Help - Search - Members - Calendar
Full Version: frågar om "bassäks fiskarmössa"
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Nattsork
hittade denna bild i en annan tråd:

Vad jag tycker jag ser på denna bild är två snubbar i "fiskarmössa alá bassäk" hållande varsin Ak4:a. Om det vore bassäkssnubbar på bilden så borde de väl ha Ak5. Ak4:a är i största allmänhet Hv:s vapen och då borde ju soldaterna på bilden vara hv-soldater. Finns det några förband innom Hv som har "fiskarmössan" eller är jag helt ute i bushen och villar bort mig?
Johan ES
Det där är inte den s k Bassäk-hatten utan "Fälthatt kamo". Titta på s 46 i UniR FM 2003.

/Johan ES
Vargas
Dessutom kommer bilden från ett inte helt okänt kommersiellt företag.
Ralle
...sen har de en massa andra grejer osså, typ smocken, nån annan stridsväst, fel sikte på akn, och hela upplägget på bilden ser ut som en reklambild från tex militaryshop eller liknande.

man är aldrig först... :(
Nattsork
ok, tack.

tänkte lite på att bilden inte var från Fm.. men, jaja..
Elfgren
Det där är militaryshops bilder som jag har hört är tagna i norge allihopa..alltså bara stiling bilder för att det ska så så tufft ut som möjligt.. kanske inte ens riktiga vapen?
Gusten
QUOTE (Nattsork @ Feb 27 2005, 20:40 )
hållande varsin Ak4:a.

Killen till vänster har väl inte en AK 4:a. vissel.gif /Gusten Rangern.gif

Edit: Ändringar.
Fu Kjellberg
QUOTE (Elfgren @ Feb 27 2005, 21:37 )
Det där är militaryshops bilder som jag har hört är tagna i norge allihopa..alltså bara stiling bilder för att det ska så så tufft ut som möjligt.. kanske inte ens riktiga vapen?

Bilderna från senaste katalogen är tagna i samarbete med NFM i Norge.
Där har killarna norskt kamo.
Denna bild är från katalogen innan där soldaterna har M90 smock. MP-sec boonie hatt och MP-secs sydafrika väst.
bössan till vänster är väl en HK MC 51. Tror den heter så. dry.gif
Rickard N
QUOTE (Johan ES @ Feb 27 2005, 20:43 )
Det där är inte den s k Bassäk-hatten utan "Fälthatt kamo". Titta på s 46 i UniR FM 2003.

/Johan ES

En stilla frågan, i ovanstående publikation står följande att läsa "Fälthatt kamo får bäras av Utlandsstyrkan och marinens bassäkerhetsförband"

Innebär inte det att fälthatt kamo är samma sak som bassäkhatten? unsure.gif
Fu Kjellberg
Kolla denna eminenta sida.
http://www.SoldF.com/mossor

Står om skillnaden.
Sydda helt annorlunda.
båtsman
OT

Fälthatt kamo finns också i blått utförande mycket ful och alldeles för stor!
breach
QUOTE (båtsman @ Feb 27 2005, 22:50 )
OT

Beror vel på vart du skaffar den ifrån...
båtsman
QUOTE (breach @ Feb 27 2005, 23:32 )
QUOTE (båtsman @ Feb 27 2005, 22:50 )
OT

Beror vel på vart du skaffar den ifrån...

Från knugen så klart, finns nog civila som ser bra ut men va fan inte lägger jag ut så mycket på det, det räcker med att man måste köpa egen basker för att inte se ut som en svamp! FN1.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.