Help - Search - Members - Calendar
Full Version: USB-moj vs. PCI Kort
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dagrummet
Rokare
Godafton

Ska fixa ihop ett litet trådlöst nätverk hemma. Två stationära PC, 1-st Adsl modem, 1 st Trådlös router motsv. Främsta anledningen är att sladdar ej är fysiskt möjligt/för jobbigt. (Lat ;) )

Har alla prylar förutom trådlösa nätverkskorten till datorerna, eller ska jag kanske välja en liten USB Dongle, eller vad de nu heter.

Vad tycker expertisen, fördelar/nackdelar.

GMY

vissel.gif
BJK
Jag har en liten USB-sticka som sitter i ett av USB-uttagen på flatskärmen och det funkar kanonbra.
Blir bra mycket bättre mottagning för mig jämfört med om jag skulle ha den på baksidan av datorlådan.
Nestor
Tyckera att USB är smidigare än PCI
Solon
Beror på vad du har för wireless router och vad du skall göra på nätverket...
BJK
QUOTE (Solon @ Feb 25 2005, 18:47 )

Vad är det som kan bli mindre lyckat i kombinationen USB-sticka och trådlös router i ett nätverk?
Pal
Undvik USB enheter. USB är väldigt praktiskt men det belastar processorn i datorn mycket mer än om du har ett riktigt PCI kort.

Ljudkort(i.e högtalare via USB), nätverkskort, bredbands-modem skall man inte ha på USB om man kan undvika det. Dessa saker använder man ju hela tiden när man kör datorn och således har man då hela tiden ett tapp av processorkraft.

Som jämförelse, en normalsnabb dator idag(2,8 Ghz) som använder USB-ljudkort/högtalare förlorar runt 6 procent av sin processor jämfört med samma dator som har ett riktigt internt PCI-ljudkort.
Solon
QUOTE (BJK @ Feb 25 2005, 19:23 )

Vad är det som kan bli mindre lyckat i kombinationen USB-sticka och trådlös router i ett nätverk?

Hastigheten kan bli lidande då usbnätverkskort oftast bara stödjer 11Mbit/s och om man då sitter och överför filer mellan datorerna så får detta till följd att det kan bli väldigt långsamt.

Dock är detta bara relevant om man har en router som hanterar information snabbare än 11Mbit/s.

Edit: tänker snabbare än jag skriver.
JBP
hade det varit jag som skulle handla så hade det blivit PCI kort för hela slanten, USB mojänger i all ära men jag tycker PCI korten är mer stabila.
jed
Lätt val: PCI-kort
Belastar cpun mycket mindre.

Problemet med att de skulle ha sämre täckning löses enkelt genom att välja en modell som har lite längre sladd till den externa antennen och dra upp den.
BJK
QUOTE (Solon @ Feb 25 2005, 20:12 )

Hastigheten kan bli lidande då usbnätverkskort oftast bara stödjer 11Mbit/s och om man då sitter och överför filer mellan datorerna så får detta till följd att det kan bli väldigt långsamt.

Dock är detta bara relevant om man har en router som hanterar information snabbare än 11Mbit/s.

Säljer dom 11MBit nuförtiden ens? Själv valde jag mellan 54 och 108Mbit och valet föll på 54Mbit USB-stickan. Och med denna konfig så är det inga problems att surfa med BBB eller föra över filer i nätverket.
Och ang stabilitet så har inte haft några som helst problem med detta.
Vidare så om vi ska prata prestanda så tar man ju upp en PCI-plats om man monterar en sån i datorn, med följden att värmen ökar i datorn (dels p g a värmen från PCI-kortet samt att luftflödet blir sämre genom burken ju mer skräp man plockar i den, det är ju rätt naturligt) och då sjunkar prestandan lite.

Men smaken är ju som baken! smile.gif
Solon
QUOTE (BJK @ Feb 25 2005, 23:37 )
QUOTE (Solon @ Feb 25 2005, 20:12 )

Säljer dom 11MBit nuförtiden ens? Själv valde jag mellan 54 och 108Mbit och valet föll på 54Mbit USB-stickan. Och med denna konfig så är det inga problems att surfa med BBB eller föra över filer i nätverket.
Och ang stabilitet så har inte haft några som helst problem med detta.
Vidare så om vi ska prata prestanda så tar man ju upp en PCI-plats om man monterar en sån i datorn, med följden att värmen ökar i datorn (dels p g a värmen från PCI-kortet samt att luftflödet blir sämre genom burken ju mer skräp man plockar i den, det är ju rätt naturligt) och då sjunkar prestandan lite.

Men smaken är ju som baken! smile.gif

Jo, det säljs 11mbit/s prylar av alla möjliga sorter.

