Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Undass år 2005
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Calle no1
Ni har missförstått allt. Man ska inte läsa kurserna... biggrin.gif
Lovar er att ni vill göra roligare saker än att plugga civilt på fritiden under lumpartiden!
Krook
QUOTE (Vysotskij @ Mar 8 2005, 14:21 )
Får ni inga poäng längre?

Mig veterligen så får de i storleksordningen 20 (+) om de är "språkare".

Ny info från insidan:
"Televapenbefäl läser Ryska A på UU, ges möjlighet att tenta så mycket de bara kan.

Gällande att plugga annat samtidigt kan han nog fetglömma det om han inte vill bli avskiljd, kvällarna går åt till ryska. Nätterna också. Och helgerna. (Vissa har gjort det på bara kvällar, men det är extrembegåvade människor.)"

/Krook
Edit: Kompletterande info.
Lindström
@Calle no1

Får man inte en såndär ful kurs som hänger kvar sedan när man börjar läsa på universitet? eller stryks man helt enkelt från kursen om man ger fan i allting? :P
Zimin
QUOTE (Vysotskij @ Mar 8 2005, 14:21 )
QUOTE (Raoul_Xberg @ Mar 8 2005, 14:05 )
Funderar på att också skaffa kårleg i Uppsala, trots allt ligger det inte alltför långt ifrån Enköping. Dessutom har jag hört att Telewaffe studerar till viss del i anknytning till Uppsala.

Måste inte TVA-befälen vara inskrivna i Uppsala? Får ni inga poäng längre?

Jo det stämmer! Man blir automagiskt inskriven, men jag har för mig att vi bara var inskrivna på våren, det var då vi plockade ut alla poäng.

Det var dock inte så att man satt och rullade tummarna på hösten och grämde sig för att man inte hade skaffat ett kårlägg i Uppsala för att kunna fördriva all sin fritid på nationerna.

Jag lyckades ta mig till Uppsalas nationer hela en gång på 15 månader, men det var en gång mer än vad jag gick ut i Enköping!

Sådärja, nu har vi solkat ned er nya fina undass-tråd med osakligheter igen...
Tuomi
Kom tyvärr inte heller in som undass, mönstrade me goa gänget som sov över till dag 2. Kommer inte glömma vårt TP-spelande och de inneliggande fvundassarna... som jag sa då så tror jag att jag inte lämnade nåt särskilt vettigt intryck hos befälen.. Började dock tappa suget här under väntan på beskedet så kanske var lika bra de, hoppas att ni får de skoj nu iaf me FIK (Flygplansigenkänning) osv. ;)
Cyr
Flygplansigenkänning minsann? Och jag i min enfald som trodde det var Fordonsigenkänning. Flygplan är ID. Man lär sig inte flygplan på FIKen.
undass
Nu är det klart. Idag har jag avrustat på P7 och fått papper på att jag ska till Uppsala.

Vi ses den 27 juni.
Lindström
Ahh.. Congrats Undass. du har fått 47 dagar av träning nu innan allvaret börjar då =)

Nått nytt om distanskursläsande på Uppsala någon?
undass2005
Tja alla undassar! Nu har jag äntligen hittat till forumet (tack Lindström)!

Jag sökte från början FV-Undass, men fick skriva ett härligt prov och kom in som A-undass istället smile.gif (ni som FV-mönstrade första feb kanske kommer ihåg mig som stockholmaren som fick fylla i en miljon papper medan ni spelade TP :P ).

Är lite nervös inför K3-tiden och baskerprovet (befälen på UndSäkC skrämde mig lite med sitt snack om hårdare GSU). Någon som vet vad vi ska göra (Cyr t.ex. ;))? Hur hårt är det egentligen :P ?
undass
QUOTE (undass2005 @ Mar 13 2005, 11:24 )
Tja alla undassar! Nu har jag äntligen hittat till forumet (tack Lindström)!

Jag sökte från början FV-Undass, men fick skriva ett härligt prov och kom in som A-undass istället smile.gif (ni som FV-mönstrade första feb kanske kommer ihåg mig som stockholmaren som fick fylla i en miljon papper medan ni spelade TP :P ).

