http://www.mil.se/int/index.php?lang=S&c=news&id=26620Känns som att den här artikeln andas falskhet i stora lass, som att fru försvarsministern faktiskt inte kunde ha brytt sig mindre. Hade hon på det där sättet trängt sig på med en meters lucka och levererat några falska leenden och ointresserade frågor så hade åtminstone jag frågat om hon verkligen kände sig välkommen och gjort ett avsteg från principen att inte diskutera politik i uniform.
"Leni Björklund sade att hon varit på väg ned för att besöka förbandet på plats i Liberia flera gånger men att det av olika anledningar inte blivit av"
Intresseklubben noterar... Kanske bara är jag som ser det så p g a trötthet.
QUOTE (järv @ Mar 4 2005, 03:52 )
http://www.mil.se/int/index.php?lang=S&c=news&id=26620Känns som att den här artikeln andas falskhet i stora lass, som att fru försvarsministern faktiskt inte kunde ha brytt sig mindre. Hade hon på det där sättet trängt sig på med en meters lucka och levererat några falska leenden och ointresserade frågor så hade åtminstone jag frågat om hon verkligen kände sig välkommen och gjort ett avsteg från principen att inte diskutera politik i uniform.
"Leni Björklund sade att hon varit på väg ned för att besöka förbandet på plats i Liberia flera gånger men att det av olika anledningar inte blivit av"
Intresseklubben noterar... Kanske bara är jag som ser det så p g a trötthet.
Jag tror att soldaterna är lika glada för det........ inte skulle jag vilja ha ner Leni Björklund om jag va på mission, hon vill ju inget annat än att lägga ner försvaret.
//tias
Hammurabi
Mar 4 2005, 08:43
QUOTE (järv @ Mar 4 2005, 03:52 )
Vad kan det vara för anledningar tro...
Jobbig och lång resa?
För varmt och svettigt i Liberia?
Bättre saker för sig här hemma?
Tråkigt att besöka soldater i FN-tjänst jämfört med att fika med partikollegor?
Allmänt ointresse för militära frågor?
Hon hade säkert ett mycket givande samtal med soldaterna.
Soldat: "Jo, vid ett tillfälle fick vi åka ut på ett QRF larm, observerade en shootrep och jag var tvungen att spänna upp AKAN."
Leni: "Eh.. jaha. Så spännande... Men vad är QRF, shootrep och AKAN förnåt?"
Nåja, hon kom väl billigt undan. Nu slipper hon åka till Liberia iallafall. Detta besök
kostar ju visserligen dig och mig mindre pengar.
Denna ständiga teater... Jag blir trött.
Vikström
Mar 4 2005, 09:11
Självklart är det lätt att måla fan på väggen om man alltid ska ska belägga andra personer med sina egna fördomar. Och trådstartaren är ju inte den person på det här forumet som jag betraktar som mest saklig och nyanserad i sitt synsätt, vad han vill uppnå med tråden är för mig ett mysterium. Eller föresten, han vill som vanligt klanka ner på något som i hans svartvita världsbild är förkastligt och fel. Detta fortgår tills någon sätter honom på plats och han aldrig mer visar sig i tråden.
Så det kan ju mycket väl vara så att Lenis arbetsuppgifter på hemmaplan inte tillåtit henne att resa ner till Liberia, vad fan vet vi om det? Och i min bok så avhåller man sig från att kritisera personer om man inte har ordentligt på fötterna.
Dessutom, hade det varit annat ljud i pipan om hon inte dykt upp överhuvudtaget?
Ja du järv. Utan att vilja starta någon större diskussion med dig.. så måste jag ändå ge dig ett råd.... pröva och tänk så här...
Om inte Leni satt på den stolen.. Hade den som suttit där gjort annorlunda?
Du hänger henne för något som 1.) Kanske är nödvändigt 2.) Kanske är nödvändigt enligt vår nuvarande regerings/stödpartiers åsikt...
Don't hate the player, hate the game.
Sen kan man ju förvisso diskutera varför hon inte åkt ner till Liberia.. Hmmm Tsunami, Höststorm, FB04... Nä förresten, hon har nog legat på soffan hemma och käkat ostbågar..
