kristina
Feb 21 2005, 11:14
Hej!
Är det någon som har lumparjargong på band? Ordergivning, sånger etc... Jag är journalist och håller på med ett jobb. Berättar mer vid eventuell kontakt. Självklart får du vara anonym. Jag bryter mot lagen om jag röjer din identitet för någon utomstående. maila till: emmo444@hotmail.com
Kristina
Innuendo
Feb 21 2005, 12:14
För vilken uppdragsgivare jobbar du?
Samt vilket syfte är artikeln tänkt att ha?
Nu tänker jag bara STOPP STOPP STOPP!
Vad kan en journalist ha för användning av "lumparjargong"? Ta citat ur sitt sammanhang och få saker och ting att framstå som mycket värre än vad det egentligen är?
Om "Kristina" kommer från aftonblaskan hoppas jag att ingen ger henne material som, enligt tidigare erfarenhet av aftonbladet, kommer att kunna användas på ett sätt som inte är korrekt.
@Kristina
Om du vill göra ett ärligt reportage är du självklart välkommen men är du bara ute efter att "sätta dit" enskilda officerare, soldater eller Försvarsmakten i stort är du nog på fel forum.
Ställer mig bakom Karins synpunkter!
Innuendo
Feb 21 2005, 15:41
ÄVen jag håller med Karin, det var därför jag ville ha reda på uppdragsgiva och syfte. Var ju mycket knapphändigt med information från juornalisten, känns som om hon döljer något för oss.
Ännu ett "AVSLÖJANDE" om hur hemska unga Svenska barn blir av Vpl-tiden..
Känns som om journalistkåren bara blir bättre och bättre...
Att sen inte presentera sig med namn och media gör ju saken mer
obskyr....
Etik....Är det helt borttaget i utbildningen på JMK nuförtiden?
Kimster
Feb 21 2005, 19:02
Hej Kristina........från Sveriges Radio vad jag kan se.
Som delansvarig på detta forum finner jag din fråga ganska osmaklig med tanke på vad media har gjort mot FM tidigare. ..visst jag säger inte att FM eller vpl är någon änglaverksamhet heller, men mycket som blåses upp är knappt närheten till halvsanningar. Där av kommer säkert de flesta här undra vad du "egentligen" är ute efter.
Så om du "vill" får du gärna förklara ditt syfte precis som Karin säger om vad du ska ha matrialet till.
Man kanske skulle gå in på något SR-forum och försöka hitta stoff så man kan snickra ihop något ihopkok om trakasserier på SR-personalfester, undervisning i moral&etik på journalisthögskolan och missbruk av skattebetalarnas- och tv-licensbetalarnas pengar. Och sedan kan man ju publicera detta smaskiga någonstans bara för att få löpsedlar, oavsett om det är sant eller inte.
Snacka om lågvattenmärke, och jag hoppas verkligen att "Kristina" INTE är representativ för SR, för då är det f-n mig näst intill kriminellt!
My 5 öre!
Ghostface
Feb 22 2005, 00:04
Tror ni inte att man får den infon vid kontakten som hon ber om?
Skulle aldrig personligen ställa upp på en intervju men är det inte ganska bra om någon på detta forum ställer upp?
Att ta någon från forumet är väl ganska bra då de flesta har ett genuint intresse av denna verksamhet samt att om man vill hitta någon som spyr galla över sin vpl är ju inte det så svårt att hitta på andra ställen?
En artikel är ju väldigt enkel att vinkla men jag tyckte det dömdes lite för snabbt i detta fallet...
För övrigt anser jag inte att det är medias fel att FM har en taskig stämpel utan det ansvaret ligger inom FM. Dels genom internt agerande men även det faktum att FM finner sig i att ta skit även om man vet att direkta faktafel förekommer i många artiklar.
Det finns inte en infochef som förklarar vad vår verksamheten syftar till, i deras ögon är inget acceptabelt och allt ska utredas. Man ifrågarsätter sällan sanningshalten i artiklarna. Politiskt så man spyr...
FM har gjort FM till ett tacksamt byte.
Jag anser att det är bättre att säga vad man tycker och varför man tycker så.
FM har väl inget att dölja?
Dobberman
Feb 22 2005, 00:47
Nej men det är onödigt att ge info som KOMMER missförstås och vändas till
negativa attityder i ett naffs......
En BRA stor del av det som står om FM idag är saker som i det civila inte ens
NÄMNS.....men iom att dom flesta i mediakåren verkar lidit av plattfot under mönstringen så ska man hävda sig ...På annat sätt
MYCKET restriktiv med mediafolk i stort....
Ser framför mig.....
lumparjargong-CHOCKOrdergivning-CHOCKSång-CHOCKEller annan god grävande journalistik.......Nix
Badboy
Feb 22 2005, 12:52
Media är ett otroligt kraftfullt verktyg. Den som inte kan hantera media kommer inte att vinna sympati. I grunden tycker jag att man ska nyttja de tillfällen som ges för att föra fram sin åsikt. DOCK bör man välja sin strider och format!
