Johnnie
Feb 21 2005, 05:22
En liten fråga! kan inte hitta om den har ställts förut!
Hur många prickskyttegevär 90 har sverige köpt in?
Hur många har vi kvar?
Vart har resten tagit vägen!
Någon som kan komma med lite förslag eller fakta!!
strvkomp
Feb 21 2005, 05:29
Nu vet jag inte hur många vi köpte. Men vi torde väl ha lika många kvar som vi köpt in minus de vapen som kasserats, tappats bort motsv. Eller vet du ngt som inte jag vet?
Meteor
Feb 21 2005, 18:51
Polisen har väl ett antal vapen som de "lånar" från försvaret, det var ju ett jäkla rabalder i medierna för ett tag sedan om detta
Johnnie
Feb 21 2005, 22:56
Jag var på en prickskytte utbildning i somras , den instruktören som vi hade utbildade både SSG & FJS prickskyttar!
Han är oxå inblandad i materialutprovning , så han borde ha ganska bra insyn!
Enligt den fakta vi fick av honom så har det köpts in ca. 10.000 prickskyttegevär 90 men endast 2000 finns kvar på förbanden , en del vapen är ju kasserade , men enligt honom så är medparten av dessa "försvunna vapen" skänkta till baltikum!
Om detta stämmer så är det förj#vligt!
Det skulle vara väldigt intressant att veta hur mycket av vårat militära materiel och fordon som blir skänkta dit.
Har någon andra fakta skulle jag vilja veta det!
QUOTE (Johnnie @ Feb 21 2005, 22:56 )
Enligt den fakta vi fick av honom så har det köpts in ca. 10.000 prickskyttegevär 90 men endast 2000 finns kvar på förbanden , en del vapen är ju kasserade , men enligt honom så är medparten av dessa "försvunna vapen" skänkta till baltikum!
80% listade som "försvunna" - jovisstsirru.
Fk Satan
Feb 22 2005, 00:18
Bara för att ett vapen inte organisatoriskt tillhör ett förband, så betyder det inte att utrustningen inte finns kvar...
Johnnie
Feb 22 2005, 00:42
Som jag förstod och flera med mig som var med , så bygger vi upp Baltiska ländernas förband med svenska fordon och materiel + vapen!
Jag har en kompis som jobbar på ett materialförråd , han har berättat skräckhistorier om vart materialet tar vägen , och jag ser ingen orsak till att han skulle hitta på det !
Kimster
Feb 22 2005, 00:56
Matriell skänks till baltikum ja det är ett faktum, men nu pratar vi PSG, har du hört/läst det ? Av instruktör ? FBU-kurs eller ?
Jag tror inte på nån 80% förlust av PSG. Mer att de blivit omplacerade till andra förband, bl.a HV.
jonte72
Feb 22 2005, 01:23
Jag var på en prickskytte utbildning i somras , den instruktören som vi hade utbildade både SSG & FJS prickskyttar!
Det skulle vara väldigt intressant att veta hur mycket av vårat militära materiel och fordon som blir skänkta dit.

Vad skulle baltstaterna med drygt 8000 st
PSG90 till........
Har ingen exakt siffra, men har för mig ha läst en siffra på mellan 1500-2000 prickskyttegevär 90 totalt - det betyder att HV har ungefär halva beståndet.
Det överdrivs nog en del om antalet Mtrl till baltstaterna. Totalt skickades bla 10 st Brigadskyttebataljon 77 + några luftvärnsbataljoner + kompanier av olika slag.
Med tanke på den uppståndelse som uppstod när FM av misstag skickade X antal sprojlans cyklar till Baltikum istället för att skicka gamla begagnade så har jag svårt att se hur ett stort antal prickskyttegevär 90 skulle smygas över dit utan att någon skulle höja på ögonbrynen.
