Lindström
Mar 2 2005, 20:24
Tänkte att det e bättre om man fortsätter samtalet om vilka som kom in i en enskild tråd med tanke på att den andra är dedikerad till själva utbildningen Underrättelseassistent och vad den innefattar. (Många klagomål på att folk blir för personliga)
Får ta och gratulera Björdal också då =)
Visst borde det komma mer information om utbildningen än den som skickats nu? Eftersom det enda man fick nu var en lapp som informerade en om ändrad befattning..
Det kommer, tat lugnt.

Inryckningsdatum är slutet av juni, om jag inte minns fel? Ni får ha det härligt i Karlsborg. Bara njuta av det sköna vädret och den friska luften, snart kommer ni slita i skolbänkarna istället. Sen kan ni även se fram emot en halvstressig höst. Mycket plugg.
Björdal
Mar 3 2005, 22:14
tackar och bockar.
Jo, det var väl på tiden. nu måste väl tom jag erkänna att ex-mönstr tråden kändes en aningens urvuxen.
Mer info vore ju kul. Gillar sånt. *papper, papper, halleluja....*
vilka från forumet har kommit in nu då? Jag, Lindström, Yoss och?
QUOTE (Björdal @ Mar 3 2005, 22:14 )
vilka från forumet har kommit in nu då? Jag, Lindström, Yoss och?
Jag är också antagen, vilka av er var där samma dag som jag (1 februari)?
Lindström
Mar 4 2005, 10:48
Haha jo finns inget bättre än att gotta runt med massa papper!
The more the merrier!
Konstigt ändå att det inte är fler blivande undassar som pillar på det här forumet, med tanke på hur pass inriktad utbildningen är (eller så är inte alla lika och söker igenom internet i hopp om att hitta så mycket fakta som möjligt)
@Undass
Björdal och jag var där samtidigt som dig Undass.
Sen Chimera om jag gissade rätt :P
@Yossarian
Du var inte med i på extramönstringen den 1:a februari utan kom dagen senare?
Yossarian
Mar 4 2005, 15:01
QUOTE (Lindström @ Mar 4 2005, 10:48 )
@Yossarian
Du var inte med i på extramönstringen den 1:a februari utan kom dagen senare?
Jupp... Ska ni andra söka någon kurs för att få kårleg, och i så fall vad?
@Undass
Björdal och jag var där samtidigt som dig Undass.
Sen Chimera om jag gissade rätt
Jag var också där 1:a februari. Vet fortfarande inte om jag blivit antagen.
Calle no1
Mar 4 2005, 22:40
QUOTE (Yossarian @ Mar 4 2005, 14:01 )
Ska ni andra söka någon kurs för att få kårleg, och i så fall vad?
Någon från senare årskull än 02/03 som vet hur det är med kårleg nuförtiden?
Hörde att det är betydligt svårare att få kårleg nu, då uppföljningen är mkt hårdare , för att undvika att folk skaffar kårleg bara för att festa (som vi gjorde).
Själv "läste" man "Mångfaldens Paradoxer 2p." och fick kårleg utan att gå till universitetet en gång
Det är det som är halva behållningen med Uppsala, att festa på nationerna....
03/04 här, var inga problem för oss. Flera fixade gästleg genom att ta någon distanskurs.
Lindström
Mar 5 2005, 17:26
@Cougar
Ahh! Vilken av alla var dudå? :P
Vad krävs för att få kårleg och vad e fördelarna? =)
Yossarian
Mar 5 2005, 19:04
QUOTE (Lindström @ Mar 5 2005, 17:26 )
Vad krävs för att få kårleg och vad e fördelarna? =)
Man ska vara inskriven vid Uppsala universitet, och vara ansluten till kåren och en nation. Utan kårleg kommer man inte in på nationerna, vilket man så klart vill. Vad jag har hört är det ganska meningslöst att gå ut i Uppsala om man inte har kårleg. Dessutom får man diverse rabatter på olika saker.