Är lite nervös inför K3-tiden och baskerprovet (befälen på UndSäkC skrämde mig lite med sitt snack om hårdare GSU). Någon som vet vad vi ska göra (Cyr t.ex. ;))? Hur hårt är det egentligen :P ?

Ahh...jag vet vem du é. Grattis till platsen. Angående K3 så är det ju bara 8 veckor så det är bara och bita ihop, jag tror inte att det finns många undassar/tolkar som avbrutit utbildningen under GSU:n (vad som sen händer i Uppsala är en helt annan femma).
undass2005
Angående K3 så är det ju bara 8 veckor så det är bara och bita ihop, jag tror inte att det finns många undassar/tolkar som avbrutit utbildningen under GSU:n (vad som sen händer i Uppsala är en helt annan femma).

OK, undass - tack för de betryggande orden HV.gif

Appropå kurser för kårlegg så har jag också tittat efter lite och hittat en distanskurs som inte verkar allt för svår att klara av. Den heter "Datorer och programmering TDB1" (10909) och tar upp grundläggande C++-programmering och HTML (som alla A och FV-undassar antagligen kommer klara av utan några problem). Dessutom är det inga obligatoriska föreläsningar smile.gif - kursbeskrivning.
12345
De flesta som försvinner från GSU:n gör det p g a skador eller sjukdom.
Tre råd:
- Träna innan (uthållighet; både vad gäller styrka och kondition). Även det minsta lilla i träning gör att man kommer igenom utb lättare och kan ta till sig den på ett helt annat sätt.
- Bit ihop. Utb kan mycket väl uppfattas som hård om man inte gjort något liknande tidigare.
-Ta till er så mycket som möjligt av utbildningen. Både p g a att den då blir roligare än om man bara går och är grinig över att det är sjunde fältdygnet i rad och p g a att ni kan behöva utb senare.

Följer ni detta så ska inte GSU:n vara gränssättande.

/12345
Lindström
Ah jo man tackar för tipsen smile.gif

@undass2005
Jo rackarns dendär utbildningen verkar inte allt för jobbig! Dock att merparten av utbildningen var om C++ hade vare skönare om det hade varit mest HTML med tanke på att det först är mycket enklare och endast kräver notepad för att pillas i.. smile.gif
Vastrix
QUOTE (Lindström @ Mar 13 2005, 22:11 )

@undass2005
Jo rackarns dendär utbildningen verkar inte allt för jobbig! Dock att merparten av utbildningen var om C++ hade vare skönare om det hade varit mest HTML med tanke på att det först är mycket enklare och endast kräver notepad för att pillas i.. smile.gif

Håller med om att enbart HTML hade varit att föredra. Den kursen tänker inte jag välja då mina programmeringserfarenheter är ganska basic (okej, den var dålig...)
Är det fler än jag som har fått brev från Pliktverket idag? Känns nästan som att de börjar gilla mig ;)

/V.
Lindström
@Vastrix

Jo gick ju teknikutbildning jag, så har fått utbildning i HTML, men C++ tycker jag inte verkar lika snällt...

Japp fick också ett brev hem idag smile.gif

Hmm.. hur är det nu.. Kan man inte flyga?
Jag vill flyga!

Karlsborg ligger bra rackarns långt ifrån Timrå...
undass
Vad är det för brev ni har fått?
Lindström
@Undass

Brev som innehåller domdär häftena som man fick när man mönstrade.. lumpenförmåner, vad man ska ha med sig tills man rycker in, biljetter så man kan ta sig dit.. etc.. smile.gif
undass2005
QUOTE (Vastrix @ Mar 14 2005, 16:56 )
QUOTE (Lindström @ Mar 13 2005, 22:11 )

@undass2005

Håller med om att enbart HTML hade varit att föredra. Den kursen tänker inte jag välja då mina programmeringserfarenheter är ganska basic (okej, den var dålig...)
Är det fler än jag som har fått brev från Pliktverket idag? Känns nästan som att de börjar gilla mig ;)

/V.

Haha, vill inte verka tjatig men...