Fordon, materiell och eventuellt ett och annat utrangerade vapensystem - men prickskyttegevär 90 tror jag icke (i vilket fall inte 80% av Sveriges bestånd!) Att vi tillfälligt lånat ut 15-20 st för utbildningssyfte är dock en annan sak, och en som jag kan köpa.
Johnnie
Feb 22 2005, 04:07
QUOTE (Kimster @ Feb 22 2005, 00:56 )
Matriell skänks till baltikum ja det är ett faktum, men nu pratar vi PSG, har du hört/läst det ? Av instruktör ? FBU-kurs eller ?
Jag tror inte på nån 80% förlust av PSG. Mer att de blivit omplacerade till andra förband, bl.a HV.
Har hört själv hört av en instruktör från SSG , jag hittar inte på , han kanske är grym och driver med mig , fast då är jag inte ensam skulle tro att det var ca.20 personer närvarande vid det tillfället , jag ville bara veta om det är någon annan som hört något liknande för jag tycker att det låter otroligt och är det nu sant , så är det skrämmande!!!
kronvrak
Feb 22 2005, 05:12
QUOTE (jonte72 @ Feb 22 2005, 01:23 )
PSG90 till........
Skjuta med?
(Förlåt men jag kunde inte hålla mig.)
Tiotusen
PSG90? Det skulle ju nästan bli ett prickskyttegevär på var annan skyttesoldat!
Nej - Ta bort en nolla så hamnar vi närmare sanningen.
Har för mig att man beställde 1100 vapen.
I några gamla nummer av Vapentidningen berättar en av försöksledarna om hur många vi har köpt in. Den siffran stämmer ganska bra med uoff inlägg.
Fu_Persson
Feb 22 2005, 07:18
kanske en gnutta ironi från instruktören...
om nån frågar med lite överdriven entusiasm o tycker att det här med prickskyttegevär 90 är så tufft så kanske han drog till med något...
ja vi beställde tiotusen höhö men det var fan inget värt för allt är ändå skickat till baltikum!?
vad vet jag?
QUOTE (jonte72 @ Feb 22 2005, 00:23 )

PSG90 till........
Har ingen exakt siffra, men har för mig ha läst en siffra på mellan 1500-2000 prickskyttegevär 90 totalt - det betyder att HV har ungefär halva beståndet.
Det överdrivs nog en del om antalet Mtrl till baltstaterna. Totalt skickades bla 10 st Brigadskyttebataljon 77 + några luftvärnsbataljoner + kompanier av olika slag.
Personligen ser jag utrustandet av baltstaterna som en alldeles ypperlig del av vår försvarspolitik. Skapandet av väl beväpnade buffertstater såsom Finland och hela Baltikum som kan ta stöten när den röde åter får upp intesset för vårt socialdemokratiska fredsälskande paradis. Man får ju vara glad att inte de länderna med får för sig att slakta försvaret, faen vet hur det skulle gå då.
Rokare
Feb 22 2005, 09:09
...utbildade både SSG & FJS prickskyttar!
Har hört själv hört av en instruktör från SSG
Kanske lite OT, men vad är det relevanta i att folk har utbildat SSG? Varför skulle en instruktör där ha mer koll på vår vapen/mtrl"relation" till de baltiska staterna?
Jag har, på ett eller annat sätt, utbildat både en och två och flera människor som senare blivit lösnäsor. Blir mina påståenden mer trovärdiga då?
GMY
Rokare, som är lite trött på SSG hit och SSG dit...
Jag hänger på Rokares källkritik: Varför skulle denne Toppman som var helt omistlig för att utbilda den uppersta eliten ena dagen och sedan utbilda hemvärnet nästa dag. Alla dugliga hv får ursäkta, men det är inte ofta det fungerar så.
SSG och FJS har enligt mina uppgifter gott om egen personal som tjänstgör vid förbanden som är mycket kompetent i alla delar av prickskytteutbildningen.
