Snödahl
Jun 6 2005, 12:11
here we go again!
Jag måste bara säga att det är underbart att se hur mycket de inryckande undassarna vill veta, och hur lite de som vet svaren vill dela med sig (får dela med sig)
Det är rolig läsning! helt klart
-Är det så här?
-det får jag inte svara på så sluta fråga sånna frågor
-men är det såhär då?
-jag sa ju att jag inte kunde svara, och sluta fråga för bövelen
-men kan du inte bara säga om det är såhär?
Det är här förresten ingen pik till någon eller på något sätt nedlåtande. så tro inte att jag pratar illa om er. det är bara ett vänligt skämt!
Jag riktigt imponerad av er att ni har kommit in, det är riktigt kul! Jag för önska er lycka till med tjänsten!
//Snödahl
Undass X
Jun 10 2005, 13:35
Skulle bara vilja säga: M U C K ! ! ! !
QUOTE (Undass X @ Jun 10 2005, 13:35 )

Grattis!
Sök nu vidare, i Utlandsstyrkan och/eller Officersutbildning.
Och gör det innan du tröttnar på figurantkläderna (även kallat civila kläder). :P
/Krook

Vafasen, du verkar ju glad. Vad är det för fel på dig människa? Muck skall ju vara

eftersom man tvingas ut i det civila mörkret.
Skämt åsido, grattis till alla som klarat GU.

