Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Pansarbandvagn 301?
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > MARK
afghanjohnny
Hej

Jag undrar bara om det fanns en PBV 301? Eller om den fanns på prov?

//aj
afghanjohnny
Man tackar!
Mattsson
Ett par roliga saker som man kan berätta om Pbv 301 är dess koppling och växellåda:

Kopplingen krävde ett tryck på ca 70 kg för att man ens ska kunna trycka ner den, innan man skulle starta den så var man tvungen att trampa igenom varje växel 15-20ggr och om man inte gjorde det eller slarvade med att trampa igenom växlarna så kommer kopplingspedalen att efter ett tag att flyga med full kraft att träffa förarn på benet och kräva ett tryck på 100kg istället för 70kg.

Så nu kanske ni förstår varför Pbv301 bara fanns mellan 61-69. ;)
The Swede
QUOTE (Mattssonmannen @ Feb 23 2005, 19:55 )

Eller så beror det på att pbv 301 var en interimlösning i väntan på pbv 302. ;)
Mattsson
QUOTE (The Swede @ Feb 23 2005, 20:16 )
QUOTE (Mattssonmannen @ Feb 23 2005, 19:55 )

Eller så beror det på att pbv 301 var en interimlösning i väntan på pbv 302. ;)

Kan man också säga, men det är inte rätt. vissel.gif
Rickard N
Hur lyckas man tillverka en sådan växellåda/koppling?
Darkwand
Det var inte lätt men det gick!
jed
QUOTE (Rickard N @ Feb 24 2005, 00:07 )
Hur lyckas man tillverka en sådan växellåda/koppling?

Antagligen samma gäng som byggde de gröna gympasalsgolven (dom som gav tredje gradens brännskada bara du funderade på att ramla).

"Jag hatar ungjävlar, ungjävlar gör lumpen => jag ska bygga en växelåda!!"

Kanske nåt i den stilen?... ;)
NisseNord
Det verkar vara standard att ta gamla akan som vi har liggande, och sätta in i stridsfordonen.
Maverick
QUOTE (NisseNord @ Feb 24 2005, 07:48 )
Det verkar vara standard att ta gamla akan som vi har liggande, och sätta in i stridsfordonen.

MEn vaddå???

De är ju knappat använda när de suttit i en Flygplan wink.gif

Det jag blir mest impad av ä'r att det satt en gammal flygplansmotor i pebban med samma effekt som min nuvarande bil smile.gif
johanp
samma vrid också? =P
Larsson
QUOTE (NisseNord @ Feb 24 2005, 08:48 )

Ja, eller varför inte 60 år gamla kulsprutor...

Är det någon som vet om det var samma vapenhuv
på Pbv301 som föreslogs sitta på Strv103?
Mats
Aha Larsson,

Därför som VC-kupolen här är så lik skyttkupolen på Pbv 301?

Hur var kanonen matad? Band?
KaffeKalle
Uhm...finns det blinkers på Strf90? Jag ser ingen, men undrar ändå.
(med tanke på bilden nedan)
Rickard N
Ser så ut på bilderna här smile.gif
Mats
Ser inte bara så ut, det är så.
Runqvist

Lite porr...
SFC
Runqvist>> Är bilderna tagna förra våren i Tornby?
Groaghach
QUOTE (Runqvist @ Feb 24 2005, 22:45 )

Lite porr...

Vad gör kvasten/borsten som är fastsatt på "motorhuven" (eller vad det heter) för nytta? Det ser ut som om det sitter en likadan på fordonet bredvid också

Groaghach
Strv101
Borsten använder man för att borsta av undersidan av kängorna vid uppsittning. det kan vara dumt att släpan in en massa skit på sin arbetsplats.
FK H
QUOTE (Strv101 @ Feb 25 2005, 07:53 )
Borsten använder man för att borsta av undersidan av kängorna vid uppsittning. det kan vara dumt att släpan in en massa skit på sin arbetsplats.

Det finns ju faktiskt borstar med svart eller grön borst ....
C 2.a pjäs
Tillbaka till ämnet: Pbv 301 är ombyggda strv/41 som från början var en tjeckisk konstruktion om jag inte helt missminner mig. Den hette TN-HP eller något kryptiskt i den stilen, men blev världsberömd som Panzerkampfwagen 38(t) i den tyska armén och användes flitigt i Frankrike och i början av operation Barbarossa. Tornen blev värnpjäser, främst på Gotland, och underredena blev alltså Pbv 301. Tydligen kunde man i vissa vagnar se marken genom sprickorna i bottenplåten i slutet på 60-talet...
jonte72
QUOTE (C 2.a pjäs @ Feb 25 2005, 10:38 )
Tillbaka till ämnet: Pbv 301 är ombyggda strv/41 som från början var en tjeckisk konstruktion om jag inte helt missminner mig. Den hette TN-HP eller något kryptiskt i den stilen, men blev världsberömd som Panzerkampfwagen 38(t) i den tyska armén och användes flitigt i Frankrike och i början av operation Barbarossa. Tornen blev värnpjäser, främst på Gotland, och underredena blev alltså Pbv 301. Tydligen kunde man i vissa vagnar se marken genom sprickorna i bottenplåten i slutet på 60-talet...

