Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Högvaktskompani
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Pages: 1, 2, 3
Vinter
QUOTE (Solon @ Feb 28 2005, 21:42 )
Vart skulle vi få dem ifrån?

Vart får man officerare ifrån? Vart får man Poliser ifrån? Vart får man US soldater ifrån?

Man tar in dugliga personer som sedan genomgår utbildningar, det finns redan utbildningar man kan ge dom, samt matrial, det fattas bara vilja.
Karin
QUOTE (Vinter @ Feb 28 2005, 22:26 )
QUOTE (Solon @ Feb 28 2005, 21:42 )
Vart skulle vi få dem ifrån?

Vart får man officerare ifrån? Vart får man Poliser ifrån? Vart får man US soldater ifrån?

Man tar in dugliga personer som sedan genomgår utbildningar, det finns redan utbildningar man kan ge dom, samt matrial, det fattas bara vilja.

Det måste nog finnas arbetsuppgifter som känns meningsfulla också. Att stå post på slottsbacken mellan 2 och 4 kan ibland kännas som väldigt bortslösad tid.

@Vinter
Du har inte gått högvakt själv va?
Krook
Kan vi inte ordna fram någon Lajv-förening som kan ta över högvakten?
laugh.gif

/Krook
Vinter
Jag gick själv högvakt 2000, jag vet hur meningslöst(tråkiga) långa pass kan vara.

Jag menar inte att högvakten i sig skall vara 100% som den värpliktiga går i, jag skulle istället satsa på bättre sammarbeta med säpo, en mer insats inriktad vakt, där vakterna har goda kunskaper om hur området ser ut och kan ta sig runt nästan obehindrat. Med posttjänst max ett antal timmar om dagen, fixa lite funktion i högvakten. Ny organisation kräver nya förordningar. Då får du kvar traditionen samtidigt som du får en effektivare vaktstyrka som kan utföra riktiga skyddsuppgifter.

Finns det någon mening med att man endast har har 5 skott i magasinet, förutom att man inte litar på värnpliktiga?
Solon
QUOTE (Vinter @ Feb 28 2005, 22:26 )

Men i det inlägg som jag citerade så skrev du att man skulle ha professionella soldater som gjorde jobbet.

Att kontrakts anställa folk för att gå högvakt känns väldigt svårt, att rekrytera tillräckligt många YO för att göra det känns än mer främmande.

Och faktum kvarstår att dessa två typer är dem ända två typerna av professionella soldater som accepteras här i Sverige.
Vinter
Kontraktsanställda skulle fungera, jobbet kan troligen göras till något som är närmre det som väktare/skyddsvakter gör. Lägg till lite prestige och kapacitet till skydd under statsbesök mm så framstår det mer som en lämplig förändring.
KD803
Hupp, här gled vi visst OT igen. ;)

En intressantare fråga är varför ett Högvaktskompani ska utbildas i Blekinge. Med tanke på kostnader för traktamenten och resor är det kanske vettigare att förlägga sådan utbildning närmare huvudstaden.

Eftersom Opil numera huserar i Uppsala så vore det i min värld betydligt smakligare att utbilda ett sådant kompani i Uppsala och sedan krigsplacera dessa soldater i ett bevakningsförband för Opil. För vi ska ju inte utbilda utan att krigsplacera. Det kallas visst grå arbetskraft eller nåt.
Kimster
De kommer krigsplaceras som stadsskyttesoldater, så de kommer även få utb inom SIB.
Nifelhel
QUOTE (Kimster @ Mar 1 2005, 18:54 )
De kommer krigsplaceras som stadsskyttesoldater, så de kommer även få utb inom SIB.

Hm som dem inte kommer att ha en tillräckligt grundläggande kompetens för nej.
Vilken bataljon ska dem tillhöra då?
Lite märkligt då man ska lägga ned de 6 SskBat i år som det ser ut.