Kan ärligt säg: Jävligt Bra Jobbat och det gäller er allihop!! Hoppas vi får se liknande prestationer av nästa årskull!
Björdal
Jun 14 2005, 23:52
Skulle jag kunna få fråga: vilken är FV undass historia egentligen? är det samma tjänst idag som för säg tio år sedan?
Lindström
Jun 15 2005, 00:21
Historia
FM UndSäkC grundades 1 januari 1998. FM UndSäkC bildades genom sammanslagning av Flygvapnets Underrättelseskola (FV UndS) och Försvarets Tolkskola (TolkS) i Uppsala med Arméns Underrättelseskola (A UndS) i Karlsborg. Det beslöts att FM UndSäkC skulle ingå i Uppsala Garnison. Finns på
FM UndSäkCMen kanske finns någon som kan bidra med utförligare information?
Vysotskij
Jun 15 2005, 08:06
Av det som berättats här i tråden att döma verkar utbildningen vara mycket lik den som gavs för ungefär tio år sedan.
Här finns säkert insiders som vet.
QUOTE (Vysotskij @ Jun 15 2005, 08:06 )
Av det som berättats här i tråden att döma verkar utbildningen vara mycket lik den som gavs för ungefär tio år sedan.
Här finns säkert insiders som vet.
Njaa, den har utvecklats i takt med insatsförbandens (f d krigsförbandens) utveckling och deras behov. Den var förr oftast ett sätt att rekrytera folk till officersutbildningen. Detta har ändrats, även om de flesta (inte alla) som, på ett seriöst sätt, söker YOP/ROP fortfarande kommer från Undass-utb. Inriktningen numera är att fokusera på att undassen faktiskt skall göra något i sin krigsbefattning, d v s från att vara en relativt generell und-utb, har det blivit en relativt specifik utb mot en reell tjänst i ett insatsförband (oftast Basbat eller Strilbat).
Nu pratar vi
FV Undass. Det gäller inte den f d fototolkutbildningen (som inte finns längre) eller A Undass. Fråga någon annan gällande Armén!
/12345
undass2005
Jun 22 2005, 12:14
QUOTE (12345 @ Jun 15 2005, 18:55 )
Nu pratar vi FV Undass. Det gäller inte den f d fototolkutbildningen (som inte finns längre) eller A Undass. Fråga någon annan gällande Armén!
/12345
Nån som vet hur hur det ligger till med utvecklingen inom Armén?
Har någon mer A-undass uppslutit förresten?
QUOTE (undass2005 @ Jun 22 2005, 12:14 )
Nån som vet hur hur det ligger till med utvecklingen inom Armén?
Har någon mer A-undass uppslutit förresten?
Ni kommer säkerligen få information efter att ni har kommit till Uppsala. Verkar dock inte som en positiv utveckling.
Utöver allting annat så ligger TSUS uppe igen. Jag vet, jag vet. Nu är det MIN server grejorna ligger på, så har mycket mer kontroll än tidigare.
http://tsus.undsakc.se, som tidigare.
Vi kanske ses i början på augusti förresten. ;)
Vill bara önska alla nyblivande undassar lycka till imorgon! Tror att ni kommer att få ett väldigt bra år!
Se bara till att göra ert bästa och ta vara på varje sekund! Det är jobbigt i början men det blir bättre!
Lycka till!
undass2005
Jun 26 2005, 14:20
QUOTE (zifos @ Jun 26 2005, 13:02 )
Vill bara önska alla nyblivande undassar lycka till imorgon! Tror att ni kommer att få ett väldigt bra år!
Se bara till att göra ert bästa och ta vara på varje sekund! Det är jobbigt i början men det blir bättre!
Lycka till!
Haha, tack för de värmande orden ;)
Ska bli kul att träffa alla och att få testa sina gränser på K3 (jag kommer antagligen att svära över min naiva inställning när jag pressas som mest i sommar)! :P
Vi syns imorrn ;)
Undass X
Jun 28 2005, 21:07
Då den första av er nyinryckta läser det här så har det förmodligen gått någon vecka, eller så har ni haft den extrema turen att slippa en kvälls- eller helgtjänst och satt er ner vid datorn. Skulle vara intressant att få höra ett första intryck av tiden på K3. Har det gått som förväntat? Jobbigare? Lättare? Hälsa också en viss kapten till befäl och tacka för det finna MUCK-besöket han gjorde. Men glöm inte om att få anhålla om att hälsa det bara! Det ska vara rätt, snyggt och preussiskt!
Lycka till med fortsättningen!
Yossarian
Jul 8 2005, 20:38
Det verkar som att jag är först, så jag kan väl komma med en minimal antydan till lägesrapport. Mer orkar jag inte för tillfället.
De två första veckorna har varit jobbiga, med det har inte varit något övermänskligt. Att gå i m/90 och stridsutrustning i 30 graders värme är i och för sig lite svettigt ibland. Det blir det dock bot på nästa vecka, eftersom det inte kommer finnas något varmvatten i slutvärnet. Befälen är utmärkta och vi försöker göra vårt bästa även om det blir lite galet ibland. Det preussiska inom oss kommer fram sakta men säkert. Om den åsyftade kaptenen är den som jag utgår från att det är (och har en förkärlek för fåglar), så kan jag berätta att han helt klart är min nya idol
En annan sak som är värd att nämna är att vi i ett våtutrymme faktiskt har haft besök av självaste stålmannen... (väldigt internt). Som många säkert förstår har årets undsäk-pluton även har en förmåga att ställa kopiösa mängder frågor.
Vastrix
Jul 9 2005, 10:24
Kan bara hålla med föregående talare. Det är svettigt men det blir roligare för varje dag.
/Vastrix
Lindström
Jul 9 2005, 10:47
Hehe jo detta var en omställning i hästlängd jämfört med det civila livet. Att kliva upp 06.00 varrenda morgon och börja tokstressa med att få bort exkrement ur toaletten, damma under våra skåp och vika glada munnar på våra sockar är sannerliget något som sliter på humöret och kroppen. (Speciellt när man ändå alltid får underkänt på visitationerna)
Men nog börjar det kännas som att de två första veckorna var de hårdare. Fler kvällspermisar i slutet vilket var mycket välkommet.
Fast nog längtar man till Uppsala.

Vad gjorde ni på erat baskerprov?
Btw.. Vad är trafikinformatör och vad gör han?
Cheers
Undass X
Jul 9 2005, 14:42
De två första veckorna har varit jobbiga, med det har inte varit något övermänskligt. Att gå i m/90 och stridsutrustning i 30 graders värme är i och för sig lite svettigt ibland. Det blir det dock bot på nästa vecka, eftersom det inte kommer finnas något varmvatten i slutvärnet. Befälen är utmärkta och vi försöker göra vårt bästa även om det blir lite galet ibland. Det preussiska inom oss kommer fram sakta men säkert. Om den åsyftade kaptenen är den som jag utgår från att det är (och har en förkärlek för fåglar), så kan jag berätta att han helt klart är min nya idol biggrin.gif
En annan sak som är värd att nämna är att vi i ett våtutrymme faktiskt har haft besök av självaste stålmannen... (väldigt internt). Som många säkert förstår har årets undsäk-pluton även har en förmåga att ställa kopiösa mängder frågor.
Jag har inget minne av att han har en förkärlek för fåglar, men jag kan säga som så att han bryter på skånska och åker motorcykel... ;)
Lär av honom, för han är kungen på K3!