Uppsala studentkår
Lindström
Mar 5 2005, 19:24
Daemn!
Vi ungdomar från sundsvall har inte en aning om allt såntdär :P Så man måste läsa nånting för att kunna få ett kårleg? Man kan inte välja en distanskurs och fullständigt strunta i den? =)
Vad kostar det i runda svängar?
Yossarian
Mar 5 2005, 19:35
QUOTE (Lindström @ Mar 5 2005, 19:24 )
Man kan inte välja en distanskurs och fullständigt strunta i den? =)
Ungefär så ja... (Se tidigare inlägg av Calle och Cyr) Jag har inte hittat (än) om det är några krav på hur många poäng man behöver "läsa". Kikade lite på den här
kursen för egen del. Yossarian=Naturare
Calle no1
Mar 5 2005, 21:14
QUOTE (Lindström @ Mar 5 2005, 18:24 )
Man kan inte välja en distanskurs och fullständigt strunta i den? =)
Mina empiriska undersökningar visar på att det krävs både skicklighet och tur när man väljer kurs med målet att blåsa systemet och fixa kårleg. Vissa kurser kräver att man kommer dit på uppropet vid kursstarten, andra inte. Om man väljer en kurs med en sådan procedur, torskar man alltså om man inte lyckas ta sig till uppropet, = inget kårleg. Om man tar en distanskurs får man hoppas på att man hinner få ut kårleget innan kursansvarig anar ugglor i mossen.
När man fått bevis att man är registrerad på en kurs går man helt enkelt till lämplig nation och skriver in sig. På min tid kostade detta 350-360 kr per år har jag för mig. (Vilket det helt klart var värt!)
Yossarian
Mar 5 2005, 21:39
Hur ska man planera beträffande kursstarten? Välja en kurs som startar precis i anslutning till att vi kommer upp till Uppsala från K3, eller någon som startar senare? Och om man nu är inskriven på en kurs under hösten, gäller då kårlegget under våren också, eller måste man mygla en gång till då?
Har inget med undass att göra, men pluggar i uppsala. Det enda poängkrav som finns är för att få rabatt på SJ och SAS (måste klara 15 poäng), men det har ni ju redan. Det räcker alltså att skriva in sig på en kurs för att få kårlegg.
Det går för det mesta att maila kursansvarige om man inte kan ta sig till uppropet så man kan ta det vid ett mer passande tillfälle, men det bästa är ju att ta en kurs som startar när ni är där. Kårlegget har lite överlappning så det kårlegg man får ut för HT räcker ungefär till mitten av Mars på VT.
Björdal
Mar 6 2005, 03:49
Låter ju lagomt. När vi var där på ex-mönstring vill jag minnas att metrologi 5p var en ganska ... "välrenomerad" kurs :P asyriologi är en annan heting.. om den nu fortfarande finns dvs. sen kan man ju också göra vettiga saker och typ plugga nån mer seriöst grej, typ "Hjärna och beteende" 5 poäng.. men då kanske man måste ta sig till tentorna också.
Yossarian
Mar 6 2005, 10:59
Jo, metrologi hörde man ju talas om. Mäste väl vara den här kursen?
länk Verkar trevligt, och så börjar den samma vecka som vi kommer upp. Det får nog bli metrologi...
Lindström
Mar 6 2005, 12:53
Hmm Metriologi.. Är alla naturare här eller vad e det frågan om? Finns det inga mer intressanta kurser som man kan ha nytta av? (Om man inte då planerar att gå åt håll där metriologi krävs)
Kanske ska hoppa in o börja ögna igenom kursutbudet jag med

