Help - Search - Members - Calendar
Full Version: 80-skotts mag till AK4?
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
jesse46s
Är det någon som vet nåt om rundmagasin eller andra mag till AK4/G3, och om de går att få tag i, eller om det finns nån ritning ( blueprint ) över nåt dylikt?
Har hört ryktas att det skall existera rundmagasin till G3. 3.gif
Sytare
Hmmm... Jag funderar på om du inte tänker på de rundmagasin som fanns till en av HK's skapelser, ett vapen som man kunde skifta mellan AK och KSP, och då följdaktligen bruka en trumma...

Tyvärr så har detta kära regtemente jag ligger på bestämt sig för att spärra HKPro.com men du kan ju ta dig en titt där...
Hans S
Runt men inte 80, "bara" 50.

Rare 50 round G8 drum magazine mounted on HK11E. (HK21E with box magazine adapter installed.)

MVH

Hans
Swedish Chef
Vet inte vad som menas med rundmagasin, har inte heller sett något 80-skotts mag till Ak4. Det "värsta" jag har hittat är en 75-skotts sadeltrumma.
Nifelhel
QUOTE (Swedish Chef @ Mar 6 2005, 01:56 )
Vet inte vad som menas med rundmagasin, har inte heller sett något 80-skotts mag till Ak4. Det "värsta" jag har hittat är en 75-skotts sadeltrumma.

Sadeltrumma? Beta C-Mag heter dem.

http://www.csmetall-werkes.com/Beta_mags.htm
http://www.uws.com/CMAG/PRICES.html
Skuggan
jag undrar jag.... med Benstöd och trummagasin till en AK4, skulle den då gå att använda i rollen som LSW (Light support weapon)?

givetvis blir den inte lika bra som Kulspruta 58, men den blir lättare.
fast som LSW skulle jag nog vilja ha Kulspruta 90 egentligen, men vi vet ju hur det är med HV och ny utr...
så tills dess, skulle en AK4 med benstöd och trummagasin vara nåt att ha?
en nackdel kan väl vara att pipan lär bli överhettad ganska fort...
Sytare
Problemen med LSW's är just det att pipan blir överhettad och de inbyggda eldavbrotten var 20/30 skott. Beta C maggen skulle ju kunna tänkas vara en lösning på problemet. Dock är det så att Beta C tydligen fungerar asdåligt, trots det som står hos http://www.csmetall-werkes.com

Tanken är god men den funkar inte.

EDIT: Någon bra källa det finns inte, men tittar man in hos Keld borta på tactical.dk och hans lilla skrift om Light Support Weapon så har han där ett brev/mail från en kamrat som då påstår att 75:th ranger regiment testat tingesten vid 3 olika tillfällen och att det där gått åt skogen, samt att de Beta C's som köpts in till danska Diemaco LSW's inte tilldelas förens i händelse av krig, enligt Keld då för att dessa magasin inte fungerar med lös ammunition, och det vore ju synd om folk inte hade fötroende för sin mtrl p.g.a. att den inte funkar med lösplugg.
KD803
QUOTE (Skuggan @ Mar 6 2005, 15:23 )
jag undrar jag.... med Benstöd och trummagasin till en AK4, skulle den då gå att använda i rollen som LSW (Light support weapon)?

fast som LSW skulle jag nog vilja ha Kulspruta 90 egentligen, men vi vet ju hur det är med HV och ny utr...

När HV en gång i tiden skulle byta ut ksp m/36 mot en ny ksp så funderade man på att skaffa Hk21. Man fastnade dock för att även HV skulle använda ksp 58.

Så idén om att använda en (modifierad) Ak4 som LSW är inte ny.
Swedish Chef
Nifelhel, sadeltrumma är en direkt översättning från engelskans saddle drum. Magasinet på bilden är inte ett C-mag från Beta Company utan ett MG-15 magasin modifierat så att det funkar i Ak4/G3. Beta har inte släppt något mag för 7,62 ammo ännu.
Skuggan
QUOTE (BJE @ Mar 6 2005, 16:33 )
QUOTE (Skuggan @ Mar 6 2005, 15:23 )

När HV en gång i tiden skulle byta ut ksp m/36 mot en ny ksp så funderade man på att skaffa Hk21. Man fastnade dock för att även HV skulle använda ksp 58.

Så idén om att använda en (modifierad) Ak4 som LSW är inte ny.

taget.

förresten, när vi ändå är inne på det, varför har vi inga trefotslavetter till Kulspruta 58?
jag tror och har mina aningar om att det skulle vara bra att ha i fasta försvarställningar, dels för att man lättare kan rikta vapnet i sida (behöver inte flytta hela kroppen) samt att det borde bli lite bättre rekyldämpning på det då man har 2 ben riktade bakåt (rekylen fortplantar sig ner i marken isf in i axeln = troligen bättre precision och skönare för skytten)
dock är det ju inget man släpar med sig på patruller/motsv biggrin.gif
jag vet att bla SAS använder detta i understödsgrupperna. (dvs FN MAG monterat på trefotslavett) så någon fördel måste det väl vara?
Olsen
Skuggan, det finns ju ett luftvärnsstativ med tre ben till Kulspruta 58. Fast det är kanske inte ett sådant du menar? Bild finns på sidan 39 i SoldR Mtrl G 1990.
Skuggan
QUOTE (Olsen @ Mar 6 2005, 18:24 )
Skuggan, det finns ju ett luftvärnsstativ med tre ben till Kulspruta 58. Fast det är kanske inte ett sådant du menar? Bild finns på sidan 39 i SoldR Mtrl G 1990.

