108-1023013064
Jun 5 2002, 23:43
vilka krigsfilmer tycker ni är bäst?? nya som gamla, från hela världen!!
själv är jag jäkligt fäst vid black hawk down. den är bra gjord och mäktig på bio.
sen finns det också en film om några brittiska soldater på utlandstjänst, den är grymt bra men jag har såklart glömt vad den heter...
många klassiker finns ju också...typ green berets osv.
alla med mer eller mindre kvalité..
Nifelhel
Jun 5 2002, 23:55
Tja det finns ju många men bland favoriterna finns ju bla: Black Hawk Down, We were soldiers, Hamburger Hill, Full Metal Jacket, Plutonen, Saving Private Ryan, Kelly's Hjältar, A bright shining lie, En bro för mycket, Den längsta dagen mfl... :D
Bra serier är: Band of Brothers, Tour of duty (Pluton B i VietNam) och Warriors :)
108-1023013064
Jun 6 2002, 00:00
Warriors! just ja det var så den hette!
Den är jäkligt bra. Full metal jacket har ju blivit en klassiker.. fast jag tycker inte plutonen är lika bra. annars har du många bra exempel!!
Nifelhel
Jun 6 2002, 00:22
Warriors tycker jag ger större bild av vad som hände där nere och hur dem som var där reagerade under och efter ???
FMJ..hmm ja den e en riktig klassiker

"You talk the talk, but do you walk the walk..." :cool:
eller ett annat klassiskt citat
"me so horny, me bom-bom long time"
Predator
Jun 6 2002, 00:41
Vill slå ett slag för klassikern "Kanonerna på Navarone". Kanske lite väl krigsglorifierande jämfört med dagens krigsfilmer, men ändå en väldigt skön rulle.
Karlén/KJ
Jun 6 2002, 01:24
Asså..."Warriors" , då tänker iaf jag på en rätt ball New York- gängkrigs-film från tidigt 80-tal med bla. David Patrick Kelly i rollerna...

Men den brittiska är rätt ok - trots att de inte (vad jag har hört) reagerade _rikitigt_ så humaninärt som filmen påstår...
Annars tycker jag 'Plutonen', 'FMJ', Stalingrad' och 'Kellys Hjältar' ruljerar.. =))
H-E vad onykter man kan bli vid denna brutala ålder, märker jag..
76-1020256557
Jun 6 2002, 01:27
Slaget om Indokina tror jag den heter. Dien bien phu eller nåt sånt. Fransk film iaf om slutstriderna innan de blev utkastade från Vietnam. Kriget som USA sen "ärvde".
Otroligt maffiga scener, massvis med statister. Kul med fransk krigsfilm från regionen. De har en lite annan mentalitet än vad man ser på Hollywoods produktioner.
Karlén/KJ
Jun 6 2002, 01:38
När nu LD gör ett inslag om Dien Bieh Phu, måste jag göra ett slag för kulturen och musikalen Miss Saigon, som iofs handlar om ett amerikanskt-vietnamiseskt par och deras öde. Den slutade tyvärr gå i Sthlm för ca 2 år sedan och strax därefter i London. Mig veterligen gå¨r den ännu i NY.
Ni som får tillfälle - se den! Ruskigt bra musikal om inte annat!
KattenJansson
Jun 6 2002, 05:52
Band Of Brothers.
Ootrligt bra. Tio timmar lång tio delar. Skall tydligen sändas i fem delar (två i hopslagna delar) på TV4 i sommar.
http://www.tv4.se/allman/visa.asp?ID=257153Jahaa nu verkar det som om TV4 har flyttat på starten av serien till hösten. Man kan ju alltid hoppas att dom tänker på hösten som dagen efter midsommar, då vi går mot mörkare tider =) Så att det iallfall för med sig något bra.
Men hallå, det är helt klart att man måste lämna Hollywood för att hitta de bästa krigsfilmerna.
De bästa krigsfilmerna i mitt tycke är:
Das Boot
Okänd soldat (svart-vit version)
Stalingrad
Okänd soldat (färgversion)
Vinterkriget
Kom och se
Foxtrot Lima
Jun 6 2002, 19:58
Faen, ni borde veta hut!

