Har lite planer på att köpa en eller två brandsläckare till hemmet.
Detta inte så mycket för att släcka en eventuell brand som för att ge mig en chans att ta mig ut vid brand, då lägenheten ur denna synvinkel är en säkerhetsmässig katastrof.
Jag skall kunna bruka släckaren vid el och matrial(t.ex. tyg, plast och trä) bränder.
Frågan är, vilken typ av släckare skall jag inhandla och vart kan jag göra detta (fördel om det är i stockholms regionen)?
Tack på förhand.
kronvrak
Feb 19 2005, 09:33
Pulver vid elbrand, finns inget annat bra alternativ för en lägenhet vad jag vet. Nackdelen är att har du väl använt den bara så lite måste hela lägenheten saneras men det är inte riktigt läge att tänka på det jämt.

Att prata med ditt försäkringsbolag om att få köpa släckarna från dem är ett bra tips, de har ofta släckare av bra kvalitet och skapliga priser.
Övriga tips i Stockholm får någon annan ta hand om.
lilleobelix
Feb 19 2005, 09:46
vad sägs om clas Ohlsson??? Finn snart i varenda gatukorsning här i stan! B)
Chiefen
Feb 19 2005, 11:53
Om du kommer över en kolsyresläckare billigt är den bäst för elprylar.... Ingen sanering efteråt och inga skador i det elektriska pga brandsläckaren.
Det bästa är väl att ha en pulver och en kolsyra om det är möjligt
The Swede
Feb 19 2005, 12:28
QUOTE (Chiefen @ Feb 19 2005, 11:53 )
Det bästa är väl att ha en pulver och en kolsyra om det är möjligt
Det skulle jag nog avråda ifrån då det kan leda till osäkerhet och förvirring i en stressad situation.
Var brinner det?
Vilken släckare ska jag välja?
Hur var det nu, vilken släckare går till elbränder?
Förstår du mitt resonemang?
KISS-principen gäller.
The Swede
5526 Viktor Ludvig
Feb 19 2005, 12:35
@Solon
2x12kg pulver är min rekomendation för hemmet. Placeras centralt och lättåtkomligt.
Kolla med ditt försäkringsbolag vad de tycker, en del står för sanering samt påfyllning efter användning.
//5526
Beroende på vem man frågar får man alltid olika svar ang släckare.
Gå in på
Räddningsverket och läs.
trinity
Feb 19 2005, 12:41
Överskotttsbolaget hade billiga pulversläckare, köpte två st. Bra att ha för små saker, typ i bilen mm,men kankse inte stoppar skogsbränder. Tror pulver är mest allround släcker det mesta, förstör elektronik men å andra sidan har det redan börjat brinna så spelar det väl ingen roll. :P
109 Eken
Feb 19 2005, 12:43
Skulle inte rekommendera pulver i hemmet. Inte kul att behöva sanera hela bostaden. Skumsläckare räcker gott och väl, brandstationerna brukar sälja släckare, hör med dem
Fördelen med pulver är att man inte behöver tänka så mycket när man ska släcka. Har man en rätt så hygglig utvecklad brand i ett rum kan man trycka in pulver och sedan stänga dörren och vänta några sekunder. Pulver har även längre kastlängd om man jämför med skum.
Med skum måste man närmare brändhärden och då blotta sig för strålningsvärmen. Har branden tilltagit med ökad pyrolys i tapeter och möbler kommer dom heta brandgaserna hidra dig att komma nära branden. Det kommer även bildas vattenånga som är gröndjavulskt hett.
Har branden tagit sig i gardinen eller soffan kan det vara skönt att haft en skumsläckare som inte skitar ner. Men är branden större är det bättre med en 12 kg pulver.
Vilket du än väljer kommer det finnas för eller nackdelar.
Pulver skitar ner men släcker det mesta på ett effektivit sätt. Skum släcker inte lika bra men skiter ner mindre.
Du har väl en brandvarnare som sitter monterad i taket?
Vargas
Feb 19 2005, 13:04
Oavsett typ så se till att dom är minst AB eller ABC-klassade. Gärna ska dom klara brand i elektriska installationer också. Hellre en AB som klarar elinstallationer än en ABC som inte klarar det.