nej, det var inte det jag menade, och jag visste att det finns (aldrig sett det dock)
jag menade ett sådant som man har i sittande/liggande skjutställning (som altså går att använda när man står i ex ståvärn)

ursäkta Blågul för att jag är lite OT nu.
coookieman
Tanken med AK som LSW är väl inte så dum (skulle inte krävas en till vapenutbildning), med nya rödpunktsiktet skulle det kunna bli riktigt bra om man lyckas lösa problemet med överhettad pipa och ett mag. som fungerar. I dagens läge skulle jag nog ändå välja 58:an trots vapenvården blink.gif
Malfunction
QUOTE (Swedish Chef @ Mar 6 2005, 16:37 )
Nifelhel, sadeltrumma är en direkt översättning från engelskans saddle drum. Magasinet på bilden är inte ett C-mag från Beta Company utan ett MG-15 magasin modifierat så att det funkar i Ak4/G3. Beta har inte släppt något mag för 7,62 ammo ännu.

Visst vore det kul att ha men priset, ca 9000kr surprise.gif , saknar ju all rim och reson. Om det är behäftat med de problem som beta magasinen har blir det ännu mer absurt.
olaevil
QUOTE (Malfunction @ Mar 14 2005, 06:18 )
QUOTE (Swedish Chef @ Mar 6 2005, 16:37 )

Visst vore det kul att ha men priset, ca 9000kr surprise.gif , saknar ju all rim och reson. Om det är behäftat med de problem som beta magasinen har blir det ännu mer absurt.

Nu när Banet på Stora magasin i USA har förvunnit har dom börjat göra nya magasin som kommer göra att priset kommer sjunka MYCKET.Såg i en tidning ett 90 mag som var mer åt Trummagasin men lite vid sidan eller vad jag ska säga.Såg iallafall ut som FAN.Sen att magget kostar 9000 låter konstigt på http://www.cdnninvestments.com
Tar dom 249.99 för ett 100 mag till AR15.Det är stället jag köper mina grejor på.Har även en online pdf-fil med hela katalogen.Största problemet med diskutionen är väl fortfarande ÖVERHETTNING.

MVH
Olaevil

o föressten magget är nu inköpt.Kommer om 3 dar......Måste ju testa.

MVH
Olaevil
coookieman
Sant pipan har en tendens till att bli glödhet efter ca 50 skott. Hade övning i helgen å de va flera pipor å lösskjutningsanordningar som blev blå och det var efter eldgivning som inte var speciellt intensiv. Problemet borde väl rent tekniskt kunna lösas om man bytte ut pipan till en en pipa liknande ksp m/94, fortfarande 7,62 men förstärkt (har för mig att den klarar runt 90? (Rätta mig gärna om jag har fel 7.gif )
2Sharp
Som tidigare har diskuterats så har det väl inte någonstans fungerat direkt toppen med en ak som understödsvapen.

Ett välkänt exempel är Israelernas Galil, de höll inte ihop för den volymen automateld som de levererade.
Jag tycker inte man vinner något med ex: en Ak5 som understödsvapoen jämfört med en Kulspruta 90 som understödsvapen.

Det kan ju vara just därför man inte använder ak som understödsvapen, dvs, det är lösningen på ett problem man inte har smile.gif
Nifelhel
QUOTE (coookieman @ Mar 14 2005, 17:01 )
Sant pipan har en tendens till att bli glödhet efter ca 50 skott. Hade övning i helgen å de va flera pipor å lösskjutningsanordningar som blev blå och det var efter eldgivning som inte var speciellt intensiv. Problemet borde väl rent tekniskt kunna lösas om man bytte ut pipan till en en pipa liknande ksp m/94, fortfarande 7,62 men förstärkt (har för mig att den klarar runt 90? (Rätta mig gärna om jag har fel 7.gif )

Please använd inte löskjutning som referens..det blir fel då. För det är inte tänkt att man skall kriga löst. Utan det är den skarpa som räknas.
coookieman
Ok, de e helt sant, ber om ursäkt för de. blink.gif Problemet kvarstår dock även vid skarpskjutning.
Skuggan
jag menade aldrig mitt förslag om AK4 med 50skotts mag och benstöd som någon permanent LSW lösning... bara tills dess att HV får ett vapen i 5,56 och då kan ha Kulspruta 90 som "lätt" understödsvapen.... helt av logistiska skäl (måste hämta dubbel mängd ammo i 2 olika kalibrar om Hv skulle ha AK4 och Kulspruta 90)

det handlar altså om en rent tillfällig lösning tills dess att det beslutas om vapenbyte/kaliber byte i hv/hela FM smile.gif
coookieman
Ahh då e jag med. Men de e nog ett byte som vi får vänta ett tag på, plockade ut AK4B för ett par veckor sen, var då bland de första förutom insats som fick ut den varianten i våran bataljon. Annars e jag helt med på din linje, har ingen som helst lust å kvittera ut dubbel mängd ammuniton :(
www.technika.nu
Ni som vill ha ett lätt understödsvapen i kaliber 7,62 har ni skjutit med ett sådant?

För egen del tycker jag det känns tämligen svårkontrollerat och ingen höjdare alls.
FAL HB exempelvis är ju rena skräpet.

KG21 o 37 som bara väger några kilon till är däremot klart trevliga.

MVH Technika
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.