@Björndal
Hjärna och beteende lät väll ganska intressant ändå?
LänkFanns ju möjlighet till att läsa på distans dessutom
Vastrix
Mar 6 2005, 13:21
Även jag kom in. Jag är skåningen som mönstrade dag 2, sov över där. Tjejen från Helsingborg kom också in.
/V.
Lindström
Mar 6 2005, 14:03
Härligt att höra

Vi börjar bli ett gäng som kommit in nu...
Säg åt flickan från Helsingborg att hoppa in här hon med

Hur många är vi nu?
Lindström, Björdal, Yossarian, Vastrix, Flickan från Helsingborg
Eventuellt: Undass, Chimera, Cougar

Sista datum för anmälning till kurs var 15:e april..
Daeeemn.. suttit och läst på Kårsidan och de olika nationernas sidor nu och förstår att det verkligen är viktigt att man skaffar sig ett kårleg!
Edit: Ja det sista..
J.I.Jane
Mar 6 2005, 16:02
Eftersom ni tyckte att jag skulle gå med här i forumet, så gjorde jag det. Flickan från Helsingborg här. Kul att höra att det är fler som kom in. Grattis allihop!
Lindström
Mar 6 2005, 17:37
Får jag ta o gratulera J.I.Jane för att blivit antagen också då =) och till forumet dvs :P
Vet nån mer som kommit in? =)
Yossarian
Mar 6 2005, 18:28
Välkomna till forumet Vastrix och J.I.Jane. Ni extramönstrade 2 feb båda två va? Jag är han som vissa ansåg hade en aning udda allmänbildning under TP-spelandet
@Cougar
Ahh! Vilken av alla var dudå?
Sov över mellan 31 jan och 1 feb. Var redan där när du och två till kom på måndagkvällen. Tror jag var bland de sista som åkte hem på tisdagen också. B)
Är också grundplacerad på P7 vilket jag tror jag sa till några. Hade på mig en ljusblå tröja dagen till ära.
Lindström
Mar 6 2005, 19:45
@Cougar
Ahh du vet jag
Skit också... kom inte in.
Grattis till er som gjorde det men det tar nog ett tag innan jag kan säga det med glädje.
Det som känns tyngst just nu är nog att motivera mig till min grunduttagning som är plutonsjukvårdare på P7.
MVH
/Cougar
Cougar: Jag ringde idag till Pliktverket och förhörde mig om möjligheterna att slippa värnplikt eftersom min motivation var ganska ljum numera, och många ville ha min plats som jag förstått det (Mp/säk).
Handläggaren hade aldrig hört om det förrut men bad mig skriva ett brev med motiveringar så kunde han kolla, det skulle inte vara några problem att hitta ersättare till min tjänst iaf.
Med tanke på att två pliktverkspsykologer är av uppfattningen att jag har grava problem med disciplin i allmänhet och orderlydnad i synnerhet, och egentligen inget i FM att göra, så borde det inte vara några problem.
Sen skriver jag att jag garanterat kommer bli antagen till Handels till hösten och inte har ett dugg lust med utlandsstjänst.
Så nu ska jag bara bestämma mig hur jag vill ha det innan jag tar det slutgitiga beslutet.
Olof
Vastrix
Mar 7 2005, 16:19
QUOTE (Yossarian @ Mar 6 2005, 18:28 )
Välkomna till forumet Vastrix och J.I.Jane. Ni extramönstrade 2 feb båda två va? Jag är han som vissa ansåg hade en aning udda allmänbildning under TP-spelandet

Det stämmer bra, nu vet jag vem du är!
Ang. kurserna på Uppsala univ. Någon som hittat någon liten distanskurs som går under HT-05 och verkar intressant? De flesta distanskurser verkar vara påbyggnadskurser och/eller till våren. Metrologin verkade dock rätt intressant men hur funkar kvällsundervisningen? Är man alltid ledig på kvällarna eller får man ”fixa” tid till att gå på föreläsningarna?
/V.
Har läst meterologikursen och kan rekomendera den. Man får lite överblick över meterologi och man får lära sig lite grovt om väder och hur man bestämmer hur man kan förutse hur vädret blir framöver.
Föreläsningarna är inte obligatoriska så ni behöver inte ens vara där (om ni vill vara där så är det en kväll i veckan), det är en "labb" på kursen som görs hemma och den är väldigt lätt. Kursboken är väldigt bra och jag läste in kursen på 3 dagar utan att varit på föreläsningarna.
Vastrix
Mar 7 2005, 18:56
QUOTE (Kiowa @ Mar 7 2005, 18:24 )
Har läst meterologikursen och kan rekomendera den. Man får lite överblick över meterologi och man får lära sig lite grovt om väder och hur man bestämmer hur man kan förutse hur vädret blir framöver.
Föreläsningarna är inte obligatoriska så ni behöver inte ens vara där (om ni vill vara där så är det en kväll i veckan), det är en "labb" på kursen som görs hemma och den är väldigt lätt. Kursboken är väldigt bra och jag läste in kursen på 3 dagar utan att varit på föreläsningarna.
Låter som att de har en sökande till den kursen, det konstiga är bara att i deras utbildningskatalog för 05/06 så kan jag inte hitta den kursen. Däremot finns en 4p kurs med samma namn med men den kräver lite andra förkunskaper. På s. 135 finns den kursen (16351 istf. 16471) jag pratar om. Är det någon som kan hitta 16471 i katalogen?
En liten fråga bara till er andra undassar:
Från min egentliga utbildning fick jag hem några sidor med info ang. värnplikt och resor samt det vanliga propagandamaterialet. Men nu kom det bara ett brev från pliktverket där det stod att utbildningen var ändrad till undass. Har ni andra fått mer info eller skall det komma?
/V.
Lindström
Mar 7 2005, 19:03
@Vastrix
Jag ställde samma fråga i det första inlägget här och fick svaret av någon "veteran" att det kommer senare