Jag har tyvärr inte kunnat hitta några webbdesign-kurser på Uu :( - det hade passat mig perfekt med. Anledningen till att jag tipsade om utbildningen var att det stod att man inte behövde någon programeringsvana - datorvana var överhuvudtaget inte nödvändigt - vilket är ett ganska säkert tecken på att kursen inte kan vara allt för jobbig ;)

Är det några A-undassar som joinat den här tråden än btw?
Yossarian
QUOTE (Lindström @ Mar 14 2005, 19:33 )
Brev som innehåller domdär häftena som man fick när man mönstrade.. lumpenförmåner, vad man ska ha med sig tills man rycker in, biljetter så man kan ta sig dit.. etc..

Du glömde det viktiga: INKALLESEORDERN

program Angående programmeringskursen;
begin
writeln(' Aldrig att jag orkar sitta och pilla med det efter tre år fyllda av Pascal och Delphi (+ lite C++ efter påsk)');
end.

Den kursen tänker inte jag välja då mina programmeringserfarenheter är ganska basic (okej, den var dålig...)

Programmeringsskämt är aldrig dåliga biggrin.gif
God is real, unless declared integer.
undass2005
QUOTE (Yossarian @ Mar 14 2005, 19:46 )
Programmeringsskämt är aldrig dåliga  biggrin.gif
God is real, unless declared integer.

Hahaha... (osv.)

Varför är du inte A-undass om du hållt på mycket med Pascal, Delphi etc. Yossarian?
Yossarian
QUOTE (undass2005 @ Mar 14 2005, 19:50 )
Varför är du inte A-undass om du hållt på mycket med Pascal, Delphi etc. Yossarian?

Jag tycker inte själv att jag riktigt har kraften som gör en människa till en bra programmerare, även fast jag fixat höga betyg i det. Och så tycker jag inte riktigt att det är det allra roligaste i världen heller. Dessutom har jag lite halvsuspekta planer på en karriär i Flygvapnet.
Chimera
Japp fick också ett brev hem idag

Hmm.. hur är det nu.. Kan man inte flyga?
Jag vill flyga!

Karlsborg ligger bra rackarns långt ifrån Timrå...

Konstigt att inte jag fått brev. Men det kanske kommer...

Ehum,Timrå ligger ju väldigt långt ifrån Karlsborg, ja. Du har aldrig varit i Boden, antar jag? =p

Ingen som är intresserad av lite Evolutionsbiologi 5p?
undass2005
QUOTE (Chimera @ Mar 14 2005, 22:08 )
Ingen som är intresserad av lite Evolutionsbiologi 5p?

Hmmm... den kursen verkar inte allt för svår smile.gif - kan vara lite kul också kanske biggrin.gif

Enda nackdelen jag ser:

För godkänt krävs närvaro på 70\\\\% av föreläsningarna samt en godkänd inlämningsuppgift.

... visserligen är det en kvällskurs, men om vi har otur kanske vi fortfarande tjänstgör då :( - jag vet inte hur ni andra ska göra men jag känner inte för att ha ett IG/ej färdigläst kurs hängande efter mig :(

Men det blir ändå ett solklart andrahandsval för min del ;)
Lindström
@Undass2005
... visserligen är det en kvällskurs, men om vi har otur kanske vi fortfarande tjänstgör då  - jag vet inte hur ni andra ska göra men jag känner inte för att ha ett IG/ej färdigläst kurs hängande efter mig

Jag har faktiskt kikat upp detdär med min syokonsulent och enligt han så kan man välja att avskriva / alt. skjuta upp kursen och göra den senare om man inte vill göra den.

Det borde betyda att man kan skriva upp sig på kursen, skaffa Kårleg och sedan välja att avskriva den utan att nån ful krummelur ska följa efter en när man sedan börjar läsa vidare på allvar

Fast självklart är det mycket trevligare att kunna läsa klart kursen, men för att detta ska gå att genomföra så måste den vara väldigt simpel och helst ett ämne som man redan sysslat med tidigare.

