksköterskor som grund?

Sedan starten typ....

En stor mängd sjuksköterskor är krigsplacerade i RK och genomför faktiskt repövningar (när genomförde en normal krigsplacerad svensk repövning senast?) relativt ofta.

Sedan finns det en mängd frivilliga i RK men deras uppgift är inte att utbilda utan att driva fältsjukhus.
Samtliga gånger jag blivit utbildad av personal från RK så har det varit en sjuksköterska med typ 20 års erfarenhet från akutsjukvård som stårr för undervisningen.

Vill vi verkligen bli av med den kompetensen?
Dajo
QUOTE (Nifelhel @ Mar 7 2005, 15:34 )
@Dajo

Så fint att det funkar för flygvapnet, men nu var det om frivilligorgansitionerna inkl HV.
Nej det har inte funkat någonsin med SBK på min pluton. Och min pluton är en av de få som har hundekipage...2st dessutom.

Visst det är kul med nya prylar, men vad ska jag med dem till om jag inte vet hur jag skall använda dem.  Kunskap framför mtrl, tack!

@ABP
jo lite så mena jag smile.gif

@Fk Satan
Inte en dag för tidigt...hoppas dem rensar duktigt då.

Missförstå mig rätt! Jag är sedan några år tillbaks aktiv inom Hv och FBU. Jag ser gärna att det finns dock inte i nuvarande form.

Och det är inte frivilligorganisationerna som utbildar flygvapnets hundar menar du????
Hundekipagen i HV är dessutom kontrakterade på samma sätt som en skyttesoldat så ansvaret för att få ut dom på övning ligger hos förbandschefen.
SBKs ansvar upphör då hunden är färdig och klarar slutprovet (förutom viss repetitionsutbildning).

Frivilligorganisationerna har inte som uppgift att serva HV utan HELA totalförsvaret.

Kunskap framför material är just vad jag försöker påpeka...
Men problemet är att om man måste betala för all kunskap man idag får näst intill gratis så finns det inte mycket pengar till nya prylar.

Kort sagt så har inte FM råd att avvara frivilligorganisationerna.
Badboy
Visst det är kul med nya prylar, men vad ska jag med dem till om jag inte vet hur jag skall använda dem. Kunskap framför mtrl, tack!

1. Mindset
2. Tactics
3. Skill
4. Equipment

Vänligen kryssa för det vi har, med dagens system.

Nähä, inga kryss, vad konstigt... blink.gif dry.gif

/Magnus B
nina
Måste ju passa på att ta chansen när den finns...

Som den sjukvårdsmupp man är efter några år i grönkläder på heltid så låg valet mellan RK som hv-sjv och en vanlig insatspluton när det var dags att övergå till mer sporadiska uniformstillfällen.

Tog kontakt med RK och allt var frid och fröjd till en liten dispyt med ngn höjdare där uppstod och vi båda kom fram till att jag nog skulle hålla mig till en vanlig soldatsroll (mao, jag ville ha vapen, det fick jag inte etc...)

Började i en IP, saknar fortfarande sjukvårdandet men får numer inte pyssla med det, jag är ju inte RK:are... (Om än kanske i vissa fall mer kompetent, min egen egocentriska åsikt...) Jag började inse att en RK-utbildad hv-sjv kanske inte var världens bästa soldat men trodde fortfarande (ja, jag är naiv) att de åtminstone var bra riktigt sjukvårdare. Det skulle brutalt bankas in i skallen på mig ur fel jag hade...

Under ex. en övning i höstas blev jag skjuten (ja,ja, skademarkerad..) och RK skulle komma. Om man bortser från att det tog 40-50 min innan de kom dit (det är farligt i mörka skogen) så låg jag där (och höll på att frysa häcken av mig) och tänkte att snart så kommer en varmt patienttäcken, kanske en bår och med lite tur, ett första förband. Tji fick jag. Fram kommer tre, en smula förvirrade damer (fel ,en mkt bastant herre var med i flocken) och undrar vad som hänt. Min patrullkompis svarar att hon där är skjuten, hon har ingen puls i handleden längre.(visst vi fick överdriva lite, och hålla mig vid liv, stackarna skulle ju få öva...) Det mkt kopetenta sverat från sjukvårdaren är då - Ojdå. Ingen puls kollas, ingen andning, inte ens ngn medvetandekontroll. Förband är inte att tänka på...Efter en lång stund börjas det baxas upp på en bår, som naturligtvis ngn annan ska bära...