så bara att ge sig till tåls.
@Kiowa
Du slutförde kursen under 3 dagars tid?? Några prov eller är det bara inlämningar?
Vad fick du för betyg (om jag får fråga)?
Är den så lätt som den lät så skriver jag lätt in mig på den utbildningen.. Men i övrigt skulle jag mycket hellre se det att man fick någon mer nyttig kurs?
Skönt om de flesta blivande undassarna kan enas om en o samma kurs så man kan agera bollplank och dela fakta
Cougar: Jag ringde idag till Pliktverket och förhörde mig om möjligheterna att slippa värnplikt eftersom min motivation var ganska ljum numera, och många ville ha min plats som jag förstått det (Mp/säk).
Handläggaren hade aldrig hört om det förrut men bad mig skriva ett brev med motiveringar så kunde han kolla, det skulle inte vara några problem att hitta ersättare till min tjänst iaf.
Vill fortfarande göra lumpen ändå. Själva grejen är att jag förknippat lumpen för mycket med undass på senaste tiden och nu lockar inte P7 lika mycket.
Måste nu försöka ljuga ihop en positiv bild av Skåne för mig själv för att återfå motivationen.
Om någon vet något positivt (dock ej helt uppenbara saker) om Skåne, P7 och/eller tjänsten Plutonsjukvårdare som ni tror kan motivera undertecknad får ni hemskt gärna dela med er av den infon via PM. B)
Nu skall inte jag förstöra er fina tråd med mitt miserabla öde. Återigen grattis till er som kommit in och lycka till med pluggandet.
/Cougar
PS. Lycka till med kårlegsmyglandet också! :P
Vastrix
Mar 7 2005, 19:51
QUOTE (Lindström @ Mar 7 2005, 19:03 )
@Vastrix
Jag ställde samma fråga i det första inlägget här och fick svaret av någon "veteran" att det kommer senare

så bara att ge sig till tåls.
@Kiowa
Du slutförde kursen under 3 dagars tid?? Några prov eller är det bara inlämningar?
Är den så lätt som den lät så skriver jag lätt in mig på den utbildningen.. Men i övrigt skulle jag mycket hellre se det att man fick någon mer nyttig kurs?
Skönt om de flesta blivande undassarna kan enas om en o samma kurs så man kan agera bollplank och dela fakta

