QUOTE (Fk Satan @ Mar 3 2005, 19:49 )
Jag förstår inte varför man ska ha en massa saker med sig för? Får dessa småsaker inte plats i uniformsfickorna? Flest prylar på sig i fält vinner inte slaget...
Vad packar ni ner i stridsvästen eftersom ni ska ha så många fickor på den? Jag ha 8st magasin, lite extra ammo, en camelback, en kniv, vapenvårssattsen, 2st pennor, en skrivplatta, signalpistol, Radio på/i min väst. Och jag klarar mig ganska bra. Sedan har jag en flerbruksficka på strissäcken med Värmetröja90 och en tröja90. som jag kan snabbt flytta över till västen vid behov... mer har jag inte med mig, och jag klarar mig ganska bra på det...
I uniformen har jag lite förstaförband, kåsa, kartfodral, eldstål, en kniv och överlevnadsask, och lite nödmat..
Jag har en eller två stora flerbruksfickor på min väst lite beroende på uppdrag osv...

Oj... helt plötsligt verkar det som om jag i så fall fick massor av plats över.
Jag har oftast packning enligt följande.
Uniform:
Första förband
Pennor
Ant.mtrl.
Vapenvårdspinne
Handskar och vantar
Ev. hjälmunderlag
Pannlampa om så finnes nödvändigt
Fältmössa
Kniv (när den inte ligger i stridsvästen)
Ev. chokladkaka.
Tändstickor
Stridsväst:
Kontrolldon
4 mag
Ficklampa
Kamera
Vapenvårdskit
Första förband
Vapenrem (när den inte sitter på vapnet)
Stridssäck:
Ett par extra sockar, vita samt stålgrå.
Värmejacka
Jägarkök
Kåsa
Bestick
Termos
Regnställ
Ev extragodis.
Första förband
I stridssäcken blir det ofta mycket småplock (även om det inte märks på listan ovan) som man gärna vill ha i småfickor. Kameran vore även skönt att kunna lägga över i stridspackningen någon gång ibland, när man kryper och springer runt och slänger sig överallt... Handskar och vantar är ju också sånt som man skulle kunna ta ur uniformen ibland. Vid en längre fältvistelse måste ju finnas en del plats för en godisupplag också...