Liknande har hänt fler ggr. För att inte nämna alla ggr sjukvårdarna inte orkat hänga med en framryckning alt. hamnat ngnstans längs fram i tillbakaryckning...

Visst, jag är inte bäst i världen på hur en sjv ska agera. Jag har bara jobbat med det de senaste åren militärt och läser nu bara till sjuksyrra. Så min sjvkunskap är väl begränsad antar jag... Uppenbarligen eftersom man inte kan fungera som just sjv i HV.

RK-sjukvårdarna som kommer till HV är inte alls oftast sjuksyrror och ffa så är de sällan soldater. (Jag vet, visst är det fånigt att tro att alla i första hand är soldater, men sån är jag...)

Dags att kolla upp lite och kanske börja använda folks kunskaper och erfarenheter. Skippa RK:s sjv och rekrytera vpl pluton-/kompani-sjukvårdare. Vet ett flertal som gärna hade gått med men skippar det iom att de inte vill till RK.

Ok, ett onödigt inlägg i dikussionen, men jag fick iaf en chans att avreagera mig ;)
Nifelhel
QUOTE (Dajo @ Mar 7 2005, 15:41 )
@Dajo

*snip*

Och det är inte frivilligorganisationerna som utbildar flygvapnets hundar menar du????
Hundekipagen i HV är dessutom kontrakterade på samma sätt som en skyttesoldat så ansvaret för att få ut dom på övning ligger hos förbandschefen.
SBKs ansvar upphör då hunden är färdig och klarar slutprovet (förutom viss repetitionsutbildning).

Frivilligorganisationerna har inte som uppgift att serva HV utan HELA totalförsvaret.

Kunskap framför material är just vad jag försöker påpeka...
Men problemet är att om man måste betala för all kunskap man idag får näst intill gratis så finns det inte mycket pengar till nya prylar.

Kort sagt så har inte FM råd att avvara frivilligorganisationerna.

och så läser vi mitt inlägg IGEN!!!

Jag sa att det inte funkat för oss på min pluton. Vilken del av det förstår du inte? Nej du behöver inte svara på det.

Betala för kunskapen?
Ja om så är nödvändigt, att förlita sig på frivilligverksamhet är korkat i längden. För man kommer till vägs ände till slut vad det gäller kunskap på frivillig nivå.

Jo FM har verkligen råd att avvara en hel massa utav frivilligorgansitionerna. En del utav dem förstör mer än vad dem gör nytta. Nej vi skulle må bra av att ha EN organistion med olika enheter inom den. Inte 14 olika frivilligorg med gudarna vet hur många småpåvar som pissar revir. Det räcker som sagt med en...

@Badboy

Jadu över det stora hela...inga kryss. Men jag har sett ett par kryss lite varstans, men de är svåra att se.
CP2
Har för mig att de frivilliga orgaisationerna numera ska få betalt per levererad individ och inte som tidigare en generellt tilldelad summa. Antar att det bör innebära "individ som gör sin kontrakterade tid". Om inte är det ett effektivt sätt att avliva de frivilliga orgaisationerna meddels självdöd.

Har sysslat med hunderi i många år. Tyvärr är det många gånger endast certet som lockar, skogen i övrigt är mörk, kall och farlig. Med vissa undantag, även gällande SKBR då minst en stycken numera är utbildad på och kan skjuta AK4B....
Badboy
QUOTE (Nifelhel @ Mar 7 2005, 15:53 )
@Badboy

Jadu   över det stora hela...inga kryss. Men jag har sett ett par kryss lite varstans, men de är svåra att se.

Ja, det är tyvärr de lokala "kryssen" som räddar kvar verksamheten i dess nuvarande form..

Det nämndes tidigare att det skulle bli dyrt att köpa in den kompetens som Friv idag ger..Det synar jag gärna! Farligt att missta engagemang för kompetens..

Skilj mellan nice-to-have och need-to-have.. Visst är det kul med allehanda gratis fritidsaktiviteter, men vad ger egentligen FrivOrg till FM i skarpt läge??

/Magnus B

Edit: Förtydligande

Badboy --> bong.gif <-- Nifelhel
2Sharp
Utan att behöva upprepa mig, jag är med på vad Nifelhel säger/tycker/tänker.