Det glädjer mig att också årets undsäk-pluton ställer mycket frågor, så att ryktet bibehålls! Lycka till med resten av veckorna, det kanske dyker upp nån veteran-undass nån gång, det vet man ju aldrig...
Yossarian
Jul 9 2005, 15:52
@ Undass X
Vi menar nog inte samma kapten, för någon skånska har jag inte hört (Från befälens sida alltså... :P ).
Noname
Jul 10 2005, 17:03
QUOTE (Yossarian @ Jul 9 2005, 16:52 )
@ Undass X
Vi menar nog inte samma kapten, för någon skånska har jag inte hört (Från befälens sida alltså... :P ).
Det är inte samma kapten. Det är inte ens samma skvadron som förra året, Örebro skv som ni ligger på blev återuppväckt från de döda för bara någon månad sedan. "Skåne-kaptenen" jobbar i batstaben numera och er kapten H kommer från Livskv. Båda är mkt kompetenta.
När börjar utbildningen i Uppsala?
Lindström
Jul 22 2005, 10:09
Utbildningen på K3 slutar officiellt den 28:e augusti (men antar att det är den fredagen den 26:e).
Sen åker vi förmodligen hem under helgen och åker sedan till Uppsala den 29:e Augusti.
QUOTE (Lindström @ Jul 22 2005, 11:09 )
Utbildningen på K3 slutar officiellt den 28:e augusti (men antar att det är den fredagen den 26:e).
Sen åker vi förmodligen hem under helgen och åker sedan till Uppsala den 29:e Augusti.
Gott
Vastrix
Jul 23 2005, 13:50
Är det något nytt påfund att man inte får åka hem i M/90 uniformen? Det skulle visserligen inte kännas speciellt fräscht att sitta med den på tåget men jag hade fått för mig att FM gillade att man åkte hem i uniform. Finns det någon räv som vet om/hur policyn har ändrats eller om det bara är på K3 som det är såhär?
Några fler i undsäkplutonen som fick hem ett suspekt lönebesked i går? Kolla på vad ni ligger i för förband
Yossarian
Jul 23 2005, 14:02
QUOTE (Vastrix @ Jul 23 2005, 14:50 )
Några fler i undsäkplutonen som fick hem ett suspekt lönebesked i går? Kolla på vad ni ligger i för förband

Kanske är därför de kör med oss så? FM verkar ha lika bra koll som vanligt
Lindström
Jul 23 2005, 20:56
Kanske är därför de kör med oss så? FM verkar ha lika bra koll som vanligt
hehe.. Jo men ligger väl på samma fysiska nivå som Fallskärmsjägarna? eller?
QUOTE (Vastrix @ Jul 23 2005, 13:50 )

Vad ligger ni i förband enl specen?
Kommer ihåg att den första månaden så fick vi lön från både UndSäkC och K3. De ville väl ha oss båda två kan jag gissa. ;)
undass
Jul 24 2005, 08:50
QUOTE (Cyr @ Jul 23 2005, 22:32 )
QUOTE (Vastrix @ Jul 23 2005, 13:50 )

Vad ligger ni i förband enl specen?
Kommer ihåg att den första månaden så fick vi lön från både UndSäkC och K3. De ville väl ha oss båda två kan jag gissa. ;)
Fallskärmsjägarna :P
Edit: Jag har dessutom luskat ut att skåne-kaptenen är ingen mindre än den mystiske Kapten N...
Lindström
Jul 30 2005, 13:13
OjdåOjdå.. här var man duktig undass :P
Hur var skåningen som kapten då? =)
Undass X
Aug 1 2005, 14:06
Hur var skåningen som kapten då? =)
Han var en mycket kompetent och kunnig kapten, med riktigt härlig humor
Lundberg
Aug 6 2005, 12:56
Nå, hur har ni det nu på K3?
Undass X
Aug 9 2005, 01:16
Hörde av några som hälsat på nere på K3 att det verkade hårdare än under vårt år... Men men, snart väntar ju Uppsala!
Vastrix
Aug 20 2005, 09:33
QUOTE (Lundberg @ Aug 6 2005, 13:56 )
Nå, hur har ni det nu på K3?
Kan informera om att vi nu har haft "skånekaptenen". Vi har även klarat oss igenom ett kombinerat soldatprov/granen.
Nu är det bara en vecka kvar till Uppsala och det märks, på gott och ont, att det inte är många K3 dagar kvar.
QUOTE (undass @ Jul 24 2005, 08:50 )
Edit: Jag har dessutom luskat ut att skåne-kaptenen är ingen mindre än den mystiske Kapten N...
Nu vet jag också vem ni menar, han var VL62 (stf C S6) på KS06.
Det står lite i en artikel på
www.k3.mil.se.
undass
Aug 21 2005, 13:00
Finns några av våra nya klasskamrater reggade här på forumet?
Lindström
Aug 25 2005, 16:57
Näst sista dagen här nere i Karlsborg.. Sen bär det iväg mot Uppsala