Vad gäller PCI nätverkskort, värme och luftflöde så spelar inte det någon som hellst roll.
Värmeökningen du får är kanske 0.07 grader eller liknande förutsatt att du har otur och dåligt placerade fläktar i lådan.
A2Keltainen
QUOTE (BJK @ Feb 25 2005, 23:37 )
Säljer dom 11MBit nuförtiden ens?

Ja, 11 Mbps (802.11b) säljs fortfarande av ett flertal tillverkare. Jag har de senaste veckorna arbetat heltid med att testa just trådlösa nätverk (802.11a, 802.11b och 802.11g) för att se hur bra det går att köra en viss speciell typ av multimedia över dem, inklusive under olika typer av elektromagnetisk störning. Jag har nu en hel del åsikter både om stabilitet och användbarhet (för vanliga dödliga hemanvändare) både när det gäller vissa tillverkares produkter och trådlösa nätverk baserade på nämnda standarder i allmänhet. Jag har ännu inte testat 108 Mbps (pre 802.11n, d.v.s. det använder en standard som inte är fastslagen än), då vi inte har ett behov av den bandbredden, men vill påpeka att de enda jag känner till som har produkter som stödjer detta i dagsläget är Belkin och Netgear.

Ett alternativ som inte nämnts i denna tråd, och som i mina ögon är intressant om man har ett vanligt fast ethernet-kort (100 Mbps) liggande, är att skaffa en ethernetansluten WLAN-brygga istället för ett vanligt trådlöst nätverkskort eller en trådlös USB-sticka, då en sådan ger bra flexibilitet vad gäller placering för optimal räckvidd och bandbredd.

Om ni någon gång får problem med störningar på ert WLAN-nät, så har ni här en lista på kända störkällor:

Bluetooth
Mikrovågsugnar
Hårtorkar
Vissa typer av trådlösa telefoner
Vissa typer av AV-länkar (radiobunden audio- och videoövering)
Lysrör
BJK
Så 11b-standarden motsvarar hastigheten 11Mbit? Då har man lärt sig något nytt idag oxå! smile.gif Själv har jag ju som sagt 54Mbit och 11g-std compliance och det funkar för mina behov av surfning, filöverföring mellan bärbar och stationär och lite onlinespel.
A2Keltainen
QUOTE (BJK @ Feb 26 2005, 08:32 )
Så 11b-standarden motsvarar hastigheten 11Mbit? Då har man lärt sig något nytt idag oxå! smile.gif

Även 802.11a har en övre teoretisk bandbredd på 54 Mbps. Den viktigaste praktiska skillnaden mellan 802.11a och 802.11g är att 802.11a opererar i 5 GHz-området medan 802.11g (och även 802.11b) opererar i 2,4 GHz-området. Detta har bland annat inverkan på störkänslighet och räckvidd. Vad gäller bandbredd, så gäller för 802.11a, 802.11b och 802.11g att man i praktiken får en maximal bandbredd som är ungefär hälften av den maximala teoretiska bandbredden. Den specade bandbredden på 108 Mbps för 802.11n är däremot en praktisk övre bandbredd, vilket innebär att 802.11n i praktiken är (eller rättare sagt kommer att vara) ungefär fyra till fem gånger så snabbt som 802.11a och 802.11g. För de av er som är inne på att köpa pre 802.11n-prylar, så rekommenderar jag att ni ser till att firmware i prylen går att uppgradera (allt eftersom standardiseringsprocessen fortgår). Förutom nämnda standarder inom 802.11-området, så finns även 802.11, 802.11c, 802.11d, 802.11e, 802.11f, 802.11h, 802.11i, 802.11j, 802.11k, 802.11p, 802.11r, 802.11s, 802.11t, 802.11u och 802.11v. Dessa är dock inte något som berör vanliga konsumenter i dagsläget. För att ytterligare öka alfabetssoppan, så har man dessutom alla säkerhetsbitar inom området, som exempelvis WEP, WPA, EAP, PEAP, MIC, TKIP och LEAP. biggrin.gif

Själv har jag ju som sagt 54Mbit och 11g-std compliance och det funkar för mina behov av surfning, filöverföring mellan bärbar och stationär och lite onlinespel.