Debatt är bra, för de är svåra att redigera om man upptäcker att den sker i "fientlig" miljö. Rena intervjuer blir lättare om man får se frågorna i förväg och har lite personkännedom om journalisten.
I detta fall är ju journalisten redan dömd, stämplad och hånad, kan ju omöjligt ha rent mjöl i påsen? Eller...
Vi som är så öppna och nytänkande klarar inte ens av en öppen fråga utan att direkt gå till angrepp i bästa NRA-stil...
Jag vet ingenting om journalisten eller uppdraget och just därför håller jag en civilserad och öppen ton i väntan på mer info.
Dock ser jag risken att användare med begränsad livs- och militär erfarenhet av ren okunskap skulle kunna ställa upp med material till liknande förfrågningar, vilket gör att denna fråga kanske skulle lösas av BlåGul? Åtminstone ser jag behovet av ett lämpligt etiskt förhållningssätt till liknande frågor. Detta efter erfarenhet av journalister som intervjuar ungdomar ur HVU och FBU-u, med förödande resultat. Med förödande menar jag att utnyttja deras naivitet, förmåga att överdriva, problem att hålla isär självupplevda händelser och "historier", wannabe-MÖP-tendenser och bristfällig språklig förmåga.
Journalisters etik och moral har dessutom ibland mycket lite med varandra att göra, tyvärr...
/Magnus B
Om "journalisten" har/hade rent mjöl i påsen - varför har hon inte förtydligat eller utvecklat?
Kanske har hon huggit några missnöjda vpl i farten redan?
Har ingen på hennes jobb gjort vpl som hon kan fråga?
Beklagar, men med tanke på hur "journalist"-kåren har betett sig mot bl.a FM, så är mitt förtroende för dem inte längre än jag kan kasta en MT-LB..
Ghostface
Feb 22 2005, 15:40
QUOTE (rille116 @ Feb 22 2005, 00:47 )
Nej men det är onödigt att ge info som KOMMER missförstås och vändas till
negativa attityder i ett naffs......
MYCKET restriktiv med mediafolk i stort....
Ser framför mig.....
lumparjargong-CHOCK
Ordergivning-CHOCK
Sång-CHOCK
Eller annan god grävande journalistik.......Nix
Förstår inte varför ordergivning skulle leda till chock?
Sång likaså?
Det som sjungs under snabbmarscher mm där befäl är närvarande är och skall vara moraliskt och etiskt försvarbart.
Sen finns det ju rötägg inom alla yrken. Skillnaden är att militären har ett större nyhetsvärde med anledning av det ansvar man faktiskt besitter. Vilket jag anser vara helt rätt.
Jag skulle vilja ha större öppenhet och granskning i syfte att effektivisera FM:s tröga organisation.
Dobberman
Feb 22 2005, 17:26
GhostFace...
Termen "Chock" syftar till Kvällspressens trägna vana att lägga
till epitetet "Chock" framför allt som trycks...
Tänk..........tänk igen........
Är övertygad att det som Rille116 menar är fragment ur ordergivningar tagna ur sitt sammanhang. Dessa uppspelade i radio tillsammans med nån speaker som talar om för lyssnarna hur fruktansvärt det är (radion utgår nämnligen från att lyssnaren saknar egna värderingar och måste därför tutas i rätt åsikter) skulle inte få rättmätiga konsekvenser.
Anledningen till att det blossas upp är att en viss politisk falang är kraftigt överbefolkad bland sk journalister, denna falang brukar inte vara de trognaste på den lokala hemvärnsövningen...
Jag kallar inte den "granskning" som journalister har presterat hittills av FM stämmer in ens det minsta lilla med min bild.
Jag skall inte se varför FM o dess personal skall svansa runt för nån som sedan sparkar undan benen på FM.
Bara för att dom själva kallar det för opartisk granskning betyder de inte att så är fallet.
Stalin tyckte också att hans politik var jättebra, men det betyder inte att den var det...
Dizzy_keys
Feb 22 2005, 18:17
Någon som kommer ihåg denna tråd som handlade om ett P3 program?
http://forum.SoldF.com/index.php?showtopic...t=0entry56004
Ghostface
Feb 22 2005, 19:12
Förstår vad du menar med chock men ser ändå inte faran med en ordergivning, även om den är klippt ur sitt sammanhang.
Klart FM skall granskas trots att jag håller med på en punkt: Medias bild stämmer inte heller överrens med den bild jag har men det spelar väl ingen roll?
Men det kan ju bero på att FM har just "svansat" runt media...
Jag tycker FM ska vara rakare och ärligare helt enkelt.
FM ska, enl mig, tydligare förklara vad verksamheten syftar till, bjuda in media på längre övningar och bygga upp ett förtroende med media.
FM är helt beroende av media och folkopinion (framförallt nu när få gör lumpen och folkförankringen är i princip obefintlig) och då är det ÄNNU viktigare med öppenhet.
Man kan enkelt väcka ett intresse för utlandsstyrkan och den insats som de gör. Men när läste ni ett reportage om US senast i en civil tidning?
Vilka som sen uppenbarar sig på hemvärnets övningar är väl helt jävla orelevant oavsett politisk "falang".