Själv har jag träffat en eller annan som inte bara utbildat utan tjänstgjort både på FJS och andra onämnbara förband och minst en av dem hade svårt att hålla ordning på sin spaningsplutons materiel och hade absolut inte koll på hela försvarsmaktens materiel. Hans talanger låg på andra plan.
Johnnie
Feb 23 2005, 02:10
QUOTE (Rokare @ Feb 22 2005, 09:09 )
...utbildade både SSG & FJS prickskyttar!
Har hört själv hört av en instruktör från SSG
Kanske lite OT, men vad är det relevanta i att folk har utbildat SSG? Varför skulle en instruktör där ha mer koll på vår vapen/mtrl"relation" till de baltiska staterna?
Jag har, på ett eller annat sätt, utbildat både en och två och flera människor som senare blivit lösnäsor. Blir mina påståenden mer trovärdiga då?
GMY
Rokare, som är lite trött på SSG hit och SSG dit...
Den instruktören jag pratade med och som har berättat det här , har själv varit med och provat ut prickskyttegevär 90 och bestämt att det skulle just bli prickskyttegevär 90 som försvaret skulle köpa in , samt det mesta av materialet som svenska prickskyttar använder får han utvärdera!
superapan
Feb 23 2005, 02:25
Jag har en bra teori. Jag har sett ungefär 30 st prickskyttegevär 90 samtidigt, och jag är säker på att mina upplevelser inte står för nära 2% av hela Sverige. Alltså låter 2000 vapen väldigt lite.
Edit: Häftigt att forumet trollade om P-S-G-90 till prickskyttegevär 90.
www.technika.nu
Feb 23 2005, 08:10
Jag har pratat med många människor som bestämt hävdar att JUST de varit med att ta ut både
PSG90 och Pistol 88 och .................
Ibland är det folk som hävdar det som kanske skulle varit 10 år gamla vid det tillfället.
Nä det finns mycket okvalificerat skitsnack bland vapenwannabes.
Siffran som UOFF nämner är den jag också känner till, alltså tror jag inte på någon större överföring av
PSG90 till Baltstaterna.
MVH Technika.nu
jonte72
Feb 23 2005, 11:05
QUOTE (Johnnie @ Feb 23 2005, 02:10 )
Den instruktören jag pratade med och som har berättat det här , har själv varit med och provat ut prickskyttegevär 90 och bestämt att det skulle just bli prickskyttegevär 90 som försvaret skulle köpa in , samt det mesta av materialet som svenska prickskyttar använder får han utvärdera!

Det var inte
en person som valde ut PSG-90.......Testerna utfördes bla på I21 i slutet av 1980-talet - det utbildades även på vapnet på Spaningskompaniet som utbildades på regementet 1990-91.
PSG-90 infördes i Bataljonspaningsplutonerna och Brigadspaningskompanierna i Brigaderna och i en del av de fristående bataljonerna mm. Det ingick även i Jägarbataljonerna och Jägarkompanierna.
Med tanke på antalet förband i slutet av 1980-talet låter 1100 vapen mycket rimligt.
Om vi skickat 8000 PSG-90 till baltikum skulle det räcka för att nästan uteslutande beväpna samtliga soldater i de 10 st Brigadskyttebataljon 77 - istället för de AK4 de fått

.
Och eventuellt blir det inga fler heller:
Feb 23 2005
Michael Gercke and Derek Howell of PricewaterhouseCoopers were appointed joint administrative receivers of Accuracy International Limited and Accuracy Group Limited (“Accuracy”) on 18 February 2005.
Accuracy International, formed in 1978, design and build tactical rifles for sale predominantly to military and law enforcement agencies throughout the world. The company, which in its most recent accounts for 2003, reported an annual turnover of approximately £5m, trades from bespoke leasehold premises in Portsmouth, where it employed 28 people.
Accuracy’s products are world renowned and its weapons are in use by more than 40 Governments worldwide.
The company’s expansion into the North American market was not as successful as had been hoped and as result the operating profits generated by the company were insufficient to service its debt obligations.
