Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Skrota frivilligorganisationerna?
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
Pages: 1, 2
Flamdämpare
@Jackhammer

En av de viktigaste egenskaperna hos en duktig soldat är ödmjukhet inför uppgiften och förmågan att lyssna på erfarnare människor.
Tyvärr för organisationen och de ungdomar du leder saknar du båda.
Hemvärnet består av ett stort antal personer med en enorm erfarenhet som rätt utnyttjat kan lösa nästa alla problem.
Muskler ersätter inte erfarenhet.
Ett tankeexempel för att förtydliga: Varför är det gamla lejonhonor som ser till att flocken får mat istället för lejonungarna?
jackhammer
QUOTE (Flamdämpare @ Mar 11 2005, 07:32 )
@Jackhammer

En av de viktigaste egenskaperna hos en duktig soldat är ödmjukhet inför uppgiften och förmågan att lyssna på erfarnare människor.
Tyvärr för organisationen och de ungdomar du leder saknar du båda.
Hemvärnet består av ett stort antal personer med en enorm erfarenhet som rätt utnyttjat kan lösa nästa alla problem.
Muskler ersätter inte erfarenhet.
Ett tankeexempel för att förtydliga: Varför är det gamla lejonhonor som ser till att flocken får mat istället för lejonungarna?

Ursäkta men det där tar jag faktist som en personlig förelämpning.
Tro mig när jag säger att ödjmukhet och lyhördhet samt respekt är något jag har gott om.Respekterar absolut att det finns andra åsikter andra sätt att lösa vissa problem.Men som jag tidigare skrev att detta är min personliga åsikt och detta är ett forum där man får får ventilera dessa.
Sen så ska man ha klart för sig jag är två olika personer när jag sysslar med ungdomanra eller när jag uppträder som soldat i hv.
När jag är med ungdomarna så är jag mig själv,inga masker inga konstigheter utan mig själv.
Sedan so hv soldat ja då är jag just vad det menas soldat och inget annat.Kan ta min egna grupp vi är en hoppsättning av folk med väldigt bred bakgrund allt från matros till vaktsoldat sjukvårdare osv och det stjälper oss inte utan snarare tvärt om vi blir starkare av detta då det gör att vi kan lösa en mycket bredare uppgift.

Sen lyhörd för mer erfarna människor jo absolut det måste man vara annars lär man sig aldrig något nytt.Men vad mena med mer erfarna männsikor folk som gjorde värnplikten för tio eller kanske 20 år sen(finns undantag här också så är det alltid). jo mycket av grunderna ser likadant ut i dag men striden har förändrats och sker på ett annat sätt idag, om en månad kanske sättet att strida ändrats igen.Där anser jag att man måste lyssna på dom yngre nymyuckade killarna och tjejerna för dom sitte faktist på den senaste kunskapen så är det bara.Där funkar inte det inte att komma och säga ja men du vet jag är 45 år idag och gjorde min värnplikt för 25 år sedan så jag kan allt med striden så nu gör jag som jag fick lära mig då och det pga att jag är äldre och har mer livserfarenhet.Kan ta en person som exempel min far han är i 45 år och med i insatspluton och hänger med där tack vare att han har fått lära om sig vissa saker då de ändras med den moderna striden.

Sen det du nämner om ihopsättning utav bred kunskap så ja absolut det är en stor styrka har aldrig sagt något annat dock så finns det regler och jag personligen anser att om man inte kan följa dessa så kanske man bör tänka över vad man pysslar med.För att förtydliga med frivillaga orginisationer och vad jag anser angående deras funktion, dessa gör ett stort jobb idag många gör det jäkligt bra men det vore kanske bättre rent orginisations mässigt att ha alla under samma ledning det vill säga mindre viljor(alltså olika regler osv) som vill sträva åt sitt håll och en chef som styr så som det militära ledarskapet bland annat bygger på.

