Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Materiel i en Kompani stab
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
TangoXray
Lek med tanken att du skall utrusta en kompanistab.
Massor av prylar behövs, och det finns ingenting...

Vad behöver man?
Och vad behöver man ha i lådor, för snabb gruppering av kompanistab i terrängen eller alternativ stabsplats?

Ge mig en massa tips och ideér nu!

/TangoXray
Rickard N
Möjlighet att koka kaffe
Rune Frunkh
Storpack med kakor, pappers-/plastmuggar/-bestick/-tallrikar. ;)

(Någon som kan handa materielen som ingår kan också vara bra. Det var en ha-ha-upplevelse att packa upp telefonväxlar, radiomateriel, stormlyktor m.m. som man aldrig hört talas om tidigare, än roligare att försöka få den funktionabel. [Finns det andra radios än 135 och 145/146?])
dxl
Vi hade när jag låg inne på UH kompaniet följande i stabstältet (glömmer säkert en del men det var ju så länge sedan :P )

3st RA 180
1st fax
1st mobitex
2st dart
1st pcdart
2st fältapor
2st mcordonanser
en låda med ra135 som vi lånade ut till övriga plutoner

Mcordonannser kommer i förpackade i lådor med tre i varje det som är jobbigt med dom är att motorcyklarna kommer i lådor med två i varje.

edit:
Blir lite logistiska problem där.

(detta är ju bara sambandsmedel som vi hade i den "fasta" staben naturligtvis finns det fler grejer som behövs)
Lt P
Material säger du, ja hmmm...

Trä, metall, plast och textilier känns lämpliga. Kanske lite läder i kängorna.

Jaha, materiel menar du. Jag är en ohjälpelig språkpolis biggrin.gif

Sorry, kunde inte hålla mig. Skäms Vänster!

(Undrar om det är farligt att mucka med en blågul :P )

//nej då jag fixar till det rätta //Kimster
Flamdämpare
Ja, Kanske kontakta FMLOG och säg att du tillhör typförband 604 70H och behöver material enligt U-Lista: 611, 622, 0862, 0863, 0998, 0324?

HV.gif
joppe
QUOTE (dxl @ Mar 3 2005, 10:59 )
2st mcordonanser

kom dom i låda isåfall vilket Mnummer och finns det mer än två pack? ;) biggrin.gif
Fk Satan
Beror en hel del på vilken typ av kompanistab det är...

Men Lägeskarta, radio för samband uppåt och nedåt, papper och en massa pennor.. Behöver man så mkt mer? laugh.gif
QM insats komp
Det viktiga är att man inte gör stabsarbetet till ett självändamål.
min erfarenhet är att månag kompstaber inom HV arbetar som batstaber.
det som enl min erfarenhet behövs är :
Stabstält 22
Ra 145 2st
Högantenn 1 2st
Belysningssats 106
elverk 2KW
Bord fällbart 3st
Stol fällbar 12st
White board 2st
växel 10dl 1st
Tfn m/37 4st
P-bil + släp med kåpa 1st
Kaffebryggare
Vattendunk
M21 skiva
pennor
Kartor
Byggplast tunn, rulle
stabs/exp låda
laddare 847 1st
Knapptelefon
Kabel DL200
kabel 50m

många bra & ha saker ligger i stab/exp lådan
dxl
QUOTE (QM insats komp @ Mar 3 2005, 11:52 )
Kabel DL200
kabel 50m

Låter väldigt lite.
I lumpen så använde vi minst 300m dl1000 på varje grupperingsplats ofta mer.

Är inte så insatt i HV staber men borde det inte gå åt mer om man hamnar i skarpt läge?
larsev
  • Vx 10DL
  • 3st RA 145
  • 1st Fax
  • TTA
  • Belysningssats
  • Ett antal fältapor
  • Whiteboard
  • Lägeskarta
  • Rundradiomottagare
  • 1st RA 763 med vikt bredbandsdipol
  • PC-DART alternativt PTC-II modem
  • Bärbar dator
  • Skrivare
  • Programvara för PC-DART alternativt FRONET
  • 3 st högantenner 1/S
  • Elverk
  • DL1000, DL200 och DL50
  • Kaffebryggare eller vattenkokare
  • Tält 32 eller 2st tält 22
  • Rep mtrl RA
  • Stabsexp. lådor
  • Fällbara bord och stolar
  • Batteriladdare 206MT
dxl
föresten kollat reglementet?

finns ett par böcker om stabstjänst
Fk Satan
Ok, nu vet vi vad ni på T2 har med er i Komp. staberna... Men vad behöver ett Mek-skytte/pansar-skytte kompani ha med sig i staberna?
QM insats komp
QUOTE (dxl @ Mar 3 2005, 12:01 )
QUOTE (QM insats komp @ Mar 3 2005, 11:52 )
Kabel DL200
kabel 50m

Låter väldigt lite.
I lumpen så använde vi minst 300m dl1000 på varje grupperingsplats ofta mer.

