jesse46s
Mar 3 2005, 21:57
Har i snart 1 års tid använt det modernare handskyddet till ak:n och kan bara säga att jag aldrig byter tillbaka till det gamla smala. Förr fick jag kramp i handen, det får jag aldrig numera. Har med mig det gamla på övningar ifall någon surkart skulle ha åsikter, Men alla de som jag träffat på och som känt på bössan tycker som jag att "höjer det stridsvärdet utan att tumma på säkerheten så använd det!" (Då är det inräknat x-antal höga befäl).Till saken hör att FJS hade dessa främre handskydd tillsammans med inskjutbar kolv. Man undrar vad det skulle kosta att köpa in dessa handskydd i en större mängd? Eller låta en mindre firma tillverka något liknande.
De är ju helt klart mer ergonomiska och underlättar en hel del.
Det är ju trots allt meningen att vi skall ha Ak4:an ett bra tag framöver så varför inte göra allt lite bättre?
Vet inte vad jag vill säga med detta, men kanske någon annan har samma erfarenhet, typ?
BertilXerxes
Mar 3 2005, 21:59
Någon bild kanske...?
ollevarm
Mar 3 2005, 22:14
Har funderat på det, var köpte du den och vad fick du betala
jesse46s
Mar 3 2005, 23:05
Jo, har fixat en en länk till bilder på nämnda handskydd, dock med benstöd påmonterat. ( OBS! Det är inte mitt vapen på bilden, men det är identiskt ).
Köpte det på nätet av en som köpt det i tyskland. De finns att skicka efter från ex.vis Tyskland men de kostar från runt 600-700:- utan benstöd.
Dock, är man några stycken kanske man kan få ett bättre pris?
Är själv väldigt nöjd. Benstödet fyllde sin funktion också ända tills man var tvungen att kvittera ut ett rps och lämna in kikarsiktet.
http://www.hkpro.com/g3sg1.htm
Och på frågan får vi montera detta på vapnet? så är svaret nej...
QUOTE (jesse46s @ Mar 3 2005, 21:57 )
Men alla de som jag träffat på och som känt på bössan tycker som jag att "höjer det stridsvärdet utan att tumma på säkerheten så använd det!" (Då är det inräknat x-antal höga befäl).
I princip håller jag med helt och hållet.
MEN! Om det händer en olycka och du (eller någon annan) skadas så gäller inte försäkringen eftersom du har modifierat vapnet.
Personlig åsikt är att det är s**tsnack, men som så mycket annat är det bara att gilla läget (ja, jag hatar det uttrycket).
Och att sätta på det gamla handskyddet efter en olycka har hänt låter inte som en bra ide, det är alltid någon som säger att "Men XX hade ju ett annat handskydd på sin ak..." när polisen frågar (vilket dom kommer att göra om det blir polisanmälan av det hela).
Jag har hört från flera håll (men det är *inte* bekräftat) att dom som kommer till övningar med modiferade vapen omedelbart avväpnas och skickas ut.
Fick jag bestämma hade jag bytt handskyddet till det du har, satt på en skena under och fäst en vapenlampa och ett vartikalt grepp i det.
Axelstödet hade bytts ut till ett med inskjutbar kolv och elefantpungen hade aldrig sett solen igen...
Men nu ser verkligheten lite annorlunda ut.
Edit: second place is first place loser
jesse46s
Mar 4 2005, 08:41
Helt riktigt, man får inte montera nånting som inte är ditsatt av FM. Har i alla fall ändå inte träffat på någon som varit negativ angående handskyddet, kanske för att det är en del som inte påverkar funktionen, som t.ex inskjutbara kolvar m.m.
Håller man upp detta handskydd tillsammans med det som FJS använde så går det inte att se någon som helst skillnad eftersom det är exakt detsamma. De Ak4:or med detta handskydd och inskjutbar kolv och som användes av FJS var, om jag inte minns fel inte tillverkade i Sverige heller, utan importerade G3:or från Tyskland, vilket gör att jag tror att dessa vapen inte hade kronmärkning heller.
Kan vara ute och cykla litet nu, så rätta mig om jag har fel.
Kan tillägga att jag använder detta handskydd i skogen m.m, på övningar, inte vid uppställningar och inspektioner o.s.v.

Hoppsan, någon annan hann visst posta ett inlägg innan mig.
