QUOTE (Björdal @ May 10 2005, 09:18 )
(Säg, A-assar, det måste väl finnas program som kan köra metasökningar på PhP BB odl? Hur lång tid tar det att cruncha ett forum med ett standard IBM kluster?)
För övrigt anser jag att UndSäkC borde bli bättre på att göra reklam för sig.
Tar ingen tid i anspråk, sen om de kör "standard IBM-kluster" låter jag förbli osagt.
Sen tycker jag inte att UndSäkC behöver någon reklam. Sker ingen öppen rekrytering ändå. Förutom för värnpliktiga då.
J.I.Jane
May 10 2005, 15:34
Grabbar o töser (om jag nu inte är den enda)!
Snart gäller det! Inte länge kvar nu. Hur känns det?
undass2005
May 10 2005, 16:06
QUOTE (J.I.Jane @ May 10 2005, 15:34 )
Om du tittar igenom den här tråden så kommer du nog att upptäcka att vi är förväntansfulla (lite för förväntansfulla enligt expertisen ;) )
Vilket datum extramönstrade du, och inom vilken gren, J.I.Jane?
Det finns f.ö. en undass-tjej till vad jag vet (som använder detta forum): Chimera.
Det jag försöker säga är att UndSäkC inte kan förutsätta att vi ska veta vad som bör hållas hemligt - jag har inte fått någon info om att det är hemligt att rycka in som undass.
Det är helt rätt, ni förutsätts inte veta vad som är hemligt eller inte innan ni ryckt in. Det är tillika inte hemligt att man ska rycka in som undass. Däremot; om man nu ser det som sin livsuppgift att sprida så mycket information som möjligt om sig själv och andra, kan det lätt uppfattas som att man kommer att hantera all information man kommer över i framtiden på samma sätt.
Javisst, jag raljerar lite, men tänk efter före...
röjsop
May 10 2005, 16:30
Om man ska vara en riktig lagvrängare är det väl så att om man inte vet (har sett skylt eller läst på papper) att någonting är hemligt, och skriver det på ett forum är det inget lagbrott. Eller är jag bara ute och cyklar?
Jag önskar er alla lycka till med utbildningen, och tror/hoppas att ni kommer få ett givande år i kungens tjänst.
Lindström
May 10 2005, 17:55
@J.I.Jane
Joo är inte långt kvar nu!
Frågar igen.. Mönstrade första eller andra dagen?
@Röjsop
haha, klockrent nick

