Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Något för svenska förband !!!
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Grenadjär
Borde det inte vara en del av gsu:n , att lära sig använda KLAS i face to face combat !!!!! Istället för att bara lära sig gräva värn och skit gropar !

Exempel:

My Webpage
SBP
Det fick iaf vi göra, 89-90 på I12. Många trevligheter man kunde göra med den... dry.gif Varför kallas den annars för Kort Lätt AttackSpade??
Animal
Av nån underlig anledning kommer jag att tänk på filmen "Jakten på den försvunna skatten" när Harrison Fords rollfigur skjuter ner den svärdviftande araben... laugh.gif
Rickard N
Inte spade, grävverktyg smile.gif
Är det sant att det står i Genevekonventionen att man inte får slåss med spadar? unsure.gif
Nubben
Vi lärde oss iaf att slåss med spadar... cirka en dags utbildning på närstrid med spade var faktiskt relativt roligt. =)
Foxtrotcharliegrg
QUOTE (Rickard N @ Feb 22 2005, 11:37 )
Är det sant att det står i Genevekonventionen att man inte får slåss med spadar? unsure.gif

Nja, du kanske tänker på det att Fi inte ska "tillfogas onödigt lidande"?
Lt under vpl visiterade våra attackspadar och föreslog att det kunde vara en ide att plocka fram sliprondellen för att få lite mer skärpa... laugh.gif
AutoExec
Jag tycker mig minnas att vår Lt. nämnde anledningen till namnet, "kort lätt attackspade" KLAS. Om den bara var klassad som verktyg skulle man inte ha rätt att använda den till "annat".
scattergun
Svårt att tro att benämningen är något annat än en ordlek för vpl....att man skulle använda spaden för strid är väl rätt så självklart och kan väl knappast regleras i en konvention, annars skulle man ju vara tvingad att reglera sopkvastar, kokkärl och allt annat som man kan klappa i huvet på fi!! laugh.gif

Om så ändå är fallet måste även dessa döpas om för att godkännas!

Försvars och UnderhållsKvast Armén - FUKA

SjälvförsvarsKokkärl för Infanteriet - SKINF
Mattsson
Det var en ganska intressant film, men hade inte ni gillat bloppers avsnittet istället? biggrin.gif
johanp
Känns som att spade kommer ganske långt ner på listan över vad man försöker ta kol på sin fi med... Vad ska man annars med ak,bajonett,kniv,granater,ksp/pskott och vad annat man kan tänkas bära på till? Skulle hellre ta en gren alt järnrör att slåss med än en spade.
607 skog
säger bara en sak "hemliga pinnen" bong.gif

har man fått utbl i den så överlever man i närstrid
Inf
I vissa lägen är verktyget (spaden) nog bland det bättre jag kan tänka mig.

Vid närkamp skulle jag hellre använda verktyg(spade) än bajonett, kniv, granater, ksp eller pskott.
Jag använder mycket hellre verktyg(spade) än en gren, dvs om jag inte lyckas hitta en gren som har bättre vikt/hållfasthetsförhållande än verktyget dvs en gren gjord i stål. Järnrör kan säkert vara bra, det säjs att med ett juste järnrör kan man slå världen med häpnad. Problemet är var man hittar järnrör i stridens hetta. Verktyget bör alltid finnas i närheten, för det är ju bra till så mycket annat. Förbättra skyddet - gräv!
Rokare
QUOTE (Animal @ Feb 22 2005, 11:31 )
Av nån underlig anledning kommer jag att tänk på filmen "Jakten på den försvunna skatten" när Harrison Fords rollfigur skjuter ner den svärdviftande araben... laugh.gif

Jag tänkte mer på han den lätt runda killen som lekar Jedi Knight hemma framför videokameran.

laugh.gif

GMY
Gusten
Kolla in soldf från 1986 sidan 10. Texten allra längst ner på sidan: "Vid närstrid kan du bli tvungen att använda exempelvis bajonett, kniv, spade eller yxa." camo.gif eller.... /Gusten Rangern.gif
Henil
SoldF sida 244:
Handgemäng används då striden inte längre kan genomföras med eld. Handgemäng genomförs med bajonett, slag och stötar med ditt eldhandvapen, tillhyggen som yxa och spade samt med sparkar och slag.