Ja, vad skall man göra, kanske lika bra att stoppa undan handskyddet?
Strv101
Mar 4 2005, 11:28
Nu bli jag lite skeptisk!!
Så vitt jag vet har det aldrig funnits någon BOA på något annat handskydd än de vi använder oss av idag. Det har funnit en modell med ett annat remfäste av samma modell som man använder till Ag3 i Norge men detta var på ett försök. Och som vi alla vet så får inte försöksutrusning användas efter det att försöket är slutfört.
Hur sätter du dit hyllsfångaren om ditt hand skydd går hela vägen ned till magasinsstyrningen? Eller struntar du i den
Personligen tycker jag att det inte får ske några förändringar på vapnet. Kalla mig gammaldags men jag vet hur det kan gå med folk som tycker att det är kul att montera på det ena med det andra på vapnet.
Jag har bara varit med i den gröna rörelsen i 19år.
Sedan ligger man där en vacker dag, skjuten genom lungorna och din kompis kommer fram för att ta hand om dig. Tyvärr dyker ännu en fiende upp men kompisen har skjutit slut på sitt magasin. Kompisen snappar kvickt åt sig ditt modifierade vapen och blir strax därpå skjuten han också eftersom han inte har koll på alla dina egna specialare som gör ditt vapen mer eller mindra obrukbart för någon annan än dig själv.......oja, väldigt överdrivet, MEN om den minsta lilla egna förändring faktiskt blev tillåten (undantag vapenrem!) vore det beskrivna scenariot väl inte helt otroligt?
INTE ändra på mer än det din chef låter dig göra!
Finns det något M-nummrerat handskydd för AK4'an med plats för vapenlampa, eller alternativt ett enligt FM LAGLIGT sätt att fästa en sådan på en AK4a?
//Samael
Nu var det inte aktuellt med BOA på den tiden, men det har förekommit ett annat handskydd till ak4 inom försvarsmakten, fast det hette krigsmakten på den tiden. Det var i begynnelsen ett handskydd av trä, men det var tydligen inte gott nog.
BOA hade det nog aldrig eftersom det inte var uppfunnet, men motsvarande för hela akn med aktuellt handskydd fanns.
Men det var på den tiden sunt förnuft gällde och kunskaperna om skjutvapen var mer allmänna i samhället. Var man sergant och uppåt fick man leda all verksamhet. Fast gav man sig på något man inte behärskade och det gick åt skogen blev man hängd, men just det det blir man ju idag med...
Antar att alla som uttalat sig negativt verkligen sett handskydden som det talas om.
(skickar hårda pikar till vissa som skrivit i tråden)
Klara du inte använda en AK4 med det nya handskyddet så bör du inte handha en AK4 över huvud taget, om du ändå gör detta så håll dig borta ifrån mig för jag vill inte ha dig nära mig.
Med det nya handskyddet får du mer ergonomiskt grepp du kan skjuta mer utan att behöva bränna sönder dina händer och desutom så har man möjlighet att faktiskt bära vapnet efter en eldstrid.
Funktion före form.... eller?
Fu Dahlberg
Mar 4 2005, 18:07
QUOTE (Samael @ Mar 4 2005, 12:29 )
Finns det något M-nummrerat handskydd för AK4'an med plats för vapenlampa, eller alternativt ett enligt FM LAGLIGT sätt att fästa en sådan på en AK4a?
//Samael
på årets befälsövning inom Skaraborgsgruppen, så fick vi ut instruktioner på hur man tejpar fast en vanlig kylskåpslampa under handskyddet, för genomsök...
Hans Engström
Mar 4 2005, 19:13
Bara för att vara petig, men det som styr FM verksamhet på den här nivån är inte lagar utan förordningar, bestämmelser och regelverk. Att modda AK4 är inte ett lagbrott i sig (det är det att skjuta någon med den), men man bryter mot det regelverk som gäller för mtrl inom FM.
//Samael
Tag en Surefire och en 1" ring till kikarsikte.
Montera ihop dessa på det enda vis det går.
sätt det uppe på RPS.
KLART
Nifelhel
Mar 4 2005, 19:43
QUOTE (Fu Dahlberg @ Mar 4 2005, 18:07 )
//Samael
på årets befälsövning inom Skaraborgsgruppen, så fick vi ut instruktioner på hur man tejpar fast en vanlig kylskåpslampa under handskyddet, för genomsök...