Tack, tack.
@12345
Förstår fortfarande inte varför det blir sånna diskussioner här inne. Om vi nu vill:
"sprida så mycket information som möjligt om sig själv och andra."Sprida information om andra? Nej vi utbyter information om oss själva.
Förutom namnet som tidigare nämndes, har vi inte gjort något annat än pratat allmänt om utbildningen och om varrandra..
Passar det inte är det bara att sluta läsa här?
Chimera
May 10 2005, 18:19
@J.I.Jane
Som undass2005 skrev, så ska jag också rycka in som undass. Vet ingen annan tjej. Var två andra tjejer som extramönstrade samtidigt som mig, men jag vet inte hur det gick för dem.
Hur går det med resan? Någon som ska åka Norrlandståget till Karlsborg (Skövde)?
Lindström
May 11 2005, 11:59
Hur går det med resan? Någon som ska åka Norrlandståget till Karlsborg (Skövde)?
Jag åker från Sundsvall, så kanske kan vara aktuellt. Vad är det för tåg och när avgår det? Har någon länk? =)
undass2005
May 11 2005, 14:42
QUOTE (undass2005 @ May 10 2005, 09:10 )
Jag kan ta på mig att försöka få reda på vad vi får/inte får säga (mer än förnuft) genom att kontakta "den vänliga damen som tog hand om oss på extramönstringen" (inga namn nämnda, men alla blivande undassar borde veta vem jag menar ;) )
Yes! Svaret är att vi får säga att vi rycker in men vi bör inte sprida var och vilken utbildning (gäller även utanför detta forum... i "verkligheten"). Har vi några frågor om utbildningen kan vi ställa dem till "den vänliga damen som tog hand om oss på extramönstringen" (hennes mailadress finns på pappret som skickades ut till oss från UndSäkC).
Calle no1
May 11 2005, 14:55
QUOTE (undass2005 @ May 11 2005, 13:42 )
Yes! Svaret är att vi får säga att vi rycker in men vi bör inte sprida var och vilken utbildning (gäller även utanför detta forum... i "verkligheten").
Klart ni kan säga var ni rycker in samt vilken utbildning det är. Nu skrev du "bör" och det kan man diskutera. Men enligt min uppfattning så finns det ingen som helst anledning att inte säga det, men räkna inte med att folk vet vad det är för något. ;) Utbildningen i sig är inte hemlig, det är viss information och kunskap ni får under utbildningen som klassificeras som hemlig.
T.ex. brukar Dagens Industri ha ett reportage om årets tolkelever.
undass2005
May 11 2005, 15:02
QUOTE (Calle no1 @ May 11 2005, 14:55 )
QUOTE (undass2005 @ May 11 2005, 13:42 )
Yes! Svaret är att vi får säga att vi rycker in men vi bör inte sprida var och vilken utbildning (gäller även utanför detta forum... i "verkligheten").
Klart ni kan säga var ni rycker in samt vilken utbildning det är. Nu skrev du "bör" och det kan man diskutera. Men enligt min uppfattning så finns det ingen som helst anledning att inte säga det, men räkna inte med att folk vet vad det är för något. ;) Utbildningen i sig är inte hemlig, det är viss information och kunskap ni får under utbildningen som klassificeras som hemlig.
T.ex. brukar Dagens Industri ha ett reportage om årets tolkelever.
Det låter kanske lite luddigt men det är den info som jag har fått av UndSäkC (ej värnpliktig).
Calle no1
May 11 2005, 15:18
Ok, det är väl enligt principen att det är bättre att säga för lite än för mycket. Det är ju trots allt FM det gäller. Sen används ordet sprida och det är ett starkt ord i dessa sammanhang. Dem efterlever inte sina egna principer, t.ex. genom att publicera bilder på undsäkplutonen på FM's hemsida. Tycker hemlighetsdiskussionen har gått för långt, vart tog det sunda förnuftet vägen?
Lindström
May 11 2005, 15:30
Lets change the topic, shall we?
Undass2005, dendär bussturlistan som du grävde fram tidigare.. Har för mig att länken inte fungerade.. Lust o slänga in den igen?
Chimera
May 11 2005, 17:29
undass2005
May 11 2005, 19:29
QUOTE (Lindström @ May 11 2005, 15:30 )
Lets change the topic, shall we?
Undass2005, dendär bussturlistan som du grävde fram tidigare.. Har för mig att länken inte fungerade.. Lust o slänga in den igen?
Tidtabell linje 1/400Ovanstående tidtabell gäller bara fram till 11/6. Ni bör invänta nästa brev från K3 innan ni bokar nåt annat - där tror jag att det kommer mer info om resor etc.
Vastrix
May 12 2005, 18:04
Eftersom J.I.Jane inte har svarat:
Kolla på förstasidan om ni undrar vem hon är.
Jag kommer söderifrån, om jag har fattat det rätt så är vi minst tre stycken som borde kunna åka samma tåg söderifrån men det dröjer ju några veckor innan det är aktuellt att boka resan.
/V.
Lindström
May 12 2005, 20:22
@Vastrix
Du mönstrade under dag 2?
Lindström
May 13 2005, 15:47
Ovanstående tidtabell gäller bara fram till 11/6. Ni bör invänta nästa brev från K3 innan ni bokar nåt annat - där tror jag att det kommer mer info om resor etc.
Hur vet du att det kommer ytterligare ett brev som?
undass2005
May 13 2005, 18:03
QUOTE (Lindström @ May 13 2005, 15:47 )
Ovanstående tidtabell gäller bara fram till 11/6. Ni bör invänta nästa brev från K3 innan ni bokar nåt annat - där tror jag att det kommer mer info om resor etc.
Jag har mina källor - det är bekräftat ;)
Vastrix
May 13 2005, 19:56
QUOTE (Lindström @ May 12 2005, 21:22 )
@Vastrix
Du mönstrade under dag 2?
Nu tycker jag att herr Lindström skall skärpa sig! Även denna info går att finna på första sidan
/ta det inte på för stort allvar men svaret är, Ja.
Lindström
May 14 2005, 10:19
Nu tycker jag att herr Lindström skall skärpa sig! Även denna info går att finna på första sidan
Hahaha! True that!
Men även arbetsmyror kan vara lata ibland ;)
@Undass2005
Jag har mina källor - det är bekräftat
Ja då är det bara att lyckligt invänta ytterligare ett brev då :P
undass2005
May 14 2005, 18:07
UndSäk-plutonen - består den av enbart FV-/A-undass, FV-/A-undass och Tolk eller FV-/A-undass och Tolk + andra funktioner (i sånt fall vilka, om man får fråga sånt om organisationen)?
Undass X
May 15 2005, 01:45
UndSäk-plutonen - består den av enbart FV-/A-undass, FV-/A-undass och Tolk eller FV-/A-undass och Tolk + andra funktioner (i sånt fall vilka, om man får fråga sånt om organisationen)?
FV-undass, A-undass och tolk gör grundutbildningen tillsammans på K3 varje år. Om den heter UndSäk-pluton varje gång vet jag dock inte.
Vastrix
May 16 2005, 13:50
QUOTE (undass2005 @ May 13 2005, 19:03 )
Är det dagens brev du syftar på?
Trevligt att de ger oss lite info i förväg iallafall
/V.
Lindström
May 16 2005, 19:53
Ja satan vad skönt!
Är ledig vecka 27, då gatufesten är här uppe i Sundsvall