-EDIT-
Sidnummer.
superapan
QUOTE (Rickard N @ Feb 22 2005, 11:37 )

sid 244 i SoldF 2001:
Handgemäng genomförst med bajonett, slag och stötar med ditt eldhandvapen, tillhyggen som yxa och spade samt med sparkar och slag.
Ormtunga
Finns det faktiskt människor som tänker på Genévekonventionen när en stor ryss kommer springande med en lång bajonett?

Jag tror att närkamp genomförs med bajonett, spade, kolv, knytnävar, kängor, naglar, tänder och allt annat inom räckhåll.

Den folkrättsliga aspekten blir väl rent försvinnande liten i närkamp?
scattergun
Dessutom är tolkningsbredden rätt så avsevärd i texten!!

sid 244 i SoldF 2001:
Handgemäng genomförst med bajonett, slag och stötar med ditt eldhandvapen, tillhyggen som yxa och spade samt med sparkar och slag.

Sparkar och slag står ju tydligt utsatta som lagligt sanktionerade närkampsinslag.....och jag har ju hört om både pansarslag, sjöslag och annat!!
-alltså borde man få använda allt som använts i alla slag i världshistorien......annars skulle det ju stå vissa slag!! dry.gif

Skämt åsido så finns väl inga förbjudna närstridstekniker........ :(
Foxtrot Lima
Alla som har läst "På västfronten intet nytt" borde vara medvetna om att åtminstone tyskarna använde sina spadar väldigt flitigt i närstrid. Till och med så att man föredrog spade framför exempelvis bajonett - den kunde fasta i offret och vara svår att få ut igen. Eller som ett f d I 22-befäl instruerade oss när vi övade närstrid med bajonett inför högvakten: "När ni kört in bajonetten i er motståndare kan det hända att den fastnar eftersom den saknar blodfåra, och då får ni sparka loss ert vapen från offret". biggrin.gif

Nej, vet ni vad, en vass spade kan man både hugga, slå och hacka med. camo.gif

Hälsningar, Foxtrot Lima smile.gif
Zurse
varför slåss med spaden när man kan skjuta ihjäl den lede FI med automatkarbinen?
PIC
I höstas övade vi att ta kål på pappfigurer med både spade (verktyg, KLAS) och kniv. Vi smög även på varandra bakifrån och använde fingret mot halsen. Lt kallade övningen för tyst nedkämpning ph34r.gif

//191. PBrig Lednplut pansar2.png (Som för övrigt både tog spaningssoldater tillfånga och sköt ner (N)jägarplutonchefer under TSÖ-05 3.gif Rangern.gif )
Mattias
QUOTE (Zurse @ Mar 4 2005, 12:07 )
varför slåss med spaden när man kan skjuta ihjäl den lede FI med automatkarbinen?

Pja, jag har en liten föraning om att i en verklig stridssituation så tar ens 8 mag slut jäkligt fort och oavsett vad SoldF påskinar så existerar inte stridspausar hela tiden. DÅ kan det vara bra att kunna strida med alternativa vapen. Eller tycker du annorlunda?

Man kanske även hamnar i en situation där man måste döda (förlåt, försätta ur stridsbart skick) tyst...

Apropå Genévekonvetionen så behöver man ju inte bara slå/hugga med spaden. Enligt sidan som länkades till ovan så:
With the entrenching shovel, one can throw a handful of soil or sand at the enemy's face from a distance of four to five meters and profit by enemy's confusion to shorten the distance needed for a blow.

biggrin.gif
Larsleo
Tja..AK'n funkar väl i närstrid..och den har man till hands ju..får man en kolv i nyllet är man nog inte så pigg..och det går fort att puckla på..har ptövat under rensning av värn mot diverse papperfigurer..