Sen om brist på ödmjukhet innebär att så fort man faktist ser något som är fel påpekar detta t.ex stäng fickan du borde kanske fundera på att vårda din utrustning och du får inte göra så med vapnet eller vad det nu kan vara så ja då har jag brist på respekt och ödmjukhet.Men man ska ha klart för sig att det civila samhället har alltid blicken på grönklädda människor och att klä sig fel och bete sig fel gör att samhället får en negativ bild utav hemvärnet så är det bara vare sig vi vill eller inte för vi jämförs alltid med värnpliktiga och kommer alltid att göra det(så är det med dom "civila" som jag pratat med).Man hör folk inom hemvärnet vill byta namn till t.ex nationella skyddstyrkorna bara för att det är så mycket negativt förknippat med hemvänet.Säger så här börja med att ordna i dom egna leden se till att folk sköter sig bara en sån enkel sak som puts och studs gör att man verkar mer professionell i "civila" samt yrkes militäres ögon.Sådana enkla saker är allt som krävs för att ändra folk åsikt om hemvärnet, bättre det än att byta namn och dra det i smutsen också.SKALL TILLÄGGAS ATT DET FINNS MYCKET GOTT FÖRKNIPPAT MED HEMVÄRNET OCKSÅ.
Sedan så tänker jag inte ens gå in på frågan om varför man enligt den militära biten ska bära kläderna på ett vist sätt tror alla här inne vet att alla regler fyller ett syfte baserat på erfarenhet förknippat med strid.
Dajo
Långa inlägg...

Tyvärr brister dom på en punkt och det är att frivilligorganisationerna är inte till för att serva HV utan dom servar hela totalförsvaret.
I totalförsvaret ingår räddningserket, hela sjukvården, barnomsorgen, jordbruket mfl.
På ett eller annat sätt måste det lösas och gör man det inte på ideell väg som idag så får man ju köpa tjänsten och då vara beredd på att betala för sig.

Så sluta och smickra er och tro att tex SBK är någon form av "hang around" klubb till hemvärnet.
Inget SBK=mycket få tjänstehundar till totalförsvaret (den absoluta majoriteten av hundarna kontrakteras till flygvapnet som är mycket nöjda med kvaliteten på hundarna).

Var ska försvaret få pengar till att köpa tjänstehundar på den kommersiella marknaden ifrån?
Gissningsvis skulle varje hund kosta från 100 000kr och uppåt och vara i 5-8 år innan hunden går i pension.
Dajo
QUOTE (Fk Satan @ Mar 7 2005, 20:36 )
IFall jag skulle ha varit Blågul där så skulle RK människan ha blivit "skadad" en kula (eller splitter) ser inte efter ifall individen ifråga de skall träffa har en RK-bindel eller inte...

Helt rätt...
Alla som inte söker skydd när man blir påskjuten blir normalt sett träffade på ena eller andra sättet.

Får man fiendekontakt i skogen så skjuter man mot allt som kan vara fienden samt troliga platser i terrängen där dom sökt skydd.

Jag är övertygad om att fienden resonerar på samma sätt.
jackhammer
QUOTE (Dajo @ Mar 11 2005, 08:41 )
Långa inlägg...

Tyvärr brister dom på en punkt och det är att frivilligorganisationerna är inte till för att serva HV utan dom servar hela totalförsvaret.
I totalförsvaret ingår räddningserket, hela sjukvården, barnomsorgen, jordbruket mfl.
På ett eller annat sätt måste det lösas och gör man det inte på ideell väg som idag så får man ju köpa tjänsten och då vara beredd på att betala för sig.

Så sluta och smickra er och tro att tex SBK är någon form av "hang around" klubb till hemvärnet.
Inget SBK=mycket få tjänstehundar till totalförsvaret (den absoluta majoriteten av hundarna kontrakteras till flygvapnet som är mycket nöjda med kvaliteten på hundarna).

Var ska försvaret få pengar till att köpa tjänstehundar på den kommersiella marknaden ifrån?
Gissningsvis skulle varje hund kosta från 100 000kr och uppåt och vara i 5-8 år innan hunden går i pension.

Som du säger en hund skulle kosta stora pengar och frivilliga orginistaioneran ska serva hela försvaret ja helt rätt men som det är idag så har hjälper många hemvärnet och s"smäller" det så kommer mycket av den personalen gå in i hemvärnet så frågan jag är ute efter är det kanske inte bättre att ha alla under samma ledning? Samma regler samma förutsättningar samt att inte för att säga att någon gör ett dåligt jobb eller så men att alla går under samma ledning för att på så sätt kanske kunna spara in pengar vet inte hur budgeten ser ut frivilligorginisation men att allt slås ihop till samma budget.

Sen som du säger har vi dom inte så här så måste tjänsterna köpas in vilket skulle vara ohållbart i längden.
Badboy
Är det någon som har koll på hur frivilligorganisationerna bekostas, finns det någon bra överskådlig presentation av budget, vem som betalar vad, och så vidare?