Om den "falangen" dessutom lyckas påverka vårt försvar genom politik är väl det i förlängningen folkets vilja?
Vad är det vi försvarar?
Vad föreslår ni? Bojkott av media?
Bra liknelse med Stalin...
Dobberman
Feb 22 2005, 19:32
QUOTE (Ghostface @ Feb 22 2005, 20:12 )
Förstår vad du menar med chock men ser ändå inte faran med en ordergivning, även om den är klippt ur sitt sammanhang.
Det var en parrodi på media Ghostface..
Inte en fruktan i reell mening om ngt överhuvudtaget...
Jag får intrycket att du inte förstår det helt enkelt....
Jag ser en kraftig fara i att det skriks ut "....rensa... nedkämpa..." osv för folk som inte har en susning om vad det handlar om. Särskilt när man ha "reportrar" som illa döljer sina egna åsikter. (Därav falangerna)
Sen att Rille116 syftade på aftonblaskan ständiga "Extra" rubriker är en skojig finess ;)
Hur många chanser skall media få? Dom har gång på gång visat att dom är verklighetsförvanskande individer med vidrigt skumma arbetsmetoder. Jag tycker inte nån skall samarbeta med dom....
Att tro att dom kommer ändra sig just den här gången är snudd på mer än lovligt naivt.
Sen får du gärna ta o slappna av lite och kanske inte ta allt så bokstavligt

Stalin var ju mer ett exempel på att man kanske inte alltid är så bra på att bedöma sig själv.
Vill media ha nån vettig info får dom visa att dom kan hantera den!
Fu Dahlberg
Feb 22 2005, 19:50
QUOTE (Vc_90 @ Feb 22 2005, 19:34 )
Hur många chanser skall media få? Dom har gång på gång visat att dom är verklighetsförvanskande individer med vidrigt skumma arbetsmetoder. Jag tycker inte nån skall samarbeta med dom....
Och detta hadde hjälpt hur?
Det är ett personligt ansvar... faktiskt.... Kvällstidningar publicerar vad som säljer... OCh om folket vill ha -CHOCK och -KUPP, så är det det som fabriceras...
A2Keltainen
Feb 22 2005, 20:09
QUOTE (Fu Dahlberg @ Feb 22 2005, 19:50 )
QUOTE (Vc_90 @ Feb 22 2005, 19:34 )
Det är ett personligt ansvar... faktiskt.... Kvällstidningar publicerar vad som säljer... OCh om folket vill ha -CHOCK och -KUPP, så är det det som fabriceras...
Aftonpressen avslöjar hemliga militära förberedelser för statskupp: Medlem på militärt svenskt nätforum medger att han kämpar för en shockartad kupp i Sverige. Medlemmens egna ord:
"CHOCK""KUPP" "är" vad" "folket vill ha"
"CHOCK""KUPP" "är ett personligt ansvar"
Ghostface
Feb 22 2005, 20:11
Jodå, jag förstår.
Parodi, ironi mm men tycker att er inställning är så otroligt naiv.
Det handlar inte om att ge media chansen utan att FM ska förvalta den chansen de får av media. Precis som ni säger ligger makten hos media o då är det ju bara att anpassa sig till det.
Att vara tyst mot media är ju det sämsta man kan göra, vilket alla i nedre tonåren borde veta.
Ordergivning med nedkämpa, bekämpa, nedhålla, slå mm är absolut ingen fara om man inom FM blir bättre på att förklara vad det innebär, alt kontrar när reportage vinklas genom konkreta förklaringar med syften.
Att vinkla saker är bland det lättaste som finns och händer ofta mot FM, medan FM inte agerar för att tydliggöra helheten.
Man slappnar av och låter det ske...
Man låter sig skrivas ner.
Det är ju inte media som ska ändra sig, utan FM. Vill FM ha positiv publicitet får de fan se till att de får det då det ligger på FM:s egna ansvar...
Men att tro att FM kan avgöra huruvida de kan samarbeta med media eller inte är skrattretande naivt...
Iaf om man dessutom tror att det gynnar FM genom att inte samarbeta.
Tror du att folk VILL läsa påhittade historier o rena lögner?
A2Keltainen
Feb 22 2005, 20:23
QUOTE (Vc_90 @ Feb 22 2005, 20:18 )

Är det inte det som all skönlitteratur, de flesta filmer och de flesta TV-program går ut på?
Kimster
Feb 22 2005, 20:27
Inte i en nyhetstidning, vilket var mediet han nämde.
@Ghostface
Jag tycket inte inställningen är naiv alls. Den är helt normal med tanke på vilka rubriker som staplats upp förut. Erfarenheten i detta är ganska negativt laddad och jag ser det ganska naturligt att göra de ifrågasättanden som gjorts.
Att vara tyst behöver inte alls vara det sämsta. Bättre det än att sprida skitsnack och rykten, vilket är mycket värre. En journalist som inte får höra nått måste antingen hitta på eget (vilket de iofs gör ändå rätt ofta), eller inte skriva nått alls.
Men ärlighet varar givetvis längst, för de som känner att det är rätt metod.