Vad är nästa steg, alla flottister kan kallas amfibiesoldater efter en lite stridsövningar? Ja flottisterna åker ju oxå båt... dry.gif
Karin
QUOTE (Kimster @ Mar 1 2005, 18:54 )

Det har varit en ganska vanlig lögn för att lura folk till högvaktskompaniet på Livgardet. De kommer säkert att få en grundlig SiB-utb, dock kommer de aldrig komma upp i nivå med stadsskyttes förmåga att verka i urbaniserad terräng.
Min gissning är att de kommer krigsplaceras som bevakningssoldater i bebyggelse, förslagsvis malmö, karlskrona, för de som utbildas på F17.
Nimitz
@ Karin: Skägg är nog ganska frisläppt iår. Då vi gick av för fridygn (2 veckor sen) så hade iaf 1 i lg:s styrka nån form av pipskägg o pollisar i eldrött som kunde platsat i valfri roll som viking..
Karin
QUOTE (Nimitz @ Mar 4 2005, 18:29 )
@ Karin: Skägg är nog ganska frisläppt iår. Då vi gick av för fridygn (2 veckor sen) så hade iaf 1 i lg:s styrka nån form av pipskägg o pollisar i eldrött som kunde platsat i valfri roll som viking..

Det måste ha varit en infanterist!
Vargas
QUOTE (Karin @ Mar 4 2005, 18:51 )

Det måste ha varit en infanterist!

Alla är ni livgardister, kära Karin. Alla är ni livgardister ... salute.gif

Hälsningar, Vargas smile.gif
Mr_Confused
Intressant det här, undrade också varför i hela fridens namn man ska utbilda högvaktssoldater i Blekinge, när jag läste första delen av tråden. Känns som lite slöseri med resurser, onekligen.
Speciella högvaktskompanier är väl dock en bra idé i mitt tycke, var man (och kvinna...) på sin plats heter det ju, och det blir i regel bäst när alla gör vad de är bra på (och dessutom slipper jag gärna tre veckors högvaktsträning/högvakt då jag kan få göra något som känns mer meningsfullt för mig - ingen kritik mot de som gillar högvakt, men det är inte det jag är mest intresserad av).
Dock hoppas jag innerligt att det högvaktstjänsten inte, som Kimster säger, kommer heta någonting med Vakt & Insats m.m., eftersom det ju onekligen låter lite mer "pangpang" så att säga. Det känns ju som att många kommer bli duktigt besvikna då när de inser att den huvudsakliga uppgiften är högvakt... det vore ju bättre (eller åtminstone ärligare) om de faktiskt ville tala om för dem i förväg vad det är de förväntas göra.
Jesper86
QUOTE (Mr_Confused @ Mar 17 2005, 22:46 )
Intressant det här, undrade också varför i hela fridens namn man ska utbilda högvaktssoldater i Blekinge, när jag läste första delen av tråden. Känns som lite slöseri med resurser, onekligen.
Speciella högvaktskompanier är väl dock en bra idé i mitt tycke, var man (och kvinna...) på sin plats heter det ju, och det blir i regel bäst när alla gör vad de är bra på (och dessutom slipper jag gärna tre veckors högvaktsträning/högvakt då jag kan få göra något som känns mer meningsfullt för mig - ingen kritik mot de som gillar högvakt, men det är inte det jag är mest intresserad av).
Dock hoppas jag innerligt att det högvaktstjänsten inte, som Kimster säger, kommer heta någonting med Vakt & Insats m.m., eftersom det ju onekligen låter lite mer "pangpang" så att säga. Det känns ju som att många kommer bli duktigt besvikna då när de inser att den huvudsakliga uppgiften är högvakt... det vore ju bättre (eller åtminstone ärligare) om de faktiskt ville tala om för dem i förväg vad det är de förväntas göra.

shhh vakt och insats låter bättre om man vill skryta :P
Mr_Confused
QUOTE (Jesper86 @ Mar 18 2005, 16:05 )
shhh vakt och insats låter bättre om man vill skryta  :P

Haha, det kan jag ju inte förneka... biggrin.gif
Karin
Dock hoppas jag innerligt att det högvaktstjänsten inte, som Kimster säger, kommer heta någonting med Vakt & Insats m.m., eftersom det ju onekligen låter lite mer "pangpang" så att säga.

Ehrm...hur mycket "pang pang" tror du att det blir när man sitter i vakten och spelar tv-spel?
Mitt år hade tom vi på 4.skv mer pang-pang är "vakt-nissarna".
Kimster
Om dom nu ska få SIB utbildning, blir det säkert en hel del pang där med.
Karin
QUOTE (Kimster @ Mar 19 2005, 17:54 )
Om dom nu ska få SIB utbildning, blir det säkert en hel del pang där med.

