Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Hur är det på P4 i Skövde/Kvarn?
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum > Pliktverket
Danste
Jag ska åker in som bevaknigssoldat/bilförare.. i kvarn
jag har sökt runt har på forumet med ej hittat något om p4,, någon som har några erfarenheter ifrån p4 skövde/kvarn.
Finns det något speciellt som bevakningssoldaterna får göra på kvarn??!
Som vad jag har hört så finns det ingen vaktkur i kvarn,allså ingen inpasserings kontroll???
Ni som har legat inne i kvarn ? är det ett stor område? bra befal m.m??

tacksam för svar:
106
Stämmer att det inte finns något staket eller någon inpasseringskontroll. Vakterna har sin lokal mitt inne på området, vid kasunerna och sågverksplan. Kvarn/Prästtomta ligger mitt ute i ingenstans så räkna inte med att det är lätt att ta sig till civilisationen.
johnson
jag ligger inne nu på kvarn som skytt på en bgbv90.
jag har bara gott att säga om kvarn, visst det ligger mitt ute i ingenstans men det gör att det är jäkligt skoj.
om vakternas tjänst kan jag inte säga så mycket mer än det som 106 skrev, dom går/cyklar/åker sina rundor och kollar så att allt står rätt till typ.
men att göra lumpen på kvarn ser jag som ett priviligium då vi har ett bra soldathem och en riktigt bra militärresturang och mycket bra befäl.
GRK_BOC
Kvarn är en jävligt bra plats! Jag låg på Kvarn i 15 månader och trivdes mycket bra. Jag vet inte hur vakterna har det eftersom jag låg på Grenadjärkompaniet. Det verkar dock som om dom har det bra. Som sagt ligger Kvarn utanför Borensberg som i sin tur ligger några mil från Linköping. Det är lite avlägset men det var inget som störde mig.

Kvarn; Platsen som Gud glömde, djävulen inte ville ha och som Försvaret köpte
Hans S
Kvarn, gåshuden kommer...InfSS, Infanteriets Krigskola för Riktiga Män - hupp - idag får jag nog lägga till kvinnor också.

Nu har jag tjänstgjort där på tok för många år men jag skall försöka att vara neutral.

1) Det ligger miltals ifrån närmaste McD och detta innebär att beväringen i normalfallet är kvar på luckan kvällstid = man blir ett gäng.

2) På den gamla goda tiden för en sådär 15 år sedan så var det mycket försök och uppvisningar där = lite häftigare tjänst och lite roligare grejor. Mina GRG-skyttar låg på ett snitt på ~80 fullbumpor då en normal grg-skytt fick vara glad för en (1)!

3) Om befälen är i samma klass som då jag var där då är det bara att gratulera dig - galna, kunninga och hängivna = du får inte tråkigt.

MVH

Hans

edit - fel citat
Badboy
Som bevakningssoldat får du civil väktarutbildning under din vpl, som ett civilt meritvärde...

/Magnus B
Danste
Men det låter kul,,Ska bli intressant att komma till kvarn, fast att det ligger mitt ut i skogen..
Jag kommer ifrån linköping så jag har ej så lång resväg hem iaf.

Hur är det med gym? har de något där?

Vad gör man på kvällarna då, finns det något att göra ? eller är det bussen till motala som gäller lr?
Star_of_Life
Jag hamnar på grenadjärkompaniet i Kvarn, med inryck den 29 augusti. Känner mig nu lite lugnare efter det ni skrev B) . Är det möjligt att byta till sjv. som befattning efter man ryckt in???

Mvh.
Oskar.
johnson
bland den årskull som muckar från kvarn nu om två veckor så finns det inga särskildt utbildade sjv. alla har bara dom grundläggande 40h (?).

Hans S Posted on Mar 10 2005, 22:22 
  Kvarn, gåshuden kommer...InfSS, Infanteriets Krigskola för Riktiga Män - hupp - idag får jag nog lägga till kvinnor också.

