Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Boden
SoldF.com Forum > Försvarsdepartementet > FM AKTUELLT / Förändringar / Försvarsbeslut
Foxtrot Lima
Jag har fått uppgifter om att Pbat på I 19 eventuellt kommer ha 2 st pskkomp efter omorganiseringen (förut endast ett kompani), samt att f d Livkomp ska ta över ansvaret för insatsplutonerna på regementet från artbat. Någon som vet mer?

Dessutom kommer Norrlands Ingenjörbataljon hamna under pansarbataljonen i form av ett ingkomp(+), dock med de flesta plutonerna relativt intakta. Skillnaden blir att antalet vpl minskar en aning med resultatet att det återstående förbandet blir ett förstärkt kompani. Förbandet kommer fortsätta husera på f d Ing 3 kasernområde fram till utryckningen 2006.

Markpersonalen på "helikopeter" ska omplaceras inom garnisonen, medan övrig personal där ska erbjudas tjänster i bl a Linköping. Tar de inte den nya tjänsten får de sparken.

Detta kanske inte tillförde något nytt för en del av er, men "information not shared, is information lost". ;) Källa: en liten fågel viskade i mitt öra.

EDIT: Jag stavar som ett kålhuvud ibland. :(

Hälsningar, Foxtrot Lima smile.gif
Vinter
Jag gissar att det inte blir något av något av projekten inom artdemo då? Jaha några till miljoner i sjön alltså.
Vikström
QUOTE(Vinter @ Mar 1 2005, 01:26 )
Jag gissar att det inte blir något av något av projekten inom artdemo då? Jaha några till miljoner i sjön alltså.

Varför skulle artdemo läggas ner? Projektet fortgår i detta nu och demonstrator pjäser för archer-systemet kommer att levereras under 2005.
Vinter
Artdemo startade runt år 2000, med tester av autonoma system, nätverk, nya pjäser, har det blivit något av det man testade fram till nu?
Vikström
@Vinter

Kort svar: ja!

I övrigt så hänvisar jag till mil.se och framförallt till artregs sidor. Så slipper vi dra ner den här tråden i ett ohyggligt ot-träsk.
Vinter
Känns ju bra att man inte gjorde dom sista månaderna i onödan ;)
Calle_P
Norrlands Ingenjörbataljon kommer att flytta från Boden helt och hållet...

Källa:Befäl på I19
Krook
QUOTE(Calle_P @ May 8 2005, 21:12 )

Nja. Bataljonen blir ett kompani, fortfarande kvar i Boden.

/Krook
Step
QUOTE(Calle_P @ May 8 2005, 21:12 ) *

QUOTE(Krook @ May 8 2005, 21:41 ) *
QUOTE(Calle_P @ May 8 2005, 21:12 )

Nja. Bataljonen blir ett kompani, fortfarande kvar i Boden.

/Krook

Hur blir det nu då? Ska Ingbat finnas kvar uppe i Boden som ett kompani eller ska det bort? 7.gif
simon
Och blev det två pskkompanier såsom FL surrade om?
Maced
Jag fick höra av en av dom som muckade för någon vecka sedan att dom till nästa år ska dubbla antalet skyttesoldater i Boden när vi ska rycka in, jag kommer inte ihåg de exakta siffrorna men något med 90 eller 180 är det jag kommer ihåg banghead.gif

Lite ot, han sa även att nästa kull som ska in(87:or) ska få en så kallad lågintensiv utbildning samt att vår utbildning kommer inrikta sig ännu mer på utlandstjänst, dvs bevakning och sånt...
atiko
Stor vikt på utlandstjänst är bara bra. Vi får en utbildning som man kan få mer nytta av senare, för det är ju inte speciellt troligt att vi Svenska soldater skall ut och slåss ändå.
KD803
QUOTE(atiko @ Apr 19 2006, 08:46 ) *
Stor vikt på utlandstjänst är bara bra. Vi får en utbildning som man kan få mer nytta av senare, för det är ju inte speciellt troligt att vi Svenska soldater skall ut och slåss ändå.

Men en Försvarsmakt som tappar sitt fokus på den väpnade striden har förlorat sitt existensberättigade...
Hoffsten
Hur är det med I19s signalbat? S3? Helt ute ur leken nu?
simon
SignBat
LvBat
IngBat

---> Lades ner i FB04
FK_Selle
QUOTE(simon @ Apr 19 2006, 16:51 ) *
SignBat
LvBat
IngBat

---> Lades ner i FB04

Ingbat skars väll ner till ett kompani som hamnade under Pbat om jag inte är helt fel ute. Övriak bataljoner är nedlagda.
simon
Det är ju en definitionsfråga.

Ingbat lades ner på samma sätt som FMHS.
FK_Selle
QUOTE(simon @ Apr 25 2006, 22:29 ) *
Det är ju en definitionsfråga.

Ingbat lades ner på samma sätt som FMHS.

Korrekt. dry.gif
Goran
Norrlands ingenjörbataljonen blev redan i år ett kompani underställt pansarbataljonen. Under året utbildades 6 plutoner i kompaniet. Det blev därmed ett väldigt stort kompani. Plutonerna som utbildades var Stab och tross, Ingplut, KB5, Maskinplut, Däcksbro 200, Amröj.

Nästa år ska dock amröj samt KB5 försvinna (sas det). Det skall dock eventuellt bli 2 ingplutoner som även ska bli lärda minröjning.

Inget är klart än vad jag vet men som ni alla vet förändras allt inom försvaret väldigt snabbt så det är väl egentligen ingen mening att spekulera.
pagge
QUOTE(Goran @ Jun 27 2006, 01:48 ) *
Det skall dock eventuellt bli 2 ingplutoner som även ska bli lärda minröjning.

Vet du mer om det här? I min värld verkar det rätt dumt att soldater som redan skall kunna bygga bro, strida, minera och förstöra ska få ännu en uppgift, som tar upp mycket av den knappa utbildningstiden. Ska förbandet vara till någon vidare taktisk nytta som minröjare behöver de även massvis med utrustning och kommer knappast att kunna lösa sina övriga uppgifter lika bra. Men det är väl någon nisse med blingbling på axlarna som tycker det är viktigare att kunna skicka ut två plutoner certifierade minröjare att trampa balkanlera än att ha välfungerande och duktiga ingenjörplutoner.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.