Är inte så insatt i HV staber men borde det inte gå åt mer om man hamnar i skarpt läge?

Plutonerna har egen kabel, dom drar till staben,
staben behöver bara för egen ansl till ptn
KP2
Kopiator! Klockrent att duplicera ordrar, vägbeskrivningar ja ni fattar!
Badboy
QUOTE (KP2 @ Mar 3 2005, 13:14 )
Kopiator! Klockrent att duplicera ordrar, vägbeskrivningar ja ni fattar!

Ok, vi kallde det stabsassistenter på min tid..
Jaja, utvecklingen går framåt..

Ska vi göra en indelning enligt Nice-to-have / Need-to-have ?
Vad krävs för ledning över tiden,; fordon, mtrl, personella resurser?

/Magnus B
Hans Engström
3 chefer
3 signalister
6 skyttesoldater (motsv)
1 Ra180 (ev. DART också)
2 Ra 145/146
batteriladdare åt ovanstående
4 fälttfn
M-blanketter
karta
kartplast
OHpennor
oleat
papper

helst- laptop, skrivare

2-3 fordon för att flytta ovanstående plus personlig utrustning

lämna det jävla stabstältet hemma nu

har du inte möjlighet att gruppera i kvarter eller motsvarande har du grupperat fel ;)
befinner du dig vid den välkända topphemliga robotförrådet mitt på kalfjället utan ett hus i närheten så inred fordonen

fungerar inte ovanstående sparka din kvm, det finns ett skäl till att det heter kvartermästare
BertilXerxes
För att överhuvudtaget kunna få någonting gjort under ordergivningen i stabstältet behövs 1st vakt som har som enda uppgift att hålla alla blågul utanför tältet!

Stabstält har en jävla förmåga att börja fungera som värmestugor åt diverse blågula befäl som egentligen borde vara ute på plutonerna. Samma befäl brukar dessutom ha noll förståelse för att man inte kan parkera sin VW pickis (eller ännu värre - sin egna civila bil) utanför stabstältet....

Inte lätt att vara stressad plutonchef under ordergivning när tältet är fullt med blågula kaffegubbar! angry.gif
johaner
Varför har jag inte sett någon som nämt en massa ljus som en viktig del att ha med sig. Min erfarenhet säger att om hvkompstab samgrupperar med en hvplut med bev-uppg så vill PC inte ha en el-generator som står och går på natten.

Sist vi hade ett sådant elverk, som ändå var riktigt tyst, så klagades det och mycket riktigt så lyckades två "sabotörer" smyga sig förbi och slå ut objektet. Inte förrens vi stängde ner elverket och tände stearinljusen i tältet så lyckades vi försvara vad vi var satta att försvara.
larsev
QUOTE (johaner @ Mar 5 2005, 08:55 )
Varför har jag inte sett någon som nämt en massa ljus som en viktig del att ha med sig. Min erfarenhet säger att om hvkompstab samgrupperar med en hvplut med bev-uppg så vill PC inte ha en el-generator som står och går på natten.

Sist vi hade ett sådant elverk, som ändå var riktigt tyst, så klagades det och mycket riktigt så lyckades två "sabotörer" smyga sig förbi och slå ut objektet. Inte förrens vi stängde ner elverket och tände stearinljusen i tältet så lyckades vi försvara vad vi var satta att försvara.

Vi måste ha elverk igång om vi skall sända eller ta emot med RA 763 då den går på 12V.
Alternativet är att släpa med sig 1 till 2 12V bilbatterier.
Kompanistaben förlägger man helst i redan befintlig bebyggelse.
Då slipper man problemen med strömförsörjning, anslutning till PTN etc.
bushman
QUOTE (johaner @ Mar 5 2005, 08:55 )

för jävulen människa
vi lever på 2005 efter kristus!!!!

om man skall gruppera en hvstab så lär det bli som någon sa utan tält, och med elverk eller tillgång till el, så länge sydkraft klarar av att hålla nätet igång laugh.gif

tyvärr är jag rädd för att om man skall gruppera en kompstab utanför sin kära hv-gård så kommer katastrofen att utbryta.
jag gjorde gu på en kompstab på ett trosskomp.
de första tre kompövn gick i förvirringens tecken eftersom vi hela tiden hade nya chefer.
och alla hade sin ide om hur en stab skulle skötas.
inse vilket kaos som utbyter när alla olika avtals-org som inte har samma utbildning vad gäller stabsarbete skall samarbeta.