Oj det stod där ju redan!
Håller med om att en kurs är att föredra.
På
http://utbdatabas.uu.se/katalog/kurs.asp?kod=1ME030 står det: " Undervisningen består av föreläsningar och en inlämningsuppgift."
Chimera
Mar 7 2005, 19:55
Är det någon som kan hitta 16471 i katalogen?
Den finns på s. 111
Själv tycker jag Anatomi A verkar lite intressant. Dessutom är den på endast 2p, och det skadar ju inte =)
Håller med. Det skulle underlätta.
Vastrix
Mar 7 2005, 20:06
Den finns på s. 111
Jag måste ha blivit blind eller något annat allvarligt...
Själv tycker jag Anatomi A verkar lite intressant. Dessutom är den på endast 2p, och det skadar ju inte =)
Har kollat på den med men den ligger senare. Då blir kommer väll även uppropet (och kårlegget) senare eller?
/V.
Lindström
Mar 7 2005, 20:35
@Cougar
Tråkigt att höra att du inte kom in, får hoppas du får det bra på P7!!
Jo jag måste erkänna att jag hellre läser anatomi eller Hjärnan och beteende än meterologi, men de måste som sagt börja i början av hösten, annars får man väll inte sitt kårleg direkt?
Dessutom så lockar det med att slippa tenta av kursen utan endast pilla lite på en inlämningsuppgift.. Spenderar hellre några timmar extra på ett inlämningsarbete eftersom då vet man att man direkt påverkar betyget på det, medan att läsa till ett prov känns mer "meningslöst" (fast det självklart inte är det, känns det inte lika nyttigt)
Lindström
Mar 7 2005, 20:37
Daemn!
På
http://utbdatabas.uu.se/katalog/kurs.asp?kod=1ME030 står det: " Undervisningen består av föreläsningar och en inlämningsuppgift."
Går man in nogrannare och ser på den här
SIDAN så står det:
Examinationsform
Skriftligt prov vid kursens slut. Kunskapskontrollen sker även genom granskning av inlämnade laborationsprotokoll.För studerande som ej godkänts vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare prov efter överenskommelse med studierektor. Så därför försvann det mest lockande med meterologikursen :P
Lindström
Mar 7 2005, 20:41
Denna lät ganska intressant:
Kärnfysik för nyfiknaBeskrivning: Kursen behandlar de aspekter av kärnfysik som har fått stort genomslag i samhället, d v s kärnkraft, kärnvapen och cancerbehandling med strålning.
Examinationsform
Examination sker genom inlämningsuppgifter och rapportskrivning.
Och för de som läst Matte D: ENDAST 1P
Typsättning i LaTeXBeskrivning: Kursen skall ge en introduktion till hur man skriver naturvetenskaplig text, innehållande bilder, tabeller och formler, med hjälp av typsättningsprogrammet LaTeX.
Vastrix
Mar 7 2005, 20:48
QUOTE (Lindström @ Mar 7 2005, 20:41 )
Denna lät ganska intressant:
Kärnfysik för nyfiknaBeskrivning: Kursen behandlar de aspekter av kärnfysik som har fått stort genomslag i samhället, d v s kärnkraft, kärnvapen och cancerbehandling med strålning.
Examinationsform
Examination sker genom inlämningsuppgifter och rapportskrivning.
Typsättning i LaTeXBeskrivning: Kursen skall ge en introduktion till hur man skriver naturvetenskaplig text, innehållande bilder, tabeller och formler, med hjälp av typsättningsprogrammet LaTeX.
"Kursen är utvecklad för att passa även icke naturvetare" bör innebära inget räknande.
Men den var under våren...
/V.
En JÖK 10p är aldrig fel någon gång,går att läsa halvtid på distans med endast två obligatoriska träffar.
Juridik har man dessutom nästintill vardagsnytta av.
Fred och konfliktkunskap 10 p är väl nyttigt om man ska ut i världen efter vpl.
Olof
Lindström
Mar 7 2005, 20:57
10p.. e inte det bra mycke kvällsläsning det? :P
Yossarian
Mar 7 2005, 21:31
QUOTE (Lindström @ Mar 7 2005, 20:37 )
Daemn!
På
Går man in nogrannare och ser på den här
SIDAN så står det:
Examinationsform
Skriftligt prov vid kursens slut. Kunskapskontrollen sker även genom granskning av inlämnade laborationsprotokoll.För studerande som ej godkänts vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare prov efter överenskommelse med studierektor. Så därför försvann det mest lockande med meterologikursen :P
Och så tittar man lite till och ser att:
Kursplanen är fastställd 1999-03-10 av teknisk- naturvetenskapliga fakulteten och senast reviderad 2003-03-28 av teknisk- naturvetenskapliga fakultetsnämnden
Man kan inte anklaga den för att vara jätteny.
Jag kommer anmäla mig till metrologikursen (moln är kul