För er som inte riktigt har förstått vad 5p. betyder :P Är det 5 * 40 = 200 timmar.
Det motsvarar alltså en väldigt stor kurs från gymnasiet. Att sitta och läsa in ett nytt ämne flera timmar per kväll när man egentligen ska lära sig vad som är bak och fram på pansarvagnar, blir nog något av dem lidande...
undass2005
QUOTE (Lindström @ Mar 15 2005, 12:04 )
För er som inte riktigt har förstått vad 5p. betyder :P Är det 5 * 40 = 200 timmar.
Det motsvarar alltså en väldigt stor kurs från gymnasiet. Att sitta och läsa in ett nytt ämne flera timmar per kväll när man egentligen ska lära sig vad som är bak och fram på pansarvagnar, blir nog något av dem lidande...

Jo poängsystemen skiljer sig något :P (vår syo körde med liknelsen att en poäng motsvarade en veckas fulltidsstudier). Precis som Lindström säger så kan det bli hårt om man inte har ett ämne som man redan kan - en jämförelse är att fulltidsstudier på gymasiet är typ 400 poäng per termin. Vad man måste tänka på är att olika kurser är olika hårda - att jämföra 100 p (gymnasiepoäng) matte D med 100 p (gymnasiepoäng) webbdesign är ju svårt eftersom arbetstakten är väldigt olika (för er som inte har läst 100 p webbdesign så kan jag säga att kursupplägget gör att arbetstakten är ganska låg :P).

Vad jag försöker säga är (hur luddigt och förvirrande det än är formulerat) att 5p (universitetspoäng) inte borde vara allt för jobbigt så länge man inte väljer en alltför teoretisk kurs (distanskurser är nog att föredra). Därför fortsätter jag (i min enfald) att tjata om kursen Datorer och programmering som låter som en hyfsat lätt kurs (de förutsätter inte ens att man har datorvana :P)
Calle no1
QUOTE (Lindström @ Mar 15 2005, 11:04 )
utan att nån ful krummelur ska följa efter en när man sedan börjar läsa vidare på allvar

Vad har det för betydelse? Finns det någon som bryr sig om sånt??
Tror du någon kommer anmärka på att du läst en fristående kurs i något obskyrt ämne?

Svar nej. blink.gif

Koppla av.
Lindström
@Calle no1
Du kan lägga märke till att det inte var jag som var orolig över detta, utan jag svarade endast på en annans farvågor för detta.

@Undass2005
Jo nog en stor fördel om man vet vad det är man ska göra på kursen i förväg.. Men jag gillar inte C++... Finns ju även Översättning till typsnittet LaTeX som endast är 1p.
undass
QUOTE (Calle no1 @ Mar 15 2005, 19:35 )
QUOTE (Lindström @ Mar 15 2005, 11:04 )
utan att nån ful krummelur ska följa efter en när man sedan börjar läsa vidare på allvar

Vad har det för betydelse? Finns det någon som bryr sig om sånt??
Tror du någon kommer anmärka på att du läst en fristående kurs i något obskyrt ämne?

Svar nej. blink.gif

Koppla av.

Instämmer!
Så här ska jag göra:
1. Välja en obskyr kurs som jag är behörig till, men aldrig skulle få för mig att läsa.
2. Få ett kårleg/nationskort, vad det nu kallas där uppe.
3. Strunta fullständigt i kursen jag är antagen till.
4. Gå ut på nation och festa om jag får en ledig kväll.

Angående fula krummelurer så syns inte dom i kursutdragen, så är det åtminstone vid Lunds Universitet. Däremot är det så att om tackar ja till en viss kurs men aldrig går dit så får man i teorin inte läsa den kursen i framtiden (i Lund vet inget om Uppsala).
undass2005
QUOTE (Lindström @ Mar 16 2005, 12:01 )
@Undass2005
Jo nog en stor fördel om man vet vad det är man ska göra på kursen i förväg.. Men jag gillar inte C++... Finns ju även Översättning till typsnittet LaTeX som endast är 1p.

LOL!

Vad är "Översättning till typsnittet LaTeX " Lindström? Driver du bara med mig för att jag tjatar om programmeringskursen eller finns det verkligen en sån kurs? :P

Tillägg: Finns det någon minimigräns för hur många poäng man måste läsa för att få registrera sig hos någon av nationerna? Kollar dom extra noga om man verkligen är seriös när man läser mindre poäng (t.ex. 1-poängskurser)?
Lindström
LOL!