Förbannat rolig plutonfest har vi haft här, så nästan lite tråkigt att lämna befälen bakom sig...
Calle no1
Aug 26 2005, 10:12
QUOTE (Lindström @ Aug 25 2005, 15:57 )
Näst sista dagen här nere i Karlsborg.. Sen bär det iväg mot Uppsala

Förbannat rolig plutonfest har vi haft här, så nästan lite tråkigt att lämna befälen bakom sig...
Låt mig gissa. Grillfest vid Jägarbryggan. Dem som är 20 köper ut massa billig fulöl till alla, (utom vissa tolkar, som föredrar rödvin

), som sedan enligt instruktion transporteras utanför muren, då det är strängeligen förbjudet med alkohol inne i på kasernområdet...
Ja djungelmuckfesten på K3 minns man med glädje. Det är alltid någon som gör succe då.

Synd bara att ni inte fick vara på Livskvadron...
Lycka till i Uppsala nu!
Skall bli kul att se förådet på 1½ timme jaga reda på den extra matriell vi skall ha med oss till Uppsala på måndag.
bachelor
Feb 25 2006, 15:46
Tjaba.
Ska mönstra snart och är råsugen på Undass-utbildningen, tror den är guld. Frågan jag ställer mig är hur extramönstringen går till, vad de vill ha svar på och hur svårt det är att komma in? Mina betyg är helt okej (18,7) och läser företagsinriktning vilket innebär väldigt mycket retorik. Har man nån chans att komma in om man lyckas någorlunda bra på inskrivningsprovet och hos psykologen tror ni? Och förresten, hur mycket systemvetenskap måste man ha läst? Vad hade ni för betyg/meriter när ni blev antagna?
Cheers mates!
Lindström
Feb 25 2006, 23:00
Tjenna
Roligt att höra att du är intresserad...
Underrättelseassistentutbildningen är en intressant tjänst i lumpen. Ska du söka till årskull 07/08?
Eftersom extramönstringen till 06/07 har redan varit.
Extramönstringen har två moment. Först ett längre och mer djupgående samtal med en psykolog och sedan ett samtal med 2-3 befäl som är lärare i kursen.
Om du kommer in eller inte är inte en fråga som man kan besvara i förväg. Mer än bara gymnasiebetyg spelar in så därför är det omöjligt att på förhand ge något svar om detta.
Hade!
Hur har övningarna utfallit (GSÖ, mfl)?
Som ni tänkt er eller har tjänsten varit annorlunda än förväntat?
Jobbigt eller lätt? Bra folk eller skitstövlar?
/Krook
Yossarian
Feb 26 2006, 17:10
QUOTE (Krook @ Feb 26 2006, 12:49 )

Hur har övningarna utfallit (GSÖ, mfl)?
Som ni tänkt er eller har tjänsten varit annorlunda än förväntat?
Jobbigt eller lätt? Bra folk eller skitstövlar?
/Krook
Ungefär som jag tänkt mig i alla fall. Visst har det varit tungt vissa perioder, men tidvis också rätt glassigt. Folket på UndSäkC är mycket kompetenta, men när man kommer ut i verkligheten under övningarna slås man av att nivån inte är riktigt så hög i resten av förvarsmakten. Skicka ett PM om du är intresserad.
@bachelor
Eftersom du frågar om systemvetenskap förmodar jag att det är a-undass du är intresserad av? Från och med kullen som rycker in till sommaren kommer undasstjänsten vara försvarsgemensam, och datorinriktningen kommer försvinna. Därigenom inte sagt att du inte ska söka till undass, men bara så att du är medveten om det.
Svartberg
Feb 26 2006, 19:24
He humorn är på topp, läste "Utedass 2005"..
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.