Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Helgult släpspänne vad betyder den!?
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
I22 Vargen
Tjena,
Är det någon som sett / vet vad det står för !?
Helgult Släpspänne inom HV (kanske lokalt använt) från sisådär 70/80-Tal. Har för mig att jag även såg helrött och helgrönt (kanske var den blå) !!?

Ideér någon?

7.gif
IIHF
Det finns ett bra reglemente från 1996 som beskriver i detalj de olika släpspännenas tillhörighet till olika medaljer/utmärkelser.

UniRFM Utmärkelser heter denna. Det ryktas om att det skall komma en ny uppdaterad vaiant, vilket verkligen är på sin plats då den gamla snart är 10 år.

Helgult släpspänne betyder Försvarsmaktens förtjänstmedalj i Guld eller silver, som i vissa fall är belagt med ett svärd i guld eller silver (instiftades 1995). Och detta är då enbart kollat bland de medaljer som enligt ovan nämnt reglemente. Det finns säkert en uppsjö civila medaljer som inte har bärandetillstånd till militär uniform, de lämnar jag därhän.

En uppsjö av släpspännen i olika nyanser av blått finns och jag tänker inte spalta upp dem här, från ljusblått till mörkblått.

Helröda finns det bara en av, och det är Carl XIII:s orden

Helgröna är det någon av Vasaordens olika utmärkelser eller vasatecknet alt. Vasamedaljen.

För mer info och fördjupning för dig så bör du titta in på följande sida,
Ordnar, dekorationer och medaljer i Sverige

IIHF gasmask.gif
NBC
Är det någon som sitter på UniRFM Utmärkelser som PDF fil, jag hittar den inte på FM Publikationer och skulle gärna ha den på min hdd. Kanske kan vara lite intressant läsning, om inte så iaf lärorikt ^^
I22 Vargen
Tack tack. Det är säkert en förtjänste medalj (spänne) det rör sig om.
CBRN-fåne
QUOTE (NBC @ Mar 4 2005, 15:38 )
Är det någon som sitter på UniRFM Utmärkelser som PDF fil, jag hittar den inte på FM Publikationer och skulle gärna ha den på min hdd. Kanske kan vara lite intressant läsning, om inte så iaf lärorikt ^^

Titta på

http://www.fmuhc.mil.se/fmpub/publikation.asp?cmd907

Där finns UniR FM 2003 som pdf-fil.
Alla möjliga och omöjliga reglementen finns på

http://www.fmlog.mil.se/fmpub/
106
QUOTE (NBC-fåne @ Mar 4 2005, 17:12 )
QUOTE (NBC @ Mar 4 2005, 15:38 )

Titta på

http://www.fmuhc.mil.se/fmpub/publikation.asp?cmd907

Där finns UniR FM 2003 som pdf-fil.
Alla möjliga och omöjliga reglementen finns på

http://www.fmlog.mil.se/fmpub/

Jo, UniR FM 2003 ersatte UniR FM 1999 och tyvärr även UniR FM Utmärkelser 1996.
Att försöka sammanfatta allt om utmärkelser på ett litet kapitel var inte en helt lyckad lösning. Det fungerar bra som orientering men ett mer omfattande reglemente var bra.

Armémuseum skulle tydligen ge ut någon utmärkelseteckensammanställning, så det kan ju också vara någonting att leta efter.
Krook
UniFmR Utmärkelser har inte uppdaterats sedan -96 vilket är en brist. HKV Prot som handhar uniformsbestämmelser har inte prioriterat detta.
Om du har funderingar avseende bäranderätt på en viss utmärkelse har HKV Prot ansvaret för frågan och har regleringar i detta avseende.

Sedan ska man inte förglömma att vissa bär "baccis-medaljer". Grönt släpspänne kan innebär genomförd Sheeba-marsch precis som vit-svart släpspänne kan innebära Karolinermarschen Vinter samt Hälsinge Regementes Hedersmedalj.

/Krook
106
QUOTE (I22 Vargen @ Mar 4 2005, 13:12 )
Helgult Släpspänne inom HV (kanske lokalt använt) från sisådär 70/80-Tal.

Upptäckte att jag varit så förutseende att jag sparade ner sidan Utmärkelsetecken till svensk uniform innan den försvann.

Om det var mörkt orangegult kan det varit Skytteförbundens överstyrelses förtjänstmedalj (SfbÖSGM/SM) eller Officerarnas Målskjutningsförbunds i Stockholm förtjänstmedalj (OffmfbSthGM/SM).
Lt P
QUOTE (106 @ Mar 4 2005, 23:41 )
QUOTE (I22 Vargen @ Mar 4 2005, 13:12 )
Helgult Släpspänne inom HV (kanske lokalt använt) från sisådär 70/80-Tal.

Upptäckte att jag varit så förutseende att jag sparade ner sidan Utmärkelsetecken till svensk uniform innan den försvann.

Om det var mörkt orangegult kan det varit Skytteförbundens överstyrelses förtjänstmedalj (SfbÖSGM/SM) eller Officerarnas Målskjutningsförbunds i Stockholm förtjänstmedalj (OffmfbSthGM/SM).

Det kan ju också vara fallet att personen i fråga fallit offer för den gamla missuppfattningen att man fick bära orange spänne för arméns skyttemedalj.
QuizQuoz
Författningssamling (FFS) 1996:14 är vad som gäller av bärande av medalj, dock ingen information om hur medaljerna ser ut.
APC-mannen
QUOTE (Lt P @ Mar 5 2005, 16:18 ) *
Det kan ju också vara fallet att personen i fråga fallit offer för den gamla missuppfattningen att man fick bära orange spänne för arméns skyttemedalj.

