QUOTE (Foxtrot Lima @ Mar 6 2005, 21:03 )
Jag ska säga dig vad som ligger jäkligt stilla - staben till ett förbindelsekompani. Omgrupperar vartannat eller vart tredje dygn (undantag åt båda håll förekommer självfallet).

Ska jag tolka ditt inlägg som att du är kritisk till stabsarbetet i Hemvärnet?
Hälsningar, Foxtrot Lima

jag tror nog att problemen är på väg att lösas.
vi kan inte ha ett territoriellt försvar där den personal som skall leda soldater i fält som består av människor som inte gjort någon form av GU.
hur många här har inte upplevt hur man får förvånade blickar när man kommer in till en stabsplats "färdiga till strid" eler fältmässigt klädd?
det verkar som staben inom hv är en plats där pengar från från gynsam bingolotto-försäljning delas ut mellan medlemar och en klubb för inbördes beundran drivs.
att någon skulle få för sig att utföra ett eldöverfall på staben är helt otänkbart.
och om det sker så skall genast den ungtupp till IP-PC som gjort denna skymf mot mysfaktorn som byggts upp med hjälp av kaffekask och bulle, genast straffas genom att han och hans muntra män inte får någon mat från koket.
och gud hjälpe om IP:n innehåller hedningar av muslims tro, som vägrar äta ärtor och fläsk. (som han nu ändå inte fick)
då kan tom en hv-kompchf gå omkring berusad på stadens stadshotell och kalla medlemmar i insatsplutonen för "turbaner".
detta har skett och borde i en normal militär organisation leda till avsked, hos hos fick han en klapp på axeln och ett fy så får man inte göra.
och sitter nu kvar som stf kompchf.
ett samtal till aftonbladet någon?
jag hoppas att även staben blir en militär enhet någon gång i framtiden.
men eftersom jag förmodligen skulle brännas på bål, efter att ha sprungit gatlopp mellan feta signalister utr med normalantenner, om jag försöker komma in på en FRO-kurs numer.
skulle gärna kunna tänka mig att ingå i en ledningsplut i bat, som sambandsgrpchf eller liknade men jag vill inte sätta min fot hos FRO.
men eftersom man tydligen inte lär sig signalerar om man har vart sign under GU och sedan under 14 år inom hv, så finns det nog ingen plats för mig.
det är nog dax att man rensar ur kattskiten ur sandlådan och fyller den med grovt grus istället.
då vet man åtminstone vad klumparna består av .....
@hans engström:förstår ditt resonemang.
men jag skulle hellre vilja ha sambandet på tråd, mellan chf.
våra RA145/146 må vara jordens bästa maskiner och ljuvligt tunga för att det bara är så.
men de är ta mig fan inte avlyssningsäkra för fem öre.det är inte RA180 heller och det kvittar hur mycket krypto och koder vi aznvänder under övn.
"när skiten slår i fläkten" så vrålar vi alla på klarspråk över alla ra nät.
och jag tror inte vi karar oss genom att använda signalister som snackar enbart samiska heller.
bushman
som just nu börjar skriva på filmmanuset "jojk-pratarna"