Drygt 200 torn med 37 mm kanoner placerades ut på flygplatser och hamnar mm i hela landet - de sista kanonvärnen byggdes en bra bit in på 1980-talet.
C 2.a pjäs
QUOTE (jonte72 @ Feb 25 2005, 11:05 )
Drygt 200 torn med 37 mm kanoner placerades ut på flygplatser och hamnar mm i hela landet - de sista kanonvärnen byggdes en bra bit in på 1980-talet.

Generellt placerades väl 7,5 cm värnpjäser vid kusten och 37 mm värnpjäser vid flygfält? Även äldre typer av 7,5 cm artilleri användes, då uppsatt i bunker, som 7,5 cm kanon m/02-50 och lvkanonerna m/36 och m/37. Jag vet att 57 mm pvkanon m743 användes som värnpjäs, bla i Blekinge, Hallands och mitt inne i Kalmar!
The Swede
QUOTE (C 2.a pjäs @ Feb 25 2005, 10:38 )
Tydligen kunde man i vissa vagnar se marken genom sprickorna i bottenplåten i slutet på 60-talet...

Nja, däremot var det så att underdelen av vagnen var nitad och överdelen var svetsad och i skarven däremellan kunde man tydligen se rätt igenom på vissa vagnar.
Några sprickor i bottenpansaret tror jag knappast att det var frågan om.

The Swede pansar2.png
uoff
Livar upp en gammal tråd eftersom jag har ett par frågor till forumets pansarsluskar:

Vad var det för skilnad mellan Strilpbv 3011 och Epbv 3012?
Går det att skilja dem åt från utsidan?
Fanns det några skilnader mot den vanliga Pbv 301, förutom inredningen?
Kan man från utsidan skilja dem från en vanlig Pbv 301?
Hur många fanns det av varje?
Olga-Belle
Strilpbv 3011 och Epbv 3012? Hur många fanns det av varje?

Det byggdes 20st stri 3011 och 15st epbv 3012.

Skillnader fanns inte, förutom antalet radioantenner.

Det gick inte ens att se på reg.nummer då de var blandade i standardvagnarnas nummer.
uoff
QUOTE (Olga-Belle @ Dec 13 2005, 23:07 ) *
Det byggdes 20st stri 3011 och 15st epbv 3012.

Skillnader fanns inte, förutom antalet radioantenner.

Tack för dessa uppgifter!

Betyder det att antalet antennfästen var lika mellan alla tre varianterna?
Vad jag förstår så fanns det fyra antennfästen, är det riktigt?
Vilka användes på vilka varianter?

Som jag fattat det så satt de bakre antennerna ursprungligen i de två hornen längst bak, men sedan flyttades fästena när man monterade antennförstärkare. Är det riktigt? När genomfördes ändringen och omfattade den alla vagnar?

Jag har sett flera olika benämningar på 3011, var det officiella namnet Stripbv, Strilpbv eller Slpbv?

PS. Går det att se på cassi-numret vilken variant det är?
Rickard N
hade epbv 3012 någon mäthuv?
Olga-Belle
Betyder det att antalet antennfästen var lika mellan alla tre varianterna?

Innan radiobytet, ja.

Vad jag förstår så fanns det fyra antennfästen, är det riktigt?

Ja, kort antenn på 3st och lång antenn på höger fram för en ra 200

Vilka användes på vilka varianter?

2st på pbv och epbv 4st på slpbv. På gruppvagnar endast en radio, på plutch och kompch 2 st ra 105 eller 400, på slvagn 3 st 105 / 400 och en ra 200.
E-vagn hade förmodligen 3st ra 105 / 400, så troligen var det tre efter radiobytet, men fyra innan. Men detta låter lite osäkert just nu, måste kolla.

Som jag fattat det så satt de bakre antennerna ursprungligen i de två hornen längst bak, men sedan flyttades fästena när man monterade antennförstärkare. Är det riktigt?

Ja, de flyttades framåt 6-7cm.

När genomfördes ändringen och omfattade den alla vagnar?

Mitten 1960-talet och ja. Ra 105 till ra 400.

Jag har sett flera olika benämningar på 3011, var det officiella namnet Stripbv, Strilpbv eller Slpbv?

Slpbv, först på pbv 302 kommer förkortningen stripbv.

Går det att se på chassi-numret vilken variant det är?

Ja, chassie nr = reg.nr. och om man vet vilka som är vilka.
T.ex. så var 272, 273, 80050 och 80074 slpbv och 269, 281, 80002 och 80065 epbv.

hade epbv 3012 någon mäthuv?

