Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Basker
SoldF.com Forum > Besök och gästforum, C 9x19 > Öppet hus
Guest_MarkUS
Hejsan,
Jag undrar vilka regler det finns gällande hur man får bära basker.

Vilken Jeppe som helst kan köpa en basker och jag vet att man skall förtjäna den.
Men nu är det så att det finns en scoutbasker, vilken jag vill införskaffa med tillhörande märke för att ha på läger. Bild på scoutbasker.

Problemet med denna s.k. basker är att den är så sjujävla svår att få snygg ut, om det ens går. Därför undrar jag om endast försvarsmakten får bära fransk basker i samma nyans som scoutbaskern. Att stilen är "skyddad" så att säga.

Eller om det är olämpligt, så att säga.

/Markus
Kimster
Den är inte skyddad nej. Vilken civilist som helst för bära vilken basker han/hon må tycka. Det kan uppstå problem dock om bär ett "märke" för en organisation man INTE tillhör.
Tillhör man den organisationen och allt är okej så är det ingen fara.

FM har inte "copyright" på några färger eller typer av baskrar nej.
Guest_MarkUS
Tack för svaret.

Men det är inte olämpligt ur militärens synvinkel då?
För jag vill ju inte göra en yrkeskår arg bara för att jag tyckte orgenalbaskern hadde fult stuk.
Kimster
hehe njae.. jag kan inte tala för samtiliga inom FM .. men så länge du inte bär ett militärt tecken, lär du nog inte reta upp någon..
Snarare lär väll vissa kanske tycka det ser otroligt dumt ut med scouter i basker.. men det är en annan femma. Alla tycker vi olika.
Men har nu scouter fått ut basker och de har "rätt" att bära dem så har dem det, oavsett vad andra tycker. Inget konstigt med det.
Ignis nitidus
jag håller med kimster.

med tillägget att jag tycker att det ser otroligt dumt ut med basker på scouter
eftersom baskern är en typisk acessoar förknippad med militären och scoutrörelsen
och militären hör inte ihop. (men den diskussionen kan vi ta på ett scoutforum)

(Dessutom är basker fult, på alla.. även KJ:are)

men vill du ha basker så fine, likväl som du har en keps eller stormhatt..
Ghostface
Baskern togs väl i drift av pansartrupperna för att anpassa till tjänsten i vagnarna!?

Borde inte scouterna då ta detta i beaktande och därmed inte använda den?

En anledning: baskern är i princip bara förknippad med militären i min värld (och grodätande konstnärer förvisso ;) ).
The Swede
QUOTE (Ghostface @ Feb 25 2005, 23:59 )
En anledning: baskern är i princip bara förknippad med militären i min värld (och grodätande konstnärer förvisso ;) ).

Samt var och varannat väktarbolag, diverse civila musikkårer etc. etc. etc........ ;)
rila
Nu ska vi ju inte ta och glömma att scoutrörelsen från början är grundad just för att preparera små gossar till goda soldatämnen.

/rila
Vargas
Glöm inte gamla tanter, skottar och medeltida personer. Vill dom knata omkring med sadelskyddet på skallen så får dom väl det. Personligen skulle en 59-keps eller en fiskehatt kännas mer bekvämt och praktiskt i skogen.

Detta eviga jävla tjat om ett tygstycke ... banghead.gif
The Swede
QUOTE (rila @ Feb 26 2005, 00:06 )
Nu ska vi ju inte ta och glömma att scoutrörelsen från början är grundad just för att preparera små gossar till goda soldatämnen.

/rila

För att citera Good morning Vietnam:

What's the difference between the army and the boy scouts?

Boy scouts don't have heavy artillery

The Swede pansar2.png
Nestor
QUOTE (The Swede @ Feb 26 2005, 00:13 )
QUOTE (rila @ Feb 26 2005, 00:06 )

/rila

För att citera Good morning Vietnam:

What's the difference between the army and the boy scouts?

Boy scouts don't have heavy artillery

The Swede pansar2.png

Scout-->spanare?