/Magnus B
jackhammer
Pengarna kommer från försvarsbudgeten där jag vet att hemvärnet har ungefär 1,5 % eller liknande av den stora kakan, tror sedan att dom frivilliga orginisationerna ska ha en del utav den kakan inte säker men har för mig att jag har sett det någonstans
Badboy
QUOTE (jackhammer @ Mar 11 2005, 12:04 )
Pengarna kommer från försvarsbudgeten där jag vet att hemvärnet har ungefär 1,5 % eller liknande av den stora kakan, tror sedan att dom frivilliga orginisationerna ska ha en del utav den kakan inte säker men har för mig att jag har sett det någonstans

Och det klarade ut frågeställningen...eller? ;)

/Magnus B
Dajo
QUOTE (jackhammer @ Mar 11 2005, 10:12 )
QUOTE (Dajo @ Mar 11 2005, 08:41 )
Långa inlägg...

Som du säger en hund skulle kosta stora pengar och frivilliga orginistaioneran ska serva hela försvaret ja helt rätt men som det är idag så har hjälper många hemvärnet och s"smäller" det så kommer mycket av den personalen gå in i hemvärnet så frågan jag är ute efter är det kanske inte bättre att ha alla under samma ledning? Samma regler samma förutsättningar samt att inte för att säga att någon gör ett dåligt jobb eller så men att alla går under samma ledning för att på så sätt kanske kunna spara in pengar vet inte hur budgeten ser ut frivilligorginisation men att allt slås ihop till samma budget.

Sen som du säger har vi dom inte så här så måste tjänsterna köpas in vilket skulle vara ohållbart i längden.

SBK går inte ihop med HV på något sätt vid ofred.
Hälften av medlemmarna är kvinnor utan militär utbildning, en del är ungdomar under 18 och en del är för gamla.
Sedan har vi dom som är krigsplacerade på annat håll (tex på sin arbetsplats).
Sedan är det inte alltför många kvar...
Vilken nytta har HV av Carolin som tävlar Agility med sin pudel?
Dom som har "HV-hundar" är redan idag med i HV på samma vilkor som alla andra och det har medlemskapet i SBK inget att göra med.

Varför skulle militärer lägga sig i agilitytävling med pudlar????
Eller lydnadstävlingar
eller utställningar
Nä... jag tror nog att man på lite högre nivå är tacksamma att slippa detta som inte har med deras verksamhet att göra.

Du vill väl inte heller ha ut allt folk från skytteföreningarna som tävlar med .22 pistol/revolver?
Hinner man utbilda dom att passa i ett stridande förband mitt under mobilisering?

Lottorna och "bilkåren" (eller vad dom nu heter) kan man ju tänkas att dom är krigsplacerade på ett HV kompani eller i någon annan försvarsgren/räddningstjänst.

SBK finansieras delvis av försvarsmakten.
Dels genom att varje hund som SBK mentalbeskriver ramlar det in en mindre summa till den lokalklubb som gör beskrivningen (vill minnas att det är 80kr/hund) och dels genom en inte alltför stor central budget (som i princip enbart täcker administration och viss centraliserad utbildning på hög nivå).

Majoriteten av inkomsterna är medlemsavgifter samt inkomster från utställningar, bruksprov och mentaltester (främst kaffeförsäljning vid dessa tillfällen).
jackhammer
Du vill väl inte heller ha ut allt folk från skytteföreningarna som tävlar med .22 pistol/revolver?
Hinner man utbilda dom att passa i ett stridande förband mitt under mobilisering?

kan du utveckla vad diu menar med det som står ovanför jag hänger inte riktigt med.

Sedan det som har med sbk har jag knappt någon koll på förutom det jag ser när dom dyker upp på övningar med eventuellt k-pist eller utan beväpning men framförallt i uniform.Det är det lilla jag vet om dom Sen så min far är t.ex hemvärnsman men också tillagt på det så är han hundförare med egen hund vilket har gjort att jag har lite bättre koll på sådant.Men sånt är livet man lär sig något nytt varje dag smile.gif
Dajo

kan du utveckla vad diu menar med det som står ovanför jag hänger inte riktigt med.

Det stod något om att frivilligorganisationerna skulle "gå in i HV" vid ofred och då undrade jag bara vad man skulle med tävlingsskyttar som är vältränade på att nedkämpa ringtavla på 10-50 meters håll till?

