Help - Search - Members - Calendar
Full Version: krigsfilmer!!
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Filmsalen
Pages: 1, 2, 3, 4, 5
Psilander
Som ww1 filmer finns bla

Gallipoli
Paths of Glory
Hannes
Gallipoli har jag sett, helt okej.

Annars vad gäller 1vk film så har vi ju den ganska kassa Lost Battalion, På västfronten intet nytt (båda versionerna), den ganska kassa Flyboys, och ett antal till.

Det finns ju bla en fransk film om julfreden 1914 men jag har inte lyckats få tag på den.
Wärme
QUOTE (Hannes @ Jul 11 2007, 19:42 ) *
Gallipoli har jag sett, helt okej.

Annars vad gäller 1vk film så har vi ju den ganska kassa Lost Battalion, På västfronten intet nytt (båda versionerna), den ganska kassa Flyboys, och ett antal till.

Det finns ju bla en fransk film om julfreden 1914 men jag har inte lyckats få tag på den.

Finns att hyra i en videobutik nära dig, ingen direkt omöjlig uppgift att lösa
Hannes
Skyller det på lathet rolleyes.gif
u.o.
Det finns ett flertal fina krigsfilmer, själv tycker jag mest om Den Okända Soldaten från 1955 (men det gör antagligen de flesta finnar rolleyes.gif ). Av de svenska militärrelaterade filmer har jag bara sett Den Gula divisionen, Repmånaden och andra äldre filmer, som oftast hör till klassen militärfars d.v.s. något slags komediförsök (man har gjort massor med likadana i Finland). Jag gillar även gamla amerikanska krigsfilmer, som är tänkta att höja krigsmoralen och har ingenting med verklighet att göra. De bästa stridsscenerna ser man dock i nya filmer, felet är bara att man brukar få en överdosering - och en överdosering av svärdomar på samma gång. mellow.gif Det fanns en ganska bra serie om amerikanska militäradvokater på trean, "På heder och samvete" (JAG på engelska). Serien spelades in från 1995 till 2005. Utan tvivel fanns det med något syfte att visa en snyggare sida av den amerikanska försvarsmakten. Händelserna var lätt baserade på verklighet (ur den amerikanska synvinkeln naturligtvis) gryddade med några vanliga ingredienser om huvudpersonernas privatliv. Det fanns flera olika manusskrivare, så man kunde förvänta sig nästan vad som helst. Vet ej när trean visar serien nästa gång, eller om de överhuvudtaget har sådana planer. unsure.gif
Triggerpuller
QUOTE (Emil666 @ Oct 26 2006, 21:01 ) *
QUOTE (Nifelhel @ Jun 6 2002, 00:55 ) *
Tja det finns ju många men bland favoriterna finns ju bla: Black Hawk Down, We were soldiers, Hamburger Hill, Full Metal Jacket, Plutonen, Saving Private Ryan, Kelly's Hjältar, A bright shining lie, En bro för mycket, Den längsta dagen mfl...  biggrin.gif

Bra serier är: Band of Brothers, Tour of duty (Pluton B i VietNam) och Warriors  smile.gif

Finns bara en bra krigsfilm från USA och det är Plutonen. Ta Band of brothers där jänkarna ligger i en vall imot Tyska clap.gif ställningar. Jänkarna camo.gif skjuter och träffar alla medan Tyskarna clap.gif skjuter och träffar nästan inga trotts dom har eld övertaget ! Det blir bara för mycket när man vet vad som skedde i Normandie. Sådan skit film borde förjudas.Men Finska clap.gif krigsfilmer rekomenderar jag

Läs Stephen Ambroses bok så kanske du kommer till insikt. En förstärkt grupp med hög eldberedskap kan mycket väl förstöra dagen för ett kompani som sitter och slappar på valfri åker.
Polisbil
Kul ifall nån krigsfilm som uppmålar ett svenskt scenario skulle släppas, fast det skulle nog skapa lite mediestorm att eventuellt se svenska soldater stupa i film. Kan se rubrikerna.
Waterman
kexet
kollade på Tigerland igår...nån som vet vad låten heter som dom sjunger på slutet medan dom ilastar bussarna??
skyttesoldat78
så Undergånen om tredje rikets fall. den var helt klart intressant.
tgb1116
Många mkt bra tips!