Sen tror jag det inte spelar någon roll om FM sköter sig som fan, gulligull osv osv eller gör tabbar och svärtar ner sig, Media publicerar ändå det folk vill veta, för det säljer. Alla värderar vi saker olika, andra tycker si, andra tycker så, media publicerar det som de tror är nått folk ska börja bry sig om. Vems sida står dom på ? -den sida som köper t.ex. tidningarna!
Dobberman
Feb 22 2005, 20:32
QUOTE (Ghostface @ Feb 22 2005, 21:11 )
Jodå, jag förstår.
Tveksamt.... ;)
Att vara tyst mot media är ju det sämsta man kan göra, vilket alla i nedre tonåren borde veta.
Ja ..du borde ju ha mest koll på den generationen av alla här..
Forumtips 1a..Läs andras profilerQUOTE
Men att tro att FM kan avgöra huruvida de kan samarbeta med media eller inte är skrattretande naivt...
Jasså....du får hemst gärna utveckla detta resonemang en bit.
Hur ser du på att t.e.x all mediakontakt inom FM skall ske via "pressOfficerare".
Samt att dom flesta skolor Reg och andra centra VILL att anställda ska ha "ringa" kontakt med media överhuvudtaget?
Jaha...Och vad i din värld får dig att tro att DETTA då var en "BRA" kontakt med media?
Den verkar högst misstänksam enligt dom flesta här verkar det som, men du kanske sitter inne med kunskap som du vill förmedla till oss andra?....
A2Keltainen
Feb 22 2005, 20:36
QUOTE (Kimster @ Feb 22 2005, 20:27 )
Jag ser kvällstidningar som mer än nyhetstidningar. En kvällstidning är i mina ögon en lättsam blandning av en nyhetstidning, en kriminaltidning, en skvallertidning, en sporttidning och en allmän nöjestidning. D.v.s. i mina ögon är kvällstidningens, ur läsarens synvinkel sett, främsta syfte att förnöja folk. Jag tror faktiskt att folk i stor utsträckning hellre läser en artikel som inte är helt sann, men som är underhållande, än en artikel som är helt sann men tråkig. Varför läser folk annars kvällstidningar, då de inte direkt har ett rykte om sig som den goda analysens, objektivitetens och sanningens kungar? Om man exempelvis tittar på de nyheter som kvällstidningarna främst tar upp, så är de väldigt ofta av sensationalistisk karaktär. Detta tyder i mina ögon på att de nyheternas främsta syfte är att underhålla folk, och inte att ge ett bra (eller åtminstone ur min synvinkel) underrättelseunderlag för folks politiska och sociala aktiviteter.
Fu Dahlberg
Feb 22 2005, 20:41
QUOTE (Vc_90 @ Feb 22 2005, 20:18 )
Rena lögner kan de inte publicera... då blir det rättegång så det viner om det...
Men annars... ja... marknadsandelarna pratar sitt tydliga språk
Vargas
Feb 22 2005, 20:42
Hmm, kanske skicka ett par mail till
Mediemagasinet?
- He who lives by the sword, shall die by the sword!
Kimster
Feb 22 2005, 20:48
QUOTE (A2Keltainen @ Feb 22 2005, 20:36 )
QUOTE (Kimster @ Feb 22 2005, 20:27 )
Jag ser kvällstidningar som mer än nyhetstidningar. En kvällstidning är i mina ögon en lättsam blandning av en nyhetstidning, en kriminaltidning, en skvallertidning, en sporttidning och en allmän nöjestidning. D.v.s. i mina ögon är kvällstidningens, ur läsarens synvinkel sett, främsta syfte att förnöja folk. Jag tror faktiskt att folk i stor utsträckning hellre läser en artikel som inte är helt sann, men som är underhållande, än en artikel som är helt sann men tråkig. Varför läser folk annars kvällstidningar, då de inte direkt har ett rykte om sig som den goda analysens, objektivitetens och sanningens kungar? Om man exempelvis tittar på de nyheter som kvällstidningarna främst tar upp, så är de väldigt ofta av sensationalistisk karaktär. Detta tyder i mina ögon på att de nyheternas främsta syfte är att underhålla folk, och inte att ge ett bra (eller åtminstone ur min synvinkel) underrättelseunderlag för folks politiska och sociala aktiviteter.
Det där är din värdering och inte resten av världen.
Det är skillnad på vad folk "egentligen" vill läsa och vad de läser ändå.
Jag vill t.ex. inte läsa om lögner och hittepå i en kvällstidning, eller nån annan nyhetstidning för den delen. Ändå läser jag dem, ihopp om att det mesta är sant.
Ghostface
Feb 22 2005, 21:04
QUOTE (rille116 @ Feb 22 2005, 20:32 )
QUOTE (Ghostface @ Feb 22 2005, 21:11 )
Jodå, jag förstår.
Tveksamt.... ;)
Ja ..du borde ju ha mest koll på den generationen av alla här..
Forumtips 1a..Läs andras profilerQUOTE
Jasså....du får hemst gärna utveckla detta resonemang en bit.
Hur ser du på att t.e.x all mediakontakt inom FM skall ske via "pressOfficerare".