Jag har lyssnat på många tomma-/standard- tal under mina år i uniform.. Allt från Kungen till C Plut... Jag har dock alltid haft insikten att förstå att sådant sker, och vilket enormt resurs slöseri det skulle vara för mig att irritera mig på att Kungen endast höll standard tal 1b för mig och mina vapenbröder.. Finns så mycket mer roligt att fokusera sin energi på..
GMY
Det är vi själva som har röstat fram henne, när svenska folket röstade på sossarna. Nu får vi helt enkelt anpassa oss och lära oss till nästa gång.
/ Jim
olaevil
Mar 4 2005, 19:48
Jag röstade inte på RÖTT.Ingen Riktig MÖP kan rösta på dom.Sen tycker jag att en försvarsminister ska ha gjort GU.
MVH
Olaevil
Vikström
Mar 4 2005, 19:55
QUOTE (olaevil @ Mar 4 2005, 19:48 )
Ingen Riktig MÖP kan rösta på dom.
Med risk för att dra på mig blåguls vrede så måste jag fråga, varför inte det?
Sen tycker jag att en försvarsminister ska ha gjort GU.
Varför det?
Jag röstade inte på RÖTT.Ingen Riktig MÖP kan rösta på dom.Sen tycker jag att en försvarsminister ska ha gjort GU.
MVH
Olaevil
konstigt då att några/någon av deras riksdagsmän kan klassas som MIP:s iaf...
Löjligt påstående.
@Järv
Visa gärna lite fakta som visar på att hon inte haft bättre för sig.
Om försvarsministern ska åka runt i världen så kommer antagligen människor som DU att klaga på hur hon aldrig är hemma.
MVH
Olaevil
suck...
olaevil
Mar 4 2005, 20:34
Ville bara se hur ni reagerar.Bor ju inte i Sverige längre och min åsikt är inte rellevant.
Tillyttermeravisso så har jag för mig att Politik inte skulle diskuteras i detta Forumet.
Sen så är jag trött,Hungrig och ölsugen och kl är bara13.30.
Men forfarande så tycke jag att dom inte sätter rätt politiker i rätt positioner.
MVH
Olaevil
QUOTE (olaevil @ Mar 4 2005, 20:34 )
..//
Tillyttermeravisso så har jag för mig att Politik inte skulle diskuteras i detta Forumet.
//..
Varför drar du då upp politik??
Hur många gånger ska vi behöva säga till er?
Lämpa politiken utanför!!
Låter tråden vara öppen en tag till, kan ju vara kul att se om järv kommer med något mer inlägg.
//Yman, BlåGul
Jag tycker att det är självklart att Sveriges Försvarsminister träffar soldater ur LA. Att hon inte varit nere och hälsat på de senaste månaderna ser jag snarast som ett tecken på vett att prioritera. Jag menar, hon är inte bara ansvarig för de väpnade delarna av Sveriges försvar utan även den civila. Detta har ju givit att insatsen i Liberia inte har varit prio 1 för departementet under de senaste månaderna, utan Tsunamin och stormarna.
Jag tycker att vissa lägger för mycket energi på att dissa befattningshavare än att analysera läget. Kom in i matchen!
/Krook
QUOTE (Krook @ Mar 4 2005, 22:51 )
Jag tycker att det är självklart att Sveriges Försvarsminister träffar soldater ur LA. Att hon inte varit nere och hälsat på de senaste månaderna ser jag snarast som ett tecken på vett att prioritera. Jag menar, hon är inte bara ansvarig för de väpnade delarna av Sveriges försvar utan även den civila. Detta har ju givit att insatsen i Liberia inte har varit prio 1 för departementet under de senaste månaderna, utan Tsunamin och stormarna.
Jag tycker att vissa lägger för mycket energi på att dissa befattningshavare än att analysera läget. Kom in i matchen!
/Krook
Amen.
olaevil
Mar 5 2005, 14:07
QUOTE (combat @ Mar 4 2005, 04:31 )
Det är vi själva som har röstat fram henne, när svenska folket röstade på sossarna. Nu får vi helt enkelt anpassa oss och lära oss till nästa gång.
/ Jim
Det var val det har som jag svarade pa.sen var jag inte riktigt frisker igar.
Idag daremot kanner jag mig mycket battre och anser vad Herr Krook skrev
stammer bra.
Lite bakis men en behovlig sadan med lite huvudvark.