), så om någon annan också gör det skulle det vara väldigt trevligt.
Björdal
Mar 7 2005, 23:51
jag skulle vilja ha något jag känner att jag har användning för senare: dvs politik, filosofi, psykologi eller ekonomi. "Säkerhetspolitisk analys: Östeuropa 10 poäng". låter väl hyfsat. eller kanske "Centralasien: konflikthantering och regional säkerhet 5 poäng"?
Nationalekonomi A skulle väl inte heller vara några problem iof. Nån som är på?
QUOTE (Lindström @ Mar 7 2005, 19:03 )
@Kiowa
Det är en tenta och en labb som ska lämnas in. Tentan är i december och omtenta i januari (går säkert fixa fler tillfällen om man pratar snällt med föreläsaren). Jag fick godkänt (finns bara tre nivår, IG, G, VG), siktade inte på så mycket mer så jag började bara läsa på inför tentan 3 dagar innan.
Lindström
Mar 8 2005, 11:00
@Björdal
Jo jag är inne i dina banor att det skulle vara rackars kardemumma att hitta nån kurs som man kan antingen tillämpa i vardagen, eller ha nytta av i senare studier alt. under lumpen.
Nationalekonomi är 20p. vilket motsvarar en hel termin vilket kan vara hyffsat svårt att lägga bakom sig endast under kvällar då vi egentligen ska plugga rumpen av oss i kunskap om flygplan etc.
Centralasien: konflikthantering och regional säkerhet 5p.
Kräver 40p freds- och konfliktkunskap så den går nog inte att läsa.
Men
Hjärna och beteende som vi var inne på tidigare borde väll fungera bra? Särskilt anpassad för distansutbildning och dessutom verkar det som en intressant kurs. Ett plus är att den också är 5p.
Med tanke på att den baseras på distansutbildning, så borde det betyda att det endast är inlämningar som gäller och inga tentor.
Kom gärna med några andra förslag också
Raoul_Xberg
Mar 8 2005, 14:05
Grattis alla blivande undassar! Själv fick jag nyss reda på att jag är antagen till televapenbefälsskolan, S1.
Funderar på att också skaffa kårleg i Uppsala, trots allt ligger det inte alltför långt ifrån Enköping. Dessutom har jag hört att Telewaffe studerar till viss del i anknytning till Uppsala.
F ö: skriv inte 'metrologi', det heter 'meteorologi'. Metrologi är snarare läran om mått och mätning..

Det värker i en gammal forngreks hjärta.
Äh, såg just att det tar 50 minuter Enköping-Uppsala. Det är nog enda nackdelen med Televapen. Man är fast i 'Sveriges närmaste stad'.
Lindström
Mar 8 2005, 14:17
Man tackar och gratulerar dig till din egen tjänst

F ö: skriv inte 'metrologi', det heter 'meteorologi'. Metrologi är snarare läran om mått och mätning.. Det värker i en gammal forngreks hjärta.
hehe.. jaaag skrev faktiskt meteorologi :P
Vad funderar du på att läsa om du ska skaffa dig kårleg då?
Vysotskij
Mar 8 2005, 14:21
QUOTE (Raoul_Xberg @ Mar 8 2005, 14:05 )
Funderar på att också skaffa kårleg i Uppsala, trots allt ligger det inte alltför långt ifrån Enköping. Dessutom har jag hört att Telewaffe studerar till viss del i anknytning till Uppsala.
Måste inte TVA-befälen vara inskrivna i Uppsala? Får ni inga poäng längre?
Raoul_Xberg
Mar 8 2005, 14:26
Jag känner till att Uppsala har en mycket eminent filologisk institution.. Å andra sidan kanske alla de kurserna är för kräfvande/omfattande. Trots allt får man kanske nog av språk efter ett tag... ;)
Men hur skulle man kunna motstå kursnamnet Latinsk paleografi med kodikologi 5 poäng

EDIT: Jo Vysotskij, nu när du säger det så låter det väl rimligt att vi borde vara inskrivna för att kunna få våra poäng.. Desto bättre B)
Jag har ännu inte så stor koll på hur utbildningen i praktiken är utformad.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.