Nu har jag tjänstgjort där på tok för många år men jag skall försöka att vara neutral.

1) Det ligger miltals ifrån närmaste McD och detta innebär att beväringen i normalfallet är kvar på luckan kvällstid = man blir ett gäng.

2) På den gamla goda tiden för en sådär 15 år sedan så var det mycket försök och uppvisningar där = lite häftigare tjänst och lite roligare grejor. Mina GRG-skyttar låg på ett snitt på ~80 fullbumpor då en normal grg-skytt fick vara glad för en (1)!

3) Om befälen är i samma klass som då jag var där då är det bara att gratulera dig - galna, kunninga och hängivna = du får inte tråkigt.

MVH

Hans

edit - fel citat 

det är fortfarande som du säger hans, vi har bla ak5D,akCF,och Kulspruta 58 D. 1.90 pluton är dessutom markus-pluton så dom har en massa nya grejjer.
Dom båda ssg120 vagnarna finns även på kvarn.
Och ja, bäfälen är både galna kunniga och hängivna.

edit. länk till grenkomp 04/05 inoffeciella hemsida.
Jelzin
P4 Skövde har, vad jag tycker iaf, ganska dassiga kaserner. En högst personlig åsikt dock!

m v h // Jelzin
Meradan
Som det tidigare sagts så är det ganska trevligt på Kvarn med lite varierande uppgifter under tjänstgöringen. Vakterna på Kvarn har det lite lugnare och "bekvämare" än en vanlig regementesvakt då det inte finns några grindar med id-kontroll i. Däremot så är (har iaf) vakten på Kvarn varit duktig på att använda denna tid på att köra skiten ur vaktbilarna som används för att patrullera området. Tror att vakterna som muckade någon månad efter att jag ryckte in fick lämna in bilen 13 gånger för större reparationer. Den sista gången fick även betongskydden runt lyktstolparna och grinden in till kasunområdet en rejäl smäll.

Iofs fanns det faktiskt grindar och staket förut som vakterna fick hålla reda på, och omgärdade bara vaktlokalen med en liten utegård, men det försvann då vaktlokalen flyttades för nått år sen. Det såg faktiskt ganska komiskt ut smile.gif
Cheeky
QUOTE(Meradan @ Mar 27 2005, 23:18 )
Som det tidigare sagts så är det ganska trevligt på Kvarn med lite varierande uppgifter under tjänstgöringen. Vakterna på Kvarn har det lite lugnare och "bekvämare" än en vanlig regementesvakt då det inte finns några grindar med id-kontroll i. Däremot så är (har iaf) vakten på Kvarn varit duktig på att använda denna tid på att köra skiten ur vaktbilarna som används för att patrullera området. Tror att vakterna som muckade någon månad efter att jag ryckte in fick lämna in bilen 13 gånger för större reparationer. Den sista gången fick även betongskydden runt lyktstolparna och grinden in till kasunområdet en rejäl smäll.

Iofs fanns det faktiskt grindar och staket förut som vakterna fick hålla reda på, och omgärdade bara vaktlokalen med en liten utegård, men det försvann då vaktlokalen flyttades för nått år sen. Det såg faktiskt ganska komiskt ut smile.gif

Hmm...har du själv legat inne som vakt? Nä, trodde inte det...vad du inte ser är att vakten ronderar och bevakar även när du ligger i din säng och sover på logementet..och att vaktens bilar går sönder oftare kan ju kanske bero på att de rullar fler mil än andra bilar på kompaniet.

Visst, på Kvarn finns ingen inpasseringskontroll vilket minskar arbetsbelastningen, å andra sidan har de i stället större områden att bevaka både till fots och bil.
Danste
Vad är för typ av personbilar de har på kvarn? eller i stor allmänhet . Vad är det för bil som bevakngssoldat/bilföare får köra?
är det någon trött diesel? eller vad har de för bilar? dry.gif

tacksam för svar
Mats
QUOTE(Danste @ Apr 22 2005, 15:25 )
Vad är för typ av personbilar de har på kvarn? eller i stor allmänhet . Vad är det för bil som bevakngssoldat/bilföare får köra?