Jag har också alltid menat att användandet av det oranga släspännet (och samtidigt påstå att det motsvarar skyttemedaljen) är felaktigt och fånigt. Jag har nyligen stött på en sådan här ribba igen, personen menar att det är just skyttemedaljens släpspänne han bär. Vad gäller egentligen?!

Det verkar hursomhelst inte vara riktigt "redigt" att man får en medalj, men inget band till den.
APC-mannen
Kollade först nu i http://www.hkv.mil.se/ffs/attachments/1996-14.pdf

På sidan 15 står det ju klart och tydligt:
5. Svenska utmärkelsetecken i övrigt utan band

5.1 Svenska utmärkelser rör vissa färdigheter och rör yrkesskicklighet eller viss fullgjord tjänstetid

Arméns skyttemedaljer, skyttemärken och telegrafistmärken samt
artilleriets skjutmedalj och skyttemärken

Hur kommer det sig att någon ens får för sig att tolka detta på ett sätt att det är ok att tillverka en egen ribba???
APC-mannen
Någon mer som sett denna intressanta företeelse med att tillverka egna släpspännen? Jag kan inte släppa detta som ni märker...
Brigadgeneralen
Jag säger bara kolla med Lövenhielm eller Braunstein, två ypperliga publicister som klarar "allt"!
Forsberg
Jag läste på medalj.nu att Arméns skyttemedalj var godkänd att bära tillsammans med utmärkelser med band(!).
Någon som vet om det stämmer och isf hur? Kan den bäras ovanför släpspännen? Skall den fästas med överkanten i höjd med medaljbanden eller själva medaljerna?

Tyckte detta lät lite märkligt. Varför tillåta en medalj utan band att bäras med utmärkelser med band, men inga andra? Då skulle väl alla vara tillåtna att bäras ovanför utmärkelser med band isf!
Lt P
QUOTE (Forsberg @ Dec 25 2007, 22:55 ) *
Jag läste på medalj.nu att Arméns skyttemedalj var godkänd att bära tillsammans med utmärkelser med band(!).
Någon som vet om det stämmer och isf hur? Kan den bäras ovanför släpspännen? Skall den fästas med överkanten i höjd med medaljbanden eller själva medaljerna?

Tyckte detta lät lite märkligt. Varför tillåta en medalj utan band att bäras med utmärkelser med band, men inga andra? Då skulle väl alla vara tillåtna att bäras ovanför utmärkelser med band isf!

Grundregeln är att medaljer (som normalt tilldelas efter förtjänst) aldrig bärs tillsammans med märken (som tilldelas efter prestation). Skyttemedaljen är just en medalj, men den saknar band (och fårstås samtidigt släpspänne). Således får om man är petig skyttemedaljen bäras tilsammans med medaljer i band, trots att det ser ytterst underligt ut. Inget att rekommendera förstås.
Forsberg
Förmodligen en smula OT, men jag kör ändå.
Är det inte lite märkligt att man måste välja om man vill bära utmärkelser för prestation eller förtjänst?
Är det inte vettigt att dessa behandlas som två olika kategorier av tecken, precis som utbildningstecken och tjgtecken osv?
Jag skulle se det som vettigt att man kan bära släpspännen ovanför vänster bröstficka och t ex skyttemärken ovanför dessa, eller ovan höger bröstficka. Då måste man iofs hitta en annan plats för ett utbildningstecken, men det är ju inga problem.
Lt P
Danskarna har ju ett liknande system med duglighetsmärken, som ser mycket plottrigt ut.

Av tradition bär personal under GU märken och utbildningstecken, efter att vpl-medalj erhålles bäres därefter enbart medaljer. Ganska logiskt då märken inte längre fyller någon särskild prestationssporrande funktion efter fullgjord värnplikt.
2Sharp
Sladdar in en fråga:

Vart bärs specialutb. tecken på M/93 skjorta? Eller det gör det kanske inte...
The Swede
QUOTE (2Sharp @ Dec 30 2007, 20:27 ) *
Sladdar in en fråga:

Höger bröst, precis som på M/87A (dock ej till stridsuniform)
(UniR FM 2003 sidan 189)

The Swede pansar2.png
2Sharp
QUOTE (The Swede @ Dec 30 2007, 20:48 ) *
QUOTE (2Sharp @ Dec 30 2007, 20:27 ) *
Sladdar in en fråga:

Höger bröst, precis som på M/87A (dock ej till stridsuniform)
(UniR FM 2003 sidan 189)

The Swede pansar2.png

Check! Tackar smile.gif
Forsberg
QUOTE (Lt P @ Dec 30 2007, 09:34 ) *
Danskarna har ju ett liknande system med duglighetsmärken, som ser mycket plottrigt ut.

Av tradition bär personal under GU märken och utbildningstecken, efter att vpl-medalj erhålles bäres därefter enbart medaljer. Ganska logiskt då märken inte längre fyller någon särskild prestationssporrande funktion efter fullgjord värnplikt.

Jag har tyvärr inte sett Danskarnas system, men jag ska försöka kolla närmre på det.

Jag förstår vad du menar, men nu när det verkar bli ett avskaffande av vpl så kanske det är vettigt att göra ett hyffsat diskret men ändå "sporrande" system med kvalificeringstecken, eller vad man ska kalla det.
Det är ju ett billigt sätt att motivera folk att hålla vissa färdigheter uppe, kanske efter årliga kvalifikationer? Av erfarenhet så är min uppfattning att de flesta soldater (och människor i övrigt) är fåfänga, och om man får ett blankt och fint märke man kan gå runt med, så går de flesta "the extra mile", så att säga.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.