jag gjorde erfarenheten att det ända som hjälper att få fram vad som behövs är en massa övn i fält.
vi kan sluta att drömma om att det man lär sig hos fro och lottakåren kommer att fungera.

min kompleterande lista ser ut så här:
1.silver/gaffatejp (om inte annat för att bunta ihop människor utan vettig erfarenhet av stabsarbete)
2.slägga
3.vinkelslip
4. ett apstarkt trådlöst nätverk.
5. laptops från login(ruggade och kaffesäkra)
6. ett par vpl som har erfarenhet av tillgrepp av bilar.
7. ca 100 rekvisitionsblock(det vi inte har rekvirerar vi från samhället)´
8. 12 systemtekniker
9. redbull, joltcola eller coca cola (hur annars få syte folket att överleva och utföra sitt jobb)
10. en bra kompanichf (som inte blivit tillsatt för att han är en go rund gubbe, som säljer mest bingolotter i föreningen skyttegropen.)

inen stab överlever utan att kompchf är kompetent för sin uppgift.
eller att den personal han styr över, litar på sin chf.

bra stabsarbete är något som växer fram ur en väl fungerande stab, inte ur folk som tycker att deras främsta uppgift, är att se till att koket grupperar så nära staben som möjligt.

vad gäller mtrl kommer vet jag var jag kommer att åka för att rekvirera utr.
närmsta ljud och ljus uthyrare.
om inte annat för att få tag i kablar, hjulgående lådor och aluminiumtross.
Foxtrot Lima
Vet inte om någon har nämnt det tidigare, men det är ganska bekvämt att ha trådsamband mellan stabstältet, ratgb och stabens sovtält om man vill ha tag på folk ur staben snabbt och kanske är upptagen med t ex en kopp kaffe och en semla i stabstältet. saint.gif Det löste min stabsgrupp genom att dra tråd och koppla ihop med ett antal vevtelefoner/fältapor (telefonapparat M/37 heter de kanske, ni vet fältapor). Mycket praktiskt. biggrin.gif I teorin kunde man sköta allt arbete i grupperingen från stabstältet.

Hälsningar, Foxtrot Lima *den late kvartermästaren* smile.gif
bushman
QUOTE (Foxtrot Lima @ Mar 6 2005, 18:52 )
Vet inte om någon har nämnt det tidigare, men det är ganska bekvämt att ha trådsamband mellan stabstältet, ratgb och stabens sovtält om man vill ha tag på folk ur staben snabbt och kanske är upptagen med t ex en kopp kaffe och en semla i stabstältet. saint.gif  Det löste min stabsgrupp genom att dra tråd och koppla ihop med ett antal vevtelefoner/fältapor (telefonapparat M/37 heter de kanske, ni vet fältapor). Mycket praktiskt. biggrin.gif I teorin kunde man sköta allt arbete i grupperingen från stabstältet.

Hälsningar, Foxtrot Lima *den late kvartermästaren* smile.gif

iden är inte dum.

men då måste man vara ett pansar trosskomp eller liknade.
något som ligger still.
i en US-camp är det väl mer regel än undantag att det upprättas snabbtelefon till chf-sovplats.

men det största problemet är väl som det står på en känd kaffe mugg:
CREW - skall vi lysna till den som bestämmer, eller den som vet någonting

på vissa platser kvittar det om du så har suttit i ett "warroom" på pentagon.
så länge det inte har utövats på något FRO-läger, eller på forsvik där din kompchf lärde sig slåss med lans av riddar arn, så blir det inga snabbtfn i staben.
Foxtrot Lima
Jag ska säga dig vad som ligger jäkligt stilla - staben till ett förbindelsekompani. Omgrupperar vartannat eller vart tredje dygn (undantag åt båda håll förekommer självfallet). biggrin.gif

Ska jag tolka ditt inlägg som att du är kritisk till stabsarbetet i Hemvärnet?

Hälsningar, Foxtrot Lima smile.gif
Hans Engström
Du har Ra145/146 räckvidd att röra dig från stabsplats. Upprätta stab i kvarter (kom ihåg 60min marschberedskap), ordna sovplats för kompstab i anslutning. Staben för lägeskarta, logg, håller kontakt mot batstri, batuh (eller vad dom nu heter den här veckan). VB finns där (antingen, C, stf Ch, eller kvm) hela tiden. Ngn av dom andra bör hela tiden röra sig bland plutonerna eller samverka uppåt eller åt sidan. Det finns bra skäl till att 146an går att ta med sig.

