QUOTE (mdn @ Feb 27 2005, 17:49 )
...
En annan populär teori om vad som orsakade Kursks förlisning är att det var en väteperoxiddriven torped som av någon anledning gjorde sig av med sin VP-last i torpedrum med tråkigheter som följd.
/mdn, torpednörd
Men, sa inte nån i programmet att den förklaringen inte gällde eftersom ryssarna inte längre (i alla fall inte på Kursk) använde den typen av torpeder?
Kommer dock inte ihåg om det var en väst-kille, ryss eller speakerrösten som sa det.
Leadhead sa:
Det enda som egentligen sänker teorin (har iofs. inte sett programmet) är frågan: Varför skulle USA sänka en rysk ubåt?
Rätta mig gärna, är inte direkt en salt seglare, om man säger så... ;)
Men som jag tolkade programmet så var inte amerikanerna primärt ute efter att sänka Kursk, utan för att spana. Sedan råkade Memphis (var det väl) komma lite för nära och krocka med Kursk.
Sen sköt Toledo (?) en torped som inte sänkte Kursk, utan Kursk sänkte sig själv av sekundär-explosion efter torpedträffen, alternativt när dom själva försökte skjuta en torped.
Att amerikanerna sköt efter kollision förmodar jag var en panikreaktion. Dom kanske trodde att Kursk hade attackerat Memphis. Nu är jag verkligen ute och seglar.

EDIT: formatering.