En konspiration? ph34r.gif
rhdf
Scout-->spanare?

En konspiration? 

Inte det minsta, om man läst sin scouthistoria så vet man varför den gode BP valde ordet scout som benämning på sitt lilla påfund :P

lite mer On-Topic

Jag har användt min kära KA basker som scoutbasker ett par gånger
bara att byta märke lite snabbt

sen kan man som Ignis nitidus ifrågasätta kombinationen Scout/basker
Rickard N
brukar inte scoutbaskrar vara stukade åt andra hållet? unsure.gif
Ignis nitidus
finns det ens något "reglemente" som säger hur en scout ska bära basker?
det verkar lite konstigt eftersom basker som sagt inte ingår i scoutdräkten och
det torde i så fall vara ett lokalt påfund.
jake the snake
QUOTE (Ignis nitidus @ Feb 28 2005, 00:10 )
finns det ens något "reglemente" som säger hur en scout ska bära basker?
det verkar lite konstigt eftersom basker som sagt inte ingår i scoutdräkten och
det torde i så fall vara ett lokalt påfund.

Basker ingick i alla fall i scoutdräkten på den tiden jag var aktiv. Man behövde inte bära den, det var inte vanligt, men den fick bäras. Vissa MÖP-scouter (jo det finns såna) bar den i nåt missriktat försök att se tuffa ut. Men visst finns den.
Vargas
http://www.lhs.se/iol/publikationer/IOLrap...Forskning22.pdf

Sidan 17 omnämns basker som ett komplement till scoutskjortan. På sidor innan går att läsa om bärande av scoutdräkten.

http://www.getout.se/ssfscoutvaror/

Där säljs basker som en del av scoutdräkten.

Vad jag förstått det så har varje förbund bestämmelser som reglerar scoutdräktens utseende och bärande som ser ut ungefär likartat ut med alla andra.
Som tillägg kan jag berätta att jag vet att basker var tillåtet att bära i NSF, på den tiden jag var med där. Jag tror inte ens man behövde ha en enda jamboree i bagaget ...
Ignis nitidus
@JTS och Vargas:
jo det är väl den erfarenheten jag också har, den finns men är inget måste...

samt att
QUOTE (Jake the Snake)
Vissa MÖP-scouter (jo det finns såna) bar den i nåt missriktat försök att se tuffa ut.

personligen tycker jag att det ser asfult ut..
rhdf
QUOTE (Ignis nitidus @ Feb 28 2005, 00:28 )
personligen tycker jag att det ser asfult ut..

samma klass som BP-hatt, TG-halsduk och allsköns förtjänstmärken
ses ofta på scouter av det gamla gardet (gillescouter a.ka Knyppelscouter) laugh.gif

Att sen alla bilder på scouter med basker visar en person med en basker som är allt annat än stukad gör ju bara att det ser ännu dummare ut, blink.gif
olaevil
QUOTE (rila @ Feb 25 2005, 16:06 )

/rila

A scoutrörelsen började 1800 kallt av en Engelsk officer som hade varit o fajtats i Afrika i typ 20år.Han tog med sig ett gäng pojkar på en HAJK på en ö i södra England för att dom skulle få uppleva hur det va att leva i naturen och spana å sånt.Blev en rolig vecka och efter det fortsatte det att växa.Till Usa kom det för 90 år sen.En BÖG i Chicago tyckte om små pojkar och startade rörelsen här.Det var i grunden efter en upplevelse en polare till honom hade haft i London efter tjock dimma hade fått honom att gå vilse.En pojk hjälpte honom rätt och han ville inte ha tip p.g.a att han var Scout.
Iallafall hörde jag detta i helgen eftersom min son är Cubscout och den rörelsen är 75 år gammal.Det enda dom missade var att berätta att Chicago killen var pedofil och gillade ta nakenbad med småpojkar och även ta foto av samgänge med dessa....
Jag gillar när dom döljer sådana grejor.Sen berättade en kille om alla kända mäniskor
och att alla militära skolor hade runt 80% eaglescouts.Man blir t.o.m befodrad snabbare i Usa armé om man är Eaglescout.