Samt att dom flesta skolor Reg och andra centra VILL att anställda ska ha "ringa" kontakt med media överhuvudtaget?
Jaha...Och vad i din värld får dig att tro att DETTA då var en "BRA" kontakt med media?
Den verkar högst misstänksam enligt dom flesta här verkar det som, men du kanske sitter inne med kunskap som du vill förmedla till oss andra?....

Nä, det är inte tveksamt.
Tycker ni verkar naiva... ;)
Nedre tonåren borde veta det, därför är det intressant att du tar åt dig trots din ålder... Läser alltid profiler, serrö...
När jag menar FM menar jag de som enl policyn ska uttala sig. T.ex. press- o infochefer
Det är ju dem jag e kritisk mot och hur de agerar mot media.
Men du tror väl inte att bollen ligger i deras händer?
Media bestämmer...
Slutligen har jag inte påstått att just detta var en "bra" kontakt.
Talar i generella termer, men läs o du skola förstå... ;)
A2Keltainen
Feb 22 2005, 21:07
QUOTE (Kimster @ Feb 22 2005, 20:48 )
Det där är din värdering och inte resten av världen.
Jag har inte heller påstått något annat.
Det är skillnad på vad folk "egentligen" vill läsa och vad de läser ändå.
Utveckla gärna det där, då jag inte riktigt förstår vad du menar.
Jag vill t.ex. inte läsa om lögner och hittepå i en kvällstidning, eller nån annan nyhetstidning för den delen. Ändå läser jag dem, ihopp om att det mesta är sant.
Jag har inte läst kvällstidningar på 15 år, då jag inte finner något intressant i dem och tycker att de allmänt är fyllda med fördummande smörja och skit. Gör det mig till en ond elitist? ;)
ehm, Ghostface, sluta klumpa folks åsikter, var o en tar ansvar för vad dom har skrivit!
Du har en väldigt vacker bild av media, önskar att jag kunde skriva under på den. Men i dagsläget anser jag inte att jag kan det. Du får gärna förklara din i mina ögon ytterst glofierade syn av media!
Det är ganska vanligt bland unga personer att vilja förändra världen, tex att FM helt plötsligt skall öppna sig vidöppet. Den åsikten brukar avta med mognadsgrad...
Jag förstår inte vad FM skulle tjäna på att öppna sig helt.
Tro mig, FM gör massvis för att via officiella kanaler vara media till lags, vad får dom tillbaks? Skandalreportage om skjutna hundar i Kosovo, uselt skött ekonomi etc etc, inte ett endaste ord om FM's positiva sidor. Skall verkligen FM fortsätta stånga huvudet i väggen eller anpassa sig efter situationen o helt enkelt inte bjuda media på så mycke?
Finns något som heter att lära sig av sina misstag?
Dahlberg>> Så du tror på det som står i aftonblaskan???
Dags att släppa hörnflaggan lite kanske?
Fu Dahlberg
Feb 22 2005, 21:31
QUOTE (Vc_90 @ Feb 22 2005, 21:23 )
Jag läser den inte...
Det är ganska vanligt bland unga personer att vilja förändra världen, tex att FM helt plötsligt skall öppna sig vidöppet. Den åsikten brukar avta med mognadsgrad...
Tro mig, FM gör massvis för att via officiella kanaler vara media till lags, vad får dom tillbaks? Skandalreportage om skjutna hundar i Kosovo, uselt skött ekonomi etc etc, inte ett endaste ord om FM's positiva sidor. Skall verkligen FM fortsätta stånga huvudet i väggen eller anpassa sig efter situationen o helt enkelt inte bjuda media på så mycke?
Fm har inget på att förlora på att ha öppna kanaler...
Och absolut inget på att vinna genom att stänga kanalerna...
Mer än ett treåringshot... "du är dum, så jag pratar inte med dig"...
Ghostface
Feb 22 2005, 21:51
QUOTE (Vc_90 @ Feb 22 2005, 21:23 )
ehm, Ghostface, sluta klumpa folks åsikter, var o en tar ansvar för vad dom har skrivit!
Du har en väldigt vacker bild av media, önskar att jag kunde skriva under på den. Men i dagsläget anser jag inte att jag kan det. Du får gärna förklara din i mina ögon ytterst glofierade syn av media!
"ehm, Ghostface, sluta klumpa folks åsikter, var o en tar ansvar för vad dom har skrivit!"
"Dahlberg>> Så du tror på det som står i aftonblaskan???
Dags att släppa hörnflaggan lite kanske?"
Citaten ovan måste vara ett skämt?
Att skriva detta i samma insändare måste vara någon form av rekord!
Du säger emot dig själv...
Glorifierar inte media, tvärtom...
Inte nöjd med det som skrivs om FM.
Däremot blundar jag inte för det faktum att FM är så jävla beroende av media att man måste nyttja dem, spela med och göra det bästa av situationen. Inte sluta sig.
Exempelvis kunde FM gått ut o förklarat varför man sköt hundar, men inte ett ord kom från FM. Det är det jag vill att FM ska börja med.