Tar du ur lampan först eller fäster du kylskåpet som det är??
Att använda andra lampor än riktiga vapenlampor förkastar jag och många med mig. Först och främst för att man behöver en lampa som är byggd för att tåla rekylen ifrån vapnet som dedikerade vapenlampor är. Om nu behovet finns för vapenlampa, köp då ffs in riktiga grejer. Hawaii-lösningar med ficklampor fästa med tejp/buntband/slangklämmor etc är över 20år gammalt, det finns idag bättre lösningar. Och vill man inte köpa in riktiga grejer då anmäler man till sin chef att man inte kan lösa uppgiften.
Egna sk hawaii-lösningar hämmar oftast nyinköp av ny matriel. För gubbarna löser ju uppgiften ändå så dem klarar sig utan de däringa fina prylarna...
Att ha en dedikerad vapenlampa har sina fördelar. Man har en bättre ljusbild(tex med Surefire), man har bättre lösningar med on/off vilket inte finns på "vanliga" ficklampor. Att går runt och flytta handen hela tiden när man vill lysa slutar med att man blir pucktvåa för du kan inte skjuta samtidigt. På en riktig vapenlampa så kan du oftast manövrera den tex med ett finger. Och det funkar inte att gå och lysa hela tiden, inte i alla lägen iaf. I vissa lägen kan det vara av betydelse att inte avslöja sin närvaro med ljus.
Sen har du oftast en stark lampa som når ut en bit, mao du lyser inte enbart 2-3meter framför dig. Andra fördelar med en stark lampa är att du kan förblinda en motståndare som du kanske ska omhändertaga, funkar klockrent med tex en Surefire(försök göra samma med en maglite).
Nej jag gillar inte Surefire ;)
För övrigt har man inte modifierat vapnet om man tejpar på en lampa. Modifierat är i min värld att man har ändrat vapnets funktion alt bytt ut de fasta riktmedlen. Mao man har skruvat bort saker och satt dit andra. Att byta handskydd ingår inte i den kategorin, för det sitter med en sk "pushpin".
QUOTE (jesse46s @ Mar 3 2005, 23:05 )
Jo, har fixat en en länk till bilder på nämnda handskydd, dock med benstöd påmonterat. ( OBS! Det är inte mitt vapen på bilden, men det är identiskt ).
Köpte det på nätet av en som köpt det i tyskland. De finns att skicka efter från ex.vis Tyskland men de kostar från runt 600-700:- utan benstöd.
Dock, är man några stycken kanske man kan få ett bättre pris?
Är själv väldigt nöjd. Benstödet fyllde sin funktion också ända tills man var tvungen att kvittera ut ett rps och lämna in kikarsiktet.
http://www.hkpro.com/g3sg1.htm Och dom som skall verka som skarpskyttar behåller sin Ak4 med kikarsiktet som personligt vapen.
Skarpskytt! knasigt ord, vi skjuter väl alla skarpt ;-¤
nsky_517
Mar 7 2005, 20:03
Har sett ett sånt här hanskydd på närahåll under en HV övning, hade jag fått välja hade jag slängt det gammla åt helvete.
För det första kan man faktiskt hålla i handskyddet efter men har skjutigt lite(ok, rätt mycket...) för det andra ligger det jäkligt skönt i handen, speciellt när man är lite kortare(går ju faktiskt lite längre fram)
Själva benen är ju rätt överföldiga om man inte är skarpskytt och gör greppet lite större när de är infällda, så för min del kan de skippas.
Så länge befälet för övningen kan godkänna handskyddet under en övning ser jag inga problem för att använda det.
QUOTE (nsky_517 @ Mar 7 2005, 20:03 )
Så länge befälet för övningen kan godkänna handskyddet under en övning ser jag inga problem för att använda det.

efter att ha varit med i hv sedan 92 så kan jag lugnt säga att om man släpper det minsta så rasar hela dammen och utan att raljera så kommer det inte att stanna vid handskydd....
Varför hoppa över ån för att hämta vatten?
Det handskyddet finns utan ben också:

;)
För mig fungerar det vanliga handskyddet så bra att jag letade ett gevär med smal förstock när jag skulle köpa jaktgevär en gång i tiden.
OT:
@Hans Engström
Är det inte ett lagbrott att inte följa gällande regler, bestämmelser samt ordrar? ;)
Vad säger LDT:n?