Livkompaniet ute på LG har ju redan en himla massa SIB. Jag tror att det kommer vara nödvändigt att man profilerar dessa nya högvaktskompanier åt ngt håll, förslagsvis SIB.
Jända

Man får väl iofs ha skägg bara det är "välvårdat" som det så fint heter.

I vilket fall som helst så är det här med fler högvaktkompanier i mitt tyckte den bästa lösningen av högvakten så länge det är en uppgift som skall lösas av försvarsmakten. Låt förbanden syssla med det dom ska göra, det känns som det är knappt om utbildningstid för de flesta som det är.

Med 4 st högvaktskompanier och 11 månaders värnplikt så så har de förhoppningsvis lite tid över till ungefär lika mycket gröntjänst som Livkompaniet och då får soldaterna åtminstonde lite avkoppling emellan högvakterna. Bara utbildningen är hårt inriktad mot ett mål (typ SIB eller liknande) så kan soldaterna få en någorlunda utbildning iaf.
Jesper86
En fråga jag har angående denna utbilning är:

Om jag får göra lumpen som denna befattning kommer jag att kunna göra utlandstjänstgöring som stadsskyttesoldat?

Även en annan som kanske inte passar så bra här men jag skriver den
när jag ändå håller på.

Jag har CE behörighet och förarbevis för hjullastare och grävmaskin
kan jag söka utlandstjänst som lastbilsförare eller motorredskapsförare?
106
Vilka befattningar du kan få i utlandsstyrkan beror på vem den rekryterande chefen vill se på varje plats. För att göra utlandstjänst som skyttesoldat krävs i teorin endast genomförd GU (oavsett befattning), men i praktiken kan det vara svårt om du inte haft en stridande befattning (helst i armén).
Har du C-kort ökar möjligheterna, då du även kan söka som SISU/Patgb-förare. Lastbildsförare är jag osäker på om man ens måste gjort GU för att kunna söka, men har du CE-kort är det inte alls omöjligt att åka som det.
Jesper86
QUOTE (106 @ Mar 19 2005, 21:43 )
Vilka befattningar du kan få i utlandsstyrkan beror på vem den rekryterande chefen vill se på varje plats. För att göra utlandstjänst som skyttesoldat krävs i teorin endast genomförd GU (oavsett befattning), men i praktiken kan det vara svårt om du inte haft en stridande befattning (helst i armén).
Har du C-kort ökar möjligheterna, då du även kan söka som SISU/Patgb-förare. Lastbildsförare är jag osäker på om man ens måste gjort GU för att kunna söka, men har du CE-kort är det inte alls omöjligt att åka som det.

men med tanke på att fokus kommer att läggas på SIB i denna utbildning så funderade jag på om den är stridande nog för att godtas av mer än 50% av cheferna vill ha med sig.
KD803
QUOTE (Jesper86 @ Mar 19 2005, 23:15 )
men med tanke på att fokus kommer att läggas på SIB i denna utbildning så funderade jag på om den är stridande nog för att godtas av mer än 50% av cheferna vill ha med sig.

Vad tror du själv? Om en plutonchef kan välja mellan en sökande som har GU som pansarskyttesoldat och en sökande som har GU som högvaktssoldat, vem väljer han/hon?

Högvaktskompaniet må ha "fokus på SIB", men de finns fortfarande till för ett och endast ett syfte: att tillhandahålla soldater för högvaktens behov.

I ditt fall skulle jag söka främst utifrån din CE-behörighet.
breach
"Focus på SIB"

Det där har jag svårt att tro på med tanke på att jag vet personligen hur mkt utbildningstid som enbart går till exercisdrill och skyddsvaktstjänst, visst kommer dom förmodligen få utbildning i SIB, det fick vi på 4.skvadron också, men att gå så långt som att kalla dom som Stadsskyttesoldater är nog att ta i, dom blir nog mera som ett Högvaktskompani med grundläggande kompetens i SIB, alltså bevakningssoldater.

Tycker det stinker rekrytering propaganda och falska förhoppningar om det där..
Jesper86
QUOTE (breach @ Mar 20 2005, 06:51 )
"Focus på SIB"

Det där har jag svårt att tro på med tanke på att jag vet personligen hur mkt utbildningstid som enbart går till exercisdrill och skyddsvaktstjänst, visst kommer dom förmodligen få utbildning i SIB, det fick vi på 4.skvadron också, men att gå så långt som att kalla dom som Stadsskyttesoldater är nog att ta i, dom blir nog mera som ett Högvaktskompani med grundläggande kompetens i SIB, alltså bevakningssoldater.