Sadly, 24 staff involved with assembly and administration have had to be made redundant with immediate effect. A skeleton staff, including the design capability, is being retained to work with the receivers to preserve the intellectual property of the business and assist with the sale of the business.
Mike Gercke, joint administrative receiver and partner at PricewaterhouseCoopers commented:
“It is clear that trading could not continue in the short term and regrettably these redundancies have had to be made. Accuracy is a recognised brand in its market and we are receiving significant interest in the business including the manufacturing and design rights for the company’s weapons and conversion system. Accuracy has a strong order and prospect book and we hope to be able to secure a sale which will ensure the survival of the company’s business and products.”
QUOTE (jonte72 @ Feb 23 2005, 11:05 )
QUOTE (Johnnie @ Feb 23 2005, 02:10 )

Det var inte
en person som valde ut PSG-90.......Testerna utfördes bla på I21 i slutet av 1980-talet - det utbildades även på vapnet på Spaningskompaniet som utbildades på regementet 1990-91.
PSG-90 infördes i Bataljonspaningsplutonerna och Brigadspaningskompanierna i Brigaderna och i en del av de fristående bataljonerna mm. Det ingick även i Jägarbataljonerna och Jägarkompanierna.
Med tanke på antalet förband i slutet av 1980-talet låter 1100 vapen mycket rimligt.
Om vi skickat 8000 PSG-90 till baltikum skulle det räcka för att nästan uteslutande beväpna samtliga soldater i de 10 st Brigadskyttebataljon 77 - istället för de AK4 de fått

.
Den siffra som Per Arvidsson har nämnt är 900 inköpta
PSG90, han om någon borde veta!!!
nastyheadwound
Feb 27 2005, 13:19
Som kuriosum kan jag nämna att försvaret inte lagligt får skänka bort krigsmateriel till andra stater. Materielen såldes till de baltiska staterna. Enligt en insideruppgift från FHS var priset för all materiel 1 krona per land.
Hur många prickskyttegevär 90 som köptes vet jag inte. Men om vi skulle utsättas för ett invasionshot så får man väl beordra alla med jaktlicens att inställa sig till militär tjänstgöring.
Och om inte den licens-innehavande jägaren själv är intressant så kan man ju mönstra endast hans utrustning.
Allmän värnplikt är en bra idé, behöver man någon så beordras han/hon att inställa sig. Man kan också beordra att deras saker inställes till rikets försvar. Bussar, lastbilar, helikoptrar, båtar och flygplan, allt kan man rekvirera.
De flesta jaktvapen är nog ypperliga som prickskyttegevär, de brukar ofta ha fina kikarsikten också. Det borde bli ett gäng riktigt fina gevär med riktigt fina sikten, hur många finns det 200 tusen?
A2Keltainen
Feb 27 2005, 13:45
QUOTE (Pal_nyPC @ Feb 27 2005, 13:39 )
De flesta jaktvapen är nog ypperliga som prickskyttegevär, de brukar ofta ha fina kikarsikten också. Det borde bli ett gäng riktigt fina gevär med riktigt fina sikten, hur många finns det 200 tusen?
Hur mycket helmantlad ammunition av vettig kvalitet finns det här i landet i de kalibrar som dessa vapen är i? Jag tycker att det låter som en blandning av en god idé och en logistisk mardröm.
QUOTE (A2Keltainen @ Feb 27 2005, 13:45 )
Hur mycket helmantlad ammunition av vettig kvalitet finns det här i landet i de kalibrar som dessa vapen är i? Jag tycker att det låter som en blandning av en god idé och en logistisk mardröm.
Eftersom de flesta gevär torde vara i kaliber 6,5x55 eller .308W så finns det nog ammunition så det räcker. Mer exotiska kalibrar kan dock bli ett problem.
Men eftersom vi nu har tio års förvarning så är det inga problem att då börja producera/köpa in ammunition...