Vad är "Översättning till typsnittet LaTeX " Lindström? Driver du bara med mig för att jag tjatar om programmeringskursen eller finns det verkligen en sån kurs?

Tillägg: Finns det någon minimigräns för hur många poäng man måste läsa för att få registrera sig hos någon av nationerna? Kollar dom extra noga om man verkligen är seriös när man läser mindre poäng (t.ex. 1-poängskurser)?

Hehe nej jag driver inte med dig :P
Skulle jag haft orken skulle jag skaffat fram en länk åt dig, men du får tammerackarns ta o leta reda på den själv din lata blink.gif!
Jag har raffat åt mig ett kursutbud från min skola så jag kollar på utbildningarna där istället.

smile.gif
Cyr
Undass2005:

Härligt, en blivande A-undass. Ni är svåra att få tag på nuförtiden. Har du fått någon siffra på hur många A-undassar som togs in i år? Har för mig att någon sa 4, men är osäker.

Angående K3 tiden, som någon sa, träna på så mycket du kan innan du rycker in. Det kommer bli jobbigt, men som sagt, det tar slut efter 8 veckor. Eller tar slut är fel att säga, det blir bara annorlunda. Men ni får en hel del fälttid även under Uppsala. Kan nämna att Marma inte är varmt på natten i Oktober, hur långt från K3 det än är. smile.gif

Sen har du alltid Hålan att se fram emot. Sen får du "hoppas" på att det blir få tolkar som kommer in, så de inte klämmer in er tillsammans med FV. ;)

Namn förresten?
Cyr
QUOTE (undass @ Mar 13 2005, 12:06 )
Ahh...jag vet vem du é. Grattis till platsen. Angående K3 så är det ju bara 8 veckor så det är bara och bita ihop, jag tror inte att det finns många undassar/tolkar som avbrutit utbildningen under GSU:n (vad som sen händer i Uppsala är en helt annan femma).

Ligger du inne nu?

Hursomhelst, finns alltid några som hoppar av under K3. Skador är inte HELT ovanliga. Vet att från min årskull så ramlade 2 pers av. Dock endast en p.g.a. att det var för hårt.

Den 1a (hoppade av efter första natten) var p.g.a. tidigare armskada en vecka innan inryck.
undass2005
QUOTE (Lindström @ Mar 16 2005, 14:07 )
Hehe nej jag driver inte med dig :P
Skulle jag haft orken skulle jag skaffat fram en länk åt dig, men du får tammerackarns ta o leta reda på den själv din lata  blink.gif!
Jag har raffat åt mig ett kursutbud från min skola så jag kollar på utbildningarna där istället.

smile.gif

Tack för de värmande orden Lindström Malajn.gif Anledningen till att jag frågar dig är att jag bara hittar en kurs som innehåller ordet latex (Typsättning i LaTeX) och den börjar först VT 2006, så det känns lite sent!

QUOTE (Cyr @ Mar 16 2005, 16:11)
Härligt, en blivande A-undass. Ni är svåra att få tag på nuförtiden. Har du fått någon siffra på hur många A-undassar som togs in i år? Har för mig att någon sa 4, men är osäker.

Namn förresten?

jag var ensam om att skriva A-undassprovet (med tillhörande läskiga utfrågning) under första FV-extramönstringsdagen. Jag vet tyvärr inte hur många A-undassar som ska in i år :(

Men... aha, du har redan muckat eller, Cyr?
Cyr
QUOTE (undass2005 @ Mar 16 2005, 16:50 )
jag var ensam om att skriva A-undassprovet (med tillhörande läskiga utfrågning) under första FV-extramönstringsdagen. Jag vet tyvärr inte hur många A-undassar som ska in i år :(

Men... aha, du har redan muckat eller, Cyr?

Det var dig jag menade ja. ;)

Jodå, jag muckade i juni förra året, tillhör således årskull 03/04.