Jo, det verkar inte som man riktigt vet något med tanke på att denna befattning är så pass ny.

Nån som ringt och frågat? Funderar på att ringa och kolla vilka skillnaderna är från vanliga bevakningssoldater.
Jända
QUOTE (Jesper86 @ Mar 20 2005, 09:35 )
QUOTE (breach @ Mar 20 2005, 06:51 )
"Focus på SIB"

Jo, det verkar inte som man riktigt vet något med tanke på att denna befattning är så pass ny.

Nån som ringt och frågat? Funderar på att ringa och kolla vilka skillnaderna är från vanliga bevakningssoldater.

Skillnaderna i utbildningstid i strid mm från de "vanliga" bevakningssoldaterna för för oss på Livkomp ganska stor. Hade några kompisar i vakten så jag kunde jämföra rimligt när jag låg där. Att 4.Skv har mindre tid för gröntjäst (strid osv.) är ju självklart då de har massa hästar att ta hand om och lära sig rida snyggt dessutom samt måste lära sig exercis med två vapen och (fick jag intrycket av) har bra mycket mer puts och studs på sina grejer än vad vi hade.

Själv tycker jag att vi på livkomp hade en "tillräckligt stridande utbildning" för att kunna klassas som skyttesoldater. Vi var inga jägare eller stadskyttesoldater men vi kunde bra mycket mer än vad sombör ingå i en GSU. Sen att vi har en bra bevkaningsutbildning på det samt på ett praktiskt sätt kan komminucera med civila av många nationaliteter och förstår vikten av att framföra sin kropp och trupp på ett värdigt sätt som anstår en svensk trupp på internationellt uppdrag är enligt mig inte ett minus, säga vad man vill om högvakt. Inte heller blir det värre av att man har en förmåga att hantera tristress på ett bra sätt som kommer av det stora antal högvaktsdygn man får göra.

Men nu är det inte jag som bestämmer vilka som ska kallas bevakningssoldater eller skyttesoldater och det är inte heller jag som bestämmer vilka kvalitéer som krävs för att bli antagen till utlandsstyrkan, men jag tycker fortfarande att det är synd att vi på pappret kallas för bevakningssoldater då det för tankarna till något helt annat än vad vi är utbildade till.

Och ja, det stinker att pliktverket dagligen lurar ungdomar in i konstiga befattnignar i tron om att de innebär något helt annat. Var själv en av de ungdomarna när det begav sig. Tar ju lusten och musten ur de som verkligen vill göra lumpen. Det hemska är att jag nog inte kände till en ända individ på vårt kompani som VILLE vara just där. Hälften trodde att de skulle bli vanliga bevakningssoldater med ledigt var tredje vecka efter GSUn och andra hälften trodde att de skulle bli stadsskyttar. Att kunna göra sin värnplikt på ett sånt kompani med lusten till att göra bra ifrån sig intakt är en bragd skulle jag vilja påstå.
Mr_Confused
QUOTE (Karin @ Mar 18 2005, 16:29 )
Dock hoppas jag innerligt att det högvaktstjänsten inte, som Kimster säger, kommer heta någonting med Vakt & Insats m.m., eftersom det ju onekligen låter lite mer "pangpang" så att säga.

Ehrm...hur mycket "pang pang" tror du att det blir när man sitter i vakten och spelar tv-spel?
Mitt år hade tom vi på 4.skv mer pang-pang är "vakt-nissarna".

Ehrm... i och för sig var det väl ungefär det som jag menade, att Pliktverket inte ska lura en del mönstrande att tro att deras befattning handlar om något annat - ofta något med mer "pangpang" - än vad det egentligen gör. Jag har förvisso gjort ett idiotiskt språkfel - ett "det" ska bort - men när jag ser på det är inlägget förståeligt ändå. Läs det igen om du inte förstår hur jag menar smile.gif

EDIT: Rättat till en otydlighet
Karin
QUOTE (Mr_Confused @ Mar 21 2005, 18:48 )
Ehrm...  i och för sig var det väl ungefär det som jag menade, att Pliktverket inte ska lura en del mönstrande att tro att deras befattning handlar om något annat - ofta något med mer "pangpang" - än vad det egentligen gör. Jag har förvisso gjort ett idiotiskt språkfel - ett "det" ska bort - men när jag ser på det är inlägget förståeligt ändå. Läs det igen om du inte förstår hur jag menar  smile.gif

Ehrm...Jag tror vi menar ungefär samma sak, dvs att pliktverket inte ska mörka vad befattningarna egentligen innebär.