A2Keltainen
Feb 27 2005, 14:19
QUOTE (BJE @ Feb 27 2005, 14:15 )
Eftersom de flesta gevär torde vara i kaliber 6,5x55 eller .308W så finns det nog ammunition så det räcker.
Jag funderade just på 6,5x55. Hur mycket sådan finns det i dagsläget i svenska militära förråd och varför finns den kvar där? Är det något svenskt förband som är tänkta att använda vapen som använder 6,5x55 om det blir krig i morgon?
Men eftersom vi nu har tio års förvarning så är det inga problem att då börja producera/köpa in ammunition...
Jag ser fram emot den inköpslistan:
3 pansarbrigader.
1000 patroner vardera i 500 obskyra afrikanska big game-kalibrar.
Vargas
Feb 27 2005, 14:20
QUOTE (A2Keltainen @ Feb 27 2005, 13:45 )
Eftersom de flesta gevär torde vara i kaliber 6,5x55 eller .308W så finns det nog ammunition så det räcker. Mer exotiska kalibrar kan dock bli ett problem.
Snarare 6,5 år kvar på dom 10 åren i så fall.
QUOTE (A2Keltainen @ Feb 27 2005, 14:19 )
Jag funderade just på 6,5x55. Hur mycket sådan finns det i dagsläget i svenska militära förråd och varför finns den kvar där? Är det något svenskt förband som är tänkta att använda vapen som använder 6,5x55 om det blir krig i morgon?
Hur mycket det finns i militära förråd ska jag låta vara osagt. Kanske en ask eller två på LG, men mer borde det inte vara.
Dock så finns det helmantlad ammunition även civilt, t ex Normas jaktmatch.
The Swede
Feb 27 2005, 14:46
QUOTE (Vargas @ Feb 27 2005, 14:20 )
Är det inte så att de tio åren förskjuts framåt hela tiden så att vi alltid har tio år på oss?
QUOTE (The Swede @ Feb 27 2005, 14:46 )
QUOTE (Vargas @ Feb 27 2005, 14:20 )
Är det inte så att de tio åren förskjuts framåt hela tiden så att vi alltid har tio år på oss?
Precis samma princip som Storbritannien tillämpade före vk2. Varje år så bestämde man sig för att det inte skulle bli "krig på riktigt" (att spöa infödingar i Afrika motsv räknades inte) på tio år. Sista gången man gjorde detta var någon gång i mitten av 30-talet...
Efter vk2 gjorde man på samma sätt fast tvärtom. Försvarsplaneringen utgick från att det
skulle bli krig med Sovjetunionen om tio år...
QUOTE (Johnnie @ Feb 22 2005, 04:07 )
QUOTE (Kimster @ Feb 22 2005, 00:56 )
Har hört själv hört av en instruktör från SSG , jag hittar inte på , han kanske är grym och driver med mig , fast då är jag inte ensam skulle tro att det var ca.20 personer närvarande vid det tillfället , jag ville bara veta om det är någon annan som hört något liknande för jag tycker att det låter otroligt och är det nu sant , så är det skrämmande!!!
Ok, nu börjar det kritiska tänkandet brumma igång. Fortsätt så.. med kritiskt tänkande menar jag.
A2Keltainen
Feb 27 2005, 15:46
QUOTE (BJE @ Feb 27 2005, 14:54 )
Försvarsplaneringen utgick från att det skulle bli krig med Sovjetunionen om tio år...
Jag röstar för att svensk försvarsplanering omedelbart ändras, och att den nya utgångspunkten blir att Sverige om tio år hamnar i krig med Sovjetunionen.
[ot] Minns att jag under undervisning i krigetslagar under lumpen fick se en bild på ett gäng jägare (det var mycket tydligt att dom var jägare) som att gömda i en skog och med sina kikarförsedda gevär skjöt prick på några gråa figurer vid horisonten.