Att ställa krav på friv. org. att de faktiskt ger ut kvalité vad gäller utb. och personal.
Inte att det förblir en lekskola för tattare som av olika anledningar inte fick göra lumpen och nu kör en privat powertrip i någon form av låtsas chefskap. Det suger.

Jag anser att det är mycket rimligt att man faktiskt har både utbildnings krav samt fysiska krav på dem som tillhör friv. org.

Jag har dålig erfarenhet av hundförare inom FV, vi tillfördes en hundförare på en övning, hennes uppfattning var att hon väntade i viloläge tills hon behövdes.. det är ju rätt ig.
Givetvis en mycket begränsad erfarenhet, men jag ville ändå nämna den smile.gif

RK kan vi sparka så långt vi orkar, fåntrattar.

Radikal förändringar måste till!
Nifelhel
QUOTE (Badboy @ Mar 7 2005, 16:02 )
QUOTE (Nifelhel @ Mar 7 2005, 15:53 )
@Badboy

Jadu   över det stora hela...inga kryss. Men jag har sett ett par kryss lite varstans, men de är svåra att se.

Ja, det är tyvärr de lokala "kryssen" som räddar kvar verksamheten i dess nuvarande form..

Det nämndes tidigare att det skulle bli dyrt att köpa in den kompetens som Friv idag ger..Det synar jag gärna! Farligt att missta engagemang för kompetens..

Skilj mellan nice-to-have och need-to-have.. Visst är det kul med allehanda gratis fritidsaktiviteter, men vad ger egentligen FrivOrg till FM i skarpt läge??

/Magnus B

Edit: Förtydligande

Badboy --> bong.gif <-- Nifelhel

Jo men man betalar då hellre den personen vettigt än att nyttja honom för att han är frivilligt engagerad. Båda tjänar på det.

ang "nice-to-have och need-to-have.. " så håller jag med dig. Det måste ge nåt i sista slutänden och inte vara en förening för krigsturister. Har jag antytt annat förut så skyller jag på sinnesförvirring. ;)

Jaja jag är trög emellanåt. unsure.gif

@2Sharp
HEAR HEAR HV.gif
ABP
2sharp hellre att visa är i väntläge bak än att man skall ha med dem längst fram. Strid är farliga grejer.
NisseNord
Jo, hunden behöver ju inte tas fram fören man hittar ett spår... eller vänta nu...

biggrin.gif
imint
QUOTE (larsev @ Mar 7 2005, 15:02 )
QUOTE (imint @ Mar 7 2005, 14:52 )

Och hur mycket kostar HV och de frivillga försvarsorganisationerna Staten i jämförelse med Försvarsmaktens totala kostnad?
Vad skulle det kosta Staten om den utbildning (både militör och civil) som frivilligorganisationerna utför skulle upphandlas kommersiellt (till vilket jag även räknar FM YO och RO) ?

Med de uppgifter som FM har idag från regering och riksdag samt med den omfattning som FM skall ha efter försvarsbeslutet så ser jag inte att dom tillför särskilt mycket. Det är snarare mest en black om foten för en massa wannabees. Rensa upp i det träsk som kallas frivorganistationer och låt de övriga leka på sin egen bekostnad.
Som det är i dags läget så finns det inte behov av en massa lottor som kör lastbil. Det kan man krigsplacera ett åkeri att göra. I och med att FM är så litet så är även andelen krigsplacerade litet. Då kan Åkare Andersson med sina lastmaskiner bli krigsplacerad som just lastbilschaufför, för att göra det extra billigt så krigsplacerar man hans lastbilar också. Jag kan garantera dig att han kommmer att göra ett bättre jobb än Lotta Lundgren när det gäller.
Lägg ner allt, gör en mycket smal och slimmad organisation som svarar upp mot FMs verkliga behov. inte några skapade, där folk fortfarande drömmer om den stora invasionen från öst.

Och när man går på Mässor etc där HV ställer ut, varför blir man alltid mörkrädd när man ser det klientel som är deltagare?
Anders
QUOTE (Dajo @ Mar 7 2005, 13:42 )
Hur har hundskolan tid och möjlighet att börja avelsutvärdera över 10 000 hundar per år?
Detta gör dom inte idag.
Hur många hundskolor ska vi ha i Sverige?
10-20 eller ännu fler?
Jag tror nämligen inte att Sollefteå är tillräckligt stort för att rymma dom 10 000tals hundar med sina hundförare/ägare som krävs för att man ska kunna få kontroll över avelsmaterialet och få fram lämpliga tjänstehundar.
Dessutom ska man hinna utbilda dom också.
Kompetensen tar för övrigt 20-30 år att bygga upp och går inte att köpa för pengar...

