QUOTE (The Swede @ Feb 19 2005, 21:56 )

Tror det kan bli lite problem med importtillstånd då den kommer att klassas som krigsmateriel.
Flytta till Storbritannien istället så får du köra den lagligt på allmän väg.
The Swede

Det är inga "problem" att ta in ett "demilitariserat" stridsfordon. Jag både känner och känner till folk (vissa är privatpersoner) som tagit in.... T34/76, T34/85, OT810, Hotchkiss-Brandt APC (både "Munitionsträger" och "Aufklärung"-modeller)... Dessa är/har varit fullt körbara. När det gäller lite modernare "ryssar" så torde det inte vara något problem. EU=fri rörlighet av varor och tjänster=ingen tull=inget myndighetskäbbel. En granne har precis köpt en Sherman bärgare och planerar att köpa en T-62 i Polen, denna ska dock vara kvar på plats då det är lite lättare med körning + att den är lite dyr att transportera på lastbil. Pansarskyttefordon går att ta på lastbil. För samtliga stridsfordon gäller ju att ksp ska vara väck (självklart) samt att kanonen ska vara diaktiverad/obrukbar. Efter denna modifikation är den som en tung-dyr-svårtransporterad bandtraktor som i vissa fall kan klassas som tung terrängvagn. Min gode kamrat/granne transporterar sin Hotchkiss-Brandt mellan Sverige-Danmark och Sverige-England (Beltring) flera gånger per år på vanlig lastbil med öppet flak.... aldrig några frågor från svenska tullen/gränskontrollen.
QUOTE (Lindeberg @ Feb 19 2005, 21:23 )

Kan man inte klippa bort lappen med de tre kronorna och M-numret då?
;)
Tror FM struntar i dessa, men däremot åker mörkerbelysningen av
QUOTE (The Swede @ Feb 19 2005, 19:21 )

När jag började luska i "min" pbv 302H så fick jag svaret att den klassas som krigsmateriel och därför inte kunde överlåtas/säljas till en privatperson, detta trots att det är ett tomt chassie utan beväpning.
Vagnen tillhör därför nu pansarmuseet i Axvall.
The Swede

Helt riktigt är din vagn "för ny Svensk" för att "fasas ut" till oss civilister, däremot borde det inte vara några problem med PBV301.... om man hittar någon ledig. Många har sålts till Tyskland (tillsammans med ett koppel 10.5 cm haubits).... Hmmm låter som dom ska bygga upp Wehrmacht anno 1941 igen
The War and Peace ShowKompisens Hotchkiss-Brandt på Beltring 2005