Effektivast enligt min erfaranhet är pulver som är ABC som i de allra flesta fall dessutom klarar elmiljö. En klar nackdel är som sagt saneringsbehovet.
Koldioxidsläckare klarar att släcka A-bränder, men är främst optimerad mot B-brand. Dessutom klarar den elmiljö. Nackdelar är att det inte slår ner glödbränder och att det kan flamma upp igen när koldioxiden ventilerats bort. Dessutom så får man ha i åtanke koldioxids påverkan på andningsmekanismen.
Skum/lättvatten/vattensläckare är en helt uppsjö med varianter främst med A- och AB-märkning. Nackdelen är att de inte är lämpliga i elmiljö.
Det man måste titta på när man handlar släckare är saker som VAD man tänkt använda den till och vilken miljö man har hemma. Har du tänkt att använda den för att kunna släcka mindre (tänk papperskorg) bränder och ta er ut vid större bränder? Har du tänkt att kunna släcka en större brand i garaget där du kanske har en del kemikalier och liknande?
Stirra er inte blinda på storleken, utan titta på uppmärkt tömningstid. Billigare släckare släcker i allmänhet sämre per kilo släckare, då man t ex späder ut släckmedlet i en pulversläckare med annat babbel för att hålla ner kostnaden.
Dessutom ska man INTE underskatta nyttan av utbildning på släckare och släcktyper. Metodiken skiljer sig lite mellan t ex en pulversläckare och en koldioxid.
De flesta brandförbund och företag i den här branschen kan säkert erbjuda någon slags grundutbildning till viss kostnad för familjen i samband med släckarköp.
Tro mig, det är värt dom pengarna om man nu ändå ska köpa släckutrustning.
Bappelsinmannen
Feb 19 2005, 15:22
Egen erfarenhet: PULVER!!!
2*6 kg, en på övervåningen och en närmast trappen på entré plan.
Sanering???
So what, det är försäkringsbolagets problem, och det är det minsta problem DU har!!
Hur var det nu, kopior på fotografierna när ungarna var små i ett bankfack.....NOT!
Så, min gamla Fänrik hade ett gyllene talesätt: TÄNK EFTER FÖRE!!!
(Han hade ett annat också: Skit, gör om!!)
Ta kopior och spara i ett bankfack eller hos en kompis!
Lt.Beavis
Feb 19 2005, 23:40
Om ni har pulversläckare i fordon så fick vi följande rekommendation när jag gick heta arbeten utbildning.
Pulvret packar sig vid vibrationer så släckaren ska tas ur bilen och hållas upp o ner varpå man slår på den med gummiklubba så att pulvret inte packas, detta bör utföras en gång / år.
Finns en 1 kg pulversläckare i varje firmabil på mitt jobb och företaget som sköter våra släckare tar ur dem för kontroll och utsätter dem för milda slag med gummiklubba årsvis.
The Swede
Feb 20 2005, 00:26
Alla pulversläckare bör vändas några gånger årligen, inte bara de som bor i fordon.
När man vänder släckaren ska man höra pulvret "rinna" neråt.
Om det inte låter något alls eller låter "schadunk" får man skaka och vända några gånger tills man hör att pulvret rinner fritt.
The Swede
AdamKalle
Feb 20 2005, 00:33
Vad är det med pulvret som kräver totalsanering? Att det är extremt obra för elektronik visste jag, men är det verkligen så illa att det förstör i stort sett varje yta det landar på, eller är det så att det precis som tonerdamm letar sig in precis överallt?
Chiefen
Feb 20 2005, 00:53
Det är just det som är det fina med pulver... det letar sig in ÖVERALLT.
Och kom ihåg, andas inte in pulvret...
Som en liten pojke gjorde jag en funktionskontroll på en pulversläckare hemma i källaren och det var inte helt uppskattat. Som sagt letar sig pulvret in överallt och det blev många turer med dammsugare innan det var någorlunda rent igen.
Summa summarum: Om det inte brinner, låt bli släckaren.