Eller som grynet sa: "Ta ingen skit"
Slutligen vill jag, trots att jag gjorde GU under första halvan av 90-talet, ändå försöka påverka och ändra.
Tragiskt annars, anser jag.
QUOTE (Fu_Dahlberg)
Jag läser den inte...
Är det då så smart att diskutera huruvida innehållet är sant eller inte?
Fm har inget på att förlora på att ha öppna kanaler...
Och absolut inget på att vinna genom att stänga kanalerna...
Mer än ett treåringshot... "du är dum, så jag pratar inte med dig"...
Oki, stänga alla kontakter är kanske lite överdrivet, men är det bara jag som undviker korkade människor i civila livet? Missbrukar nån ett förtroende får den inte förtronde igen, är jag ensam om den principen?
EDIT: stavkrupp
Ghostface
Feb 22 2005, 21:56
Brukar de personer du undviker pga bristande förtroende kunna påverka opinionen och kanske ett helt folk?
Dobberman
Feb 22 2005, 22:04
Nä, det är inte tveksamt.
Tycker ni verkar naiva... ;)
Ja..var och en är egen Ch i detta fall.....
Min personliga åsikt om dig...väljer jag att hålla för mig själv..
Nedre tonåren borde veta det, därför är det intressant att du tar åt dig trots din ålder... Läser alltid profiler, serrö...
Avsåg annars att dom flesta som skriver här nu LÄMNAT nedre tonåren..
Men du visar just på den "egen tolkning" som jag anser att vissa media gör..
Så där talar för snarare FÖR mitt tänkande än mot.
När jag menar FM menar jag de som enl policyn ska uttala sig. T.ex. press- o infochefer
Det är ju dem jag e kritisk mot och hur de agerar mot media.
Jo..jag har förstått vad du menar DÄR men fortsätt gärna ...
Exakt VAD är du kritisk mot och hur är DU kapabel att avgöra detta?...
Men du tror väl inte att bollen ligger i deras händer?
Media bestämmer...
Hell no.....Dom måhända bestämmer över ditt liv och tänkande men inte i generellt.
Talar i generella termer, men läs o du skola förstå... ;)
*ASGARV*...jasså..är det DET du gör??..ja ja...bra att du informerar om detta då..
Fu Dahlberg
Feb 22 2005, 22:11
[quote=Vc_90,Feb 22 2005, 21:53 ] [QUOTE=Fu_Dahlberg]Jag läser den inte...[/QUOTE]
[/quote]
[/quote]
Nu syftade jag inte på det, utan orsaken till att de skrivs... Folk VILL läsa om hemska saker inom den "Dåliga, onödiga, dyra" organisationen Försvarsmakten... det vill säja att det finns ett behov att mätta... så here we are...
[quote]Oki, stänga alla kontakter är kanske lite överdrivet, men är det bara jag som undviker korkade människor i civila livet? Missbrukar nån ett förtroende får den inte förtronde igen, är jag ensam om den principen?[/quote]
Beror på, hur beroende man är av människan... och har inte någon fått något förtroende från början, så spelar det ju ingen roll om man tar bort det.
och idag behöver FM allt den kan mot "normala människor"... Folkförankringen är lååångt borta, och som jag upplever det... så lever FM egentliogen på lånad tid, pga av att politikerna inser syftet med den, eller ser alla jobb som skulle försvinna, dvs en marknadesåtgärd... Tro inte att någon kommunalpolitiker ställde sig upp och protesterade mot nedläggningarna pga av minskad försvarsförmåga, utan för arbetstillfällena... kunnde lika gärna varit en mosfabrik...
Dizzy_keys
Feb 22 2005, 22:58
QUOTE (Fu Dahlberg @ Feb 22 2005, 22:11 )
QUOTE (Vc_90 @ Feb 22 2005, 21:53 )
QUOTE (Fu_Dahlberg)
Jag läser den inte...
Nu syftade jag inte på det, utan orsaken till att de skrivs... Folk VILL läsa om hemska saker inom den "Dåliga, onödiga, dyra" organisationen Försvarsmakten... det vill säja att det finns ett behov att mätta... så here we are...
Oki, stänga alla kontakter är kanske lite överdrivet, men är det bara jag som undviker korkade människor i civila livet? Missbrukar nån ett förtroende får den inte förtronde igen, är jag ensam om den principen?
Beror på, hur beroende man är av människan... och har inte någon fått något förtroende från början, så spelar det ju ingen roll om man tar bort det.
och idag behöver FM allt den kan mot "normala människor"... Folkförankringen är lååångt borta, och som jag upplever det... så lever FM egentliogen på lånad tid, pga av att politikerna inser syftet med den, eller ser alla jobb som skulle försvinna, dvs en marknadesåtgärd... Tro inte att någon kommunalpolitiker ställde sig upp och protesterade mot nedläggningarna pga av minskad försvarsförmåga, utan för arbetstillfällena... kunnde lika gärna varit en mosfabrik...