Så nu reder vi ut det här herr förvirrad.

Bevakningssoldat 1= vakt/insats = sitter 6 månader i en vaktkur och spelar tv-spel, åker på ronderingar och är larmstyrka.

Bevakningssoldat 2= högvaktssoldat = har 3 månaders GSU för att därefter blanda högvaktstjänst och stridsutb.

Bevakningssoldat 3= beriden högvaktssoldat = har 3 månaders GSU och därefter som alt 2 men med lite mindre tid till stridsutb.

Om du tror att Vakt/insats är "pangpang" är DU lurad av pliktverket. Självklart försöker de lura in folk på bevakningssoldats utbildningar genom att kalla dem nånting flashigt.

[tips från coachen]Om en inskrivningsförrättare nämner nånting med "vakt" dra öronen åt er och kolla befattningsbeskrivningen NOGA [/tips]
Dexter
Bevakningssoldat 4. 3 månaders "turbo-GSU" sedan muck och krigsplacering i Hemvärnet.

/D
Mr_Confused
QUOTE (Karin @ Mar 21 2005, 19:34 )
Ehrm...Jag tror vi menar ungefär samma sak, dvs att pliktverket inte ska mörka vad befattningarna egentligen innebär.

Så nu reder vi ut det här herr förvirrad.

Bevakningssoldat 1= vakt/insats = sitter 6 månader i en vaktkur och spelar tv-spel, åker på ronderingar och är larmstyrka.

Bevakningssoldat 2= högvaktssoldat = har 3 månaders GSU för att därefter blanda högvaktstjänst och stridsutb.

Bevakningssoldat 3= beriden högvaktssoldat = har 3 månaders GSU och därefter som alt 2 men med lite mindre tid till stridsutb.

Om du tror att Vakt/insats är "pangpang" är DU lurad av pliktverket. Självklart försöker de lura in folk på bevakningssoldats utbildningar genom att kalla dem nånting flashigt.

[tips från coachen]Om en inskrivningsförrättare nämner nånting med "vakt" dra öronen åt er och kolla befattningsbeskrivningen NOGA [/tips]

Ehrm... yup, det var väl det jag påpekade? Att du sade ungefär samma sak som jag.

Och ja, jag är medveten om hur det fungerar med bevakningssoldater, och högvaktsoldater också. Likaledes är jag medveten om att "Vakt/Insats" kan vara ett smidigt sätt för Pliktverket att få bevakningstjänsten att låta mer flashig. Det var också det jag sade: det _låter_ mer "pangpang" (underförstått: mer "pangpang" än vad det egentligen är).

Så, jag känner mig inte jättelurad i detta fall... ska ju inte ha den befattningen, så det vore svårt för Pliktverket att lura mig på sådant vis, ändå. Har råkat ut för deras små "förvirringar" på annat sätt, men det har inget med trådens innehåll att göra.
hel02
Enligt en inskrivningsförrättare kommer tjänsten bestå av "2 månader bevakning och 8 månader strid(GSU inräknad där antar jag)".
Den var enligt honom inte att betrakta som en "sitta-i-kur-tjänst".
KD803
QUOTE (hel02 @ Mar 22 2005, 20:49 )
Enligt en inskrivningsförrättare kommer tjänsten bestå av "2 månader bevakning och 8 månader strid(GSU inräknad där antar jag)".

