QUOTE (Ignis nitidus @ Apr 10 2005, 23:30 )
man diskuterar väl något av en anledning, man vill få den andra att "inse" det man själv tror/vet.
Varför inte låta alla ha sina åsikter, vi behöver inte ha en valrörelse, vi ska ju inte pracka på folk våra åsikter.
Det är än
stor skillnad mellan att säga "Jag tycker så här och vill gärna att du tyclker som jag" och att säga "Du tycker fel, du är en dålig människa bara för att du inte tycker som jag". Ytterligare en viktig skillnad är den mellan att säga "Du är en dålig människa" och att säga "Du har en dålig åsikt".
kan du säga att du aldrig försökt få någon att tycka som du eller
att du aldrig ansett att vissa människor dumma/elaka/idiotiska som
har gjort annorlunda än du?
En gång i tiden, när jag var ung och dum, så gjorde jag så, ja. Sedan blev jag lite äldre och insåg att jag inte längre var ung nog att tro att jag vet hur världen fungerar. Då kom det en smula ödmjukhet.
Vi säger att en person mördat hela din familj,
givetvis tycker du då inte illa om denna personen, för "vem är vi att sitta och vara domare över andras val? Vilken rätt har vi att sitta och säga "Du är en dålig människa" över de val gör?"
Dåligt exempel med atnke på att valet inte är ett giltigt val. Det är förbannat olagligt att mörda. Det jag pratar om handlar givetvis om *lagliga* val.
Sedan frågar jag mig: vad är syftet med att säga till en människa "DU är en dålig människa"? Sedan när fick det någon att tycka som du eller att byta åsikt? Jag har då aldrig fått någon att tycka annorlunda för det. Inte ens då jag säger "Jag tycker annorlunda än du av dessa anledningar" brukar folka vilja byta åsikt. Varför skulel de då göra det då jag hugger dem i hälsenan och attackerar deras person?
/J