Sedan det som har med sbk har jag knappt någon koll på förutom det jag ser när dom dyker upp på övningar med eventuellt k-pist eller utan beväpning men framförallt i uniform.

Det är inte SBK du ser...
Det är förmodligen Hemvärnet.
SBK har ingen varken uniform eller beväpning.
Däremot är säkert den hundintresserade hundföraren medlem i SBK men så är inte alltid fallet.

Sen så min far är t.ex hemvärnsman men också tillagt på det så är han hundförare med egen hund vilket har gjort att jag har lite bättre koll på sådant.Men sånt är livet man lär sig något nytt varje dag smile.gif

Vilket styrker resonemanget ovan.
Är han medlem i SBK?
jackhammer
Skytteföreningar inom hv är det dom du syftar på? för vanliga "civila skytteföreningar" har absolut inget med dom så kallad avtalspersonalen till hv göra så vitt jag vet.
Och då blir ju svaret nej på den frågan.

Okej då har jag lärt mig något nytt om hundförarna smile.gif trevligt
Dock bildat av egen erfarenhet av .tex hundförare alla är inte så och alla är säkert mycket kompitenta med dock sämre på uniforms reglementet,med det är inte ens hv soldaterna duktiga på i viss utrsäckning så det är väl kansk einte så mycket att orda om.(Men min personliga åsikt är att det ser för jävligt när folk inte bär uniformen korrekt)

Nej min far är inte med i sbk han är ordinarie hemvärnsoldat i första hand sen så har sin hund som han har gjort all övrig utbildning med så att den är godkänd för tjänst inom hemvärnet.
Dajo
Nej min far är inte med i sbk han är ordinarie hemvärnsoldat i första hand sen så har sin hund som han har gjort all övrig utbildning med så att den är godkänd för tjänst inom hemvärnet.

Är du säker på att han inte är medlem i SBK?
Ett medlemskap där är ganaka normalt om man har en bruksras.

Var tränar han hund någonstans?

Skytteföreningar inom hv är det dom du syftar på? för vanliga "civila skytteföreningar" har absolut inget med dom så kallad avtalspersonalen till hv göra så vitt jag vet.
Och då blir ju svaret nej på den frågan.

Nej jag pratar om frivilligorganisationerna...
Frivilliga Skytterörelsen i detta fallet ( FSR)
http://www.fsrskytte.se/

Eller SPSF (Svenska pistolskytteförbundet)
Eller SSF (Svenska sportskytteförbundet)

En komplett lista över frivilligorganisationerna hittar du här http://www.mil.se/attachments/frivorg.pdf
Rickard N
Tja, kan man sätta hål i hål på 50 meter kan man nog träffa 1/3 fig på 200 också...
jackhammer
Japp väldigt säker på att han inte är med i sbk dom har en hund officer på bataljon eller om det var md grupp inte äsker som sköter hela den utbildningen.Där tränar han hunden.Men sak samma gansk ointressant tycker jag i alla fall.

Okej nja pistolskytte klubbar osv tycker jag väl inte hör hemma i hv i händelse av krig men.Vet ärligt talat inte va dom fyller för funktion i dagsläget.....blev nyfiken nu tar gärna emot information.

Så svaret är nej givetvis ska inte alla kallas ut om det blir krig men då kanske frågan är hur många av dessa fyller en egentlig funktion till totalförsvars orginisationen? vore intressant att få veta.
Badboy
Många frivilligorganisationer är inte ämnade att "gå in" i Hv vid krig, de är till för att stimulera till att hålla kunskaperna färska under fredstid.. Fallskärmshoppning för FJS:are, Gevärs- och pistolskytte för skyttesoldater och reservare, tex..

Min ursprungsfråga i denna tråd var: Är det nödvändigt att bibehålla detta, eftersom vi inte ämnar bibehålla krigsplacering, KFÖ/repövningar osv..? Tanken med att stimulera allmänheten i vänta på kriget ser jag som förlegad...

/Magnus B
jackhammer
Då tycker jag som jag skrivit att orginistationen som den ser ut idag inte borde vara kvar men däremot om man anspassar den efter efter framtidens krav så tror jag stark på hemvärnet,men då får man ta och hoppa ur betång ekan och börja sparka på den så den rör sig, och den uppgiften tillhör våran kära regering och därefter försvarsmakten.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.