Och just ja, de inneliggande berättade om dig. Det gör mig gott att folk fortfarande blir nervösa av kunskapsinventeringen. Du kommer njuta lika mycket som vi, så ta det för vad det är. Synd bara att det är så få som plågas. ;)
undass2005
QUOTE (Cyr @ Mar 16 2005, 18:16 )
Och just ja, de inneliggande berättade om dig. Det gör mig gott att folk fortfarande blir nervösa av kunskapsinventeringen. Du kommer njuta lika mycket som vi, så ta det för vad det är. Synd bara att det är så få som plågas. ;)

Haha... jag höll på att göra ner mig av nervositet - det var speciellt en av de inneliggande undassarna som... nästan verkade njuta av att sätta dit mig :P Men jag får skylla mig själv när jag inte kan besvara de enklaste av frågor. Trodde faktiskt inte att jag skulle komma in - trodde för det första att mina programmerings-/datorkunskaper var för dåliga - men värre var att jag var övertygad om att psykologen skulle klassa mig som instabil efter det att jag fått ett nervöst sammanbrott när jag skulle beskriva förväntningarna på utbildningen med egna ord (när jag fick frågan lutade jag mig framåt och höll höger hand för ögonen i typ 10 sekunder innan jag klarade av att svara) :P

Är programmeringsprojektdelen på våren svår förresten, eller tror du att dom flesta som är hyfsade på programmering borde klara sig (med lite komplettering)?
Cyr
QUOTE (undass2005 @ Mar 16 2005, 18:32 )
Haha... jag höll på att göra ner mig av nervositet - det var speciellt en av de inneliggande undassarna som... nästan verkade njuta av att sätta dit mig :P Men jag får skylla mig själv när jag inte kan besvara de enklaste av frågor. Trodde faktiskt inte att jag skulle komma in - trodde för det första att mina programmerings-/datorkunskaper var för dåliga - men värre var att jag var övertygad om att psykologen skulle klassa mig som instabil efter det att jag fått ett nervöst sammanbrott när jag skulle beskriva förväntningarna på utbildningen med egna ord (när jag fick frågan lutade jag mig framåt och höll höger hand för ögonen i typ 10 sekunder innan jag klarade av att svara) :P

Är programmeringsprojektdelen på våren svår förresten, eller tror du att dom flesta som är hyfsade på programmering borde klara sig (med lite komplettering)?

Haha, härligt. Vem var det som njöt mest? Kan nog tänka mig vem det var, men vill få det bekräftat. ;)

Sen vet de som ligger inne hur nervös man är när man sitter där (jag vet, jag såg dem), så de har nog en viss mån av förståelse. Sen är nervositeten inte avgörande på något sätt, vad som noteras är kunskaper och intressen.

Jag hoppas att du inte kryssade för "expert" på nånting. ;)

Att på tala om projekten så varierar de i svårighet. Man väljer själv vilket projekt som ska utföras beroende på gruppens/sin egen kunskap. Det finns stora projekt som tar hela våren/sommaren, och det finns små projekt som säkert kan lösas på en hel arbetsvecka.
undass2005
QUOTE (Cyr @ Mar 16 2005, 18:52 )
Haha, härligt. Vem var det som njöt mest? Kan nog tänka mig vem det var, men vill få det bekräftat. ;)

Jag hoppas att du inte kryssade för "expert" på nånting. ;)

Jag kan inte få fram namnet... Jag vet dock att han innan han sökte till undass-utbildningen gått på högskola/universitet något/några år och att han läste kemi då. Relativt smal var han och så hade han blont kort (inte snaggat) hår.

Han var den som ställde frågor om bildbehandling och hur man kommunicerade med windows när man skrev VB-program så jag antar att det kanske är hans specialitet.

Ovanstående kanske inte säger så mycket - men du borde veta vem det är om du träffat dem alla Malajn.gif

Jag satte inte expert på något - en fyra satte jag dock på "Windows" och lyckades svara rätt på den fråga som de ställde om just det B) (är hyfsat stålt för det eftersom undassarna såg ganska förvånade ut när jag kunde det :P)

Förresten, Cyr, blev ni erbjudna utlandstjänst eller tjänst på ambassad/EU-kontor?
Cyr
QUOTE (undass2005 @ Mar 16 2005, 19:27 )
Jag kan inte få fram namnet... Jag vet dock att han innan han sökte till undass-utbildningen gått på högskola/universitet något/några år och att han läste kemi då. Relativt smal var han och så hade han blont kort (inte snaggat) hår.