Jag håller med Fu Dahlberg angående jobben. Men det bottnar väll i att en majoritet av folket inte känner sin frihet hotad och därmed inte ser behov i att betala flera miljarder för att skydda den. Sen så flyttar FM sin fokus ifrån Sverige till omvärldens oroshärdar och det stärker ju inte folkförankringen i Sverige som jag uppfattar det. Sen så undermineras folkets förtroende till FM på grund av att FM nästan alltid nu för tiden utmålas som en stor osmidig organisation som slukar skattepengar på onödigt materiell
Dizzy_keys
Feb 22 2005, 23:22
Tänkte förresten att om Kristina vill ha lite lumparjargong på mp3 kan hon nog ladda ner Jag orkar inte mer med markoolio. Eller den borde nog sveriges radio ha på cd.
Edit: Stavfel
QUOTE (Dizzy_Keys @ Feb 22 2005, 22:58 )
Jag håller med Fu Dahlberg angående jobben. Men det bottnar väll i att en majoritet av folket inte känner sin frihet hotad och därmed inte ser behov i att betala flera miljarder för att skydda den. Sen så flyttar FM sin fokus ifrån Sverige till omvärldens oroshärdar och det stärker ju inte folkförankringen i Sverige som jag uppfattar det. Sen så undermineras folkets förtroende till FM på grund av att FM nästan alltid nu för tiden utmålas som en stor osmidig organisation som slukar skattepengar på onödigt materiell
På vilket sätt har orsaken till att en kommunalpolitiker vill bevara ett förband att göra med medias uppträdande och sanningshalten i medias uppgifter?
Har vi inte hamnat liiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiite out of bounds?
Beträffande att folk vill läsa den blaskan som skrivs nu hellre än vettiga nyheter så nej, men marknadsföring o lite andra trick har gjort sitt.

Nu är jag ingen vandrande marknadsundersökning men rent statistiskt borde jag väl iallafall ha stött på nån som tycker om kvällstidningarna om nu det är sånt enormt sug efter dom..?
Ghostface >> såg tyvärr inte ditt inlägg förrän nu. Och nej, dom säger inte emot varandra, men jag orkar verkligen inte säga allting en tredje gång. Vi håller inte med varandra. Thats it. Jag tar till mig din åsikt dock finns det vissa svarta hål i den jag skulle vilja ha fyllt, detta gick tydligen inte, trist!
Ghostface
Feb 23 2005, 18:01
QUOTE (Vc_90 @ Feb 22 2005, 23:57 )
Ghostface >> såg tyvärr inte ditt inlägg förrän nu. Och nej, dom säger inte emot varandra, men jag orkar verkligen inte säga allting en tredje gång. Vi håller inte med varandra. Thats it. Jag tar till mig din åsikt dock finns det vissa svarta hål i den jag skulle vilja ha fyllt, detta gick tydligen inte, trist!
Okej, whatever...
Känner att jag bara upprepar mig men gör ett nytt försök.
FM är beroende av en god relation med media enl mig.
Då menar jag inte att vi FM ska ställa upp på media enbart utan det ska vara en ömsesidig relation.
Detta för att få personer gör vpl idag och färre är med i hemvärnet vilket medför att få har insikt i organisationen. FM kostar ca 40 miljarder och produkten är mycket svår att mäta.
Därför anser många att man inte får ut något av dagens försvar.
För att ändra på denna inställning som finns i samhället är man beroende av media.
Denna inställning i samhället blir inte heller bättre när FM låter media göra artiklar och reportage som är felaktiga eller klippta ur sitt sammanhang mm. När detta händer ändå så måste FM på något sätt förklara varför man gör som man gör. Exempelvis varför går man långt när soldaten riskerar marschfraktur?
Varför springer man stridshinderbana när det dog en soldat för några år sen?
Varför kör soldater stridsbåtar i full fart i mörker när de ibland kör på grund?
Vi ökar vårt internationella engagemang och detta innebär risker.
Vad händer den dag då det smäller till och det kommer hem svenska soldater i säckar?
Det är aldrig acceptabelt med dödsfall eller skador uppkomna av slarv men vi sysslar med en jävligt speciell verksamhet som är förenat med en viss, kalkylerad risk.
Då anser jag att FM borde göra verksamheten medveten hos samhället. Idag tar man bara emot massa skit av media.
Jag tycker då att man kan inte stänga ute media så som en del här förordade.
Sen tycker jag också att ragga reportage här är jävligt dåligt och tror mig se vad hon är ute efter.
Men vill reportern ha en "scoop" är det skitenkelt för henne att fixa.
Bättre då att personer med intresse och insikt i FM att förklara hur det egentligen ligger till...
sf
Rokare
Feb 23 2005, 23:49
QUOTE (Ghostface @ Feb 22 2005, 21:51 )
Exempelvis kunde FM gått ut o förklarat varför man sköt hundar, men inte ett ord kom från FM.
Det är det jag vill att FM ska börja med.
Eller som grynet sa: "Ta ingen skit"
Slutligen vill jag, trots att jag gjorde GU under första halvan av 90-talet, ändå försöka påverka och ändra.
Tragiskt annars, anser jag.[
Nog tycker jag att de sa något alltid... Aftonbladet skrev till och med om det.
