hejsan
häromdagen hittade vi tre stycken ra 175, dvs den gamla radion som fanns inom hv som skjutbane radio. jag öppnade ena för att kolla hur det är med batterier å så och såg att de gick med vanliga batterier som man köper på ica. Dock läste jag någonstans på internet att man isåfall måste ha 10batterier varav 8 är vanliga torrbatterier och två så kallade dummy batterier. Detta tror inte jag på. utan jag tror att de går med 10 vanliga torrbatterier i varje sändtagare. Men för att vara säker vänder jag mig till detta kloka forum. är det någon som vet hur man drar igång försörjningen på ra 175
//Moeeni
Gustav Bertil 3
Feb 28 2005, 21:43
Hallå!
Visst går det att använda vanliga torrbatterier men det är som du skriver att du måste använda två blindceller, detta på grund av att de uppladdningsbara cellerna är på 1,2 volt och torrbatterier har 1.5 volt. Cellspänningen gånger 10 blir med laddningsbara celler 12V och med torrbatterier 15V och det är ganska många procents överspänning.
Gör ett par blindceller om du inte kan hitta några på förrådet, det kan du fixa med ett par bläck pennor och lite koppar tråd, lycka till!
Jaha ok,. så de e bara att koppla ihop de två lediga platserna med koppar tråd. eller kanske löda små sladdar mellan de tomma polerna.
Gustav Bertil 3
Feb 28 2005, 21:58
Visst men är apparaterna kvar i systemet bör du inte löda direkt på polerna, då är det lättare att göra tråd dummies, sökt källviken i år förresten?
Jaha ser man på är det lt gustafsson, jag väntar med att skicka in ansökan till källviken tills jag flyttat den 18mars så slipper jag problemen med adressändring och så. Nej apparaterna är inte i bruk och finns i vårat lokala förråd och samlar damm så jag tänkte "återuppliva" dom och så småningom använda dom. Hur länge räcker torrbatterierna om man bara ska ha på radiorna och prata enstaka gånger
//Moeeni
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.