Ni glömde ju den extremt klassiska "Örnnästet" eller "Where Eagles Dare" som den heter på engelska. En grymt bra rulle med bl a Richard Burton och Clint Eastwood. Härliga skådespelare och fantastisk rekvisita! Till och med statister och birollsinnehavarna gör fina insatser. Tyskarna ser ärrade och "tyska" ut; inga Hollywood gullpojkar där inte! Fast det är ju en av de största skillnaderna mellan äldre filmer och dagens verk. Skådespelarna var bättre...
Hur kan man ens få för sig att t ex "Black Hawk Down" är bättre än "A Bridge Too Far", "Where Eagles Dare", "Kelly's Heroes" eller "The Longest Day".

Dagens ungdom vet inte att skilja på bra film och amerikanskt propagandablask! *spårar ur...*
Foxtrots filmlista:Full Metal Jacket
The Platoon (bättre än FMJ enligt mig)
Saving Private Ryan
The Longest Day
Where Eagles Dare
Kelly's Heroes
A Bridge Too Far
Hamburger Hill
The Guns of Navarone
Patton
Stalingrad (den tyska versionen!!)
Das Boot
The Eagle Has Landed (med bl a Michael Caine och Sven-Bertil Taube som hans ställföreträdare! Kul att se J R fråb "Dallas" i en biroll)
We Were Soldiers
The Battle of the Bulge
+ en massa andra
Hälsningar, Foxtrot Lima
De som visas mest i mitt tält.
Örnästet
Kellys hjältar
Saving private ryan
Och för tillfälltet så rullar We were soldiers dygnet runt
Foxtrot Lima
Jun 7 2002, 10:38
Jag glömde att nämna "The Dirty Dozen" med bl a Telly Savalas (Kojak), Donald Sutherland, Charles Bronson och Lee Marvin. Kanske inte så mycket pang-pang, men även den en mycket sevärd rulle från 60-talet (om jag inte mins fel).
Hälsningar, Foxtrot Lima
Jag håller med om alla ovanstående inlägg men en glömde ni.
(en Swede film)
DÖDEN PÅ LARVFÖTTER
Den har sin charm åxå.
mvh
Vlad
66-1021311194
Jun 7 2002, 12:30
Den är ju tämligen kass iaf... Men den har som du säger sin charm, men alltihop i den filmen är ju ungefär fel, precis som böckerna... Det finns dock en som skall tas upp, "Krigets dårar". Handlar om en brittisk psykantaslt under VK 1, för soldater med diverse problem från fronten. Oerhört bra och gripande film! Se den!
83-1022697181
Jun 7 2002, 13:26
Attackstyrka Z
Toy Soldiers
Rambo III
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Detta är ett ämne som man kan engagera sig i hur mycket som helst. Personligen vill jag nog särskilt framhålla följande filmer.
Okänd soldat (s/v)
Das boot
Vinterkriget
Stalingrad
Järnkorset
Saving private Ryan
Fullmetal jacket
Plutonen
Såg att en av mina favoriter inte var uppräknad ännu:
Apocalypse Now Redux. Helst på DVD + dolby digital med sub.!
Martin Sheen lyfter hela filmen! :cool:
Förvånad att ingen nämnt filmen
No Man's Land från 2001 som utspelar sig i Bosnien-Herzegovina 1993. Se den!
Kikade precis på "Tigerland" en film om träningen inför Vietnam.
Hyfsad rulle i ren Full Metal Jacket-stil.
Förutom att man aldrig ser dom i Vietnam då! ;)
The Swede
Jun 7 2002, 21:02
Ehhh, Vlad.
Bara för att jag gillar pansar gillar jag inte all skit som kommer ut.

