Help - Search - Members - Calendar
Full Version: krigsfilmer!!
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Filmsalen
Pages: 1, 2, 3, 4, 5
76-1022829186
Det värsta med U-571, och det finns en del att ta av, är att de snott historien och gjort dem amerikansk. Det var ju Britterna som genomförde en liknande operation och knyckte Enigmaapparaten. Precis som efter Braveheart som inte direkt gav en nyanserad bild av England så stormade det till rätt ordentligt i Brittisk media. Letade USA efter en ny stark fiende igen? Debatten var till och med uppe på parlamentsnivå.
Vlad
En film som var mycket bra är Glory men vet inte om den passar in här.

Mvh
Vlad
Hades
Måste säga att mina favoriter är  
We where soldiers (såg den för två dagar sen förbannat bra film!!!!!)

Blackhawk down

Saving private ryan.

A bridge to far.
JiWe
ni snackar ju lite om U-båtsfilmer då borde väl jakten på röd oktober kvala in, men det är ju under kalla kriget så om det är en krigs film kan man ju diskutera.

bra är den iallafall

en bro för mycket har den visats på TV nån gång ? dom borde ju visa sånna klassiker då och då tycker man
#snowman#
Black Hawk Down vinner lätt!

Saving Private Ryan god tvåa. (massiv öppningsscen... :devil )

den här filmen "a bitch too far"...? är den bra den?? ;)

Sen måste jag i ärlighetens namn nämna Commando med Arnie... den är ju för go... klassisk lastapåsig500kilomatriel scen innan stormningen av förläggning med 1000 Fi och kidnappad familjemedlem  :D  Det är ju underbart!!
97-1021962863
A bridge to far = Många RIKTIGT stora skådespelare innan dom blev RIKTIGT stora.
103-1022441490
Nifelhel, Stekta gröna tomater? Fan det är väl inget fel på den? Jag såg den för en herrans massa år sedan och då fällde jag en tår tom.
Vlad
i filmen a bridge to far är väl Sven Bertil Toube med i eller.

Annars en mycket trevlig film

Mvh
Vlad
Foxtrot Lima
QUOTE (Vlad @ Juni 12 2002,14:20)
i filmen a bridge to far är väl Sven Bertil Toube med i eller.

Annars en mycket trevlig film

Mvh
Vlad

Nej, han var med i "The Eagle has Landed" med bl a Michael Caine (som tysk överste), Treat Williams, samt Larry Hagman (J R från "Dallas"). Sven-Bertil Taube spelar Caines ställföreträdare i filmen. Som vanligt gör Donald Sutherland en lysande insats i filmen som hundtämjande irländare som samarbetar med tyskarna... smile.gif

Hälsningar, Foxtrot Lima
Vlad
F-n va!! dåligt jag har ju filmerna (borde kunnat det).
min tillfäliga minnesbrist beror antagligen på segeruset från fotbollen.

Naturligtvis har du rätt där FL.
tackar för rättelsen.

mvh
Vlad
Nifelhel
getN: Jag har sett båda filmerna :P
jag säger dock som jänkarna att det är rena "chickflicks"  ;)
83-1023020025
QUOTE (JiWe @ Juni 12 2002,12:32)
ni snackar ju lite om U-båtsfilmer då borde väl jakten på röd oktober kvala in, men det är ju under kalla kriget så om det är en krigs film kan man ju diskutera.

bra är den iallafall

en bro för mycket har den visats på TV nån gång ? dom borde ju visa sånna klassiker då och då tycker man

Stellan Skarsgård e ju me i den bara därför jet man ju se den..

Frän är den också.. på slutet
Johannes
Vad heter den här gammla svart-vita krigsfilmen.. jo just det "den längsta dagen" eller nått liknande. Har för mig att detär en helt O.K film, med storheter som John Wayne och sean connery.

Annars är mina favoritfilmer helt klart vinterkriget och full metal jacket.. jävligt bra filmer.
Magnus
ska fan hyra vinterkriget sen. 6 timmar finsk krigsfilm, kan det bli bättre? smile.gif
66-1023458405
Mange du är Cool:) en sån film har jag sätt och den rockar! de springer runt med tommy guns och sånt. En liten finsk pluton som får något viktigt uppdrag handlar den om tror jag!!
Att vi alla glömt den,
Sen en anna gryma film är en med Marlon som spelar tysk soldat Svart vit är den också!:)
Haegg
Vi har inte alls glömt bort Vinterkriget Braveheart. Jag hade den som nummer 5 på min topp 6 lista.

Den längsta dagen har en imponerande rollista, men gudars vad dålig den är. Där står John Wayne bredbent i sanden och sluddrar fram order som en bakfull sheriff i Doge City. Jämför den gamla bilden av Normandie med Saving Private Ryans skildring och man kan knappt tro att det är samma landstigning som skildras.

En gammal film som jag däremot tycker är bra är En bro för mycket. Den är värd att se om ni inte gjort det ännu.