@ PIC..tja vår skarpskytt fick järnsläpp vad mer kan man säga..
Zurse
risken finns att man dessutom får stryk av fienden om man ska på å slå han med spaden, räkna med att han lär gilla dig lika mkt som du gillar honom...
Paramedic77
Vi hade en del ambitiösa befäl på den här fronten som lärde oss att ha ihjäl fi med både det ena och det andra. Bland annat beordrade han oss att knycka med varsin matsked från matsalen som vi sedan preparerade!! Vi hade ganska mycket närstridsövningar faktiskt. En övning skulle vi smyga oss in på ett objekt och slå ut den vaktstyrka som fanns där med hjälp av varsin kniv som i övningen symboliserades av en röd spritpenna! Det var inte svårt att urskilja vilka som varit B-styrka på den övningen då färgen satt i nästan en vecka.
jake the snake
Snälla ni, ni menar HAAGKONVENTIONEN!!!!!!!!!!!!!!!

Genévekonventionen styr mest upp krigsfångars rättigheter.
Chaplain
Vad gäller dessa filmer så såg det väl mäst ut som om stackarn hade trampat i ett jordgetingbo!?

Jag förstå inte varför han inte visade någa fina kast med spaden, som är bra balanderad att kasta med, till skilnad från KLAS, som är designad att gräva med.
Specialförband(och andra) i fd sovjet får även utbildning i att kasta spade med bra precition, har själv prövat "lite" och det är ganska lätt att få in tekniken på en "komunistins" spade. Alla soldater i nyss nämda krigsmakt drillas i att så fort man stannar gräva skyddsgrop, utan order, för att sedan förbettra detta till värn och förbindelsegångar åt höger. En rysk pluton som stannar på tundran och inte får order, skall i teorin gräva fram en ny stad på några veckor.

Spaden kastas utifrån lärdomen" om någon hoppar fram med en AK så skjuter du mot honom, om någon hoppar fram och kastar en spade mot dig hoppar du åt sidan, och "någon" har då chansen att komma dig inpå livet med kniv eller dyligt blyg.gif "
jake the snake
QUOTE (Chaplain @ Mar 9 2005, 08:45 )
Vad gäller dessa filmer så såg det väl mäst ut som om stackarn hade trampat i ett jordgetingbo!?

Jag förstå inte varför han inte visade någa fina kast med spaden, som är bra balanderad att kasta med, till skilnad från KLAS, som är designad att gräva med.
Specialförband(och andra) i fd sovjet får även utbildning i att kasta spade med bra precition, har själv prövat "lite" och det är ganska lätt att få in tekniken på en "komunistins" spade. Alla soldater i nyss nämda krigsmakt drillas i att så fort man stannar gräva skyddsgrop, utan order, för att sedan förbettra detta till värn och förbindelsegångar åt höger. En rysk pluton som stannar på tundran och inte får order, skall i teorin gräva fram en ny stad på några veckor.

Spaden kastas utifrån lärdomen" om någon hoppar fram med en AK så skjuter du mot honom, om någon hoppar fram och kastar en spade mot dig hoppar du åt sidan, och "någon" har då chansen att komma dig inpå livet med kniv eller dyligt blyg.gif "

Ha ha, läst "Spetznas" av Suvorov?
Inf
Man ska kanske inte ta allt som skrivs i den boken som en absolut sanning. Jag har sett en och annan soldat från forna sovjet som inte direkt skulle platsa som typisk infanterist a la Suvorov. Det är möjligt att de skrämmer en del soldater till att börja gräva så fort ordern Halt! kommer, men majoriteten gör nog som i alla andra armeer och väntar på vidare order om man inte är under beskjutning, för då har nog de flesta vett att gräva och ha hjälm och kroppsskydd på.
Chaplain
Min gissning är att de gräver lika mycket som vem som hällst av oss.
Har talat med en kille som var MP i Afganistan på 80-talet.
Mycket gjorde dom, men inte mycket grävande.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.