Jag är förvånad att ingen nämt Järnkorset eller filmen om en rysk stridsvagn i Afghanistan, tror den hette just stridsvagnen. (The Tank)
Annars är ju Kellys Hjältar den stora kultfilmen.
The Swede
Foxtrot Lima
Jun 7 2002, 21:18
Aaaah... Ja just det, "Das Eizernes Kreuz" eller "Järnkorset" som den heter på svenska. En finfin rulle och kanske den krigsfilm som överensstämmer mest med verklighetens detaljer, såsom uniformer och annat. Har den till och med på VHS... Se den! :thumbs:
Hälsningar, Foxtrot Lima
Ok..Lillans lista är något kortare beroende på att jag .... ja jag orkar inte skriva upp alla
:cool:
Full Metal Jacket
Rambo III
Patrioten(faktiskt ordentligt skön film, Mel G. är nästan aldrig fel)
U-571
Apocalypse Now
Rädda menige Ryan
Black Hawk Down (gillade scenerna då det pangade iaf, vissa skådespelare var underbara.)
Jaja..som sagt..orkar inte skriva lång lista...
103-1022441490
Jun 8 2002, 04:15
Rambo III
hehe, det var ju på den tiden det var andra tongångar om samarbete med "terrorister", så länge de tjänar USA's intressen så gör det inget. Inget ont om just det afganska folket men mer kommer ju där till.
Just nu står Bin Ladin och stryker sin BDU-skjorta som han fått av CIA. Måste svida lite i ögonen på dem när de ser han iklädd denna samt turban i sina "hemvideos".
Snart flyger det stingers över flygplatserna.
"Stingers över flygplatserna"
hehehe
Har GetN kanske läst "Enemy Within"?
Tror den boken ger CIA/FBI lite mardrömmar.

Denna bok skrevs dock på mitten av 90talet, långt före 9-11. Vi fick den dock utdelad, tillsammans med en hög andra grejer, på kompaniet efter WTC ramlat ihop "för att börja tänka i terrorist banor"
lånade både Kanonerna på navarone och Örnnästet igår av en kompis. fan vilka sköna filmer, hur bra som helst.
annars är det ju rädda menige ryan som är bäst
76-1020256557
Jun 8 2002, 13:05
Den amerikanska filmen om stridsvagnen som irrar omkring i Afghanistan är ju så extremt "amerikansk kritik mot Rysslands Vietnam" som något bara kan bli. Dock imponerad över att filmbolaget lyckats skramla fram en T-55:a.
Hm, med tanke på området den spelats in i så kan det väl lika gärna vara en kinesisk kopia?
103-1022441490
Jun 8 2002, 13:08
Lurp, nej den har jag inte läst.
Örnnästet, hade nästan glömt den som är så grym.
Får mig osökt att tänka på Heartbreak ridge med Clintan, inte mycket action i den men måste väl kanske kunna räknas in i genrén ändå.
De mest sunkiga krigsfilmerna är fan de där "12 fördömda män blablabla" , fruktansvärt dåligt. Ett gäng mordgalningar utan folkvett som stryker omkring som ett gäng dirlevangers, nä fy fan bespara mig skräpet.
A bridge to far, samtisproduktion men håller mer klass och underhållning. Das boot är nog det bästa jag sett, inte ens för alla dollar i hollywood skulle dem kunna göra något liknande, endast en imitation och en själlös kopia.
76-1022662577
Jun 10 2002, 07:41
QUOTE (getN @ Juni 08 2002,14:08)
Das boot är nog det bästa jag sett, inte ens för alla dollar i hollywood skulle dem kunna göra något liknande, endast en imitation och en själlös kopia.
Helt riktigt, den där ***** U-571 är ren Hollywood-propaganda, den mest irriterande filmen jag sett på väldigt länge...
Fram för Das Boot och gamla hederliga "Stalingrad"...
Enemy at the Gates är ok, men de måste ju så klart till lite brudar o kärlek för o lalla till de lite...
Lynx_39
En annan film som JAG tyckte var helt ok är
Devils Brigade !!
Någon annan som har sett den?
Swede jag tänkte mer på den lilla korta episod i filmen som innehåller pansarslaget. du vet när dom möter T-36:orna.
Mvh
Vlad
Lillan
Jun 10 2002, 10:48
QUOTE (Lynx_39 @ Juni 10 2002,08:41)
Helt riktigt, den där ***** U-571 är ren Hollywood-propaganda, den mest irriterande filmen jag sett på väldigt länge...
Möjligt..men film om krig osv är det :P
76-1022662577
Jun 10 2002, 11:39
QUOTE (Lillan @ Juni 10 2002,11:48)
Möjligt..men film om krig osv är det :P
*bah* kan inte bli annat är f*rb*nn*d när jag tänker på den filmen...automateld rakt ner i kommandorummet i tyska boot:en, sen när jänkarna inser att de måste använda den, så VIPS så är allt helt och fungerande igen...alla förstår vad alla reglage och spakar betyder....*grr* :(
Lillan
Jun 10 2002, 11:45
QUOTE (Lynx_39 @ Juni 10 2002,12:39)
kan inte bli annat är f*rb*nn*d när jag tänker på den filmen...automateld rakt ner i kommandorummet i tyska boot:en, sen när jänkarna inser att de måste använda den, så VIPS så är allt helt och fungerande igen...alla förstår vad alla reglage och spakar betyder....*grr* :(
Stackare då *klapp på axeln* jo jag vet...men så är det med amerikans film..tyvärr....
Filmfel också. *Suck*
Foxtrot Lima
Jun 10 2002, 12:36
QUOTE (Lillan @ Juni 07 2002,22:30)
Patrioten(faktiskt ordentligt skön film, Mel G. är nästan aldrig fel)
Black Hawk Down (gillade scenerna då det pangade iaf, vissa skådespelare var underbara.)
Kära "Lillan", om du tycker att en krigsfilm är bra bara för att skådisarna är "snygga"... Asså hur seriöst låter det egentligen??