Sedan vill jag slå ett slag för den annolunda ryska filmen Kom och se. Det kanske inte är mycket för de som vill ha något i stil med Rambo. Är ni däremot intresserade av att se en annorlunda skildring av brutaliteten på östfronten så är den ett måste.
JiWe
var f*n kan man få tag på en bro för mycket då?

vi har ingen särskild videohall där dom har alla filmer här där jag bor så det är lite svårt

JiWe, man kan OMÖJLIGT få en bro för mycket, möjligtvis några för lite! ;)
/Ing
granQ
Du som frågade om sven wolter är med i a bridge to far.. nopp men en svensk är med.. nämligen liv ullman eller hur hon stavar..

Hävdar fortfarande att Örn nästet har lika mycket "amerikanskhet" som till exemple u571.. fast då ser jag hellre den nya just därför..

det där med att amerikanarna snor allt.. kan man hoppas på lite brittiska filmer??

jag köpte a bridge to far som dvd och det var det värdt..
Radarjägare
hmmm, de klassiska, Örn nästet, styrka 10 filmerna, järnkorset, Kellys hjältar... och naturligtvis, REPMÅNAD! smile.gif
Radarjägare
QUOTE (Johannes @ Juni 12 2002,18:42)
Vad heter den här gammla svart-vita krigsfilmen.. jo just det "den längsta dagen" eller nått liknande. Har för mig att detär en helt O.K film, med storheter som John Wayne och sean connery.

Annars är mina favoritfilmer helt klart vinterkriget och full metal jacket.. jävligt bra filmer.

aaah, när "The Duke" bryter foten å han svarar "dra bara åt skosnöret...hårt!" smile.gif

åsså missen med de där "klick apparaterna" när de misstar omladdning av en mauser för vänliga *hehe*
Radarjägare
QUOTE (Braveheart @ Juni 13 2002,08:12)
Mange du är Cool:) en sån film har jag sätt och den rockar! de springer runt med tommy guns och sånt. En liten finsk pluton som får något viktigt uppdrag handlar den om tror jag!!
Att vi alla glömt den,
Sen en anna gryma film är en med Marlon som spelar tysk soldat Svart vit är den också!:)

Sabotören heter filmen, iaf om det är den på båten med Brando och Yul Brunner smile.gif
83-1023020025
säger bara Gula Divisionen..från -54... gryma flygbilder
Fu Frippe
En massa bra filmer som har tagits upp här men ni har ju glömt en av de coolaste...
En finsk film som jag tror heter "Bakhållet" eller nåt sånt? Nån som vet vilken jag menar?
76-1022677289
Nån som vet nån film med bra luftstrider?

Den heter Fire Birds :P
83-1023020025
Firebirds ej Fire Bird....med Nicolas Cage å Tommy Lee Jones

(LRRP hade rätt men inte jag)

Apache vs Draken å nån helikopter
LRRP
Luftstrider? Moderna sådan tycker jag fortfarande att Top Gun är oöverträffad, de kanske inte är riktigt realistiska, men guuuud vad vackra. slutscenen med två F14 i tunnelroll före eftertexterna är underbar.

Sedan finns det en film om Slaget om Storbritannien, gjord på under 70 talet som jag minns var jäkligt bra. Letar efter den på DVD, så om nåt vet nåt om den så...posta här. Det är alltså ingen dokumentär, det fins det 20 på dussinet, utan en film, en mycket påkostad sådan (för att vara engelsk).Jag anser den vara kanon på luftstrid ala WWII. Den klar ju inte det som Pearl Harbor klarade, men då fanns det ju inga datorer att tala om på 70talet.....så de skrotade riktiga flygplan istället.

Hkp luftstrid: Firebirds (tror jag) med Nickolas Cage. Apache extravaganza.

Observera att film storyn i dessa filmer skiter jag i, dock är slaget om storbritannien även bra på den fronten. Prmärt är dock flygscenerna.
Fu Johanson
Aningens OT: LRRP, är det Firebird som det finns lite flygbilder på Draken inklippta, eller tänker jag på en annan film nu?
LRRP
Korrekt, bad guys flyger Draken.
83-1023020025
[img]http://www.myzon.com/movie/movie/images.asp?photo_id=103272&type=primary[/img]
Fu Johanson
Tackar LRRP, trevlig film.
smile.gif
Radarjägare
QUOTE (Fu Johanson @ Juni 26 2002,00:06)
Aningens OT: LRRP, är det Firebird som det finns lite flygbilder på Draken inklippta, eller tänker jag på en annan film nu?

nej, det e helt rätt, det var någon rikeman som köpte in en J35 och målade den svart och lät den filmas för att vara med i den filmen. smile.gif
76-1022829186
Jag vidmakthåller med en dåres envishet att "The Hill" med Sean Connory är en av de absolut bästa filmerna som någonsin gjorts. Visserligen ingen krigsfilm i den vanliga bemärkelsen, den utspelas på ett brittiskt militärfängelse under andra världskriget.