Du, Sollefteå är stort nog för 20.000 hundar med förare. Och räcker inte byn till kan vi ha satelliter i Ramsele, Näsåker, Junsele, Helgum, Långsele och Undrom.

Det blir mycket hundar det.

clap.gif
Fk Satan
@imint

kan bara hålla med dig. En stor översyn av vad olikaorganisationer faktisk kan bistå med är bra och ett måste. Samt kostnaderna för detta, samt vad kostnaderna är för alternativa lösningar. Allt för att få ett kostnadseffektivt samt hög kompetens inom FM. Det här med ett åkeri som står för transporter är ett klockrent exempel.

Färre organisationer, lägre total kostnad och högre kompetens.

När det gäller individer som står på mässor osv så är det en story för sig själv... Har varit påväg att bli involverad i att arangera en monter & program för en stor mässa där Hv skall visauppsig. Men som tur var så hoppade jag av det hela när jag såg vilka som skulle vara med i detta projekt... Inte en enda som jobbar eller har jobbat med marknadsföring eller som informatörer på företag. Utan det var skolvaktmästare, taxiförare och en lagerarbetare, så det är inte konstigt att mässor osv ser ut som "hej kom och hjälp oss". Ifall jag fick bestämma så skulle denna arbetsgrupp bestå av marknadsförare, reklammänniskor osv. Sedan de som skall stå i montern skall ha ett fördelaktigt yttre vara unga samt ingen j*vla servering av ärtsoppa....
FkN
Anne: Vad är det som hindrar er från att du hänger på dig en 6`a och är gruppsjukvårdare?

Typ RK uppträdande:

Bat.övningen, kompaniet framrycker längs en stig. Fronten blir påskjutna, alla tar eldställning. RK`are står rak upp, för eftersom dom har RK armbindel så blir dom inte skjutna.
Topic
Ett känsligt ämne detta.
Det jag menade var att funktionerna ska finnas kvar, men i ren militär form. Om vi någonsin ska få ett Hv med lite udd på så måste vi rensa bort allt löske "hang around" som finns med som en ständig svans runt dessa organisationer. Personer som bara vill dra nytta av fördelarna men inte bidra med ett jota själva.

RK är väl f.ö. en stor internationell organisation? De borde kunna få in pengar till sin sociala verksamhet utan att drabba Hv. För att nämna ett exempel på organisation som samarbetet inte flyter friktionsfritt med ute på förbanden. Förstå nu att jag inte har ett dugg emot RK, snarare tvärtom- men borde inte FM SjvC sköta utbildningen av sjukvårdare. Och detta trams med att inte bära vapen? Jag förstår Anne att hon valde bort RK. Jag vill att min sjukvårdare ska kunna försvara mig när inte själv kan. Detsamma gäller övriga frivorg.
Puh!
Fk Satan
QUOTE (Fk Nordin @ Mar 7 2005, 19:53 )
Anne: Vad är det som hindrar er från att du hänger på dig en 6`a och är gruppsjukvårdare?

Typ RK uppträdande:

Bat.övningen, kompaniet framrycker längs en stig. Fronten blir påskjutna, alla tar eldställning. RK`are står rak upp, för eftersom dom har RK armbindel så blir dom inte skjutna.

IFall jag skulle ha varit Blågul där så skulle RK människan ha blivit "skadad" en kula (eller splitter) ser inte efter ifall individen ifråga de skall träffa har en RK-bindel eller inte...