;)
Slår vad om att du skulle digga en western med BSB i huvudrollen eller en re-make av "Örnnästet" med Josh Hartnett (Pearl Harbor och Black Hawk Down). Skärpning "Lillan"... :P
Skämtsamma hälsningar, Foxtrot Lima
Lillan
Jun 10 2002, 12:42
QUOTE (Foxtrot Lima @ Juni 10 2002,13:36)
Kära "Lillan", om du tycker att en krigsfilm är bra bara för att skådisarna är "snygga"... Asså hur seriöst låter det egentligen??

;)
Slår vad om att du skulle digga en western med BSB i huvudrollen eller en re-make av "Örnnästet" med Josh Hartnett (Pearl Harbor och Black Hawk Down). Skärpning "Lillan"... :P
Ganska seriöst nu...
Käre Foxtrott... Vem har sagt att de är snygga??
När jag säger underbara betyder det verkligen inte att de är snygga!
Så vem ska skärpa sig...hrmm?? :P
Btw... BSB & Josh Hartnett är bland de jag avskyr,...
När jag säger skådisarna i BHD menar jag självfallet inte J.H!
Utan han som spelade Red i PH... Nej nu säger jag bara det...ska det vara västern ska det vara Clintan...
"skämtsamma" hälsningar // "Lillan"
Alexandersson
Jun 10 2002, 12:59
Stalingrad är ju helskön den är ju lugnt bland dom mest realistiska filmerna som gjorts.
Lillan
Jun 10 2002, 13:03
QUOTE (Alexandersson @ Juni 10 2002,13:59)
Stalingrad är ju helskön den är ju lugnt bland dom mest realistiska filmerna som gjorts.
Då måste man se den...vet du vem som regisserade den då Alexandersson??
Foxtrot Lima
Jun 10 2002, 13:11
QUOTE (Lillan @ Juni 10 2002,13:42)
QUOTE (Foxtrot Lima @ Juni 10 2002,13:36)