Han var den som ställde frågor om bildbehandling och hur man kommunicerade med windows när man skrev VB-program så jag antar att det kanske är hans specialitet.

Ovanstående kanske inte säger så mycket - men du borde veta vem det är om du träffat dem alla Malajn.gif

Jag satte inte expert på något - en fyra satte jag dock på "Windows" och lyckades svara rätt på den fråga som de ställde om just det B) (är hyfsat stålt för det eftersom undassarna såg ganska förvånade ut när jag kunde det :P)

Förresten, Cyr, blev ni erbjudna utlandstjänst eller tjänst på ambassad/EU-kontor?

Ha, då vet jag. smile.gif

Imponerande dock, att du ens kunde svara på en 4a fråga. Har du lekt mycket med windows? Antingen är du jävligt het eller så var årets för mesiga i sina frågor. ;)

Utlandstjänst som undass var just DÅ svårt att få tag i, sen någon månad efter så fick vi mail om att det fanns en hög med platser. Det förekom att vissa undassar fick erbjudande om tjänst på ambassad, sen vem och varför är en annan fråga. Vill inte säga så mycket mer utan personerna i frågas medgivande.
Lindström
@Undass2005
Ahh nej du hade rätt...
Den började vårterminen 2006 och jag skulle tro att man då inte får kårleg förrens man börjar utbildningen så den e nog ingen idé att hoppa på :P

Får undassarna vara med om sånhär fångövning? Att man tillfångatas och är med om förhör utsätts för lite psykiska påfrestningar etc..?
undass2005
QUOTE (Cyr @ Mar 16 2005, 21:11 )
Imponerande dock, att du ens kunde svara på en 4a fråga. Har du lekt mycket med windows? Antingen är du jävligt het eller så var årets för mesiga i sina frågor. ;)

Utlandstjänst som undass var just DÅ svårt att få tag i, sen någon månad efter så fick vi mail om att det fanns en hög med platser. Det förekom att vissa undassar fick erbjudande om tjänst på ambassad, sen vem och varför är en annan fråga. Vill inte säga så mycket mer utan personerna i frågas medgivande.

Är nog inte hyperexpert på windowsområdet, men jag kan nog mer än medelsvensson. Läser natur-data på gymnasiet så operativsystemskurser ingår obligatoriskt (vi lär oss bl.a. rabbla de inbyggda lokala grupperna i Win XP Pro :P). Frågan de ställde var väl inte överdrivet svår - den handlade om NTFS-filsystem och säkerhetsfunktioner m.m. som kunde kopplas till windows.

Kul att höra att det i alla fall finns en möjlighet till utlandstjänst/ambassadtjänst - då har man en morot för att arbeta mot bra vitsord/utveckla nya kunskaper.

Vad gör du nu, Cyr (om jag får fråga)? Är du kvar inom FM eller har du gått vidare smile.gif?
undass
QUOTE (Lindström @ Mar 17 2005, 11:18 )
Får undassarna vara med om sånhär fångövning? Att man tillfångatas och är med om förhör utsätts för lite psykiska påfrestningar etc..?

Om inte så är ju tolkarna i huset bredvid så om vi frågar hasse här på forumet riktigt snällt så kan han ju köra en på helgen... :P
undass2005
QUOTE (undass @ Mar 17 2005, 11:52 )

Om inte så är ju tolkarna i huset bredvid så om vi frågar hasse här på forumet riktigt snällt så kan han ju köra en på helgen... :P

Låter som en bra idé - det är ju bra för gruppsammanhållningen biggrin.gif
Lindström

Om inte så är ju tolkarna i huset bredvid så om vi frågar hasse här på forumet riktigt snällt så kan han ju köra en på helgen... 