/Krook
Fu Kjellberg
Mar 7 2005, 22:38
QUOTE (Sg Toll @ Mar 7 2005, 20:20 )
Varför hoppa över ån för att hämta vatten?
Det handskyddet finns utan ben också:

;)
Sg Toll.
Det är samma handskydd.
Man fäster benstödet längst fram i en skåra.
Har haft en sådant handskydd själv innan.
Min ak4 för ca 14 år sedan.
Hans Engström
Mar 7 2005, 22:53
Krook, ej ett lagbrott, utan ett regelbrott. Kan ävenså regleras i SFS (se Trafikförordningar som exempel) och leda till fängelse, formellt dock ej lagbrott.
Johnnie
Mar 7 2005, 22:56
Jag jobbar som verktygsmakare , ofta har jag väldigt mycket tid över att vara lite kreativ , har tillverkat både kindstöd och främre handstöd som passar mig , det enda som jag har fått bassning på är mina egentillverkade benstöd , fick ej ha dom på! Så länge man inte har på sina privata saker när det är materialinspektion så går det bra , våra befäl säger inget på övningarna , tittar bara på vapnen och LER!!
Skuggan
Mar 7 2005, 23:06
ja, detdär med att använda egna saker beror ju lite på situationen....
är man på större övningar där man springer på folk "utifrån" (altså sådana som inte tillhör det egna kompaniet) kan det vara lämpligt att ha reglemeterad utr, i annat fall beror det ju helt på folket runt ikring, då speciellt cheferna....
kan säga att i min pluton skulle inte en djävel bry sig om vad jag har för utr (så länge uniformen är relativt lik den vanliga)
men det gäller ju altså att känna av situationen och kunna avgöra när man skall ha vad.
vetskapen att min pluton är tämligen liberala vad gäller utr gör att jag omedelbart fått lust att köpa en del prylar

prylar som jag inte kommer ha med på övningar med tex MD gruppen. (där ingår bla det bredare handskyddet)
Johnnie
Mar 7 2005, 23:19
QUOTE (Skuggan @ Mar 7 2005, 23:06 )
ja, detdär med att använda egna saker beror ju lite på situationen....
är man på större övningar där man springer på folk "utifrån" (altså sådana som inte tillhör det egna kompaniet) kan det vara lämpligt att ha reglemeterad utr, i annat fall beror det ju helt på folket runt ikring, då speciellt cheferna....
kan säga att i min pluton skulle inte en djävel bry sig om vad jag har för utr (så länge uniformen är relativt lik den vanliga)
men det gäller ju altså att känna av situationen och kunna avgöra när man skall ha vad.
vetskapen att min pluton är tämligen liberala vad gäller utr gör att jag omedelbart fått lust att köpa en del prylar

prylar som jag inte kommer ha med på övningar med tex MD gruppen. (där ingår bla det bredare handskyddet)
Du har helt rätt , själklart beror det på folket runt om kring en och vilka befäl man har , jag har varit på bevakning på andra orter och har då varit klok nog att sätta tillbaka orginalgrejorna , man vill inte att det ska bli gnäll i onödan om man kan undvika det , det räcker med att fel person ser och anmäler så är cirkusen igång!
QUOTE (dxl @ Mar 4 2005, 17:57 )
Antar att alla som uttalat sig negativt verkligen sett handskydden som det talas om.
Eftersom du verkar vara expert på det breda hansskyddet kan du kanske svara på hur man använder det tillsammans med hylsfångaren. Jag har mer än pillat på breda handskydd och vet att för att få ihop handskydd och hylsfångare måste man modifiera det egeninköpta handskyddet. Visst är det fullt möjligt, men jag tror inte alla som använder det breda handskydet har sågat i det.
Ja, jag vet att hylsfångaren är ett elände som aldrig borde lämnat skrivbordet och åtminstone inte fått hänga med till ak4b, men det är en annan fråga. Nu är den reglementerad och ska användas utom vid vakttjänst och felsökning.
Fk Satan
Mar 8 2005, 12:40
De gånger jag är övningsledare brukar jag skicka hem de individer som har modifierat sitt vapen genom att sätta dit en egen kolv (vik/skjutbar), benstöd, och egna handskydd. Jag vet att det i många fall handlar om orginaldelar från tillverkaren osv. Men ifall det skulle hända en olycka med dessa vapen så kan jag som övningsledare ligga illa till eftersom jag godkännde användnadet av dessa delar. Jag kommer att godkänna dessa vapendelar ifall de har med sig ett intyg från vapentekninker om att dessa delar får användas... Samma sak gäller besiktning av vapen, ifall GT inte är gjord de för andra halvåret 2003, 2004 eller 2005 så blir det skjutförbud på dessa bössor.