;)
Ganska seriöst nu...
Käre Foxtrott... Vem har sagt att de är snygga??
När jag säger underbara betyder det verkligen inte att de är snygga!
Så vem ska skärpa sig...hrmm?? :P
Btw... BSB & Josh Hartnett är bland de jag avskyr,...
När jag säger skådisarna i BHD menar jag självfallet inte J.H!
Utan han som spelade Red i PH... Nej nu säger jag bara det...ska det vara västern ska det vara Clintan...
"skämtsamma" hälsningar // "Lillan"
Äh... Det är bara B-skådisar med i den filmen ju. Den enda som förtjänar en roll i filmen är Tom Sizemore (Heat, Saving Private Ryan m fl).
Hälsningar, Foxtrot Lima
Lillan
Jun 10 2002, 13:18
Spelar ingen roll om de är B skådisar... Som sagt...
Vem gillade du bäst ex i Pearl Harbour, Han som spelade Red eller Josh. H?
Tror inte man behöver säga mer egentligen...
Bskådisar kan ibland spela bättre än andra... :P
Foxtrot Lima
Jun 10 2002, 16:08
Ja, men rent dramaturgiskt är Black Hawk Down ett fiasko, och som Orvar på Z-TV beskrev det hela: "Jag har aldrig tidigare sett en vidrigare människosyn förut som den i Black Hawk Down". Kan jag skriva under på...
Hälsningar, Foxtrot Lima
Lillan
Jun 10 2002, 16:17
Du menar som när de kallar de "skinnys?"
Håller med till viss del, skrev faktiskt att jag tyckte effekterna var häftiga...
//Lillan
83-1023020025
Jun 10 2002, 18:04
Som dom skrev tidigare Järnkorset e grymt bra....
116-1022693932
Jun 10 2002, 21:34
Amerikanska krigsfilmer är värdelösa iallafall dom jag har sett (jag har inte sett Black hawk down ännu) eftersom man jämt och ständigt ser hur dom försöker spela hjältar och alltid måste se skit häftiga ut så jag är mer inne på filmer som tex Stalingrad som är en bra film och Talvisota där man inte hör fienden prata engelska
Såg Talvisota igår senast och den är lika bra nu som för två år sen .
En extremt ful sak i Enemy at the gates är att det låter som om den Ryske hjälten kommer från Australien genom hela filmen
En extremt ful sak i U571 är att amerikanarnas kläder ser ut att vara designade av Gucci eller nåt annat märke och att den tyska ubåten är enorm i jämförelse med hur en tysk ubåt såg ut i Das Boot
En liten bästa sämsta lista <-----Min personliga åsikt! orkar inte kommentera mitt val!
Bäst.
1. Blackhawk down

2. Bravo Two Zero :cool:
3. Stalingrad

Sämst.
1. Rambo :what:
2. Pearl harbour :devil
3. ? :baaa
// Tompa :shaun
nähh här behöver fixas lite...
Das boot.. kan ni förklara var som är bra med den?? rätt lång tråkig... och ganska dåligt slut med att dom klarade allt men dog när dom kom tebax.. har sett allt förut fast inte lika segt.. även om den var riktig gjort..
u571 var mer fart fylld.. kanske inte 100 % realistiskt men amerikanerna gjorde liknade grejer under WWII.. och det där med att dom förstod alla grejer.. nu är det ju så att det var mest "skruvar" och sådat.. och vad för bil du än hoppar in i så behöver du sällan läsa in vilket som är ratt.. likheterna finns där.. och sådat som att se skilland på till exemple djup mätare kunde till och med jag..och när man ser grad antalet i meter och att det blir rött kan det väl inte vara så svårt?? även om dom har feet. Dessutom så kanske du inte la märke till det men den killen som kunde tyska sprang först runt och skrek dom grundläggande sakerna var det betydde...
Örn nästet.. ni skämtar med mig?? det är ju Wolfenstein (om ni spelar vet ni vad jag menar) realism över det.. dom flesta tyskar pratar engelska.. dom dör väldigt lätt.. (som vanligt när amerikanare är hjältar) och effekter med mera är kraftigt överdirvna. Bara för den är gamla betyder inte att den är mer realistisk än Black Hawk Down.
Nää.. tacka vet jag A bride to far, inte sett någon som försökt ge så bra bild på det hela.. visst tyskarna vinner trots amerikanarnas hjältemod med mera.. men man får tydligt se hur amerikanarna åker på stryck och gör allmänt fel i flera led.. och dessutom bjuder den på mycke snygga formations flygningar..
Nifelhel
Jun 10 2002, 23:40
granQ: "En brud för långt" *LOL* du menar "A bridge too far"