Volvo 245, blå, vill jag minnas.
Danste
QUOTE(Mats @ Apr 22 2005, 15:48 )
QUOTE(Danste @ Apr 22 2005, 15:25 )

Volvo 245, blå, vill jag minnas.

okej , volvo 245 är ju inte den nyaste bilen iaf!
Jag trodde i alla fall att de skulle ha nån volvo v70 eller liknade?!!!

men de nyaste bilarna kanske alla befäl har lagt vantarna på!? ;)

jäjä, , en volovo 240 skåp på grusvägar är iaf kul biggrin.gif det kan gå riktigt brett i kurvorna biggrin.gif
Cheeky
japp i dagsläget har vakterna en blå 245 (tidigt 90-tal har jag för mig) och en minibuss, dock kommer vakten antagligen att få lite nya bilar i höst. Bla en ny buss med dörrar på båda sidor för insats och förhoppningsvis en ny personbil också.men det återstår ju att se om det löftet infrias

EDIT: Befälen åker sur gammal diesel...
Quizzia
QUOTE(johnson @ Mar 6 2005, 02:15 )
jag har bara gott att säga om kvarn, visst det ligger mitt ute i ingenstans men det gör att det är jäkligt skoj.

Kvarn tycker jag som hemvärns ungdom är en underbar plats!!
Massa skoj saker där!
Är man gröngalen så är Kvarn himlen..
Vi haft flera förläggningar, samt flera figurant/C-styrke övningar där.
Har bland annat varit C-styrka åt en jägarpluton 25-26/4 i Prästtomta.
Och 10-11/5 för en pluton med strf90.. ;)
d var kul..men fan..dom sköt oss.. och höll på att köra på oss 4 ggr.. ;)

men iaf..kvarn är härligt ställe att vara på!! B)
som sagt är det ju lite grann mitt ut i ingenstans.. men d gör inte så mycket ;)
CBRN-fåne
Om man nu får tala om hur det var under antiken (90-91)
så cyklade vakten till alla förråd. Under senvåren muckade
vakterna så de som var kvar på Kvarn (vi, BPV) fick göra
den tjänsten också, även om det bara var på natten. Det
var före allt (väldigt kloka) snack om sex timmars vila
för fordonsförare.

Då började man vid 19.00 då alla flickvänner som ringde
skulle bli kopplade till rätt kasern (vakten bemannade
telefonväxeln också). Sedan skulle rundan cyklas
varannan timma av två personer och den tog ca 45 minuter.
Rundan 02.00 innefattade även am-förrådet några
km ut på övningsfältet också. Allt detta skulle göras av
fyra personer. Det var lätt att somna om man fick telefon-
posten framåt 03-tiden. Och vi bodde i en papperspåse
på botten av en sjö och så vidare...

Då låter en 245 som rena drömmen. Om maten är
lika bra nu som då kommer du inte sakna något på
den fronten. Där vet de hur man bakar äppelpaj!
Chaplain
Nu får ni nog sluta, jag blir så nostalgisk. Gjorde mång roliga veckor uppe på Kvarn. Låg på dåvarande I4 och var ofta övningsgrupp åt reserofficerare och andra kul typer. Försökte en gång att slå ut sju ( 7! ) IKV med två man med varsin k-pist och en lastbil ifrån 1969. GRK fick vara glada att vi hade kvar deras käk när det tillslut anlände till platsen.
soldatkinnunen
Vet nu hur det är med Skyttesoldaterna som ska till T2 i Skövde? jag hörde att de skulle flyttas till P4...och bli närskydd? Kan detta stämma?
(jag skriv in detta på detta forum för jag tyckte inte den passade in någon annanstans) Någon som varit på T2 eller P4, skriv ett personligt meddelande.
vedor
Jag har en fråga. Finns det tillgång till Gym på P4 kvarn.