Ni må kalla mig dum, korkad eller vad nu nu vill, jag bryr mig inte och ni kommer ändå inte att på mina övningar inte att kunna använda era egna köpta vapendelar...
Adam Wilhelm
Mar 8 2005, 12:52
Där håller jag med den lede.
Det handlar om mitt ansvar som övningsledare och det är inte kul att sitta med pungen i brevlådan den dagen olyckan slår till.
Rättar in mig bakom Satan och AW. Ha ni era egna prylar, men inte på MITT skjutpass!
Egna handskydd och annat som inte är utprovade med den andra matrielen (hylsfångare osv) är helt rätt att förbjuda. Allt som inte utprovats kan vara farligt att använda.
MEN såvitt jag vet så är den inskjutbara kolven godkänd för bruk på AK4.
FJS hade denna kolv på den tiden dom använde AK4. På S4 (hette det så??) i Karlsborg fick vissa befattnignar ut den inskjutbara kolven då det blev för klumpigt med AK4 inne i fordonen annars.
Nu kan ju detta tokändrats eftersom den infon nu är 10 år gammal men det är nog tveksamt att man ändrat om det inte funnits anledning till detta (vilket det i och för sig kan finnas).
http://forum.SoldF.com/index.php?showtopic...ndpost&p=304608I det inlägget redogör den inte helt okände Kimster för en viss mailkorrespondens avseende inskjutbar kolv. Frågan har med andra ord varit uppe tidigare.
Tror gör man i kyrkan och på Pliktverket ...
QUOTE (Vargas @ Mar 8 2005, 17:23 )
http://forum.SoldF.com/index.php?showtopic...ndpost&p=304608I det inlägget redogör den inte helt okände Kimster för en viss mailkorrespondens avseende inskjutbar kolv. Frågan har med andra ord varit uppe tidigare.

Se där ja... Då hade det alltså ändrats då.
QUOTE (Dajo @ Mar 8 2005, 17:56 )
QUOTE (Vargas @ Mar 8 2005, 17:23 )

Se där ja... Då hade det alltså ändrats då.
nu var ju musköt oxå fastställd mtrl förut, det betyder inte att man per automatik kan komma dragandes med den för det.
de flesta är rörande överens om att Ak4 borde fasas ut så fort det bara är fysiskt möjligt och ersättas av något modernare men det är inget argument för att köpa prylar på nätet och modda bäst man vill!
Fk Satan
Mar 9 2005, 20:34
Ak4:an kommer att bytas ut, det är sagt att det ska göras i samband med att övriga försvaret byter bort AK:5an,
QUOTE (Fk Satan @ Mar 9 2005, 20:34 )
Ak4:an kommer att bytas ut, det är sagt att det ska göras i samband med att övriga försvaret byter bort AK:5an,
mot lasergevär med plasmabombslauncher och mekbrig ersätts av starcruisers.....
bäst att lägga till en
johanp
Mar 10 2005, 20:25
C LGG påstod 2010 men men :(
QUOTE (Dajo @ Mar 8 2005, 13:24 )
S4 (hette det så??) i Karlsborg
[Messerschmitt]
S2, Göta Signalkår/-regemente/-bataljon. Det har bara funnits S1, S2 och S3.
[/Messerschmitt]
QUOTE (johanp @ Mar 10 2005, 20:25 )
C LGG påstod 2010 men men :(
inte för att vara dum så men jag har för vana att vara extremt cynisk och skeptisk till när mtrl ersättning eller tillförsel diskuteras av personal som har anknytning till hvutb.......
se bara Ak4B som nu är lite sen jmfr med vad som sades från början, och nu talar vi om en upphandling av ett helt nytt vapensystem.
Panzerfaust
Mar 14 2005, 20:05
Såg nåt kungligt i lördags.
En som hade trä kolv och handskydd.
Visste inte riktigt om jag skulle skratta eller gråta.. :P
Pansar putte
Mar 17 2005, 18:55
Ja, panserfaust, var den inte fin. Alltid retar det någon......
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.