Naturligtvis hade dom armbindlar som tydligt visade att dom var kombatanter samt att man på en annan bild tydligt såg att dom inte döljde sina vapen[/ot]
kombatanter..... inte komatanter!
Vinter
Feb 28 2005, 09:16
Tycker kanske försvaret skulle kontakta accurecy international igen och köpa in lite nya AS50 istället för AG90, har ju klara fördelar.
http://www.militaryphotos.net/forums/viewtopic.php?t=39555prickskyttegevär 90 måste nog vara ett av försvarets bättre köp någonsin.
C 2.a pjäs
Feb 28 2005, 13:20
QUOTE (A2Keltainen @ Feb 27 2005, 15:46 )
Jag röstar för att svensk försvarsplanering omedelbart ändras, och att den nya utgångspunkten blir att Sverige om tio år hamnar i krig med Sovjetunionen.

Jag håller med, och då behöver vi inte så många
såna här men desta fler
såna här. Dagdrömmeri upphöööör!
Rokare
Feb 28 2005, 15:10
Om nu ryssen kommer så är nog de
här egentligen bara en annan variant av de
här...
GMY
AdamKalle
Feb 28 2005, 17:28
QUOTE (Rokare @ Feb 28 2005, 15:10 )
Om nu ryssen kommer så är nog de
här egentligen bara en annan variant av de
här... Ställ två torn bredvid varandra så är det ju inte helt olikt skylten, eller andra naturliga formationer för den delen.
QUOTE (A2Keltainen @ Feb 27 2005, 14:19 )
Eftersom de flesta gevär torde vara i kaliber 6,5x55 eller .308W så finns det nog ammunition så det räcker.
Jag ser fram emot den inköpslistan:
3 pansarbrigader.
1000 patroner vardera i 500 obskyra afrikanska big game-kalibrar.
Det ska inte finnas någonting då befintlig ammonition skänktes till div skytteföreningar för ca 10 år sedan.
Ganska klokt då inga av försvarets vapensystem i tjänst använder den kalibern.
Jag skulle tro att 1200 prickskyttegevär 90 är mycket mer än vad som behövs.
dom flesta strider äger rum på avstånd under 100m och då suger ett vapen med förstorande sikte.
en pluton där 20% har PSG tappar mycket i eldkraft....
QUOTE (Dajo @ Feb 28 2005, 22:10 )
Det ska inte finnas någonting då befintlig ammonition skänktes till div skytteföreningar för ca 10 år sedan.
Det finns kvar, jag sköt själv med den ett antal gånger under vpl, dock så skulle jag helst undvika den i händelse av ofred.
A2Keltainen
Mar 1 2005, 02:15
dom flesta strider äger rum på avstånd under 100m och då suger ett vapen med förstorande sikte.
De flesta vanliga infanteristrider gör det, men de flesta prickskyttestrider gör inte det. Tänk exempelvis att det här i landet fanns 5000 välutbildade prickskyttepar utrustade med totalt 5000 prickskyttegevär. Jag tror att de skulle kunna ställa till en hel del besvär för en invaderande fiende.
Det beror väl på vilken typ av pluton det är. I en prickskyttepluton så är det exempelvis rätt så lämpligt att ungefär 50% av soldaterna har prickskyttegevär. I vissa amerikanska prickskyttetrissar, så har två av de tre soldaterna prickskyttegevär, vilket ger en procentsiffra på 67%.
söderman
Mar 1 2005, 05:02
Dom är nog inte så bra eftersom man kan ha problem att nerkämpa älg på 150 meter med de flesta jaktvapnen(få en bra dödande träff). Älgar är ganska stora jämnfört med människor.
QUOTE (A2Keltainen @ Mar 1 2005, 02:15 )
De flesta vanliga infanteristrider gör det, men de flesta prickskyttestrider gör inte det. Tänk exempelvis att det här i landet fanns 5000 välutbildade prickskyttepar utrustade med totalt 5000 prickskyttegevär. Jag tror att de skulle kunna ställa till en hel del besvär för en invaderande fiende.