Lt.Beavis
Feb 20 2005, 01:32
Som kuriosa kan jag berätta att en kollega var på jobb med en lärling. Han skickade ut lärlingen till bilen för att hämta ett paket klammer, säkringssprinten till pulversläckaren hade lossnat och när lärlingen skulle sträcka sig in efter klammer paketet så råkade han komma åt handtaget på pulversläckaren så att bilen fylldes med pulver.....det var ingen vacker syn när han kom in på frukostrasten.
trinity
Feb 20 2005, 03:10
Ett annat tips angående pulversläckare. Dessa bör inte användas som stämningshöjjande effekt vid festligare tillfällen, effekten är inte lika uppskattad som serpentiner.
Status quo
Feb 20 2005, 09:03
Har släckt brand med pulver, effektivt om man gillar att inte bo i sin lägenhet på 2-3 veckor. Pulver är numera i värsta fall för mig, skum eller kolsyra är bättre för mindre bränder.
pulver= ALLT precis allt ska saneras, jag tvättade mina kläder och flyttade till några släktingar, yay, not...
Ett tips är att TRÄNA, som allt annat, ska du kunna fixa nått i en situation så lär du ha någon sort grund att stå på annars så blir det "yra hönan" principen. Din lokala brandstation kan(/ska) hjälpa dig.
Min erfarenhet gör att jag har två skumsläckare hemma, är branden större än att jag inte får släckt på det hela så är kåken min körd i alla fall och försäkringsbolaget får komma hit.
Med pulver så kan det bli otrevligheter, folk tror att dom har släckt och sska in och kolla... ser inte glödbranden i dörrfodret.. går in och blir överraskad av att det börjar brinna igen och då är dom på FEL sida av dörren. detta har hänt ett flertal gånger.
Nej så köp skum och se till att TRÄNA.
och jag snackar med 14 års brandmannaerfarenhet.
Ska du köpa en släckare så gå till brandstationen och fråga... Dom är ju för f*n proffs.....
Just det...
KOLSYRA är inget allternativ...
Kastlängd på centimetertal och aktionstid i sekunder....
Och det är ingen fara att andas in pulvret från en pulversläckare... det är Bikarbonat.. kan vara otrevligt men inte farligt...
HotelAlpha
Feb 20 2005, 09:41
Mitt tips är att ha en släckare i sovrummet, det är ju när man sover som risken för liv&lem är störst.
Tackar jag för dem råden.
Skall ta kontakt med både brandkåren och försäkringsbolaget, se vad dem säger.
Varm förespråkare av pulver (hellre en lägenhet att sanera än en utbränd lägenhet).
Vad gäller placering så styr givetvis terrängen. Personligen tycker jag att man bör ha en i hallen (om det brinner hos grannen eller i trapphuset) samt en centralt placerad.
Komplettera alltid med brandfilt i köket!
Doggydriver
Feb 20 2005, 20:13
Som sagt var - hellre sanera än rota i askan efter munspelet eller annan kär ägodel.
Pulver släcker allt som kan (bör) finnas i ett hem, och det fort och lätt.
Kolsyresläckare släcker inte glöd särskilt bra, och risken för återantändning är otrevligt stor vid brand i fibrösa material.
Skum- och vattensläckare leder ström, vilken ju kan bli en nackdel.
Som avslut - några bekanta blev inte ledsna när deras grannar (brandmän, far och son) knackade in köksfönstret och tömde två P-sexor (12 kilo pulver) i deras brinnande kök, tvärtom blev dom jätteglada ;)
/Edit: Men, jag BRUKAR ju kunna hantera svenska språket i skrift, vaf*nnurå?
Självklart är sanering bättre än kremering. Det är ju inte så att ens ägodelar eller familjealbum går upp i rök bara för att dom får pulver på sig, de blir bara "lite" dammiga. Dock tar mycket i hemmet skada av vatten/skum.
/Born (Hobbybrandis)
Chiefen
Feb 20 2005, 20:39
"Och det är ingen fara att andas in pulvret från en pulversläckare... det är Bikarbonat.. kan vara otrevligt men inte farligt... "
Jo, jag vet att det inte är farligt, men en gång när jag var ute på brandfältet så gjorde jag misstaget att fylla mina lungor i ett moln av pulver...
Jag har en kolsyresläckare i köket... Känns bra att ha där.. (mina kunskaper i matlagning är inte alltid bra)
Det ingen har skrivit ännu är att kolsyran har en förbannat kort kastlängd.
