Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Bulgarisk Dragunov
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
olaevil
Gjorde en sökning men inget bra resultat.
Är det någon här på forumet som vet något om kvalitén på en bulgarisk Dragunov.
Och hur bra dom skjuter.Har lite funderingar på skaffa en för skojs skull.
Är ju inte så hemskt dyra.
Kanske frågan också handlar om Bulgariska kopior överlag.

MVH
Olaevil
albizona
Jag har vid upprepade tillfällen skjutit med en Dragunov både rysk och bulgarisk, jag upplevde kvaliteten som mycket bra och precisionen vare inget fel på heller. det finns mängder med både AK och Dragunov helt nya som bara står i förråd som är oavfyrade fåru tag på ett sådant exemplar är det bara att klippa direkt:)

I Bulgarien säger man gärna att deras tillverkade AK och Dragunov är bättre än dom ryska att vi har bättre stål etc etc, vilket jag inte kan till fullo bekräfta men under Krajina/Bosnien kriget fanns det rätt många Bulgariska AK-47/AKM i circulation och vissa påstod/sade att dom var dom bästa AK dom hade skjutit med färre eldavbrott och att pipan tålde att avfyra fler skott innan den vart för varm.

Men dom vapen som görs idag håller väldigt hög kvalitet och framför allt väldigt billiga helt ny SLR-95 dock halvautomodell går lös på en 2500kr SVD Dragunov orginal militär modell går inte o få tag på laglig men den kostar ca 8000kr, Jakt versionen Tigr kostar mellan 400-1000 dollar.

Men köp en du är säker på att du kommer bli nöjd biggrin.gif
olaevil
Tackar för ett utförligt svar.

MVH
Olaevil
www.technika.nu
För att vara ett prickskyttegevär är det rena skämtet.
Siktet och siktesmontaget är ännu sämre.
Men om man däremot jämför det med precisionen på deras inverterade kpist (ak74) så är det ju helt klart ett prickskyttegevär.

Men det kan aldrig någonsin jämföras med ett riktigt prickskyttegevär.

MVH Technika
A2Keltainen
QUOTE (www.technika.nu @ Feb 27 2005, 08:55 )
Men om man däremot jämför det med precisionen på deras inverterade kpist (ak74) så är det ju helt klart ett prickskyttegevär.

Nu är SVD inte heller avsett att vara ett prickskyttegevär, utan det är istället avsett att vara ett skarpskyttegevär för understöd på grupp och plutonnivå. I den avsedda rollen så fungerar det helt acceptabelt. Ryssarna och deras allierade saknade under kalla kriget så gott som helt prickskyttedoktrin i stil med den som finns i väst, med fritt uppträdande pricksskyttepar och prickskyttetrissar, och i det ryska försvaret så var det först i samband med striderna i Tjetjenien som det började återinföras. Om man jämför med svenska vapen, så bör SVD därför närmast jämföras med Ak 5B istället för med PSG90.
Solon
QUOTE (A2Keltainen @ Feb 27 2005, 13:04 )
Nu är SVD inte heller avsett att vara ett prickskyttegevär, utan det är istället avsett att vara ett skarpskyttegevär för understöd på grupp och plutonnivå. I den avsedda rollen så fungerar det helt acceptabelt. Ryssarna och deras allierade saknade under kalla kriget så gott som helt prickskyttedoktrin i stil med den som finns i väst, med fritt uppträdande pricksskyttepar och prickskyttetrissar, och i det ryska försvaret så var det först i samband med striderna i Tjetjenien som det började återinföras. Om man jämför med svenska vapen, så bör SVD därför närmast jämföras med Ak 5B istället för med PSG90.

Är väl att gå lite långt att säga att västmakterna hade en speciellt vettig prickskytte doktrin.

Under t.ex. Vietnam kriget så fannns det visserligen prickskyttar men det var otroligt vanligt att cheferna ställde undan prickskyttevapnen och använde dem som vilka "grunts" som hellst.

Att prickskyttar verkligen fick operera som prickskyttar var snarare ett undantag än en regel, iaf i vietnamkriget, undantag skulle väl vara bl.a. Colonel Hackworth, CO, 4th Battalion, 39th Infantry, US. Army som visserligen utnyttjade prickskyttar, men ofta ifrån helikoptrar och på natten med hjälp av "starlight scopes(?)".

Ett annat undantag är den prickskytte pluton som drogs igång av E.J. Land i 1st. Marine division där bland annat Carlos Hathcock ingick. Visserligen hade 3.rd Marine redan dragit igång ett prickskytte program, men det var så vitt jag vet lika begränsat som på 1st division och många befälhavare hade ingen aning om hur dem skulle använda prickskyttar.