En film som jag väljer mest för att jag inte sett den nämnas är 'Кавказский пленник' ("Bergens fånge", baserad på novellen "Fången i Kaukasus" av Tolstoj). Otroligt vacker, fylld av (vad jag uppfattar som) typiskt ryska repliker och dessutom fortfarande aktuell! För oss som tjänstgjort i/besökt Kaukasus är det kanske onödigt att påminna om den (liksom t.ex. "Mimino" wink.gif). För andra är den helt enkelt en briljant film, väl värd att ses.

Som god tvåa vill jag nämna "Ingenmansland" (Tanovic fick väl en Oscar för den -02, tror jag).
Lite för nära sanningen för att det bara ska vara roligt för alla som gjort blåa Ba-missioner men kan verkligen rekommenderas.

Sist men inte minst ska väl ändå "Innan regnet faller" ändå få vara med ngnstans..?
Waterman
QUOTE (tgb1116 @ Nov 3 2007, 00:36 ) *
Många mkt bra tips!

En film som jag väljer mest för att jag inte sett den nämnas är 'Кавказский пленник' ("Bergens fånge", baserad på novellen "Fången i Kaukasus" av Tolstoj). Otroligt vacker, fylld av (vad jag uppfattar som) typiskt ryska repliker och dessutom fortfarande aktuell! För oss som tjänstgjort i/besökt Kaukasus är det kanske onödigt att påminna om den (liksom t.ex. "Mimino" wink.gif). För andra är den helt enkelt en briljant film, väl värd att ses.

Som god tvåa vill jag nämna "Ingenmansland" (Tanovic fick väl en Oscar för den -02, tror jag).
Lite för nära sanningen för att det bara ska vara roligt för alla som gjort blåa Ba-missioner men kan verkligen rekommenderas.

Sist men inte minst ska väl ändå "Innan regnet faller" ändå få vara med ngnstans..?

Om du önskar att se en goda filma därefter, kan du söka efter 5th offensiv eller i Jugoslavien bekant lika Sutjeska. Stirra Richard Burton lika Tito (huvudet av de jugoslaviska partisorna)
kexet
är det bara jag som inte har missat serien over there? gick på tv6 för nått år sen. men finns att köpa på dvd. handlar om en grupp amerikanska soldater i det pågående Irak kriget, klart sevärd!
Spartacus
Uhm, Over There är inget man skall spendera pengar på är väl allt jag kan säga

En serie som ger ett oseriöst intryck med riktigt endimensionella karaktärer.

Vilket ledde till både flopp hos kritikerna och allmänheten.

Serien fick också mycket kritik av Irak-veteraner
kexet
lustigt för jag tycker precis tvärt om..tycker att det är bra att man får se en annan sida av soldaterna än bara "fältsidan"..
kexet
Plutonen på sexan om en stund!!
Mustang
Jänkarna har ett par guldkorn i den här filmkategorin. Klassikerna som många nämt:

-Platoon

-Apocalypse now

-Full metal jacket

Det är dom stora 3. Sedan finns ju Saving private ryan och Path of glory (äldre film som jag tror är amerikansk) som är bra.

Sedan har de gjort många skitfilmer som:

U-571. (den enda delen i den filmen som är bra är precis i början)

We were soldiers- Bra effekter men med massa löjliga klyschor, till exempel när Mel Gibson och nån annan sitter och ber innan de åker till vietnam.

Nån film som handlar om första världskriget där en pluton har blivit avskuren och har ont om mat, vatten och allt möjligt men slaktar ändå typ flera hundra tyska soldater ur specialförband som kommer för att bekämpa dom. Kommer inte ihåg vad den heter men den är så (!) dålig.

Det finns däremot många bra utländska krigsfilmer:

- Das boot som är väldigt lång men som går hem. Inget hollywood-lyckligt slut som tenderar att vara i många filmer.

-Vinterkriget- Finsk film som är mycket bra

- The ninth legion- handlar om ryska soldater i afghanisatan och är en bra film.

-Fortsättningskriget är en finsk film som jag tror är rätt okänd, men är riktigt bra.