MVH
Olaevil
Att försvarsministern skall ha gjort GU är väl av samma orsak som att jag anser att rikspolischefen skall vara polis, finansministern ekonom mm. Dvs att personen som innehar ämbetet skall ha någon form av erfarenhet av sitt område som den ändå har makt över.
Kommer ihåg när min storebror sa att rikspolischefen inte var polis, jag var tvärsäker på att han ljög....det gjorde han ju inte.
Någon som vet hur resonemanget går ? Hur kan man få ministerpost inom ett område som man inte känner till alls ?
Fanjunkar´n
Mar 5 2005, 20:37
QUOTE (lobo @ Mar 5 2005, 20:19 )
Att försvarsministern skall ha gjort GU är väl av samma orsak som att jag anser att rikspolischefen skall vara polis, finansministern ekonom mm. Dvs att personen som innehar ämbetet skall ha någon form av erfarenhet av sitt område som den ändå har makt över.
Kommer ihåg när min storebror sa att rikspolischefen inte var polis, jag var tvärsäker på att han ljög....det gjorde han ju inte.
Någon som vet hur resonemanget går ? Hur kan man få ministerpost inom ett område som man inte känner till alls ?
Rikspolischefen är jurist iaf.
Visst kan man få höga poster utan att kunna något om ämnet. (försvarsministern kommer från svenska kyrkan, GD för Banverket har varken svetsat räls eller kört tåg etc, etc. Staten är full av avdankade politiker.
Det är därför departementen har politiskt sakkunniga som bistår politikerna med adekvata beslutsunderlag.
/Krook
precis som chefen för SAS säkert inte kan ens flyga, kanske inte ens beskriva hur fysiklagarna som gäller för ett plan..
Chefen leder arbetet... chefen samordnar och rappoterar uppåt. Detta gäller på alla led. Vad hjälper det ha en kotte i maktens korridorer som står i givvakt hela dagarna och håller käft?
Försvarsministern skall skicka ut frågor till sina underordnade "vad bör vi satsa på inom armén" samt marinen och flygvapnet osv.. försvarsministern skall inte sitta i riksdagsdebatter..
"igår när jag var ute och sköt Kulspruta 58 tyckte jag det gick lite segt, vi begär därför pengar till mer vapenfett. Imorse tog jag en tur i JAS 39, kontrollerna funkar bra men såg fram min cockpit att flottans fartyg såg lite bristfälliga ut. Skall ta en tur med ubåtarna imorgon och undersöka"..
Vad man däremot bör mäta är hur mycke hon lärt sig efter hon slutat. Det visar på hur mycke runtom kring hon har tagit till sig.
Personligen tycker jag vi har den bästa ÖB och försvarsministern vi haft på länge. Tillsammans agerar 100 gånger mer än vad försvarsmakten gjort dom senaste 20 åren. Tex tydligare riktlinjer, hårdare krav på tex få bort feta befäl runt 50 år som inte har någon "betydelse", drivit på att militären skall kunna understöjdas polisen osv.
Studier av vad högre chefer i organisationer faktiskt gör och vilken kompetens de behöver för att utföra sina åligganden visar att detaljerad sakkunskap och/eller erfarenhet av vad organisationen utför på en operativ nivå inte vekar vara speciellt högt värderat eller förekommande.
Chefskap/ledarskap över den operativa nivån är snarare än specialitet i sig. Vad organisationen i sig skall utföra är empiriskt sett mindre relevant. Sedan kan naturligtvis en chef av legitimitetsskäl och för trovärdighets skull behöva erfarenhet och kunskap från operativ verksamhet inom den verksamhet han eller hon är satt att leda. Men det flesta forskningsresultaten tyder som sagt på att kunskapen och erfarenheten i sig inte är speciellt nödvändig.
Ett exempel som brukar användas för att illustrera detta är Robert Mc Namara som blev USA:s försvarsminister efter en karriär inom GM-koncernen, men utan vare sig betydande militär eller politisk erfarenhet. (För övrigt den kille som ligger bakom den typ av långsiktig perspektivplanering som svenska FM har tilllämpat från 60-talet tills idag).