Alltid roligt att få mer information... 42 dagar tills inryck..
undass2005
May 17 2005, 07:06
QUOTE (Vastrix @ May 16 2005, 13:50 )
QUOTE (undass2005 @ May 13 2005, 19:03 )
Är det dagens brev du syftar på?
Trevligt att de ger oss lite info i förväg iallafall
/V.
Jag vet inte - sånt fall var det väldigt snålt
Lindström
May 17 2005, 14:34
Någon annan än jag som fått ett ytterligare brev från Uppsala och vår blivande skolchef?
Jag vet att några av er inryckande har hört av er med frågor till vår adjuntant och studievägledare, och det är mycket braHan uppmuntrar nyfikenhet

Verkar även som alla de skandaler inom FM har lett till handling om man ser på broschyren vi fick med.
Vastrix
May 17 2005, 20:03
QUOTE (Lindström @ May 17 2005, 15:34 )
Någon annan än jag som fått ett ytterligare brev från Uppsala och vår blivande skolchef?
Jag vet att några av er inryckande har hört av er med frågor till vår adjuntant och studievägledare, och det är mycket braHan uppmuntrar nyfikenhet

Verkar även som alla de skandaler inom FM har lett till handling om man ser på broschyren vi fick med.
Jo, alla har nog fått det.
Det verkade nästan som att broschyren skulle ligga till grund för diskussionsövningar eller liknande. Tråkigt att sånt skall behövas. Fast det är säker vettigt.
/V.
Björdal
May 18 2005, 18:24
OT: Ta en koll på vad DN toppar med idag så kommer du nog förstå; att en karriärofficer -högt uppsatt sådan- ertappas med upprepad kvinnomisshandel och våldtäkt är ju starkt negativt -framförallt för officerskåren. Så det är nog en naturlig "chock-reaktion" att ha disskussioner kring det; åtminstonde är det en god och förnuftig sådan.
Lindström
May 22 2005, 20:08
Jo jag menar efter de åtskilliga skriverier som kommit fram runt FM (inte bara den senaste), är det nog eller mindre ett krav att ta upp dessa punkter inför diskussion. Det är en bra idé, men tråkigt att det ska krävas...
J.I.Jane
May 25 2005, 17:26
QUOTE (undass2005 @ May 10 2005, 16:06 )
Om du tittar igenom den här tråden så kommer du nog att upptäcka att vi är förväntansfulla (lite för förväntansfulla enligt expertisen ;) )
Det finns f.ö. en undass-tjej till vad jag vet (som använder detta forum): Chimera.
Jag mönstrade andra dagen till FV-undass. Själv då? Du kanske redan har skrivit det. Men jag pallar inte läsa igenom alla sidor.
/Jane
Yossarian
May 27 2005, 10:13
En månad kvar till den stora dagen nu. Hur känns det?
undass2005
May 29 2005, 12:43
QUOTE (J.I.Jane @ May 25 2005, 17:26 )
Jag mönstrade andra dagen till FV-undass. Själv då? Du kanske redan har skrivit det. Men jag pallar inte läsa igenom alla sidor.
/Jane
Jag mönstrade under första FV-dagen