-stalingrad

De krigsfilmer som är EMOT krig tycker jag alltid är bättre. We were soldiers försöker ju nästan glorifiera det hela.
stefanf
QUOTE (Mustang @ May 23 2008, 23:26 ) *
...
Nån film som handlar om första världskriget där en pluton har blivit avskuren och har ont om mat, vatten och allt möjligt men slaktar ändå typ flera hundra tyska soldater ur specialförband som kommer för att bekämpa dom. Kommer inte ihåg vad den heter men den är så (!) dålig.
...

"Lost Battalion" har jag för mig att den heter.
Göta Lejon
QUOTE (SemperMetamContingimus @ Jul 9 2007, 01:09 ) *
The Beast of War är en bra rysk krigsfilm, handlar om en vagnsbesättning på en rysk T-72 (?) i Afghanistan.

salute.gif

Håller med - "The beast" är en bra rulle mycket pga att man lyckats bra med att använda 'rätt' materiel. Strv som förekommer i filmen är riktiga T-62, dock ompipade med 105 mm L7-kanoner. Vagnarna är erövrade arabiska strv som införlivats i israeliska armén efter att de byggts om. En sak som inte stämmer med sovjet-materielen är den helikopter som ser ut att bli strv-besättningens räddning, en franskbyggd Super Frelon, också lånad/inhyrd av israelerna.
/G.L.
Göta Lejon
QUOTE (Göta Lejon @ Jul 23 2008, 22:19 ) *
QUOTE (SemperMetamContingimus @ Jul 9 2007, 01:09 ) *
The Beast of War är en bra rysk krigsfilm, handlar om en vagnsbesättning på en rysk T-72 (?) i Afghanistan.

salute.gif

Håller med - "The beast" är en bra rulle mycket pga att man lyckats bra med att använda 'rätt' materiel. Strv som förekommer i filmen är riktiga T-62, dock ompipade med 105 mm L7-kanoner. Vagnarna är erövrade arabiska strv som införlivats i israeliska armén efter att de byggts om. En sak som inte stämmer med sovjet-materielen är den helikopter som ser ut att bli strv-besättningens räddning, en franskbyggd Super Frelon, också lånad/inhyrd av israelerna.
/G.L.

Rättar mitt tidigare inlägg: är troligen T-55, inte T-62 som jag skrev tidigare. Har också för mig att Dale Dye har en biroll som gunner i helikoptern.
Vargas
Krixade loss lite med The Wild Geese med Richard Burton, Roger Moore och ett koppel andra halvigenkännbara fejor. Riktig kultfilm där man noterar ett svenskt deltagande i början av filmen.

IMDB-länk
109 Eken
Såg precis Rescue Dawn. Rekommenderas!
Spartacus
Kan bara hålla med 109 Eken

Rescue Dawn, filmatiseringen av Dieter Denglers liv är alldeles för bra för att inte se. Även dokumentären från '97 av samma regissör (Werner Herzog) gällande Dieter är riktigt jävla bra.

Dokumentären heter "Little Dieter needs to fly"

För övrigt spelas Dieter Dengler i filmatiseringen av Christian Bale som just nu är extremt aktuell i och med The Dark Knight
linush
Att lägga till i 'Bra Serier'-listan är väl Generation Kill? Jag har iallaf fastnat för den efter 2 avsnitt.
samurai
Jarhead e ganska bra:)
Spartacus
Jarhead är rätt bra, en jävligt svår bok att filmatisera ändå. Sam Mendes gjorde det bra. Som han oftast gör.

- och så klassikern "boken är bättre" givetvis
709
QUOTE (Vargas @ Jul 27 2008, 14:35 ) *
Krixade loss lite med The Wild Geese med Richard Burton, Roger Moore och ett koppel andra halvigenkännbara fejor. Riktig kultfilm där man noterar ett svenskt deltagande i början av filmen.

IMDB-länk

Fast det är ju en av de sämsta filmer jag sett. A-team med kändisar. Var det härifrån Rambo lärde sig skjuta pilbåge?
Kvm
Dear America - Letters Home From Vietnam.

Vill man veta vad krig verkligen handlar om skall man se denna.
Inte en enda regiserad filmsnutt i hela filmen.
Ej heller några texter som är skriven av någon föfattare.
Alla bilder är autentiska.
Alla brev som läses är autentiska.
Har svårt att se de sista minuterna utan att fälla en tår.
Ni som har sett den vet.
Bara rå verklighet!