Jag kör också 802.11g hemma (AirPort Extreme-kort i min Apple Powerbook i kombination med en Netgear WGR614v4), och tycker att det fungerar väl för mina behov.
BJK
QUOTE (A2Keltainen @ Feb 26 2005, 09:22 )
QUOTE (BJK @ Feb 26 2005, 08:32 )
Så 11b-standarden motsvarar hastigheten 11Mbit? Då har man lärt sig något nytt idag oxå!  smile.gif

Även 802.11a har en övre teoretisk bandbredd på 54 Mbps. Den viktigaste praktiska skillnaden mellan 802.11a och 802.11g är att 802.11a opererar i 5 GHz-området medan 802.11g (och även 802.11b) opererar i 2,4 GHz-området. Detta har bland annat inverkan på störkänslighet och räckvidd. Vad gäller bandbredd, så gäller för 802.11a, 802.11b och 802.11g att man i praktiken får en maximal bandbredd som är ungefär hälften av den maximala teoretiska bandbredden. Den specade bandbredden på 108 Mbps för 802.11n är däremot en praktisk övre bandbredd, vilket innebär att 802.11n i praktiken är (eller rättare sagt kommer att vara) ungefär fyra till fem gånger så snabbt som 802.11a och 802.11g. För de av er som är inne på att köpa pre 802.11n-prylar, så rekommenderar jag att ni ser till att firmware i prylen går att uppgradera (allt eftersom standardiseringsprocessen fortgår). Förutom nämnda standarder inom 802.11-området, så finns även 802.11, 802.11c, 802.11d, 802.11e, 802.11f, 802.11h, 802.11i, 802.11j, 802.11k, 802.11p, 802.11r, 802.11s, 802.11t, 802.11u och 802.11v. Dessa är dock inte något som berör vanliga konsumenter i dagsläget. För att ytterligare öka alfabetssoppan, så har man dessutom alla säkerhetsbitar inom området, som exempelvis WEP, WPA, EAP, PEAP, MIC, TKIP och LEAP. biggrin.gif

Själv har jag ju som sagt 54Mbit och 11g-std compliance och det funkar för mina behov av surfning, filöverföring mellan bärbar och stationär och lite onlinespel.

Jag kör också 802.11g hemma (AirPort Extreme-kort i min Apple Powerbook i kombination med en Netgear WGR614v4), och tycker att det fungerar väl för mina behov.

Ja precis........ B)
Låter ungefär som finska för mig med allt det där krångliga....
Du får nog komma hem och fixa krypteringen åt mig då, för den har jag inte lyckats få till......! smile.gif
Rokare
Afton

Har en liten ny fråga som rör detta ämnet, så jag fortsätter här...

Har nu byggt ihop ett litet nätverk hemma som funkar fint.

Principen är:

Modem>Router>nätverkskabel till en dator
Modem>Router>trådlöst till en dator

Har dock märkt ett bortfall i hastighet på internet i den dator som går via nätverkskabel från ca 6mb/s ner till 3mb/s..(Mätt vid olika tidpunkter med tp-test) Detta gäller även då den "trådlösa" datorn är avstängd och inte torde "dra ner" hastigheten.

Min fråga är således skall jag ta routern (som inte är splitterny och som jag fått av min käre far) och snärtigt och snyggt dra den ut genom mitt öppna fönstret i huvudet på någon lämplig pensionär, för att därefter införskaffa en ny? Eller har jag lurat mig själv, och när jag använder routern så får jag leva med hastighetsbortfallet.

Routern är en Edimax 6014W, finns inte ens med på företagets hemsida länger utan endast på support/drivrutin sida...

Modemet är ett Nokia, antagligen från tiden då kvinnor var kvinnor och män bar kjol och målade sig i ansiktet i skottland.

Tacksam för hjälp...

GMY

ps. Kan vara så att i det eldöverfall av tekniska termer som skett i denna tråden så finns svaret på min fråga, ber i så fall om ursäkt och får själv ta på mig ansvaret för att vara dum i hela hôvvet och inte förstå.. ds
A2Keltainen
Rokare, förstår jag rätt om jag förstår att den sänkta hastigheten blev resultatet när du kopplade om från;

modem - kabel - dator1

till:

modem - kabel - router - kabel - dator1

? Om det är så, så låter det väldigt skumt i min mening. Kan du köra följande testserie med TPTEST;

modem - kabel - dator1
modem - kabel - router - kabel - dator1
modem - kabel - dator2
modem - kabel - router - kabel - dator2

då den borde visa om det verkligen är routern som ställer till problem. Vilka tester kör du med TPTEST? Enligt den här sidan;

http://www.tptest.se/mallar/sv/lista_artik...gArticleId=2635

så verkar man kunna köra flera olika testfall.

Om du inte orkar testa, och istället bestämmer dig för att utöva hårdvaruvåld mot pensionärer och köpa en ny router med inbyggd trådlös accesspunkt, så rekommenderar jag en Linksys WRT54G eller en Netgear WGR614. En intressant sak med Linksysen är för övrigt att man kan modifiera mjukvaran i den för att få ökad funktionalitet:

http://www.sveasoft.com/

http://www.openwrt.org/
Rokare
Får tacka brodern från buskskyttarnas rike i öster för hjälpen.

Kommer att testa lite på tisdag och återkommer med resultat.

GMY
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.