Med andra ord skall jag läsa till chef. Sen är det bara att söka allt som finns. B)
strvkomp
Mar 7 2005, 18:54
Någon som vet hur resonemanget går ? Hur kan man få ministerpost inom ett område som man inte känner till alls?
Mycket enkelt, man kliar rygg och håller sig väl med Göran. Jag är övertygad om att vår käre Lenis beryktat oöverträffade sinne för humor hade en avgörande del i beslutet om försvarsminister.
Det är därför departementen har politiskt sakkunniga som bistår politikerna med adekvata beslutsunderlag.
@Krook
Må så vara men det verkar som om poltikerna förbiser eller helt enkelt ignorerar en del av dessa beslutsunderlag.
Vikström
Mar 7 2005, 18:57
QUOTE (strvkomp @ Mar 7 2005, 18:54 )
@Krook
Må så vara men det verkar som om poltikerna förbiser eller helt enkelt ignorerar en del av dessa beslutsunderlag.
Hur vet du det? Tar du ofta del av tex FDs interna skrivelser?
strvkomp
Mar 7 2005, 19:36
Ungefär lika ofta som dig!
Ett väldigt färskt och bra exempel är hanteringen av tsunamikatastrofen. Efter inte ens en dag föreslog(vilka det nu var??) att man skulle skicka ned ambulansflyg, med ytterligare personal, förnödenheter etc då det tydligt stod klart att katastrofen vidtagit enorma proportioner.
Hur UD och regering hanterade det förslaget behöver jag nog inte redogöra för.
Det är mycket tyckande nu...
Ägna hellre energin åt något konstruktivt.
/Krook
strvkomp
Mar 7 2005, 20:06
QUOTE (Krook @ Mar 7 2005, 19:46 )
/Krook
Jag gör en strvfilm!
Soon, on a FTP near you...
QUOTE (Krook @ Mar 7 2005, 19:46 )
/Krook
Kan inte annat än att hålla med kollegan Krook..
Det tycks så mycket.. och ofta tycks tyckandet vara väldigt impulsivt..
Väldigt få av oss har någon professionell insyn i hur departementet i fråga arbetar. Och ärligt talat, tror vi(ssa) by default att Leni är kass för att hon är sosse/kvinna/tidigare hyffsat kyrkligt aktiv osv.. Jag tycker detta är synd..
Senaste tiden tycker jag att en stor del av inläggen här på SoldF.com's forum har präglats av småaktighet/icke-genomtänkta kommentarer/petitesser/besserwissersnack osv.. Kan vi inte försöka hålla den höga nivå som till största del fortfarande präglar detta forum? (Vem vet jag kanske får ett bryt en vacker dag och skapar en tråd om detta för de som inte fattar vad jag menar...)
Tråden skapades ju från början i syfte att "diskutera" Leni's relation eller som det tycktes icke-relation till La02. Man väntar ju fortfarande på svar från vissa författare..
GMY
Edit: utvecklade mitt näst sista stycke något..
sgt2421
Mar 10 2005, 14:21
QUOTE (granQ @ Mar 5 2005, 22:02 )
Personligen tycker jag vi har den bästa ÖB och försvarsministern vi haft på länge. Drivit på att militären skall kunna understöjdas polisen osv.
Citatet redigerat/ sgt2421
Utan att slå för hårt på fingrarna så skulle jag vilja påpeka att man bara startar utredning på utredning. Frågan om militärens understödjande (vid kriser motsv.) har utretts vid minst tre tillfällen utan att något konkret förslag har lagts i riksdagen.
Har skrivit om detta på annan plats i forumet men orkar inte leta...
Edit: hittade posten
http://forum.SoldF.com/index.php?showtopic=12845
nastyheadwound
Mar 11 2005, 23:15
Kan snarare vara en fördel att man inte är expert på det område man chefar över. En expert kan ha svårt att delegera ansvar och riskerar hålla i tyglarna för hårt. Men fördelen med en expert är att han/hon åtnjuter större förtroende i organisationen.
Vidare är det så att svenska ministrar inte har särskilt stort inflytande över underordnade myndigheter, dels på grund av svenska myndigheters höga grad av självständighet, dels på grund av att regeringen fattar beslut kollektivt, och med delningsförfarande. En svensk minister är mer en chef för en utredningsstab (sitt departement) än en chef för den faktiska verksamheten som sorterar under departementet.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.