Rekomenderas varmt!
T-90
Många goda har tagits upp här... Mina favoriter:

1. Undergången (även om den kanske mer räknas som vanligt drama än krigsfilm... Bruno Ganz är MAGNIFIK)
2. Järnkorset
3. Plutonen
4. Patrioten (Nästan alla säger att det är skräp, men den är fantamej riktigt jäkla BRA! Den ska ju för satan HANDLA om patrioter, så varför gnälla över amerikaner och deras patriotism????????)
5. Vinterkriget
6. FMJ
7. Apocalypse Now

Om Ni ej har sett dessa filmer... GÖR DET! smile.gif
Bengal
Någon som har koll på krigsfilmer från Sovjet, lär ju finnas några stycken?

Själv såg jag en som handlade om två partisaner som togs tillfånga av Nazisterna någonstans i Ukraina var av en av partisaneran föråder den andra. Inte så mycket smällande utan mer krigets verklighet och mänsklig ondska.
Lt P
Det finns en film jag såg på tv på 80-talet som jag sökt sedan dess. Kommer bara ihåg en sak ur handlingen som är förlagd till vinter- eller fortsättningskriget. En prickskytt skjuter en kulspruteskytt mitt emellan ögonen så att kulan passerar mellan hjärnhalvorna och denne överlever. Någon som vet vilken jag menar?
johaner
QUOTE (Lt P @ Aug 29 2008, 10:19 ) *
Det finns en film jag såg på tv på 80-talet som jag sökt sedan dess. Kommer bara ihåg en sak ur handlingen som är förlagd till vinter- eller fortsättningskriget. En prickskytt skjuter en kulspruteskytt mitt emellan ögonen så att kulan passerar mellan hjärnhalvorna och denne överlever. Någon som vet vilken jag menar?

Ah, jag kommer själv så väl ihåg just denna scen. Undrar om inte Tv dessutom körde filmen lördag förmiddag, efter God Morgon Sverige. Det var väl då finska redaktionen brukade få tillgång till lite sändningstid. Undrar om jag inte har sett scenen igen i nån film sen dess, typ orginalinspelningen av Okänd Soldat.
Lt P
QUOTE (johaner @ Aug 29 2008, 12:53 ) *
QUOTE (Lt P @ Aug 29 2008, 10:19 ) *

Ah, jag kommer själv så väl ihåg just denna scen. Undrar om inte Tv dessutom körde filmen lördag förmiddag, efter God Morgon Sverige. Det var väl då finska redaktionen brukade få tillgång till lite sändningstid. Undrar om jag inte har sett scenen igen i nån film sen dess, typ orginalinspelningen av Okänd Soldat.

Fast jag har för mig att det var en nyare film, i färg, som handlade en del om just den prickskytten.
tgb1116
QUOTE (Lt P @ Aug 29 2008, 14:33 ) *
Fast jag har för mig att det var en nyare film, i färg, som handlade en del om just den prickskytten.
Kommer väl ihåg scenen - i färg - men har tyvärr ingen aning om vad filmen hette.
Hade dock för mig att det handlade om en finländsk prickskytts "vardag"..?
/P

RescueTeam
En film om Krig eller en mans strapatser i krig, den är riktigt ovanlig, fick tag på den på VHS i England var The one that got away (gjord för tv)... en filmatisering av Chris Ryans bok... helt ok...., mer som en B films karaktär men med riktig (brittisk) engelska i den.
http://www.imdb.com/title/tt0117250/

RescueTeam
QUOTE (76-1022677289 @ Jun 25 2002, 22:42 ) *
Nån som vet nån film med bra luftstrider?

En bra film/mini serie är a piece of cake, handlar om britternas kamp under andra världskriget...
http://www.imdb.com/title/tt0117250/
Vildmannen
"Kellys hjältar" följer med morgondagens Expressen gratis HV.gif
http://www.expressen.se/noje/film/clintan/...ns-basta-filmer
Tintin
Ny Kanadensisk film om slaget vid Paschendaele i WW1. Finns alldeles för få WW1 filmer tycker jag, så jag hoppas denna blir bra.

http://www.passchendaelethemovie.com/
Jentl
Inte en krigsfilm direkt, men en film om krig.