mvh
Hedin
QUOTE (vedor @ Jun 1 2008, 15:32 ) *

Ja, enligt källa så finns där ett litet gym.
Mattan
QUOTE (Hedin @ Jun 1 2008, 14:51 ) *
QUOTE (vedor @ Jun 1 2008, 15:32 ) *

Ja, enligt källa så finns där ett litet gym.

Det finns ett helt OK gym, därtill finns det en alldeles utmärkt stridshinderbana och flera löpspår. Finns även ett utomhusgym som går att använda nu när det blir varmt.
arvid_eriksson
kan säga att kvarn är väldigt stort och vakterna åker runt i sina bilar lite då och då

värt att nämna är även att maten i matsalen är riktigt god
Womack
Maten var godare innan sodexho tog över...
Mustang
QUOTE (Womack @ Jun 3 2008, 21:27 ) *

vafan, är det sodexho som leverar mat till alla sveriges regementen? Jag tycker deras mat inte är så god, man får ju den i skolan och där suger den ju.
Men dom kanske gör bättre ifrån sig när dom levererar till regementena....

simon
Maten på landets förband levereras i huvudsak av två företag. Sodexho eller SFAB.
Soneson
QUOTE (soldatkinnunen @ May 22 2005, 22:01 ) *
Vet nu hur det är med Skyttesoldaterna som ska till T2 i Skövde? jag hörde att de skulle flyttas till P4...och bli närskydd? Kan detta stämma?
(jag skriv in detta på detta forum för jag tyckte inte den passade in någon annanstans) Någon som varit på T2 eller P4, skriv ett personligt meddelande.

Jag ligger på T2 och... har vi skyttesoldater? huh.gif
tinhead
QUOTE (Mustang @ Jun 4 2008, 11:43 ) *
QUOTE (Womack @ Jun 3 2008, 21:27 ) *

vafan, är det sodexho som leverar mat till alla sveriges regementen? Jag tycker deras mat inte är så god, man får ju den i skolan och där suger den ju.
Men dom kanske gör bättre ifrån sig när dom levererar till regementena....

Ehh näe..Trots att dom lagar maten på regementena så blir det inge bättre...(har dock sluppit att prova sodexho på en skola)
Eindpeng
Kan tillägga att den här tråden är tre år gammal och trådskaparen förmodligen sen länge har muckat.. ohmy.gif
simon
Ja, men tråden fyller fortfarande ett syfte.
Maggsork5
QUOTE (Jelzin @ Mar 27 2005, 22:21 ) *
P4 Skövde har, vad jag tycker iaf, ganska dassiga kaserner. En högst personlig åsikt dock!

m v h // Jelzin

Jag ligger på Skånings, våra kaserner, speciellt toaletterna äger om man jämför med de andra kasernerna på p4. Skitkul närfolk från typ Lif tappar hakan över vårat varmvatten-supply hehe;)
1019Nilsson
QUOTE (Maggsork5 @ Jun 5 2008, 21:43 ) *
QUOTE (Jelzin @ Mar 27 2005, 22:21 ) *

m v h // Jelzin

Jag ligger på Skånings, våra kaserner, speciellt toaletterna äger om man jämför med de andra kasernerna på p4. Skitkul närfolk från typ Lif tappar hakan över vårat varmvatten-supply hehe;)

jafan, vi har jävligt bra kaserner på skånings! om man e inne i wartoftas och lifs kasern så blir man ju fan deprimerad... lite nymålning kanske?? :P pansar2.png
wartofta
Kan inte göra annat än hålla med föregående talare. Skånings har riktigt bra karner. Ni är lyckligt lottade!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.