Men i köket är den bra. Borde nog också skaffa en och sätta vid spisen
Lonnelid
Feb 20 2005, 23:24
Ett litet tips när det gäller brandsläckare. Åtminstone i min kommun går det att i små grupper få en liten 'eldsläcknings kurs med brandsläckare' på den lokala brandstation. Detta för en mindre kostnad el. bidrag till en passande fond. Ett tips för mindre företag eller bostadsrättsförening. Kan vara bra att ha testat att avfyra en brandsläckare innan du behöver göra det skarpt.
Lt.Beavis
Feb 20 2005, 23:49
Lite OT men värt att nämnas i sammanhanget.
Se även till att ha en bra hemförsäkring, den är guld värd den dag olyckan är framme.
Dokumentera oxå möbler, hemelektronik, kläder, ja allt av värde med fotografier som förvaras säkert, ex i bankfack.
Spar kvitton i möjligaste mån.
Ang. el i hem: Är det ett problem egentligen? Det första som händer lär väl vara att jordfelsbrytaren (som väl alla har installerat?

) löser ut?
Små kolsyresläckare borde däremot vara funkis att placera ut både här och där.. (1,25m! ;) ) vars får man tag på dem?
QUOTE (Ing @ Feb 21 2005, 02:29 )
Små kolsyresläckare borde däremot vara funkis att placera ut både här och där.. (1,25m! ;) ) vars får man tag på dem?
Placera ut?!! nej du, lägger du den längre än 1.25 meter bort kommer en elak fänrik och knyter fast ett 1.25 meter långt snöre mellan dig och släckaren

Lite mer on topic:
Jag har en 12kg skumsläckare stående precis innanför ytterdörren (bästa placeringen i min lägenhet) och två brandvarnare.
Sen har jag gått två-tre kurser i hur brand ska släckas sen militärtjänsten (jobbade på vattenfestivalen och var med i sjöräddningen).
I samband med att jag servade släckaren i vintras köpte jag en 2kg pulversläckare som sitter i bilen.
Det var 1000:- som jag hoppas att jag aldrig får valuta för...
Men som någon vis personer en gång sa "Det är bättre att ha och inte behöva än att behöva och inte ha"
Lt.Beavis
Feb 21 2005, 11:53
QUOTE (Ing @ Feb 21 2005, 02:29 )
Ang. el i hem: Är det ett problem egentligen? Det första som händer lär väl vara att jordfelsbrytaren (som väl alla har installerat?

) löser ut?
Tyvärr är det inte så att alla har jordfelsbrytare installerad. Finns inget retroaktivt krav på att det skall installeras. Jordfelsbrytaren är en billig livförsäkring, så har ni inte redan en, se till att få en (eller flera) installerad av behörig installatör.
SG OLSSON
Feb 23 2005, 18:49
JOrdfelaren borde vara lag men den är ett personskydd och ingen som helst garanti att du inte kan få en elbrasa. Jordfelaren löser enbart om strömen tar fel väg tillbaka. En glappande kontakt/plint som överhettar och tänder nått märker den inte.
Har dce bytt namn på ABE pulvret? 2X12ABE fick jag lära mig en gång i tiden på ATS heta arbeten kurs.
PS den utbildaren kunde inte begripa varför alla kunde använda brandsläckare. Vi hade varit på NBC banan i sollefteå lite tidigare och övat släcka napalmspetsad diesel. Ds
olaevil
Feb 23 2005, 20:11
Mycke tjöt om pulver och kolsyra här hör jag.Har själv 2 brandiasläckare som är en släckvätska framtagen av en kille i Huskvarna stad.Släckarn funkar fantastiskt bra och impregnerar föremålet som blir nersprutat så att det ej tar eld igen.Har sett detta på ett bad av diesel som tändes på gick ej att tända igen.Är såklart en Vätska men har ett inbyggt specialmunstycke som lägger en dimma istället.Så elektriska saker är inte farligt att spruta på heller.Han har också ett flammskyddsmedel som är naturvänligt som man kan impregnera tyger och kläder i utan att det blir fläckar eller vattenmärken.
Nu är detta såklart ett företag men ett litet ett...