MVH
Olaevil
Nubben
Om jag inte minns min scouthistoria helt fel så tyckte BP att yngre pojkar kunde vara användbara som just "scouts" d.v.s. spanare i kristid och att dessa således borde lära sig hur man tar vara på sig själv i naturen. Han var dock av åsikten att de inte skall användas i regelrätta stridsuppgifter.

Men ja, scouter i åtminstone "militäriskt" stukad basker kan ju inte se annat än löjligt ut.
Rokare
QUOTE (Ghostface @ Feb 25 2005, 23:59 )
Baskern togs väl i drift av pansartrupperna för att anpassa till tjänsten i vagnarna!?

Borde inte scouterna då ta detta i beaktande och därmed inte använda den?

Varför har du och jag basker då ghost, om det nu var för pansar och vagnarna? ;)
Ghostface
Läste precis inlägget och fattar inte vad jag tänkte på när jag skrev.
Motargumenterar mig själv eftersom även civila använder basker och då e det klart att scouterna ska få ha, eller?

Eller så tänkte jag på att basker i "samlad trupp" förknippas med militären?

Jag e en idiot!

Straffar mig själv direkt... banghead.gif
Zurse
basker har funnits längre i scouterna än i FM
Ignis nitidus
QUOTE (Zurse @ Mar 8 2005, 17:37 )

jo men den har väl funnits i andra försvarsmakter längre än i scouterna ;)
The Swede
QUOTE (Zurse @ Mar 8 2005, 17:37 )

När började scouterna använda basker?
olaevil
http://www.getout.se/scoutvaror/
Säljs det scoutvaror och vad jag kan se så är det nog mycke KOOLARE med en hatt istället.Detta med basker tillhör girlscouts iallafall här i staterna.Har ringt och frågat Boyscouts of America dom har aldrig haft basker.det är bara Girlscouts som har haft dom.Nuförtiden dock så har dom keps.Dom baskrarna som finns är ofta arvegods från farmödrar och sånt.Min son har en kool hatt ser ut som den Svenska.Mest pga solen här så man inte bränner nacken när man går på hajk.
Min personliga åsikt är då att Basker i Scouterna tillhör FLICKORNA.
Pojkarna har Hatt eller keps.
Jag har Cowboyhatt på mig....Men jag är ju Scoutledare.
Ska fan leta rätt på ett kort med mig i min fina scoutuniform.HE HE HE
Ger respekt när man går in i affären.
camo.gif

MVH
Olaevil
Rickard N
QUOTE (olaevil @ Mar 9 2005, 18:38 )
Jag har Cowboyhatt på mig....Men jag är ju Scoutledare.
Ska fan leta rätt på ett kort med mig i min fina scoutuniform.HE HE HE
Ger respekt när man går in i affären.
camo.gif

MVH
Olaevil

Ungefär som katolska kyrkan då, större hatt->högre chef. Gud har en gigantisk sombrero vissel.gif
cf112
Cowboyhatt + scout?..

Tänker bara på Farbror Bosse i Nilecity (var det väl?...)
Slickandes på en gotteklubba iförd korta, lite väl tighta skjorts.
Associationen till grundarens pedofila böjelser klarnar!..

Nu får jag väl hela scoutrörelsen på mig, det jag menar är
Killing-gängets association INGET annat...
Rickard N
[Messerschmidt]
Lorry/Yrrol
[/Messerschmidt]
smile.gif
cf112
Tack för ME-109:e attacken!
Visst var det Lorry-gänget!
Johan Ulvesson uppenbarade sig just för mig...
Dock med samma gotteklubba...
Zurse
måste få slakta blågul Kimsters inlägg....scouterna bar basker före övriga FM(då inte inräknat pansar).
undass
QUOTE (Zurse @ Apr 15 2005, 17:06 )
....scouterna bar basker före övriga FM(då inte inräknat pansar).