QUOTE (Yossarian @ May 27 2005, 10:13 )
Det ska bli härligt med en ny typ av pluggande. Har blivit intellektuelt mörbultad under de senaste veckorna i gymnasiet så lite nya miljöer, ämnen, utmaningar och människor kommer göra gott (hoppas jag). Känner mig hyfsat förväntansfull inför tiden på K3 - även om jag kommer att slaktas av de fysiska aktiviteterna :P
Är det någon mer än jag som endast med knapp marginal klarar de fysiska kraven som ställts på oss (träningsmålen)?
Lindström
May 29 2005, 22:49
Helt klart skönt att få pröva på något nytt, så ser helt klart fram emot inryck

Hmm...
Hur är det med permissionskläder för Undassar?
Många andra förband som har speciella krav på sig att åka med med speciella kläder under en viss tidsperiod. Gäller även detta för oss, eller åtnjuter vi friheten att kunna välja detta själv?
QUOTE (Lindström @ May 29 2005, 22:49 )
Hmm...
Många andra förband som har speciella krav på sig att åka med med speciella kläder under en viss tidsperiod. Gäller även detta för oss, eller åtnjuter vi friheten att kunna välja detta själv?

På min tid så tog man de kläder man ville ha. Efter HVO är det var man för sig själv. Vissa drog hem i m87, vissa i civila.
Lindström
May 30 2005, 18:51
På min tid så tog man de kläder man ville ha. Efter HVO är det var man för sig själv. Vissa drog hem i m87, vissa i civila.
Ah skönt
J.I.Jane
Jun 1 2005, 10:39
QUOTE (undass2005 @ May 29 2005, 12:43 )
QUOTE (J.I.Jane @ May 25 2005, 17:26 )
/Jane
Jag mönstrade under första FV-dagen

QUOTE (Yossarian @ May 27 2005, 10:13 )
Det ska bli härligt med en ny typ av pluggande. Har blivit intellektuelt mörbultad under de senaste veckorna i gymnasiet så lite nya miljöer, ämnen, utmaningar och människor kommer göra gott (hoppas jag). Känner mig hyfsat förväntansfull inför tiden på K3 - även om jag kommer att slaktas av de fysiska aktiviteterna :P
Är det någon mer än jag som endast med knapp marginal klarar de fysiska kraven som ställts på oss (träningsmålen)?
Skojar du. Jag kommer att döööö på K3. Klarar nog inte målen som vi bör klara idag.. Ska bli kul att se om jag någonsin klarar dem. Så du o jag kan bilda klubb
Fysiska kraven är min nackdel. Men jag har gett mig tusan på att jag ska klara det!
QUOTE (J.I.Jane @ Jun 1 2005, 10:39 )
Skojar du. Jag kommer att döööö på K3. Klarar nog inte målen som vi bör klara idag.. Ska bli kul att se om jag någonsin klarar dem. Så du o jag kan bilda klubb
Fysiska kraven är min nackdel. Men jag har gett mig tusan på att jag ska klara det!
Se det såhär; det finns personer med sämre fysisk kapacitet än du, som dessutom har klarat det du utsätts för just nu. Det finns det jämt. Ger lite mer jäklar anamma också när det börjar bli kärvt.
Såvida du inte är rullstolsbunden, då kan det bli jäkligt besvärligt.
Vysotskij
Jun 2 2005, 15:12
QUOTE (J.I.Jane @ Jun 1 2005, 10:39 )
Det blir inte enklare att börja träna på K 3 än nu, om man så säger.
Ut och spring. Minst en halvtimme fyra gånger i veckan. Du har igen det.
Lycka till.
Undass X
Jun 4 2005, 17:28
Hmm...