Jag har aldrig sett en bra kompch eller kompkvm som inte kan utföra sitt jobb enbart med saker han bär med sig och fungerande samband.

[edit] Naturligtvis menar jag skkomp/motsvarande, tror en haubkompch kanske behöver lite mer stöd i sin verksamhet, och en strvkompch utan sin strv är ensorglig syn ;)
bushman
QUOTE (Foxtrot Lima @ Mar 6 2005, 21:03 )
Jag ska säga dig vad som ligger jäkligt stilla - staben till ett förbindelsekompani. Omgrupperar vartannat eller vart tredje dygn (undantag åt båda håll förekommer självfallet). biggrin.gif

Ska jag tolka ditt inlägg som att du är kritisk till stabsarbetet i Hemvärnet?

Hälsningar, Foxtrot Lima smile.gif

jag tror nog att problemen är på väg att lösas.
vi kan inte ha ett territoriellt försvar där den personal som skall leda soldater i fält som består av människor som inte gjort någon form av GU.

hur många här har inte upplevt hur man får förvånade blickar när man kommer in till en stabsplats "färdiga till strid" eler fältmässigt klädd?

det verkar som staben inom hv är en plats där pengar från från gynsam bingolotto-försäljning delas ut mellan medlemar och en klubb för inbördes beundran drivs.

att någon skulle få för sig att utföra ett eldöverfall på staben är helt otänkbart.
och om det sker så skall genast den ungtupp till IP-PC som gjort denna skymf mot mysfaktorn som byggts upp med hjälp av kaffekask och bulle, genast straffas genom att han och hans muntra män inte får någon mat från koket.
och gud hjälpe om IP:n innehåller hedningar av muslims tro, som vägrar äta ärtor och fläsk. (som han nu ändå inte fick)

då kan tom en hv-kompchf gå omkring berusad på stadens stadshotell och kalla medlemmar i insatsplutonen för "turbaner".
detta har skett och borde i en normal militär organisation leda till avsked, hos hos fick han en klapp på axeln och ett fy så får man inte göra.
och sitter nu kvar som stf kompchf.
ett samtal till aftonbladet någon?

jag hoppas att även staben blir en militär enhet någon gång i framtiden.
men eftersom jag förmodligen skulle brännas på bål, efter att ha sprungit gatlopp mellan feta signalister utr med normalantenner, om jag försöker komma in på en FRO-kurs numer.

skulle gärna kunna tänka mig att ingå i en ledningsplut i bat, som sambandsgrpchf eller liknade men jag vill inte sätta min fot hos FRO.
men eftersom man tydligen inte lär sig signalerar om man har vart sign under GU och sedan under 14 år inom hv, så finns det nog ingen plats för mig.

det är nog dax att man rensar ur kattskiten ur sandlådan och fyller den med grovt grus istället.
då vet man åtminstone vad klumparna består av .....

@hans engström:

förstår ditt resonemang.
men jag skulle hellre vilja ha sambandet på tråd, mellan chf.
våra RA145/146 må vara jordens bästa maskiner och ljuvligt tunga för att det bara är så.
men de är ta mig fan inte avlyssningsäkra för fem öre.
det är inte RA180 heller och det kvittar hur mycket krypto och koder vi aznvänder under övn.

"när skiten slår i fläkten" så vrålar vi alla på klarspråk över alla ra nät.
och jag tror inte vi karar oss genom att använda signalister som snackar enbart samiska heller.

bushman
som just nu börjar skriva på filmmanuset "jojk-pratarna"
Hans Engström
Aktivt upträdande premieras, som det heter.

Min stab är nu äntlign i fas med kompaniet (har visserligen inte provat den på öning, men har höga förhoppningar).

Gillar inte att tatta tråd under tagande etc. Kodord gillar jag skarpt. Skulel vara kul att gå i befattning somkompch någon gång för att se om det funkar som jag tror. Delvis (tyvärr) är min kompch lite för långsam,men han går med plutonenrna för det mesta.
bushman
nu var det inte tattande av tråd ala cykelskytte under strid jag menade med tråd sb.
det gäller mellan olika stabsplatser eller inom staben tex.
men har sett hur Fientlig Radio Organdonation i stort sett ratat allt som inte är RA.
en rulle dl1000 får dem tom att röra sig snabbt i terräng, dvs flyende ifrån den.

vårt FRO har en ide om att släpa med sig egna apparater och avlyssna alla förekommande band.
dessutom gillar vissa av dem att leka chf, vilket resulterar i kaos.

men jag kommer att skicka dig ett pm med lite modifieringar som vi håller på med till ra 145.
bla med medhörning till KC eller PC

VÄNTA.....
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.