IN THE VALLEY OF ELAH

http://www.imdb.com/title/tt0478134/usercomments
/JENTL
Lfskbat
Lfskbat´s lilla filmlista:

Bra filmer utan ordning.

*Tali-Ihantala 1944

*Framom främsta linjen

*En iskall i Alexandria

*Gallipoli

*Stalingrad (tyska)

*Undergången

*Band of Brothers

*9 kompaniet (ryska om Afghanistan)

Så kallade krigsfilmer som jag inte skulle lägga 5 ören på att se, men jag har sett dom gratis banghead.gif

Alla Rambo skitfilmer

Pearl Harbour

U571

Kellys så kallade hjältar

Alla amerikanska krigsfilmer där fienden porträtteras som lallande idioter som fipplar med slutstycket och amerikanska soldater skjuter sönder tyska stridsvagnar med colt 45. bong.gif
Krigar'n
SMB startar nu en filmklubb. Välkomsterbjudandet bestod av tre klassiker:

Okänd soldat
The war in Europe
På västfronten intet nytt.

Det jag dock ser mest fram emot är kommande medlemsfilm, en filmatisering av Lauri Törnis liv.
Törni, aka Larry Thorne, deltog i finska vinterkriget för Finland, därefter som tysk i Waffen-SS och slutligen som amerikansk soldat i Vietnam.

Perman
QUOTE (Krigar'n @ Nov 13 2008, 20:10 ) *
SMB startar nu en filmklubb. Välkomsterbjudandet bestod av tre klassiker:

Okänd soldat
The war in Europe
På västfronten intet nytt.

Det jag dock ser mest fram emot är kommande medlemsfilm, en filmatisering av Lauri Törnis liv.
Törni, aka Larry Thorne, deltog i finska vinterkriget för Finland, därefter som tysk i Waffen-SS och slutligen som amerikansk soldat i Vietnam.

Ja den blir nog intressant, även om den är lite kort. Jag tipsade faktiskt SMB om denna film, men har ingen aning om det var mitt tips som gjorde att dom använde den som den första medlemsfilmen i den nya filmklubben.

SMB:s militära filmstudio

/Per
martin_67
QUOTE(108-1023013064 @ Jun 5 2002, 23:43 ) *
vilka krigsfilmer tycker ni är bäst?? nya som gamla, från hela världen!!

själv är jag jäkligt fäst vid black hawk down. den är bra gjord och mäktig på bio.
sen finns det också en film om några brittiska soldater på utlandstjänst, den är grymt bra men jag har såklart glömt vad den heter...

många klassiker finns ju också...typ green berets osv.
alla med mer eller mindre kvalité..

smile.gif

finska vinterkriget
Aigore
Massa smaskiga filmer som räknats upp....men det finns några bra till som ni glömt ph34r.gif

M.A.S.H.

Moment 22

The Beufort incident

Myteriet på Caine

Blue Max

Fly boys (rätt OKi alla fall)

Tora, tora, tora!

Särskilt "The Beufort incident" är sevärd....
Berg
Slår också ett slag för M*A*S*H! Donald Sutherlands roligaste roll (ja till och med bättre än i Kellys Hjältar) som Hawkeye Pierce. Malajn.gif
kexet
inte för att vara sån men det är Alan Alda som spelar Hawkeye Pierce
Aigore
QUOTE (kexet @ Dec 1 2008, 14:56 ) *

Inte i filmen bara i TV serien smile.gif
kexet
QUOTE (Aigore @ Dec 1 2008, 18:10 ) *

aha! jag har nog inte sett filmen utan bara sett serien
Kolind
QUOTE (kexet @ Dec 1 2008, 18:47 ) *
QUOTE (Aigore @ Dec 1 2008, 18:10 ) *

aha! jag har nog inte sett filmen utan bara sett serien

Samma här och jag drar mig lite för att göra det, det känns nog konstigt att det är ''fel'' skådespelare smile.gif
Aigore
hehe...

Se filmen den är värd att ses, men visst Hawkeye i filmen och i serien är helt olika karaktärer! Donald Sutherlands Hawkeye är inte lika flamsig...men det är inte en sitcom heller. Den amerikanska fotbollsmatchen i filmen är hysteriskt rolig!!!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.