Nej
Maskirovka
Fråga ang. Pbv 301:s 20mm akan. Var satt skytten? På bilder ser tornet ut som en modern "Lemur" konstruktion och vapnet fjärrstyrdes inifrån vagnen (med ngt slags periskopsikte?) Det ser iallafall för modernt ut för en sådan gammal vagn tycker jag. Pbv 302 t.ex har ju en riktig vapenhuv för skytten, vad är fördelarna med det?

F.ö måste jag bara säga att jag måste vara otroligt korkad som inte förstår sökfunktionen. Jag sökte på Pbv 301, +Pbv +301, "Pbv 301" utan att få något resultat. Inte ens när jag bytte ut 301 mot 302 fick jag något resultat, jag har ju svårt att tänka att ordet "Pbv 302" aldrig har nämnts på det här forumet. Vad gör jag fel?
Erik_G
QUOTE (Maskirovka @ Nov 9 2006, 21:52 ) *
Fråga ang. Pbv 301:s 20mm akan. Var satt skytten? På bilder ser tornet ut som en modern "Lemur" konstruktion och vapnet fjärrstyrdes inifrån vagnen (med ngt slags periskopsikte?) Det ser iallafall för modernt ut för en sådan gammal vagn tycker jag. Pbv 302 t.ex har ju en riktig vapenhuv för skytten, vad är fördelarna med det?

F.ö måste jag bara säga att jag måste vara otroligt korkad som inte förstår sökfunktionen. Jag sökte på Pbv 301, +Pbv +301, "Pbv 301" utan att få något resultat. Inte ens när jag bytte ut 301 mot 302 fick jag något resultat, jag har ju svårt att tänka att ordet "Pbv 302" aldrig har nämnts på det här forumet. Vad gör jag fel?

Skytten på 301an sitter under den kupol som vapnet sitter på. På kupolen finns ett sikte, och vapnet riktades med handkraft medelst gammal hederlig mekanik.
Du kan se siktet på kupolen på denna bilden som jag lånat från pansarmuseets hemsida
http://www.pansarmuseet.se/301-2.jpg

På sidan om Pbv 301 (http://www.pansarmuseet.se/301.htm) kan du även se det ringsikte som sitter under kanonen. Detta är LV-siktet. Ett sådant ringsikte satt på 302an också innan reflexsiktena infördes.

Fördelarna med vapenhuv borde väl vara bland annat att man kommer åt att mecka med akan inifrån vagnen om behov skulle uppstå, byta ammunitionstyp och fortfarande befinna sig i skydd.

Dina problem med sökfunktionen kan bero på att sökfunktionen inte gillar sökord på tre tecken eller kortare. Vilket gör den tämligen värdelös om man söker på "pbv 302" eftersom både pbv och 302 är för korta..

/E
PS Om man här till de "yngre besökarna" kan man få leka akanskytt på den pbv 301 de har stående utomhus. Det har jag gjort, bårde som barn och som "barn" biggrin.gif
Maskirovka
QUOTE (Erik_G @ Nov 9 2006, 22:40 ) *
QUOTE (Maskirovka @ Nov 9 2006, 21:52 ) *

Skytten på 301an sitter under den kupol som vapnet sitter på. På kupolen finns ett sikte, och vapnet riktades med handkraft medelst gammal hederlig mekanik.
Du kan se siktet på kupolen på denna bilden som jag lånat från pansarmuseets hemsida
http://www.pansarmuseet.se/301-2.jpg

På sidan om Pbv 301 (http://www.pansarmuseet.se/301.htm) kan du även se det ringsikte som sitter under kanonen. Detta är LV-siktet. Ett sådant ringsikte satt på 302an också innan reflexsiktena infördes.

Fördelarna med vapenhuv borde väl vara bland annat att man kommer åt att mecka med akan inifrån vagnen om behov skulle uppstå, byta ammunitionstyp och fortfarande befinna sig i skydd.

Dina problem med sökfunktionen kan bero på att sökfunktionen inte gillar sökord på tre tecken eller kortare. Vilket gör den tämligen värdelös om man söker på "pbv 302" eftersom både pbv och 302 är för korta..

Okej, inte så speciellt high-tech mao då. Jag fastnade för den här bilden http://www.pansarmuseet.se/301-3.jpg och då tyckte jag akan såg väldans modern ut.

Ang. sökfunktionen så måste man väl bara säga att den suger. Speciellt i ett sådant här forum där förkortningar är legio.
Edit: Efter att ha läst söktråden såg jag ett bra tips. Man söker på Pbv 301* så funkar det. Detta tips borde läggas in i "Avancerad hjälp" på sökfunktionen.
The Swede
Hi tech vet jag inte, kanonen har modellår 45 och lavettaget har väl sina fördelar men man måste ge sig ut för att ladda om om man missar sistaskott-spärren.
Det är även svårt att avhjälpa eldavbrott då kanonen finns utanför vagnen men det problemet har man med alla typer av OWS.

The Swede pansar2.png
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.