Hyr den. Nej förresten KÖP den!
Foxtrot Lima
QUOTE (Lt P @ Juni 26 2002,07:45)
Jag vidmakthåller med en dåres envishet att "The Hill" med Sean Connory är en av de absolut bästa filmerna som någonsin gjorts. Visserligen ingen krigsfilm i den vanliga bemärkelsen, den utspelas på ett brittiskt militärfängelse under andra världskriget.

Hyr den. Nej förresten KÖP den!

Vilket sammanträffande! Jag har sett filmen minst fyra gånger det senaste året på en filmkanal som visar gamla filmer. Väldigt psykologisk film faktiskt. Jag diggar även att den är gjord i svart-vitt, vilket skänker filmen en viss atmosfär. Ett måste för alla som är intresserade av ledarskap och gruppsykologi.

Hälsningar, Foxtrot Lima smile.gif
71-1022514937
"Kullen"/"The Hill" rockar..!! Såg den själv igen häromdagen på TCM (eller vad det nu var..). smile.gif
83-1023020025
öhh klassas starship trooper som en krigsfilm??
76-1022829186
QUOTE (Span-eliasson @ Juni 26 2002,09:32)

Den har åtminstone intressanta paralleller till Leni Riefenstahls propaganda.
Radarjägare
QUOTE (Lt P @ Juni 26 2002,09:45)
QUOTE (Span-eliasson @ Juni 26 2002,09:32)

Den har åtminstone intressanta paralleller till Leni Riefenstahls propaganda.

smile.gif det kanske inte är helt vanliga patruller de springer på i den filmen dock biggrin.gif

med de vet iaf hur man håller bly i luften =)
83-1023020025
Jo nog håller de bly i luften men det är ingenting jämnfört med boken=)
Tjorven
På tal om psykologiska filmer så hör ju Starship troopers verkligen dit........
83-1023020025
Tjorven vill du förklara det......
LRRP
Strarship T har ett MYCKET djupt budskap, titta på filmen en gång till så ser du nog.....vem vann WWII till exempel(med tanke på samhället)? Är människosamhället bättre än,ehhhhh, bug samhället egentligen?
83-1023020025
Läst boken nyss och den är väldigt filosofisk...får lov att se filmen igen var ett tag sen
ischias
Är det nån som sett Chris Ryan's (psedonym) film om Bravo två noll som baseras på hans bok??

/I
83-1023020025
Jopp med han som spelade 006 i goldeneye,kommer inte ihåg namnet
LeadHead
Chris Ryans film heter "The one who got away". Jag vet inte hur den är men sen så ska vi inte heller glömma filmatiseringen av McNabs version, "Bravo Two-Zero". Tycker det är en ganska bra film...

Appropå flygfilmer så får vi ju inte glömma "Memphis Belle" eller "Slaget om Midway" ("Midway/The Battle of Midway" eller vad den kan heta original).
JBP
QUOTE (The Swede @ Juni 07 2002,22:02)
Ehhh, Vlad.
Bara för att jag gillar pansar gillar jag inte all skit som kommer ut. smile.gif

Jag är förvånad att ingen nämt Järnkorset eller filmen om en rysk stridsvagn i Afghanistan, tror den hette just stridsvagnen. (The Tank)

Annars är ju Kellys Hjältar den stora kultfilmen.

The Swede

ehhh Swede....filmen om en rysk tank i afghanistan heter BEAST eller BEAST OF WAR....
http://www.discshop.se/LIVE/shop/img/omsla...large/30926.jpg

Hmmm finns många bra filmer....gillar dock Heartbrake Ridge med Clintan......
Nifelhel
Han som spelar Andy McNab i Bravo 2-0, heter Sean Bean. Och han är även med i Goldeneye, Ronin och Lord of the rings smile.gif

B´ravo 2-0 var väl ganska hyfsad, dock är det svårt att få ner boken på film... ???
Bravo One
When trumpets fade, där snackar vi krigsfilm i dess rätta bemärkelse
Lt. payne
Jag gillar krigsfilmer som visar att murphy lag nr 16
är sann:
Ingen plan håller för den första kontakten med fienden.
I fallande ordning:Blackhawk down
                       Stalingrad (den tyska)
                       De vilda gässen (1978?)
                       De kunde offras (1945)  
Här finns murphys lagtext
www.geocities.com/totalresistance/murphy.html
Gone_crazy
QUOTE (lajsen @ Juni 06 2002,00:43)
vilka krigsfilmer tycker ni är bäst?? nya som gamla, från hela världen!!

själv är jag jäkligt fäst vid black hawk down. den är bra gjord och mäktig på bio.
sen finns det också en film om några brittiska soldater på utlandstjänst, den är grymt bra men jag har såklart glömt vad den heter...

många klassiker finns ju också...typ green berets osv.
alla med mer eller mindre kvalité..

smile.gif

We vere soldiers rekomenderar jag STARKT... MKT BRA...
Finns att ladda ner på Kazaa...
Även Full metal jacket är en klassiker/favorit
/Fredrik "Gone_crazy"
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.