- Vid ett tillfälle sköts en hund som hade ägare av misstag. Det gjordes en utredning och ägaren ersattes.
Henrik Berger, pressinformatör på den svenska utlandsstyrkan, bekräftar att soldaterna fått i uppdrag att skjuta hundar.
Tusentals har dödats
- I Kosovo har både lokalbefolkningen och FN-personal bett oss skjuta hundar. De utgör ett hot mot befolkningen och sprider sjukdomar, säger han.
Enligt Henrik Berger har svenska militärer i utlandstjänst sedan år 2 000 skjutit mellan 4 000 och 5 000 hundar i Kosovo.
Han har ingen motsvarande siffra för Bosnien.
- Men jag vill framhålla att bara soldater som har jägarexamen får skjuta. Och de ska använda jaktvapen, det ska vara så skonsamt som möjligt.
Hej alla arga och bittra och misstänksamma, och hej alla försiktiga och undrande och resonerande!
Jag har inte svarat tidigare eftersom jag inte är van vid hur det funkar här på forumet, och eftersom jag bad om kontakt via en hotmailadress.
Nu gick jag av en händelse in på sidan och det var verkligen intressant att se vilken otrolig storm som drogs igång av min enkla fråga. Den respekt och det skydd jag utlovade i mitt första inlägg gentemot den som eventuellt vänder sig till mig i förtroende tänker jag fortsätta visa och garantera, och därför känner jag mig hindrad att bemöta inläggen i detalj, men jag har läst allt och begrundat allt.
Tack!
Kristina
(från lånad dator... Den som vill kartlägga eventuella loggar bör akta sig för snabba slutsatser)
Foxtrot Lima
Feb 24 2005, 11:05
Förtroende och skydd i all ära, men det är ju fortfarande av intresse för forumsmedlemmarna att veta i vilket syfte du ämnar använda eventuellt material. Det är nog ingen här som är intresserad av "förtroende och skydd" om det finns en avsikt att på något vis svartmåla Försvarsmaktens verksamhet.
Hälsningar, Foxtrot Lima
Foxtrotcharliegrg
Feb 24 2005, 11:28
@Krisitina
Om du utvecklar ditt ursprungliga inlägg
QUOTE (kristina @ Feb 21 2005, 11:14 )
Hej!
Är det någon som har lumparjargong på band? Ordergivning, sånger etc... Jag är journalist och håller på med ett jobb. Berättar mer vid eventuell kontakt. Självklart får du vara anonym. Jag bryter mot lagen om jag röjer din identitet för någon utomstående. maila till: emmo444@hotmail.com
Kristina
och talar om VAD ditt arbete ska handla om, SYFTE med insamlat material samt MÅL med färdigt arbete så kanske du får ett mindre misstänksamt mottagande.
Följden kanske blir seriösa svar (om någon är intresserad) till din hotmail.
Ang uppträdande o sånt på forumet, läs forumets
FAQ(längst upp till vänster i fönstret).
Mvh,
Foxtrotcharliegrg
Edit: fel hänvisning til FAQ
AnimalMother
Feb 24 2005, 14:52
Hej!
I min värld där media har tillgång till en otrolig makt, och där allt som skrivs, sägs, mm kan vara försåtsminerat.
Skulle jag om jag nu som person valde att svara denna "gäst" via hennes mail, vara väldigt försiktig. (en uppmaning bara)
Vidare tycker jag det är Kul att Ni "kristina" skriver så utförligt i vilket syfte materialet kan kan komma att användas.
Ert inlägg är en aningen suspekt...
I det militära lär man sig att vara misstänksam mot allt,
En jargong Ni bör känna till är.
"Need to know, nice to know."
Den tillämpas fortfarande..
Foxtrotcharliegrg
Feb 24 2005, 16:33
QUOTE (Guest @ Feb 24 2005, 10:18 )
///Klipp//
Nu gick jag av en händelse in på sidan och det var verkligen intressant att se vilken otrolig storm som drogs igång av min enkla fråga. Den respekt och det skydd jag utlovade i mitt första inlägg gentemot den som eventuellt vänder sig till mig i förtroende tänker jag fortsätta visa och garantera, och därför känner jag mig hindrad att bemöta inläggen i detalj, men jag har läst allt och begrundat allt.
//Klipp//
Den resepkt och skydd de som ev vänder sig till dig i förtroende äventyras inte av att du svara på följande frågor:
1. Vad ska arbetet handla om?
2. Vad är syftet med att samla in den info du bad om?
3. Vad är målet med arbetet?
Undanlåtenhet att svara förstärker bara uppfattningen att faktainsamlandet har som syfte att på något sätt misstänkliggöra Försvarsmakten och dess personal.
Ja, AnimalMother har helt rätt i hur information ska hanterars: "Need to know, nice to know."....
"Kom ihåg, fienden kan uppträda i svensk uniform"
Är det bara hos mig det är rätt uppenbart att det skall användas till nåt reportage ang den här förnedringsdebatten som råder i försvaret nu?
Förnedring skall bort men det verkar inte vara vissa emot att ge FM en rejäl känga för enskilda individers uppträdande!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.