Det kompani som rycker in på F17 till sommaren kommer att ha GSU vecka 27 - 40. Därefter ska det gås 36 högvaktsdygn fram till nyår. Du kan ju fundera på hur mycket strid det blir på Kungliga slottet. Fast sitta i kur blir det i och för sig inte, det hade han rätt i.
Jesper86
Tänkte bara fråga vad "var sjätte vecka har du beredskap, antingen i hemmet eller under utbildningen"

Det jag funderar över är vad som menas "i hemmet".. har man nån slags beredskap hemma hos sig själv, eller menar dom med "hemmet" där man bor under sin värnplikt?
Hur går det till om det är på sitt riktiga hem?
Karin
QUOTE (Jesper86 @ Mar 23 2005, 06:45 )
Tänkte bara fråga vad "var sjätte vecka har du beredskap, antingen i hemmet eller under utbildningen"

Beredskap i hemmet låter konstigt, kan bli svårt om man inte bor granne med regementet.
Beredskap finns på alla regementen. På K1 roterade den mellan plutonerna (utgjordes av 10+1). Under beredskapen hade man alltid packad stridspackning och skulle kunna vara marschfärdiga inom 15 min för att släcka bränder, leta efter försvunna personer etc etc. I undantagsfall fick man gå utanför grindarna om man hade samband med sig.
Jända
QUOTE (hel02 @ Mar 22 2005, 20:49 )

Nä det är inte "sitta i kur tjänst" men att det skulle vara 8 månaders strid är att ta i ganska mycket. Mer kanske 5-6 månader strid totalt. Svårt att säga exakt men mycket tid kommer gå åt till att öva exercis för att det ens ska se nogorlunda ut på slotten. Det är inget man övar lite under GSUn och sen nångång för högvakterna.

Inskrivningsförrättarna LJUGER ALLTID om ALLTING, inte konstigt med tanke på att deras jobb går ut på att tillsätta alal de tjänster som försvaret efterfrågar.
Fk Satan
QUOTE (Karin @ Mar 23 2005, 08:02 )
QUOTE (Jesper86 @ Mar 23 2005, 06:45 )

Beredskap i hemmet låter konstigt, kan bli svårt om man inte bor granne med regementet.
Beredskap finns på alla regementen. På K1 roterade den mellan plutonerna (utgjordes av 10+1). Under beredskapen hade man alltid packad stridspackning och skulle kunna vara marschfärdiga inom 15 min för att släcka bränder, leta efter försvunna personer etc etc. I undantagsfall fick man gå utanför grindarna om man hade samband med sig.

Hos oss var det oxå beredskapstjänst och även det roterade runt mellan de olika kompanierna och plutonerna. dock så hade vi 16st +1 i beredskap. Dessa utförde även ngn form av nattlig bevakning inne på regementet i syfte att avlasta vaktpersonalen... De åkte även ut för att vakta långtradare ute i skogen vissa nätter. Dessa långtradere fick inte stå hur nära bebygelse som helst. och det var allt ifrån 8+1 toch uppåt som bevakade dessa lastbilar. Och som vanligt så fick man aldrig veta vad dessa transporterade....

Och vi fick inte gå utanför grindarna. Vi fick gå till matsalen, vakten eller vara på logmentet med tillhörande utrymmen de dygn vi hade beredskap. Dock så gick det att byta ut beredskapen till ngn annan i plutonen under ngn timme. Första gången vi hade beredskap var det kanska lungt, vi fick röra oss fritt inne på regementsområdet och i regementets omedelbara närhet. Sista gången vi hade beredskap så var reglerna stenhårda....
KD803
QUOTE (Fk Satan @ Mar 23 2005, 12:23 )
De åkte även ut för att vakta långtradare ute i skogen vissa nätter. Dessa långtradere fick inte stå hur nära bebygelse som helst. och det var allt ifrån 8+1 toch uppåt som bevakade dessa lastbilar. Och som vanligt så fick man aldrig veta vad dessa transporterade....

Det var nog inte så upphetsande. Så fort det handlar om ammunition i vissa mängder så får man inte ställa bilarna inom vissa avstånd från bebyggelse och andra platser där det stadigvarande finns mycket folk. Så de "hemliga transporterna" var förmodligen bara FMLOG som skulle omsätta ammunitionsförråd.
Fk Satan
QUOTE (BJE @ Mar 23 2005, 13:01 )
QUOTE (Fk Satan @ Mar 23 2005, 12:23 )
De åkte även ut för att vakta långtradare ute i skogen vissa nätter. Dessa långtradere fick inte stå hur nära bebygelse som helst. och det var allt ifrån 8+1 toch uppåt som bevakade dessa lastbilar. Och som vanligt så fick man aldrig veta vad dessa transporterade....