Kommer att nu i vår ha en rolig övning där RK kommer att ingå, kommer att bli intressant att se deras uppträdande då de blir påskjutna av en prickskytt... Ifall det blir tjafs om deras bindlar ska de få gå iväg 800meter och försöka gissa vilken indivd som har bindel eller inte...
jackhammer
Det som kan göras är som sagt att kanske plocka bort vissa delar av dom frivilla "understöds orginisationerna" till hemvärnet för at dom kanske är duktiga på en grej men däremot behärskar dom inte dom enkla regler som finns när man är i fält(ja det finns undantag där) men dom bör ha militär bakgrund så dom fattar varför t.ex deras hund inte är prioriterad osv.
Vad anbelangar hemvärnet så asön 05 i kvarnby visat att hemvärnet kan göra skada och fylla ut en uppgift och inte ät totalt uträknade.sedan går det alltid att föra en debatt om det men faktum kvarstår 2 stidsfordon 90 och 70 man försvann fort för a strykan sedan uppehölls a strykan i över en timme av desarmerade skytte grupper från en hemvärnspluton. Övning ja, men hade varit skarpt så hade man skjutit med grgn och sedan omgrupperat men tack vare förbud mot en störe omgruppering så gick inte detta att genomföra så eld och rörelse(detta som resultat av god lokal kännedom) över ett litet område blev svaret men också problem för viktor johan (a styrkan). Detta visar ett par saker att motiverade människor med rätt utbildning och väldigt bra lokal kännedom är nyttiga att ha.Men faktum kvarstår att det tyvärr finns en väldigt stor majoritet som inte borde finnas i hemvänet kvar. Dessa människor som lever med tanken om skyddsobjekt och fasta platser att strida ifrån.Säger ut med dom som inte kan anpassa sig efter det som är framtiden.Men och satsa på dom yngre som är motiverade och som faktist har kunskapen. Men tyvärr så kommer det väl aldrig bli så i verkligheten.Skall tilläggas att dom som ställde upp på asön var "yngre hungriga hemvärnssoldater" med ett par undantag men dessa höll jämna steg och med dom andra. Så satsa på dom yngre i hemvärnet(ska tillägas att också dom som tror att hemvärnet är något vuxendagis skall också kastas ut för det finns bara en anledning varför det övas och det är inför krig och strid kan inte folk förstå detta så är man antingen naiv eller idiot) och ut med det gamla tänkadet och inrikta sig på framtidenär svaret på denna fråga i mina ögon.Sedan ska man tänka på att hemvärnet har ca 1,5 % av den totala försvarsbudgeten detta skall då också räcka till frivillga orgenisationerna.Så den påverkan hemvärnet har över vad dom värnpliktiga är inte äns värd att prata om,utan snarare så är det inköp av ny utrustning och framtagande av ny utrusning som kostar pengar.
Badboy
Hehe Jackhammer, om du pratar som du skriver så måste du ha världens största lungor ! biggrin.gif

Vi är inne på samma linje, tror jag, dvs renodla Hv till ett Inf-förband, kapa trådarna till "tag-along" föreningar och bli ett lokalförsvarsförband med insatskapacitet!

/Magnus B

Edit: bong.gif
jackhammer
QUOTE (Badboy @ Mar 10 2005, 19:36 )
Hehe Jackhammer, om du pratar som du skriver så måste du ha världens största lungor ! biggrin.gif

Vi är inne på samma linje, tror jag, dvs renodla Hv till ett Inf-förband, kapa trådarna till "tag-along" föreningar och bli ett lokalförsvarsförband med insatskapacitet!

/Magnus B

Edit: bong.gif

Japp lungorna sväller så det står härliga till smile.gif

nej men tycker det är tråkigt att många drar alla inom hemvärnet över en kant, ja det finns många människor som nog borde tänka om varför dom är med i hemvärnet.Men samtidigt finns det också dom som är grymt intresserade har en motivation och vilja att sträva framåt.

Ja jag anser att det du säger ett så gott som renodlat infanteri förband vore bättre bort med alla 20 timmars o.s.v och satsa på att skapa ett större antal instats kompanier med bred kunskap och hög motevation.Dessa skulle bland annat då kunna tas upp i mek bataljonerna som verkar i hv förbandets område och på så sätt kunna bistå med bra lokal kännedom och kunna leda fram trupper i terrängen alltså som lokal guider.för en sådan uppgift krävs inte något bepansrat fordon utan kanske på sin höjd en tgb eller vad som nu blir efterföljare till den gamla trotjänaren,samt att dom ska kunna lösa egna uppgifter i sitt verkans område.Å me det menar jag inte sitta och vakta någon telemast ute i skogen eller någon gammal bunkern.Utan rörliga uppgifter. Ska man göra något så skall det göras ordentligt annars kan man lika gärna skita i det anser jag.Sen så är det klart att man inte är opartisk man tycker ju alltid att ens egna ideer är bäst så är det ju alltid men jag tror att det nog kommer bli något liknande i framtiden kanske inte om fem år men kanske om tio år för det är ohållbart så som det är i dags datum.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.