Bara tips om du vill vara säker i hemmet....
Påfyllnad eller service när trycket har gott ner till rött.....
Brandia AB
MVH
Olaevil
Lt.Beavis
Feb 23 2005, 23:12
QUOTE (SG OLSSON @ Feb 23 2005, 18:49 )
JOrdfelaren borde vara lag men den är ett personskydd och ingen som helst garanti att du inte kan få en elbrasa. Jordfelaren löser enbart om strömen tar fel väg tillbaka. En glappande kontakt/plint som överhettar och tänder nått märker den inte.
Har dce bytt namn på ABE pulvret? 2X12ABE fick jag lära mig en gång i tiden på ATS heta arbeten kurs.
PS den utbildaren kunde inte begripa varför alla kunde använda brandsläckare. Vi hade varit på NBC banan i sollefteå lite tidigare och övat släcka napalmspetsad diesel. Ds
Både rätt o fel.
Lite fakta om jordfelsbrytare (JFB).
Det är riktigt som du säger att JFB ej skyddar mot glappkontakt eller varmgång i första skedet, men så småningom så smälter isoleringen och spänningen leds fel väg (mot jord) och JFB löser ut.
Ett äldre kylskåp är en sådan fara, där startreläet blir slitet och kan starta en brand.
Jordfelsbrytaren är personskydd för felströmmar upp till 30 mA.
För felströmmar över 30 mA räknas den som brandskydd.
Dom mest använda jordfelsbrytarna ligger på 10- 30- 100- och 300 mA.
En ny lysrörsarmatur kan ligga på 1-2 mA i läckström och ex en ny spis på ca 5 mA i läckström detta innebär att har du en stor gruppcentral så kan man behöva sektioner upp den på flera JFB pga. summan av alla felströmmar för att få en driftsäker anläggning.
I många industrier är man pga av miljön inte ute efter personskydd pga detta, utan vill vill ha brandskydd, sågverk tex där det är gott om brännbart material.
Nu ska vi se. Jordfelsbrytare skyddar möjligtvis inte mot branden i elektroniken, men NÄR det väl brinner borde den lösa ut och man kan släcka med en hink vatten (skumsläckare) om man så vill, utan att riskera 230 volt genom kroppen?
jordfelsbrytare skyddar inte vid strömgenomgång från fas till neutralledare eller vid stömgenomgång från fas till en annan fas
Jag kan även rekommendera svensk brandskyddsförenings hemsida i sammanhanget:
http://www.svbf.se/
Lt.Beavis
Feb 28 2005, 20:47
QUOTE (joppe @ Feb 27 2005, 01:47 )
jordfelsbrytare skyddar inte vid strömgenomgång från fas till neutralledare eller vid stömgenomgång från fas till en annan fas
Eftersom strömgenomgång genom kroppen från fas till neutralledare eller mellan fas - fas är likställd med normal belastning av ansluten elektrisk strömförbrukare så kan ju inte jordfelsbrytaren lösa ut. Jordfelsbrytaren är en summaströms transformator, dvs vid normalförbrukning är den sammanlagda strömmen = 0. Man kan dra en liknelse mellan jordfelsbrytaren och en gammal våg med två vågskålar. Så länge det går ut lika mycket ström som det kommer "tillbaka" så väger skålarna jämnt, men så fort strömmen läcker mot jord så väger ena "skålen" tyngre och jordfelsbrytaren löser ut.
Lt.Beavis
Feb 28 2005, 21:01
QUOTE (Ing @ Feb 27 2005, 00:27 )
Nu ska vi se. Jordfelsbrytare skyddar möjligtvis inte mot branden i elektroniken, men NÄR det väl brinner borde den lösa ut och man kan släcka med en hink vatten (skumsläckare) om man så vill, utan att riskera 230 volt genom kroppen?
Förhoppningsvis så har det gått varmt innan det börjar brinna så strömmen läckt fel väg och jordfelsbrytaren löst ut.
Om du ska släcka med vatten eller skum ( släckmedel som ej är godkända för elektrisk utrustning) så rekommenderar jag följande.
Om du har möjlighet så bryt strömmen genom att slå av centralens huvudbrytare eller bryt vid el-mätaren.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.