Det beror väl på vilken typ av pluton det är. I en prickskyttepluton så är det exempelvis rätt så lämpligt att ungefär 50% av soldaterna har prickskyttegevär. I vissa amerikanska prickskyttetrissar, så har två av de tre soldaterna prickskyttegevär, vilket ger en procentsiffra på 67%.
"prickskytteplutoner" visste jag inte ens att dom existerade i Svenska försvaret.
Dom kontakter med prickskyttar har varit 1 per grupp alternativt 1 prickskyttegrupp om 4 man (varav 2 prickskyttar) på skvadronstaben.
Jag påstår att en prickskytt som uppträder med "vanligt infanteri" inte tillför speciellt mycket vid en stridskontakt.
Då prickskytten uppträder enskilt är det naturligtvis en annan sak.
Vikström
Mar 1 2005, 12:02
QUOTE (söderman @ Mar 1 2005, 05:02 )
Dom är nog inte så bra eftersom man kan ha problem att nerkämpa älg på 150 meter med de flesta jaktvapnen(få en bra dödande träff). Älgar är ganska stora jämnfört med människor.
Tänk först, tala sen...
Älgar är svårare att ha ihjäl just för att dom är större än människor! I en strid så behöver fienden inte nödvändigtvis falla ned död omdelebart, bara han försätts ur stridbart skick så är målet uppfyllt. För du tänkte väl ändå inte ta reda på köttet?
scattergun
Mar 1 2005, 12:23
Tror att Söderman är lite rätt ute iaf när det kommer till normala älgstudsare. Ofta handlar det ju om cylindermekanismer som har svårigheter att uppbringa en träff i en tredjedelsfigur på trehundra meter vid första skottet(vet att det finns finfina älgstudsare som kan träffa en mygga i rövhålet på femhundra meter, men jag talar om Bengt-Olovs 30-06 med en leupoldkikare), och då kan man ju lägga till att dom endast kan skottställas för träff vid kulans uppgång och nedfall över siktlinjen(i praktiken vid trettio och tvåhundrafemtio meter om man ska vara realistisk) Effektiviteten på längre avstånd med en jaktstudsare kan man nog beteckna som marginell eftersom det är väldigt svårt att bedöma vind och avståndspåverkan på annat än inskjutningsavståndet.
Eftersom det då handlar om att beskjuta fi på ett medellångt avstånd med ett vapen med dålig eldkraft löper man stor risk att bekämpas själv utifrån det enkla faktum att det enda fi behöver göra är att skjuta nedhållande eld och frr mot skytten så kommer denne att vara rökt.
Om man sedan talar om bekämpning av svagt beväpnad personal utan skydd så är det en helt annan sak, men då duger ju en AK lika bra för då kan man ju komma lite närmare utan att riskera bekämpning.
QUOTE (Karin @ Feb 28 2005, 22:15 )
Det finns kvar, jag sköt själv med den ett antal gånger under vpl, dock så skulle jag helst undvika den i händelse av ofred.
Hmm, jag osm alltid förspråkade att högvaktsplutonerna skulle få använda de mera traditionella vapnen även samt utrustning under stridsövningarna. Sablar och karbiner, kaskar och gevär.. och hästar förstås.
4. skv vs livkomp i stora sätra - SIB modell Ä.
scattergun
Mar 1 2005, 14:30
HELT OT!! men......
Sablar och karbiner, kaskar och gevär.. och hästar förstås.
4. skv vs livkomp i stora sätra - SIB modell Ä.
Det skulle vara fräckt med kavallerichock på stadens gator och torg!!!
QUOTE (Johnnie @ Feb 22 2005, 04:07 )
Har hört själv hört av en instruktör från SSG...
Tro inte allt som sägs till dig.
http://forum.SoldF.com/index.php?showtopic=2311/J
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.