Det var nog inte så upphetsande. Så fort det handlar om ammunition i vissa mängder så får man inte ställa bilarna inom vissa avstånd från bebyggelse och andra platser där det stadigvarande finns mycket folk. Så de "hemliga transporterna" var förmodligen bara FMLOG som skulle omsätta ammunitionsförråd.

Jupp och hur lång tid tror du att det tog för oss att lista ut det? Men sedan ifall det var P-skott, Robot56, 7.62 eller dynamit det vet vi inte...

Vissa transporter var det 500m från bebygelse på vissa var det betydligt längre avstånd på. och som sagt det var explosiva saker av ngt slag. men vet inte exakt vilken typ det var.
Küthler
För att fortsätta OT, så har inte alla regementen (motsv.) beredskap. Linköpings garnisons Insats/bevakningspluton löser sådana uppgifter åtminstone i Linköping och Norrköping, så att Hkpflj vpl inte överhuvudtaget belastas av någon sådan tjänst.
Jesper86
Tänkte fråga en sak angående uniformen som bärs under högvakt för jag är inte riktigt säker på vilken gren i försvaret jag kommer att tillhöra :-/

Jag rycker in på F17, alltså flygvapnet men flyttas sedan till livgardet.. Kommer jag att ha på mig livgardets uniform eller flygvapnets?

Skiter nog i vilken uniform så länge jag slipper den otroligt fula vita hjälmen :P
Karin
QUOTE (Jesper86 @ Mar 24 2005, 13:14 )
Tänkte fråga en sak angående uniformen som bärs under högvakt för jag är inte riktigt säker på vilken gren i försvaret jag kommer att tillhöra :-/

Jag rycker in på F17, alltså flygvapnet men flyttas sedan till livgardet.. Kommer jag att ha på mig livgardets uniform eller flygvapnets?

Skiter nog i vilken uniform så länge jag slipper den otroligt fula vita hjälmen :P

Du kommer använda flugvapnets uniform. Som jag har förstått det kommer ni rycka in på F17 och sen förläggas någonstans i närheten av stockholm, ni kommer alltså inte byta förband bara förläggning.
De vita hjälmarna ska ha utgått, numera bärs basker.
Jesper86
Du är en ängel Karin smile.gif Tack för alla fina svar!
KD803
QUOTE (Jesper86 @ Mar 24 2005, 13:14 )

Inte för att göra dig ledsen, men FV använder fortfarande den vita hjälmen.
Karin
QUOTE (Jesper86 @ Mar 24 2005, 13:21 )
Du är en ängel Karin smile.gif Tack för alla fina svar!

Inte alls, jag är en djävul...ljög precis för dig :(

Hela flygvapnet har faktiskt inte basker så det kan nog bli hjälmen för dig ändå. Jag hoppas att det görs en förändring/kompromiss och att ni får en annan huvudbonad.

Inga förband ur armén använder hjälmen längre eftersom alla har fått basker.
Jesper86
Hjälmen måste ju vara något utav det mest vidrigaste som kallas för huvudbonad.
Varför ska man ha hjälm? Det är ju inte direkt nån byggarbetsplats..
Kimster
Nej men du är en soldat. Soldater bär hjälm sen några 100år tillbaka.
Att armén nu tycker man ska "SE SNYGG" ut på slottet även på huvet, är ju en annan sak.
Isgubbe
Vita hjälmen är ju guld om man fick tag på den. Med lite grön färg sa såg den ut som den gamla pottan sa slapp man bära på den plåthinken. Malajn.gif
Vargas
QUOTE (Isgubbe @ Mar 24 2005, 14:16 )
Vita hjälmen är ju guld om man fick tag på den. Med lite grön färg sa såg den ut som den gamla pottan sa slapp man bära på den plåthinken. Malajn.gif

Du är en dålig, dålig människa ... bong.gif
KD803
QUOTE (Vargas @ Mar 24 2005, 14:19 )
QUOTE (Isgubbe @ Mar 24 2005, 14:16 )
Vita hjälmen är ju guld om man fick tag på den. Med lite grön färg sa såg den ut som den gamla pottan sa slapp man bära på den plåthinken.  Malajn.gif

Du är en dålig, dålig människa ... bong.gif

Jag skulle säga att han är ett klockrent majorsämne. B)
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.