Är scouterna en del av FM? surprise.gif
Zurse
kan inte svara säkert men längre än FM, basker delades ut runt -70 till "gruppledarna" och dom som varit med länge.
The Swede
QUOTE (Zurse @ Apr 15 2005, 18:05 )
kan inte svara säkert men längre än FM, basker delades ut runt -70 till "gruppledarna" och dom som varit med länge.

Hmm.
Fallskärmsjägarna har haft basker sen 1952.
Vissa andra förband sen 1960, pansar ännu tidigare.
Det är c:a 20 år tidigare än du angav för scouterna (1970)
Zurse
basker har funnits i scouterna sen föreningen startades, vet dock icke hur länge...
någon som vill göra ett eftersök?
Foxtrotcharliegrg
Lite baskerhistorik och hur HV-baskern ska stukas:Hemvärnets baskerskola
HV.gif
Kimster
QUOTE (Zurse @ Apr 15 2005, 17:06 )
måste få slakta blågul Kimsters inlägg....scouterna bar basker före övriga FM(då inte inräknat pansar).

..jaha.. slakta blågul(?) på du bara, vad det nu innebär. brow.gif
Plut.Sjv.AQ
Lord Baden-Powell skapade scoutrörelsen i Afrika för att grabbarna tyckte kriget var spännande och ville se det på närmare håll. Detta ledde till att de sprang ivägen för soldaterna och riskerade att dödas. B-P skapade då rörelsen och gav grabbarna några uppdrag som gjorde att de kände sig viktiga, han gav dem dessutom militära persedlar för att de skulle känna sammhörighet med armén.
När B-P sedan kom hem till London såg han missären bland barnen där som sprang på gatan och var i vägen samt levde halv kriminella liv. För att få bort dem från det livet återskapade han scoutrörelsen från Afrika och den tog form i England.
Hurvida man som scout får bära basker och vilken form av baskera man får bära är, precis som i det militära, styrt av någon form av uniforms-reglemente.
Zurse
blågul får ta de man säger med en nya salt, ni e liiite för hårda ibland
mönstersoldat
QUOTE (Plut.Sjv.AQ @ Apr 22 2005, 11:44 )
Lord Baden-Powell skapade scoutrörelsen i Afrika för att grabbarna tyckte kriget var spännande och ville se det på närmare håll. Detta ledde till att de sprang ivägen för soldaterna och riskerade att dödas. B-P skapade då rörelsen och gav grabbarna några uppdrag som gjorde att de kände sig viktiga, han gav dem dessutom militära persedlar för att de skulle känna sammhörighet med armén.
När B-P sedan kom hem till London såg han missären bland barnen där som sprang på gatan och var i vägen samt levde halv kriminella liv. För att få bort dem från det livet återskapade han scoutrörelsen från Afrika och den tog form i England.
Hurvida man som scout får bära basker och vilken form av baskera man får bära är, precis som i det militära, styrt av någon form av uniforms-reglemente.

Har du någon källa på det där??
Rickard N
QUOTE (Foxtrotcharliegrg @ Apr 21 2005, 14:03 )
HV.gif

Fy fan vad jag inte skulle vilja vara med på en sånn bild smile.gif
Plut.Sjv.AQ
QUOTE (mönstersoldat @ Apr 23 2005, 20:05 )
Har du någon källa på det där??

Nybyggarscouternas ledarpärm har en samanställning av B-P:s grund idé. Information finns också i boken Robert Baden-Powell av Julia Courtney.
Angående uniforms reglemente för scouter kan jag bara, med säkerhet, hänvisa till Nybyggarscout, där har vi ett sådant. Andra scotrörelser är jag ganska säker på att de också har ett reglemente, men jag är inte 100%.
Lt P
QUOTE (Foxtrotcharliegrg @ Apr 21 2005, 12:03 )
HV.gif

Hmm, de där truppslagstecknen på m/87:an var minsann inte Hemvärnets. Måhända en reservofficer placerad i HV, men jag ser då inte antydan till någon stjärna på axeln. Dessutom, axelklaffshylsor till vapenrocken? Fnys!

:P
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.