Eller har jag helt missat något?
Stella-Polaris
QUOTE (www.technika.nu @ Feb 27 2005, 08:55 )

MVH Technika

Ett prickskyttegevär är det inte. Utan ett vapen för skarpskyttar.
Har skjutit på 800 meter med 45% träff vilket jag är klart nöjd med. Halvauto gör oxå att man kan utnyttja vapnet annorlunda än vad man kan göra med repeter. torde tex vara bättre vid nedhållande och störande eld under kortare tidsrymder.

Visst avviker sikte och fäste med vad vi är vana med men de har sina finesser.
Belysningen av stolpen gillar jag skarpt och har funkat bra i verkligheten (vildsvin)
Dessutom tycker jag att den enkla avstånds mätaren är att ta efter till våra sikten
Alien
QUOTE (A2Keltainen @ Feb 27 2005, 13:04 )
Ryssarna och deras allierade saknade under kalla kriget så gott som helt prickskyttedoktrin i stil med den som finns i väst, med fritt uppträdande pricksskyttepar och prickskyttetrissar

Hur är det möjligt med WW2 i minnet?
olaevil
Nu är det så att jag troligtvis kommer att köpa en sådan p.g.a att jag inte har en och att den ser jävligt FRÄN ut.Vilket också är viktigt när man har blivit en collector.En grej jag tänkte börja samla på var 2 Sharps koola intresse av STRIDER knivar ända tills jag såg vad dom kostade....Fan bättre med vapen.Återkommer när jag har fått den och berättar vad den kan åstakomma på banan.

MVH
Olaevil
A2Keltainen
QUOTE (Solon @ Feb 27 2005, 22:33 )
Är väl att gå lite långt att säga att västmakterna hade en speciellt vettig prickskytte doktrin.

Jag håller med om att alla västmakter inte hade en supervettig prickskyttedoktrin under kalla kriget, men de flesta av dem hade åtminstone en prickskyttedoktrin som de även omsatte i praktik i varierande grad. Sovjeterna hade inte detta såvitt jag vet, utan de hade enbart en skarpskyttedoktrin. Stirra dig för övrigt inte blind på att västmakterna är lika med USA, då det även ingår andra länder i det begreppet. Sedan så anses ju USMC sedan många år ha en av de bättre prickskytteutbildningarna i världen.
A2Keltainen
QUOTE (Alien @ Feb 28 2005, 13:06 )
Hur är det möjligt med WW2 i minnet?

Jag vet inte, men om jag ska gissa, så är det för att sovjeterna till viss del uppfattade fritt uppträdande prickskyttepar som just för fritt, samt att de inte passade in i den offensiva och storskaliga pansar- och artilleridoktrin som man hade utarbetat inför ett eventuellt storkrig mot NATO. I en sådan miljö så hade man förmodligen större nytta av skarpskyttar som med god mobilitet framryckte med pansarskyttesoldaterna i skydd och understödde dem med precisionseld. Däremot så är jag mer förvånad över att de inte införde fritt uppträdande prickskyttepar i Afghanistan, men det kan eventuellt förklaras med allmän tröghet i det militära systemet och avsaknad av en kultur av fritt uppträdande prickskyttepar. Ryssarna har för övrigt ett flertal olika ljuddämpade "prickskyttegevär" (konstruerade från grunden för att vara ljuddämpade), och dessa används aktivt i Tjetjenien.
Solon
QUOTE (A2Keltainen @ Mar 1 2005, 02:20 )
QUOTE (Solon @ Feb 27 2005, 22:33 )

Jag håller med om att alla västmakter inte hade en supervettig prickskyttedoktrin under kalla kriget, men de flesta av dem hade åtminstone en prickskyttedoktrin som de även omsatte i praktik i varierande grad. Sovjeterna hade inte detta såvitt jag vet, utan de hade enbart en skarpskyttedoktrin. Stirra dig för övrigt inte blind på att västmakterna är lika med USA, då det även ingår andra länder i det begreppet. Sedan så anses ju USMC sedan många år ha en av de bättre prickskytteutbildningarna i världen.

Naturligtvis är inte västmakterna samma sak som USA, det är dock USA som jag vet något om i detta fall.

Jo, visst hade USA en prickskytte utbildning, både för vanliga armén och även för USMC (STA), men faktum kvarstår att det nästan bara var dem själva som visste hur man skulle använda prickskytter, detta ledde till att när dem blev utplacerade på battalioner så visste inte batalionsbefälhavaren riktigt vad han skulle göra med dem, vare sig det var i vietnam eller i Gulfkriget 20 år senare.

Därför undrar jag hur det såg ut i andra västmakter?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.