På K3 brukar permissionsuppställningen vara i grönkläder, och dessutom är logementen låsta då, så vill man byta om är det till att göra det snabbt i källaren för att hinna med bussen.
I Uppsala sen så brukar de flesta åka hem i civila kläder. På fredagsuppställningen är det då oftast okej att ha civila kläder på sig. Den första gången dock brukar nog de flesta ha på sig m87 för att det ser ganska snyggt ut.
Undass X
Jun 4 2005, 17:40
Nu är det bara ynka sex (6) dagar kvar till MUCK för inneliggande kullen. Jag måste säga att det har varit ett väldigt roligt år med både med- och motgångar. Skatta er lyckliga att ni har blivit utvalda, lika lyckliga som de flesta av oss nu är av att ha mindre än en vecka kvar! Det har varit en otrolig upplevlse, och erfarenheterna och lärdomarna har varit många. Och dessutom har man många fina minnen och nya vänner för livet! Kom bara ihåg två saker: "En gång livhusar, alltid livhusar!" och "Undassar gör alltid sitt yttersta!"
FUTURUM NOBIS EST
Lindström
Jun 5 2005, 10:40
Nu är det bara ynka sex (6) dagar kvar till MUCK för inneliggande kullen. Jag måste säga att det har varit ett väldigt roligt år med både med- och motgångar. Skatta er lyckliga att ni har blivit utvalda, lika lyckliga som de flesta av oss nu är av att ha mindre än en vecka kvar! Det har varit en otrolig upplevlse, och erfarenheterna och lärdomarna har varit många. Och dessutom har man många fina minnen och nya vänner för livet! Kom bara ihåg två saker: "En gång livhusar, alltid livhusar!" och "Undassar gör alltid sitt yttersta!"
Låter härligt detdär!
Så undassarna har två motton?
"Ser vad som bör ses" och "Framtiden är vår" ?
QUOTE (Lindström @ Jun 5 2005, 10:40 )
Låter härligt detdär!
Så undassarna har två motton?
"Ser vad som bör ses" och "Framtiden är vår" ?
Nej! "Videre videnda" är gamla FV UndS valspråk som sedan togs över av FV Undass när den utbildningen gick in i FM UndSäkC 1998.
"Futurum Nobis Est" är det som står på det utbildningstecken som bärs av all underrättelseutbildad personal i uniform (således även undassar, då de förtjänat det). Inte att förväxla med utbildningstecknet "facklan" som har helt andra krav på sig att bäras.
/12345
Lindström
Jun 5 2005, 12:41
Ja jo där ser man!
Är det någon fler än jag som eventuellt ska tillbringa natten till den 27:e på K3?
Fanns inga tåg som avgår i tid för mig, så verkar som att jag måste åka dit dagen före.
QUOTE (12345 @ Jun 5 2005, 12:14 )
Inte att förväxla med utbildningstecknet "facklan" som har helt andra krav på sig att bäras.
Bärs facklan av både ROff och YOff, eller bara av YOff?
QUOTE (undass @ Jun 5 2005, 22:07 )
QUOTE (12345 @ Jun 5 2005, 12:14 )
Inte att förväxla med utbildningstecknet "facklan" som har helt andra krav på sig att bäras.
Bärs facklan av både ROff och YOff, eller bara av YOff?
YO/RO som:
1. Genomfört YOP/ROP Und
eller2. Genomfört TaP Und
eller3. Genomfört övergångsutbildning (~10 v.) samt därefter arbetat i undbefattning under viss tid.
Vissa som arbetat en längre tid i und- eller säkbefattning, innan det utb-systemet som finns nu, fick, efter ansökan, facklan tilldelad sig.
Lindström
Jun 5 2005, 22:23
Vissa som arbetat en längre tid i und- eller säkbefattning, innan det utb-systemet som finns nu, fick, efter ansökan, facklan tilldelad sig
hehe.. mycket prestige att få facklan eller? B)
QUOTE (Lindström @ Jun 5 2005, 22:23 )
Vissa som arbetat en längre tid i und- eller säkbefattning, innan det utb-systemet som finns nu, fick, efter ansökan, facklan tilldelad sig
hehe.. mycket prestige att få facklan eller? B)
So 'n' so! Skulle vilja säg att prestigen snarare hänger på att man gör ett bra jobb. Gör man ett kasst jobb, så är det bara en metallbit som hänger på uniformen.
/12345
Lindström
Jun 5 2005, 22:45
So 'n' so! Skulle vilja säg att prestigen snarare hänger på att man gör ett bra jobb. Gör man ett kasst jobb, så är det bara en metallbit som hänger på uniformen.
Ojdå det är alltså ingen såndär lapp man får sy på uniformen?
Dåå förstår jag!
12345, går du runt med metallbiten på uniformen eller gör du ett bra jobb ändå?
QUOTE (Lindström @ Jun 5 2005, 22:45 )
Ojdå det är alltså ingen såndär lapp man får sy på uniformen?
Dåå förstår jag!
12345, du går runt med metallbiten på uniformen eller gör du ett bra jobb ändå?
Det vet man aldrig!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.