Låter som en bra idé - det är ju bra för gruppsammanhållningen 

haha jo exakt!
Men nog fan skulle det vara lite skojj att leka lite sånt också smile.gif
undass2005
QUOTE (Lindström @ Mar 17 2005, 16:31 )

Om inte så är ju tolkarna i huset bredvid så om vi frågar hasse här på forumet riktigt snällt så kan han ju köra en på helgen...  

Låter som en bra idé - det är ju bra för gruppsammanhållningen 

haha jo exakt!
Men nog fan skulle det vara lite skojj att leka lite sånt också smile.gif

Hrm... Du verkade schysst på extra-mönstringen Lindström - men nu börjar jag bli lite rädd för dig ;):P
Vysotskij
Skoj - nej.
Bra för gruppsammanhållning - tveksamt.
Bra för självkännedom - troligen.
undass2005
QUOTE (Vysotskij @ Mar 17 2005, 18:22 )
Skoj - nej.

OK... men genomgår tolkar/undassar detta under GSU - ingår det i baskerprovet som för vissa av jägarna?
Lindström
@Vysotskij

Ja jo självklart, men man kan ju definiera skoj olika och jo jag hade säkert kunnat formulerat det bättre men var inte på humör för det :P

Vore skoj att läsa psykologi - inte så roligt men intressant o lärorik
Vore skoj att få sitta hos en psykolog - kan man tro innan man snackat med en tidigare.
Osv...

Varför gör man lumpen?
Ja många gör det för att testa sigsjälv och få självkännedom, så jag antar att eftersom vi missar en stor del av de fysiska påfrestningarna (efter de första 2 månaderna) så menade jag att det här var ett annat sätt att balansera längs "slutlinjerna".
Krook
QUOTE (Lindström @ Mar 17 2005, 22:06 )
@Vysotskij

Ja jo självklart, men man kan ju definiera skoj olika och jo jag hade säkert kunnat formulerat det bättre men var inte på humör för det :P

Vore skoj att läsa psykologi - inte så roligt men intressant o lärorik
Vore skoj att få sitta hos en psykolog - kan man tro innan man snackat med en tidigare.
Osv...

Varför gör man lumpen?
Ja många gör det för att testa sigsjälv och få självkännedom, så jag antar att eftersom vi missar en stor del av de fysiska påfrestningarna (efter de första 2 månaderna) så menade jag att det här var ett annat sätt att balansera längs "slutlinjerna".

Hmm. Var försiktig med vad du önskar.
Börja med GSU sedan...

Jag har varit med om en del (får jag säga) men en riktig fångövning med tillhörande fångförhörsövning, det slår det mesta.

/Krook
106
QUOTE (undass2005 @ Mar 17 2005, 19:44 )
QUOTE (Vysotskij @ Mar 17 2005, 18:22 )
Skoj - nej.

OK... men genomgår tolkar/undassar detta under GSU - ingår det i baskerprovet som för vissa av jägarna?

Exakt vad varje kull får göra eller inte varierar säkerligen precis som på andra förband. Fångövningar är dessutom bäst om man inte vet någonting i förväg. Fångförhör innebär dessutom att man måste hyra in gamla tolkar = kostar pengar.
Lindström
Exakt vad varje kull får göra eller inte varierar säkerligen precis som på andra förband. Fångövningar är dessutom bäst om man inte vet någonting i förväg. Fångförhör innebär dessutom att man måste hyra in gamla tolkar = kostar pengar.

Jo precis, var därför jag undrade om det endast är tolkarna som har gjort det förr, eller om undassarna också har fått göra det... Att man inte får reda på hur det är iår är väll kanske ganska uppenbart med tanke på att en del av effekten skulle försvinna.

@Krook
Jag har varit med om en del (får jag säga) men en riktig fångövning med tillhörande fångförhörsövning, det slår det mesta.

Är det så illa? Med tanke på att man in i förväg vet om att det inte är några irakier som vill skära av dig benet, utan endast några tidigare anställda tolkar som är där för att leka lite helvete med dig...

Vad ingår i dedär fångövningarna? Eller försvinner effekten för de framtida tolkarna om ni berättar sånt? (om det ens blir en sådan för dem)
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.