Racka inte ner på "Were eagles dare", den är ju en riktig klassiker :sneaky2 tillsammans Järnkorset, Kelly's hjältar mfl.
Foxtrot Lima
Jun 11 2002, 07:33
U571 suger kapitalt! Då ser jag
till och med hellre "Black Hawk Down istället.
Nej, vi som kan något om filmer och dess kvalitéer väljer helst "Kelly's Heroes", "Where Eagles Dare" eller t ex "The Eagle Has Landed".
Hälsningar, Foxtrot Lima
U-571 är en historieförfalskande skräprulle. Schuckra effekter, men tyvärr så räcker inte det för att göra en bra film i mina ögon. Vill man dock bara ha undehållning för stunden så duger väl den gott.
Regissören till den filmen har vid upprepade tillfälle sagt att han tycker att Das Boot är en dålig film för den inte framställer alla tyska ubåtsmän som nazister vilket de i hans ögon var. Vilken nyanserad historiesyn. Det behövs bara en liten bakgrundskoll för att se att flottan var det minst politiserade vapneslaget.
Till skillnad från U-571 så präglas Das Boot rakt igenom av en nyanserad syn på ubåtskriget. Den är tillräckligt lång för att ge en realistisk bild av livet ombord på en tysk ubåt. Samma realism finner man i Stalingrad och i de finska filmerna. Det kanske är så att man bör förlora kriget om det sk produceras bra filmer.
Sedan en kommentar till alla de recensioner som menar att t.ex. Black Hawk Down visar en dålig människosyn. Det är nu så att krig handlar om att ta andra människors liv. Om man ska fungera som människa i den typen av verksamhet så underlättar det om man avhumaniserar fienden. Att detta skildras i krigsfilmerna är ofrånkomligt, utan detta får man ingen rättvisande bild av hur de på backen tänker. Att sedan filmerna visar hur människor dödas verkar till att reta recensenterna betydligt mindre än att soldaterna har öknamn på sina motståndare.
Ofta är kritiken sammankopplad med en kritik att motståndaren skilldras som en grå stereotyp massa. Ibland är denna kritik befogad, men ofta inte. I en film som Black Hawk Down skildras inte ett krig utan hur en liten grupp amerikaner upplevde en strid. De upplevde nog inte några större nyanser hos fienden därmed anser jag kritiken obefogad. Har man ambitionen att skildra ett krig mer objektivt och med ambitionen att sätta in händelserna i sitt sammanhang fungerar dock inte metoden att skildra fienden som en massa.
97-1021962863
Jun 11 2002, 14:07
Ubåtsvapnet var väldigt populärt bland unga nazister under WW2. Vad beträffar U571 så är det likadant i saving private ryan där alla tyskar är fega, inkompetenta nazister.
Min lista toppas för övrigt av Apocalypse Now
103-1022441490
Jun 11 2002, 21:19
Idag känner jag mig nästan lite USA-vänlig.
Apocalypse now var väl ganska så bra, men efter att den Wagner-ackompanjerade helikopterattacken var över gick jag bokstavligen upp i brygga av tristess.
Jag hyrde filmen på fel dag tror jag.
Vad gäller black hawk down så har jag aldrig sett maken till så mycket bly i luften. Här pangas det vilt och det var roande för min del då jag såg den. Jag hade liksom inga höga förväntningar på något slags mervärde. Kände mig ganska oberörd efteråt.
Filmer som dessa (inte apocalypse) fyller även de ett behov
ibland.
Finns en gammal 80-tals rulle (<- omöjligt att inte särskriva)
Casaluties of war (<- ännu svårare att stava)
Med Sean Penn och Michael J. Fox.
MJ Fox suger och kommer alltid att suga och han mot all förmodan inte skulle göra det någon gång så skulle han ändå suga. Men Sean Penn är grym. Filmen som annars är så fruktansvärt -->B<-- går ändå att se på för att Sean Penn är med. Därmed basta!
Skulle uppskatta om någon visste var man kunde tanka ner
"Russian HeII in the year 2000 - Jihad in Chechnya (54 min)".
Länge sen jag såg den, men den var något alldeles extra.
Nifelhel
Jun 11 2002, 23:05
Här kommer ytterliggare 2 bra filmer: "Sex lektioner i kärlek" och "Stekta gröna tomater"
SHIT!!! det var fel forum :0 ´ *tassar ut och hoppas att ingen såg mitt feltramp* :shaun
Kände mej bara tvungen att skoja till det lite ;)
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.